Nenä murtunut "vähäsen" ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakkiis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävi tuossa joulun ja uudenvuoden väliviikolla pikku äksidentti sparriharjoituksissa ja tuli vietyä naama liian alas jolloin 40 kiloa isompi kaveri lasautti mojovan alakoukun suoraan nektariiniin. Siinä kehäköysien kautta ringin lattialle lukua ottamaan (hyvä ku pysy tajuissa) ja verta roiskui sieraimista kiitettävä määrä. Nenä kumminkin pysyi suorassa joten ajattelin että ei se ole rikki (valmentajakin katsoi nenää ja sanoi että ei se onneksi murtunut).

Kumminkin nenä on nyt vaivannut jonkun aikaa, sparratessa pieni osuma nenään aiheuttaa verenvuodon lähinnä vain toisessa sieraimessa , jopa vaparitreeneissä mattoon viedessä jos nenä osuu vahingossa toisen reiteen alkaa se vuotamaan verta.

Nenä on vielläkin "arka" lähinnä jos nenän päästä ottaa kiinni ja sitä taivuttelee puolelta toiselle.

Lähinnä mietin voiko nenään tulla Hiusmurtumaa tai vastaavaa, rustoahan tuo tuulen halkoja kumminkin on.

Kannattaako käydä kuvauttamassa klyyvari vai toivoa että menee ajan kanssa ohi tuo ikävä vaiva? :wall:

Kävi tuossa joulun ja uudenvuoden väliviikolla pikku äksidentti sparriharjoituksissa ja tuli vietyä naama liian alas jolloin 40 kiloa isompi kaveri lasautti mojovan alakoukun suoraan nektariiniin. Siinä kehäköysien kautta ringin lattialle lukua ottamaan (hyvä ku pysy tajuissa) ja verta roiskui sieraimista kiitettävä määrä. Nenä kumminkin pysyi suorassa joten ajattelin että ei se ole rikki (valmentajakin katsoi nenää ja sanoi että ei se onneksi murtunut).

Kumminkin nenä on nyt vaivannut jonkun aikaa, sparratessa pieni osuma nenään aiheuttaa verenvuodon lähinnä vain toisessa sieraimessa , jopa vaparitreeneissä mattoon viedessä jos nenä osuu vahingossa toisen reiteen alkaa se vuotamaan verta.

Nenä on vielläkin "arka" lähinnä jos nenän päästä ottaa kiinni ja sitä taivuttelee puolelta toiselle.

Lähinnä mietin voiko nenään tulla Hiusmurtumaa tai vastaavaa, rustoahan tuo tuulen halkoja kumminkin on.

Kannattaako käydä kuvauttamassa klyyvari vai toivoa että menee ajan kanssa ohi tuo ikävä vaiva? :wall:

Eipä tommotteelle hirveesti mitään voi tehdä, menee ajan kanssa ohi. Ei kaverin murtunutta nenää mitenkään tuettu. Siinä mielessä ikävä vaiva että rajoittaa sparraamista pirusti.

Jos se ei ole vinossa, niin ei sille varmaan paljoa voi tehdä. Toisaalta etpä paljon häviä, jos käyt näyttämässä. Itselläni murtui myös vaparitreeneissä nokka turhan sukeltelun ja imuroidun polven takia. Meni vinoon ja se sitten vedettiin paikoilleen. Viikon(tai parin?) ajan oli lasta nokassa. Sen verran vesinokkaeläimen näköiseksi sai ja niin kutiava oli, etten kyllä mitään tekisi jos nenä suorassa on.

Itselläni murtui nenä kaukalopalloo pelatessa,pallontavoittelu tilanteessa vastustajan maila napsahti kuin viikate nenänselkään,tuloksena avohaava ja verta tuli haavasta että sieraimista, eikun laastari nokkaa ja peli jatkui...pakkasta oli ulkojäällä silloin reilu -20c, joka ilmeisesti auttoi verentyrehdykseen.
Pelin jälkeen lekurissa käynti joka liimasi haavan kiinni, mutta nenänvarsi turposi ja oli todella kipeä "tosin emäntä tykkäsi turvonneesta nenästäni" :P...muutaman päivän päästä oli näky komea, kun silmien aluksienväri vaihteli tummasta, keltaisenvihreään :D
Tänäpäivänä muistona pieni arpi nokassa, ja sormella tunnusteltaessa terävä patti :)

Voi olla murtunut vaikka ei olisi vinossa. Turhaan käyt näyttämässä jos ei ole vinossa, niin ei sille mitään tarvi tehdä. Ja jos ilmakin virtaa normaalisti.

