Nastat lenkkitossuihin

Onko kenelläkään kokemjusta lenkkitossujensa nastoittamisesta? Lenkkarikauppias meinasi että suutari nastoitus vioittaa kantavaimennusta ( tussahtaa/vioittuu). Onkohan noin, olisikohan vain kauppiaan puhetta? Luulisi, että kun nastat ammutaan kenkiin kovalla paineella - uskoakseni - lyhytkin nastan kanta pitää ja pureutuu vain ulkopohjan pintaan. Nastakenkiä on hintsusti valikoimissa (kalliita), ja toisaalta talviliukkaita on niin vähän, ettei liukkaille talvikeleille kehtaisi satsata, kun keväällä on kenkäosto mahdollisesti edessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lenkkareihin saa selllasia kumi juttuja, jotka vedetään kengän päälle ja pohjan alle tulee nastat. Vähän niin kuin kumisukka kengälle, jossa on alapinnalla nastat. Olen kerran käyttänyt ja pelitti ihan hyvin.

Riippuu varmaan kuinka paljon juoksee ja missä, mutta itse ainakin selvisin koko viime talven ilman nastalenkkareita. Juoksutahti mulla oli 3 krt/vko kävelyteillä, max. 10 km lenkkejä. Aikeissa oli ostaa, mutta kun ei tarvetta tullut, jätin hankkimatta. Saa nähdä miten tänä talvena käy. Itse ajattelin viedä toiset kesän käytössä olleista lenkkareista nastoitettaviksi, kävi miten kävi.

Pertti 123 sanoi:
Lenkkareihin saa selllasia kumi juttuja, jotka vedetään kengän päälle ja pohjan alle tulee nastat. Vähän niin kuin kumisukka kengälle, jossa on alapinnalla nastat. Olen kerran käyttänyt ja pelitti ihan hyvin.

Mistä niitä sellaisia nastasukkia voi ostaa? Nehän vaikuttaisivat käytännöllisemmältä kuin kiinteät nastat, joiden käyttöaika on rajallinen. Etenkin, kun kaljamaliukkaita on muutamia viikkoja talvessa. Ei tartte kenkiä tärvellä. Mutta edelleenkin kaipaan mielipiteitä siihem tussahtaako kantavaimennus anstoituksesta.

JohannaK sanoi:
Mutta edelleenkin kaipaan mielipiteitä siihem tussahtaako kantavaimennus anstoituksesta.

Jos tarkoitetaan nastoitusta, niin ei siinä niin käy.
Nastat laitetaan usein pohjaan n. 4mm syvyyteen ja ulkonema nastalla on 1-2mm kengänpohjasta. Nastat sijoitetaan pohjakuvion korkeimpaan osaan joten lumi joka täyttää pohjaurat ei estä nastaa pureutumasta jäähän.
Kenkien pohjamateriaali saa olla kumia tai kumiseosta. Teräsnastat pysyvät lujasti kiinni kenkien pohjissa erikoisliiman avulla.
Toinen vaihtoehto on irrallinen liukueste, jonka voi sujauttaa lenkkarin ympärille (noin 30 euroa). Liukueste
pitää hyvin, mutta kuluu nopeasti puhki. Valtaosa juoksijoista lenkkeilee tuiskussa ja tuiverruksessa ilman apuälineitä

Itse lenkkeilen täällä perämetän teillä aika rajuillakin jääkeleillä ja hyvin on semmosset kumijutut (makso jotain 15-25e?) pitäny kovemmillakin keleillä. Kuluvuudesta en vielä tiedä, kun ei ole järin kauaa olleet itellä.

amf sanoi:
.
Toinen vaihtoehto on irrallinen liukueste, jonka voi sujauttaa lenkkarin ympärille (noin 30 euroa). Liukueste
pitää hyvin, mutta kuluu nopeasti puhki. Valtaosa juoksijoista lenkkeilee tuiskussa ja tuiverruksessa ilman apuälineitä

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Suutari lienee oikeia osoite nastoituksen ja liukuesteiden saamiseksi?

Valtaosa kikkailee ilman mitään apuvälineitä, mutta minä en. Muutaman kerran olen losahtanut kentään, että kankut kolisee. Liukkaalla joutuu muutoinkin jännittämään eri tavalla kun pitävällä alustalla ja se tuntuu lihaksissa, mikä ei ole mukavaa kun muutoinkin kärsin helposti rasitus- ja jalkavaivoista. Talvipakkanen ja pakkaslumi on eri asia kuin kunnon kaljama.

Noita kengän päälle vedettäviä "sukkia" / liukuesteitä (mikä onkaan oikea nimi) saa käsittääkseni ihan tavallisista urheiluliikkeistä (ei ehkä kaikista, mutta hyvin varustelluista).

JohannaK sanoi:
Suutari lienee oikeia osoite nastoituksen ja liukuesteiden saamiseksi?

Jep. Suurari-setähän noita tekee. Myös jotkut urheiluliikket, mutta suosittelisin suuntaamaan jollekkin hyvälle suutarille.

JohannaK sanoi:
Liukkaalla joutuu muutoinkin jännittämään eri tavalla kun pitävällä alustalla ja se tuntuu lihaksissa, mikä ei ole mukavaa kun muutoinkin kärsin helposti rasitus- ja jalkavaivoista. Talvipakkanen ja pakkaslumi on eri asia kuin kunnon kaljama.

Toi on ihan totta, että juoksusta tulee paljon rennompaa kun ei tartte liukastumista niin kovasti miettiä.
Jotkut käyttää muuten myös sellasia irrotettavia remminastahässäköitä, mutta niistä en osaa oikeen mitään sanoa kun ei oo ite tullu moisia kokeiltua.

Toi on ihan totta, että juoksusta tulee paljon rennompaa kun ei tartte liukastumista niin kovasti miettiä.
Jotkut käyttää muuten myös sellasia irrotettavia remminastahässäköitä, mutta niistä en osaa oikeen mitään sanoa kun ei oo ite tullu moisia kokeiltua.

Itse juoksin sellaisilla remminastahässäköillä viime talven. Hyvin pysyivät kiinni ja liukastelemaankaan ei joutunut. 1 nasta lähti irti, mutta ei haitannut menoa.

Repe_ sanoi:
Itse juoksin sellaisilla remminastahässäköillä viime talven. Hyvin pysyivät kiinni ja liukastelemaankaan ei joutunut. 1 nasta lähti irti, mutta ei haitannut menoa.

Mistä hommasit?
Mitä maksoi?
Miltä tuntui jalassa(Siis tuntuuko remmit lenkkareiden läpi painon tunteena väärissä paikoissa)?

amf sanoi:
Mistä hommasit?
Mitä maksoi?
Miltä tuntui jalassa(Siis tuntuuko remmit lenkkareiden läpi painon tunteena väärissä paikoissa)?

Ostin paikalliselta suutarilta. Maksoivat 25€ pari.Tietysti puristivat jos remmin veti hampaat irvessä kireälle, mutta normaalisti laitettuna eivät minulla puristaneet, estäneet verenkiertoa tai millään tavalla heikentäneet lenkkareiden ominaisuuksia(kuullut juttua että iskunvaimennus jotenkin heikentyisi). Täysin hyväksi totesin ja juoksen tänäkin talvena niiden kanssa.

Suunnistajankaupasta

JohannaK sanoi:
Onko kenelläkään kokemjusta lenkkitossujensa nastoittamisesta? Lenkkarikauppias meinasi että suutari nastoitus vioittaa kantavaimennusta ( tussahtaa/vioittuu). Onkohan noin, olisikohan vain kauppiaan puhetta? Luulisi, että kun nastat ammutaan kenkiin kovalla paineella - uskoakseni - lyhytkin nastan kanta pitää ja pureutuu vain ulkopohjan pintaan. Nastakenkiä on hintsusti valikoimissa (kalliita), ja toisaalta talviliukkaita on niin vähän, ettei liukkaille talvikeleille kehtaisi satsata, kun keväällä on kenkäosto mahdollisesti edessä.
Suunnistajan kauppa myy nastakenkiä. Merkkiä en muista, mutta hinta oli tarjouksessa 99€. Nastakengät on pitkäaikainen sijoitus, koska nastakelejä ei välttämättä osu kovinkaan monta vuoteen.

Pertti 123 sanoi:

Niin mistäkö noita saa (sorry jos toistan samaa)?

Tahaton emissio sanoi:
Niin mistäkö noita saa (sorry jos toistan samaa)?

Noista on käytetty täällä jo montaa nimitystä samasta vehkeestä. Kun nimi on vähän hakusessa. Mielestä vastasin jo, että niitä pitäs saada urheiluliikkeistä. Tosin läheskään kaikissa ei ole noita. En ole itse koskaan ostanut, joten en osaa sen tarkemmin sanoa.

Ostin ko. remmit paikallisesta kenkäkaupasta (koko M), maksoivat 14,90. Remmihässäkän paketissa näemmä lukee 'Liukuesteet jääkeleille' (Warma-8) En tosin ole käyttänyt niitä, sattuneesta syystä. Tuntuivat kyllä kengän päällä ok, arveluttaa tosin, että nastat osuvat vain päkiälle. Nastalenkkarit ovat koko pohjaltaan nastoitetut (niitä saa ainakin Hgissä Erottajalta juoksuun erikoistuneesta kaupasta). Remmit piisaa, eihän niitä mummojen kauhukelejä ole edes ilmaantunut. Testataan nämä ekaksi.

Merkki on nimeltään Sarva (Sarva Grip). Suomalaista tekoa ja nähdäkseni laadukas kenkä.

http://www.vjsport.fi/s_sarva_yleis_vjsivut.html

Myös Intersport myy Sarvaa, ainakin Tampereelta löytyi. Itse ostin noi marraskuussa (89 €) ja helvetin hyvät kengät ovat olleet. Ei ole nastoja irronnut eikä löystynyt vaikka meikäläisellä on tuota painoakin yli satasen. Suosittelen!

KitWalker I sanoi:
Suunnistajan kauppa myy nastakenkiä. Merkkiä en muista, mutta hinta oli tarjouksessa 99€. Nastakengät on pitkäaikainen sijoitus, koska nastakelejä ei välttämättä osu kovinkaan monta vuoteen.

Nostetaas vanha thread ylös.

Eli hakusessa olisi sellaiset nastat kenkiin, mitkä tulevat siis pohjaan ilman mitään kengän ympärille tulevia ripustimia. Eli nastat saisi ruuvata kengänpohjaan aina tarvittaessa ja ruuvata pois. http://www.varuste.net/tuotetiedot2...+Spike+Set+%28sis%E4lt%E4%E4+nastaruuvarin%29 Tuollaiset löysin, mutta nuo ilmeisesti ovat sellaiset, että koko roju lähtee pohjasta pois, tarkoitus olisi, että itse kengänpohjassa on jonkin sortin ''holkki'', mihin nasta kierretään ikäänkuin korkkiruuvimenetelmällä tarvittaessa. Kenelläkään kokemusta vastaavanlaisista? tekeekö esim suutarit sellasia (vedenpitäviä) ratkaisuja.

Tai sitten toinen vaihtoehto on sellaiset kengät, jotka pitävät vähän liukkaammallakin metsäpolulla. Malli pitää olla pikävartinen, maiharityyppinen. Haix:n malleja olen katsellut, mutta pohja lienee samanlainen, kuin nykyisissä 5.11 tactical:ssa, jotka ovat kyllä pirun liukkaat.

Asics Gel-Arctic -juoksukengissä on ruuvattavat nastat pohjassa. Jos ei lenkkari kelpaa, ni IceBugilla on jotain korkeampivartisia vaelluskengän tyylisiä nastoitettuna, ja IceBugin kumityynyn varassa olevan nastan pitäisi kovalla alustalla painua pohjan sisään. Jossakin kengissä olen myös nähnyt saranan varassa olevan liukuesteen, minkä voi kantapään alta kääntää piikit piiloon tai pystyyn. En kyl ole varma oliko tämä jälkiasennus vai ihan kenkään sisältyvä vehje.

Itse hankin juuri muutamia viikkoja sitten tuollaiset Asics Gel-Arctic popot ja tyytyväinen olen ollut mitä vähän olen käynyt juoksemassa (n. 100km).. Mukaan tulee tosiaan oma avain noiden nastojen kiinnittämiseen ja ilmeisesti nastoja saa eri pituuksin.. Pito lumella on hyvä, mutta jäisellä tiellä pitoa saisi omasta mielestä olla vieläkin enempi. Jalkaan kengät ovat olleet tosi hyvät..ei minkäänlaisia rakkoja / nirhaumia tullut ensimmäisenkään käyttökerran jälkeen. Prismasta (Pori) noita sai ainakin vielä jokunen aika sitten yli 50% alennuksella: ovh 139e, mutta myytiin 60e.

1964d1291975011-just-ordered-asics-gel-arctic-asics-gel-arctic-wr-2-sole.png

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom