Narnia

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse en ole lukenut kirjoja/kirjaa. Elokuva tulee ensi-iltaan 23.12. Onko katsomisen arvoista? Oletteko kuullet huhuja? Haulla ei juuri löytynyt threadia tästä, joten ajattelin aloittaa tästä uuden. Tyttöystävä haluaisi nähdä tuon ja lupasin viedä katsomaan. Onko odotettavissa tylsä persettäpuuduttava hetki, vai ihan positiivinen elämys?

Uskon että on aika kova setti, ellei ole täysin mielikuvitukseton apina, joka inhoaa kaikkea menninkäisiin ja taikuuteen viittaavaakin.

Itse olen lukenut nuo lapsena vissiin kymmenen kertaa ja aikuisena saman verran uudestaan, mutta toi riippuu tosi paljon siitä oletko miten paljon satufantasian ystävä. Samoja iänikuisia teemoja kuin muissakin vastaavissa kirjoissa/leffoissa, mutta jos tollasista yleensä tykkää niin toteutus ja etenkin näyttelijät mielestäni ratkaisevat.

Mitään tolkienilaista epiikkaa ei kannata odottaa, mutta ei tuo nyt ihan lastenkaan juttu ole. Paljon on syytelty liiallisesta kristillisestä allegoriasta, mutta musta on ihan paskaa alkaa tollasia kaivelemaan; ihminen yleensä lukee tekstistä sen minkä tahtoo. Nykypäivänä on sitä paitsi sen verran kivoja efektejä leffoissa, että varmaan menee kompuutterikikkoja bongaillessa se aika jollei seikkaileminen rinnakkaistodellisuudessa nappaa.

Ultimecia sanoi:
Mitään tolkienilaista epiikkaa ei kannata odottaa, mutta ei tuo nyt ihan lastenkaan juttu ole. Paljon on syytelty liiallisesta kristillisestä allegoriasta, mutta musta on ihan paskaa alkaa tollasia kaivelemaan; ihminen yleensä lukee tekstistä sen minkä tahtoo. Nykypäivänä on sitä paitsi sen verran kivoja efektejä leffoissa, että varmaan menee kompuutterikikkoja bongaillessa se aika jollei seikkaileminen rinnakkaistodellisuudessa nappaa.

Kävin ko. leffan briteissä katsomassa ennen suomeen tuloani, ja odotin kyllä parempaa leffaa.
Eivät kristillisallegoriat ainakaan kovin selkeästi ole havaittavissa, ellei sitten ole sellainen ihminen, joka näkee king konginkin rasistisena, koska king kong on musta. Muutenkin ihan viihdyttävä paketti, mutta todellakaan tolkienlaista epiikkaa on turha odotella. Minua ärsyttävät lapsisankarit, mutta niitä ei oikein voi muuttaa, kun ne kirjoissakin esiintyivät. Antaisin kyseiselle elokuvalle. :3: + ja plussakin tulee vain siitä, että annoin war of the worldsille :3: ja oli toi nyt sitä parempi. War of the worlds ansaitsisi kyllä vain :2: .

Mitään tolkienilaista epiikkaa ei kannata odottaa, mutta ei tuo nyt ihan lastenkaan juttu ole.

Ymmärsin kanssa että toi on niinkuin SormustenHerra leffojen ja (paskan) Dungeons&Dragons leffan väliltä.

käy katsomassa traileri disney.comin sivuilta- näyttää hyvältä.. itse menen katsomaan narnian 25.12, katsoin pienenä narnia tv- sarjaa, muistaako kukaan? ja kirjat on myös hyllyssä...oon aika fantasiafriikki, odotan kieli pitkällä sunnuntaita...

mermeliini sanoi:
käy katsomassa traileri disney.comin sivuilta- näyttää hyvältä.. itse menen katsomaan narnian 25.12, katsoin pienenä narnia tv- sarjaa, muistaako kukaan? ja kirjat on myös hyllyssä...oon aika fantasiafriikki, odotan kieli pitkällä sunnuntaita...

Mulla on kanssa kirjat; tota sarjaa saa boxina Anttilasta. Mars, ostamaan!

Kävin katsomassa leffan tänään teini-ikäisten pikkuveljien kanssa. Ne piti leffaa tylsänä (eivät ole lukeneet ko. kirjoja), minä taas kirjat lukeneena... no, petyin. Ihan ok, ehkä tosiaan vähän tylsä, mutta mielenkiintoista oli vertailu kirjoihin.

Kirjat olen lukenut lapsena ja vaikka silloin tiesin allegorioista, en tietenkään asiaa _kunnolla_ tajunnut. Nyt sitten koko leffan ajan aikuis-minä mietti miten oli asiat lapsena tajunnut ja vertasi nyt näkemäänsä tähän toiseen suureen tarinaan... Aluksi ihmettelin lapsinäyttelijöitä tyyliin, että toiko on parasta mitä ne on löytäneet... Mulla kyllä siinä elokuvan edetessä se sitten selkiytyi. Se Lucy on kuitenkin aika söpö, sellainen aito. :) Ja ne majavat, ihan parasta läppää, ja se aksentti! :worship:

En mä tiedä, ei sitä leffaa välttämättä kannata katsomassa käydä.

EDIT: tai no, majavien takia kannattaa ehkä käydä.

leffa oli kyl melko tylsä eikä oikeen pitäny otteessaan, mut kyl se ihan kattomisen arvonen on :3: yks tähti saundeista ja musiikista

majavat veti pinnat kotiin,jotenkin odotin tolta ihan hitosti enemmän..lukenut kans kirjat ja tsekannut ton sarja version,jotenkin jäi vajaaks..ois luullut et nyky meiningillä saa enemmän potkua tarinaan.tai sen elämään vähän paremmin,sama juttu kaiken kanssa jos kirjan lukenut ekaks.ei vaan voi millään vastata samaa fiilistä mitä siitä saa.eli ei huono muttei hyväkään..tsekkaa kerran mutta dvd:nä ei mun hyllyyn pääty ellei sit joskus alena.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Leffasta on saanut kuvan, että olisi kova kilpailija Harry Potterille. Pitänee katsoa traileri leffasta jos se vaikka kävis katsomassa. Kirjoja en kyllä ole lukenut.

Jonny sanoi:
Leffasta on saanut kuvan, että olisi kova kilpailija Harry Potterille. Pitänee katsoa traileri leffasta jos se vaikka kävis katsomassa. Kirjoja en kyllä ole lukenut.

En ole ehtinyt leffaa katsomaan, mutta molemmat kirjasarjat lukeneena tuo on aika sama kuin vertaisi noita kuuluisia omenoita ja appelsiineja. Eli painivat ihan eri sarjassa fantasiagenren sisalla, vain vahan yhteisia nimittajia vaikka kuuluvatkin siihen molemmat.

Tekisi mieli analysoida pidemmallekin, mutta menee hermot tottumattomalla tahan avokin koneen jenkkinappikseen :curs:

Ultimecia sanoi:
En ole ehtinyt leffaa katsomaan, mutta molemmat kirjasarjat lukeneena tuo on aika sama kuin vertaisi noita kuuluisia omenoita ja appelsiineja. Eli painivat ihan eri sarjassa fantasiagenren sisalla, vain vahan yhteisia nimittajia vaikka kuuluvatkin siihen molemmat.

Tekisi mieli analysoida pidemmallekin, mutta menee hermot tottumattomalla tahan avokin koneen jenkkinappikseen :curs:

Itse kun en tiedä Narniasta mitään niin tulee heti mieleen, että nyt on tehty kirjasta Harrylle kilpailija. Saman "tyylinen" kirjasta tietämätön. Älä siis suutu kun olen tietämätön.

Jonny sanoi:
Itse kun en tiedä Narniasta mitään niin tulee heti mieleen, että nyt on tehty kirjasta Harrylle kilpailija. Saman "tyylinen" kirjasta tietämätön. Älä siis suutu kun olen tietämätön.

Suutun vaan tahan nappikseen, ei kaikkea ole tarvinnut lukea kenenkaan :)

Kommentoin vaan etta ei kannata odottaa mitaan Potterien kaltaista, on nuo sita Tolkienia lahmepana kumminkin vaikkei kylla samanveroisia. Potterit on kuitenkin uusia ja sijoittuu tavallaan nykyaikaan, mika ei tosin taikamaailmaan kauheasti ulotu. Narniat taas on kirjoitettu vuosina 1950-1956 ja ensimmainen sijoittuu muistaakseni IIms tienoille.

Siiten on se allegoriapolotys, joka oli C.S. Lewisilta kasittaakseni melko tahallista, koska oli harras kaannynnainen. Pottereistakin voi varmaan jotain symboliikkaa kaivaa mutta niissa tekijalla on kaiketi ollut tarkoituksena vain kertoa jokin tarina, ja tienata rahaa.

Eli tarkoituksena oli sanoa, etta jos esim. inhoat Pottereita ei kannata tata teilata koska on hyvin erilainen eika samasta syysta odottaa samanlaista juttua jos pidit Pottereista.

Jahas, joulupukki toi Narniat, joten pakko kai sitten lukea. Muutaman ensimmäisen luvun jälkeen jo haluan kommentoida sen verran, että vaikuttaa kyllä olevan lähempänä satua kuin tolkienmaista eeppistä fantasiaa. Voi kyllä johtua käännöksestäkin tämä vaikutelma. Noh, lienee kuitenkin totta, että Narnia on pari pykälää Tolkienin tuotoksista satuihin päin, olipa se sitten hyvä tai huono asia. Ei kai sen tarvitse olla kumpaakaan. Jospa nyt kuitenkin lukisin vähän pidemmälle, ennen kuin teen liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. :david:

Pitää nyt lukea tuo elokuvan osuus kirjana, ja katsoa sitten, että kiinnostaisiko nähdä elokuvana.

Narniat tuli pukinkontissa itsellekin, ja nyt on tuo ensimmäinen kirja luettuna, eli siis se, joka kertoo Narnian synnyn.
Katselin jonkinaikaa sitten sen alkuperäisen, 80-luvun alussa tehdyn Narniaa käsittelevän elokuvan (The Lion, Witch and the Wardrobe tjs.) ja siitä yksin jäi hyvä kuva, ja nyt innolla poraudun syvemmälle ja syvemmälle Narnian salaisuuksiin.
Minä tykkään, ja veikkaanpa, että ennen ensi vuoden alkua on tuo viisi tuumaa paksu opus lärättynä läpi.

Elokuvaa en vielä ole nähnyt, täytyy kyllä käydä kattomassa.
Narnia kirjoista olen pitänyt pienestä pitäen ja on tullut luettua useampaan kertaan nyt myös aikuisena. Narnia on yksi parhaita satufantasia kirjasarjoja.

Mielestäni C. S. Lewis on kirjoittanut muutenkin hyviä kirjoja, joista olen pitänyt, kuten "Paholaisen kirjeopisto".

Kuinka monta kirjaa näitä kokonaisuudessaan on? Mistä kannattaisi alottaa tämmöisen lukeminen? Leffan voisi sitten war..... you know:rolleyes:

Kirjoja on 7 kappaletta, tai ainakin "Narnia - Kaikki tarinat" -opus sisältää 7 eri kirjaa.
Ensimmäisenä kannattaa lukea Taikurin sisarenpoika, sillä siinä kerrotaan juurikin tästä Narnian synnystä.

Velho ja leijona (1950)
Prinssi Kaspian (1951)
Kaspianin matka maailman ääriin (1952)
Hopeinen tuoli (1953)
Hevonen ja poika (1954)
Taikurin sisarenpoika (1955)
Narnian viimeinen taistelu (1956)

Tuossa ne on ilmestymisjärjestyksessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom