Naprapaattikokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Millaisiin vaivoihin olette saaneet hoitoa naprapaatilta? Onko ollut avuksi? Kauanko toipuminen on kestänyt?

Itse kävin tässä juuri pari kertaa naprapaatin käsittelyssä, kun selän ja etenkin niskan kanssa oli ongelmia (fasettilukkoja kuulemma). Nyt pitäisi kuulostella sitten oloa. Kipeältä ja vähän omituiselta tuntuvat selkä ja niska vieläkin. Mietityttää hieman että auttaako tämä nyt varmasti.

Aikoinaan otin selkävaivoihin naprapaatti-hoitoja, mutta nyttemmin hoidan nuo fysioterapian puolella. Toinen keskittyy niveliin ja toinen lihaksistoon (kait), mutta perstuntumalla vois sanoa että molemmat toimii samanlailla.

Kyllähän se olo on aina tuollaisenkin käsittelyn jälkeen hiukan turta, mutta uskoisin että palikat ovat vasta nyt paikallaan ja selkä/niska totuttelee uuteen olemiseen. Joten luottavaisin mielin vaan...

Itse olen käynyt joitakin kertoja naprapaatin rusauteltavana. Pari ekaa kertaa kyseessä oli alaselkävaivat ja naprapaatin mielestä ongelmana oli si-nivel, joka ei ollut ihan kohdillaan. Si-nivel on varmaan yksi kiistellyimmistä aiheista ja en kyllä itsekään osaa sanoa, missä se vika lopulta oli, mutta muutaman rusautuskerran vaiva oli pitkään poissa. Näiden lisäksi ole käynyt fasettilukkoja avaututtamassa ja onhan ne aina auenneet.

Olen kuitenkin ollut tyytymätön siinä mielessä, että vaivojen syihin ei ole juurikaan paneuduttu vaan homma on keskittynyt rusautteluun ja paikkojen vääntelyyn. Nykyään käyn mieluummin erään omt-fysioterapeutin vastaanotolla ja siellä keskitytään taas rusauttelun sijaan itse vaivan syyn selvittämiseen ja siihen vaikuttamiseen. Tällä lähestymistavalla olen saanut pidettyä vaivat paremmin poissa. Vaivannäköä se kyllä vaatii itseltä, mutta ehjän kropan eteen näkee ihan mielellään vaivaa.

Koska kyseessä on vain yksittäinen naprapaatti ja yksittäinen omt-fysioterapeutti, ei tästä voi mitään kovin yleistävää päätelmää tehdä. Kuitenkin jos nyt pitäisi mennä jonkun uuden henkilön pakeille, valitsisin omt-fysioterapeutin.

Ite kävin viime keväänä alaselkävaivojen takia Raisiossa Jan Niemellä ja kyllä toimi! Eikä ollut kyse mistään placebosta sillä aika skeptinen olin asian suhteen. Mä sain ainakin paljon ohjeita venyttelyyn ton rusauttelun lisäksi, eli kyllä sen tavoitteena oli löytää ongelmien syy, mikä olikin raajojen, varsinkin takareisien jumitus, joka kyllä muistuttaa olemassaolostaan jos en jaksa venytellä kunnolla...

Perjantaina itsekin kävin omt-fysioterapiassa, tekee myöskin nikamien manipulaatiota.
Niskanikamissa (ihan ylimmissä) oli tiukka lukko, joka avattiin. Eilen oli tosi huono olo koko pv:n. Aina kun multa on niskasta lukko avattu niin n. 3 pv voi olla huono olo... Pitemmän päälle kyllä auttanut...tiiä sitten..
Mutta meen vasta kun on ihan pakko!

ke 14.5.2008 Naprapaatti Pasi Ruponen

Nyt alkaa ympyrä sulkeutua kyynärpääkipujen osalta. Puolentoista vuoden ortopedin vastaanottojen ja akupunktion + hieronnan jälkeen menin vielä Naprapaatin vastaanotolle. 50minuutia ja tiivistelmänä tämä naprapaatin sanoin: ” En ole 20-vuotis urani aikana yhdelläkään asiakkaalla tavannut näin kireitä jänteitä ja pingottuneita lihaksia. Mainitsit, että tällä hetkellä kyynärpäät ja kädet ovat parhaassa kunnossa kahteen vuoteen, niin en voi käsittää, kuinka kipeät ja kireät ne silloin ovat. Kaikki jännitys alkaa niskoistasi. Jännityksen aiheuttaa työasentosi!!”

Niin, joudun työssäni olemaan 8h seisaalleen puolikumarassa asennossa, teen samalla koko ajan käsillä ruuvaavaa ja kääntävää liikettä. 4vuotta tuossa asennossa rupeaa tosiaan tuntumaan. Koko hartiaseutu on tukossa. Naprapaatti teki koko ajan keskustelun ohessa erilaisia testejä, väänteli ja käänteli jäseniä. Hartiaseudun tukkoisuudesta kertoi mm. pulssin tunnustelu ranteesta. Kättä nostettaessa pulssi lakkasi kädestä kokonaan ja laskiessa taas alkoi tuntua, eli veri ei pääse kunnolla kiertämään.

Lopputuloksena oli: vaikea tapaus ja en millään keksi miten tuon jännityksen ja kireyden saisi pois. (olen tehnyt venyttelyjä ym. ym. kikkailuja jo ennestään, eli nekin oli pois suljettujen listalla) Päätettiin nyt kuitenkin lähteä liikkeelle 3kerran hieronnalla hartioille ja käsille, jonka jälkeen takaisin naprapaatille ja niskan manipulointia, mutta mitään ihmeparannusta ei lupailtu. Täytyy myöntää, että jänteet ovat pelottavan kireät, ihan kun rautalankaa. Lopuksi selvisi vasemmassa ojentajassa olevan patin/kuopan mysteeri. Jossain välissä ojentaja on revennyt ja kiinnityskohdassa on nyt kuoppa. Muista hämärästi muutama vuosi sitten reväyttäneeni treeneissä ojentajan, mutta enpä siitä hirveästi huolta kantanut.

Back
Ylös Bottom