Pari kolme kk voi olla arkana. Iskun tullessa nenään sattuu pirusti ja silmät vuotavat vettä.. =) Suosittelisin että annat parantua sen jos tekee kipeää esim sparratessa.

Ja on sielä nenässä toki luutakin mutta ei nenän päässä tietenkään. Jos vuotaa herkästi verta niin suosittelen laittamaan yöksi jotain nenäöljytippoja, niin limakalvot pääsee paranemaan nopeammin.

Itsellänikin on murtunut tuo nenä (tatamilla) ja sitä ei huomaa kuin kurkkaamalla nenänreijistä sisään.... Väliseinä on meeeelkoisen kallellaan (puolet toisesta sieraimesta) :)

Itse en tekisi asialle mitään (kuten en tehnytkään) ja ei se niin tuo seinämän vinous haittaa... ;)

Kyllä toi seinämän vinous ainakin mulla aiheutti sen että joka kerta kun vähänkään räkä valui niin nenä ihan tukossa koko ajan, ja poskiontelon tulehduksia vähän väliä. Nyt kun oikaistu reilu vuosi sitten niin vaikka räkä vähän valuu niin henki kulkee edelleen. eikä ole ollut poskiontelon tulehduksia ja bonuksena kuorsaaminenkin loppui ja aamuiset kurkun karheudet.

Kyllä toi seinämän vinous ainakin mulla aiheutti sen että joka kerta kun vähänkään räkä valui niin nenä ihan tukossa koko ajan, ja poskiontelon tulehduksia vähän väliä. Nyt kun oikaistu reilu vuosi sitten niin vaikka räkä vähän valuu niin henki kulkee edelleen. eikä ole ollut poskiontelon tulehduksia ja bonuksena kuorsaaminenkin loppui ja aamuiset kurkun karheudet.

Minkäslainen homma toi oikaisu on? Itellä on kans nenä aika huonossa hapessa ja pitäis varmaan jossain vaiheessa jotain tehä sille kun ei meinaa ilmakaan kulkea lävitse.

Minkäslainen homma toi oikaisu on? Itellä on kans nenä aika huonossa hapessa ja pitäis varmaan jossain vaiheessa jotain tehä sille kun ei meinaa ilmakaan kulkea lävitse.

Septoplastia kun kirjoitettaa hakuun niin löytyy artikkeleita. Eli itse toimenpiteessä mennään nenään sieraimen kautta, tehdään viilto eka rusto irti minkä jälkeen tarpeellinen määrä luuta rikotaan välttämättä ei tarvitse edes naputtaa luuta rikki saattaa riittää pelkkä ruston uudelleen muokkaus. eli kun rusto on irti niin lekuri hakkaa sen siinä vieressä oikeeseen muotoon ja tökkää takaisin. ja sulavilla tikeillä kiinni.
Noi tehdään päiväkirurgiassa joko nukutuksessa tai paikallispuudutuksella itse valitsin puudutuksen, valitisisin myös uudestaan mikäli tarvetta tulisi. kyllä ne niin hyvät kipulääkkeet antaa ettei mitään tunne.
itselle tehtiin samalla myös lämpökäsittely missä limakalvot "poltetaan" jolloin ne vetäytyy ja tulee entistä enemmän tilaa. Toi lämpökäsittely vaan tekee sen että kestää parantua kauemmin. Itse käsittelyn tulokset selviää vasta parin kuukauden päästä kun kaikki on parantunut,
reilu viikon itse makasin tekemättä mitään, minkä jälkeen kevyttä hikijumppaa seuraavalla viikolla.
Vittumaisinta mun mielestä oli ne ylipitkät tamppoonit nenässä eli ekanan yönä ei tarvinnut nukkua tokana iltana vähän lyhensin niitä niin ei kutittanut takaraivoa :) ja sitä seuraavana päivänä ne sai ottaa itse kokonaan pois. Mulle ei tarvinnut laittaa mitään muovilevyjä joten en tiedä poikkeaako toimenpide jos niitä laitetaan.

Parin päivän päästä toimenpiteestä ei mulla näkynyt kuin pari pientä mustelmaa simien alla.
Mutta mulla ei koskettu klyyvarin ulkomuotoon ollenkaan vain sisuskalut suoraan. Jotenkin tohon pikku pattiin tottunut mikä antaa pärställe luonnetta :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Tässä hieman perinteisempi ruston oikaisu. Jotenkin nuo nenän kanssa "operoinnit" puistattaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Septoplastia kun kirjoitettaa hakuun niin löytyy artikkeleita. Eli itse toimenpiteessä mennään nenään sieraimen kautta, tehdään viilto eka rusto irti minkä jälkeen tarpeellinen määrä luuta rikotaan välttämättä ei tarvitse edes naputtaa luuta rikki saattaa riittää pelkkä ruston uudelleen muokkaus. eli kun rusto on irti niin lekuri hakkaa sen siinä vieressä oikeeseen muotoon ja tökkää takaisin. ja sulavilla tikeillä kiinni.
Noi tehdään päiväkirurgiassa joko nukutuksessa tai paikallispuudutuksella itse valitsin puudutuksen, valitisisin myös uudestaan mikäli tarvetta tulisi. kyllä ne niin hyvät kipulääkkeet antaa ettei mitään tunne.
itselle tehtiin samalla myös lämpökäsittely missä limakalvot "poltetaan" jolloin ne vetäytyy ja tulee entistä enemmän tilaa. Toi lämpökäsittely vaan tekee sen että kestää parantua kauemmin. Itse käsittelyn tulokset selviää vasta parin kuukauden päästä kun kaikki on parantunut,
reilu viikon itse makasin tekemättä mitään, minkä jälkeen kevyttä hikijumppaa seuraavalla viikolla.
Vittumaisinta mun mielestä oli ne ylipitkät tamppoonit nenässä eli ekanan yönä ei tarvinnut nukkua tokana iltana vähän lyhensin niitä niin ei kutittanut takaraivoa :) ja sitä seuraavana päivänä ne sai ottaa itse kokonaan pois. Mulle ei tarvinnut laittaa mitään muovilevyjä joten en tiedä poikkeaako toimenpide jos niitä laitetaan.

Parin päivän päästä toimenpiteestä ei mulla näkynyt kuin pari pientä mustelmaa simien alla.
Mutta mulla ei koskettu klyyvarin ulkomuotoon ollenkaan vain sisuskalut suoraan. Jotenkin tohon pikku pattiin tottunut mikä antaa pärställe luonnetta :)

Kiitokset. Täytyy varmaan jossain vaiheessa mennä lekurin juttusille.

Itse imuroin pari maukasta koppia nenällä ja kesti about kuukauden, ettei enää tunnu nenässä omituista sparrissa.

Itsellä meni nenä pari vuotta sitten aika pilkkeiksi. Kaksi kovaa tälliä nokkaan vielä ensimmäisen iskun jo murrettua nenän ihan poskelle. Oikaisu oli kyllä moninkertaisesti epämiellyttävämpi kokemus kun itse murtuma. Pääsivät aika tuoreeltaan siihen käsiksi eivätkä availleet mitään vaan paukuttivat vaan kipulääkkeet kiduksiin ja tekivät puudutuksen perus piikkien lisäksi niillä helvetin puikoilla, jotka survotaan puoliväliin ajukoppaa... Muut joilla on ollut sama setti varmaan tietävät miten mukavilta ne tikut tuntuu.
Ihan kokemisen arvoinen toisaalta se itse oikominen, hoitsu piti päästä kiinni ja pieni naislekuri murjo naama punaisena nenää suoraan niin että päässä soi - ja tietenki tarjosi aina välillä peiliä ja kyseli olenko tyytyväinen.

Minkäs hintainen tuollainen operaatio tuppaa olemaan?

Useamman vuoden ollut toinen sierain sierain ahtaampi murtuman jälkeen, kun ei lääkärillä tullut käytyä. Vinossa on välirusto selvästi, tuntee ihan kun nenää kaivaa. Sairasteltuakin tulee paljon, juurikin poskiontelo- ja hengitystietulehduksia. Mielenkiintoista olis käydä korjauttamassa, jos vaan ei opiskelijabudjettia ihan vedä kuralle.

Minkäs hintainen tuollainen operaatio tuppaa olemaan?

Useamman vuoden ollut toinen sierain sierain ahtaampi murtuman jälkeen, kun ei lääkärillä tullut käytyä. Vinossa on välirusto selvästi, tuntee ihan kun nenää kaivaa. Sairasteltuakin tulee paljon, juurikin poskiontelo- ja hengitystietulehduksia. Mielenkiintoista olis käydä korjauttamassa, jos vaan ei opiskelijabudjettia ihan vedä kuralle.

Kunnallisessa mä kävin niin Hoitopäivämaksu oli 32,50 € eikä muuta.
Suurin ongelma oli saada lähete. Itse kävin yksityisellä nenä korvatautien lääkärillä mikä pisti lähetteen kunnalliseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom