Naiset ja crossfit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naiswan
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen vasta kiinnostunut kyseisestä harjoittelumuodosta ja olisinkin nyt kaivannut keskustelua crossfittiä harrastavien naisten kanssa. Treenaatteko itseksenne vai jossakin CF salilla? Millasia ohjelmia käytätte.

Mä oon treenannu vaan itekseni ja sain suositukseksi alottaa seuraavanlaisella harjotteella.

12 x mave
10 x rinnalle veto
6 x pystysoutu

Tämä setti viisi kertaa. Käytän tässä vasta 15 kilon vastusta. Kyllä sekin tekee vikassa setissä tiukkaa etenkin noissa kahessa vikassa liikkeessä.

Mua kiinostais nyt erityisesti noi naisille sopivat wodit. Tosi monessa näyttäis olevan leuanvetoja alkaen 10 leukaa.. itse en saa varmaan kahta enempää edes..

Tein kokeilumielessä seuraavaa sarjaa 5 leukaa, 10 punnerrusta, 15 vatsaa ja 20 kyykkyä ja tämä setti 5 kertaa. Tosin korvasin nuo leuat kinesis laitteella stimuloiden samoja lihaksia. Ihan tehokkaalta tuntui tämäkin variointi.

Kaikki WOD:it on naisille sopivia.

CF nimenomaan sopii kaiken kuntoisille koska liikkeitä voi skaalata omalle tasolle sopiviksi. Leuanvetoja voi tehdä esim kumpparin avustuksella tai sitten renkaista/tangosta niin että jalat on maassa, variaatioita on monia.

Meilläpä salilla vaan ei ole edes tankoa saatika renkaita, että senkin takia nimenomaan olen joutunut soveltamaan liikkeitä..
Olisinkin tässä lähinnä ollut kiinostunut millasia wodeja muut naiset käyttää, kun on aika turha noita miesten tekemiä wodeja edes miettiä tässä vaiheessa.. :)

Ei oo meinaa paljon järkeä mihinkää split jerkeihin lähteä jos ja kun ei salilla myöskään ole tangolle sitä telinettä.. saatika että kykenisi tässä vaiheessa vielä mitää handstand pushuppeja tekemään.. :D

Mä oon Taratinin kanssa samoilla linjoilla, eli kaikkihan wodit sopii ihan yhtä lailla miehilille ja naisille. Vastuksen voi ihan itse miettiä sopivaksi. Mä ainakin käytän treeneissä ihan kaikkia mahdollisia wodeja, joihin vaan välineet riittää. Eli välineistä ja varusteista crossfit-treenaamisen monipuolisuus lähinnä on kiinni, eikä mistään sukupuolesta.

Mä vedän crossfit-treenejä usein ihan kotona. Pari kahvakuulaa, leuanvetotanko ja käsipainot riittää jo tosi pitkälle. Ja valmiit wodit, mitä netistä löytyy, antaa tietysti hyviä vinkkejä treenaamiseen, mutta päivän treenithän voi tietysti suunnitella ihan itse ilman mitään valmista ohjelmaa. Mä usein valitsen kolme liikettä ja mietin sopivat toistomäärät ja sit niitä 20 minuuttia putkeen niin monta kierrosta ku jaksan. Ja liikkeet tietysti valitsen sen mukaan mitä välineitä milloinkin on käytössä.

Joo siis nyt ymmärsitte mitä hain takaa täysin väärin. Toki CF sopii naisillekin, en kai sitä muuten lähtisi edes harrastamaan.. Olisi sitten kai pitäny puhua voimasta eikä sukupuolesta niin oisitte hiffannu mitä hain takaa. Mitään järkeä ei ole tehä esim 1-1-1-1-1-1-1 harjoitteita jossei pysty laittamaan ees paljoa painoa.. tehotonta..

Nimenomaan tässä hain sitä, että millaisia wodeja te naiset teette? Omani kun poikkeavat kovastikin noista päivän wodeista. Olisi kiva kuulla miten muut ovat noita wodeja soveltaneet ja mitkä wodit ovat tuntuneet tehokkailta ja mitkä vähemmän tehokkailta. Kiinostaa myös että teettekö yleensä lämppärin päälle vaan yhen wodin ja kuinka usein treenaatte? Harrastatteko lisäksi muuta? Ite teen yleensä intervallijuoksun lämppäriksi ja kaksi wodia ja jos jaksan niin vielä jotain pientä päälle.
Ja toi on kans mielenkiintonen että tosiaan osa käyttää näitä viiden (tjsp) settejä ja osa noita ajallisia.
Lasketko sillon myös kuinka monta settiä pystyt siihen 20 mins tekemään vai miten seuraat kehittymistä?

Heissan,

En tiedä sopiiko juttuni tänne - mutta ajattelin nyt kirjoittaa itselleni tapahtuneen "oivalluksen". En ole itse crossfit -treenaaja, vaan painonnosto on ykköslaji, mutta viikkoon mahtuu myös juoksua (tavoite 400m ensi kesänä), nyrkkeilyä, thai boxingia, kahvakuula ja mistä nyt saan kicksejä :D

Itse en ole tosiaan crossfit- treenaaja, mutta kokeilin lajia eräällä voimavalmennusseminaarilla Jim Waddelin johdolla. Hän avasi omiakin silmiäni treenaamisen filosofian suhteen ja kuinka sitä voi tarkastella. Hän itse ajautui crossfitin pariin ja kehittämään sitä itselleen, kun hän joutui poliisina työssään tilanteeseen, josta hän selvisi elävänä mutta hänen kumppaninsa ei. He joutuivat katutappeluun ja kunto loppui yksinkertaisesti kesken. Hän alko muokata treenaamistaan siihen suuntaan, että selviää kadulla poliisin työssään. Rohkeasti hän sekoitti eri lajeja omaan treeninsä ja otti vaikutteita eri treenimetodeista (kampailulajeja, omalla painolla tehtäviä liikkeitä, sprinttijuoksuja tms.) Myöhemmin hänellä on ollut asiakkaana muun muassa eläkeläisrouva, joka halusi pystyä nostamaan lapsenlapsensa syliinsä. Eli homman juju oli siinä, mikä on tavoitteesi /tai mitä haluat saavuuttaa/ylläpitää ja mikä on nykyinen kuntosi? Siitä lähdetään rakentamaan itselleen toimivaa treeniä ja siihen voi sekoittaa mitä vain! Mielestäni monesti - tai ainakin itse olen syylistynyt tähän - treenataan sillä yhdellä valitulla tavalla, kun voisi rohkeasti kokeilla eri juttuja ja sekoitella asioita oman kiinnostuksen mukaan. Crossfit on siinä onnistunut lajina hyvin, että lajiin on sekoitettu monia elementtejä.

Niin.. ja se oma ensimmäinen crossfit meni seuraavasti: Jimin kertoman jälkeen teimme wodin (olin ainut nainen -huraa :)) Wodiin kuului -tarkkoja lukuja en muista - leuanvetoja, kyykyt, juoksu, burbee, ja punnerrus. No - en pystynyt tekemään yhtäkään leuanvetoa (leuanveto tankoja ei meilläkään ollut) joten "hypin" sen sijaan epätoivoisesti ylöspäin ja imitoin leuanvetoa :D Kyykyt, juoksu, burbee ja "akkapunnerrus" tulivat sitten hyvin tehtyä loppuun asti. Lopussa Waddell kiitti kaikkia, koska jokainen oli antanut kaikkensa omaan kuntotasoonsa nähden. Hänellä oli erittäin maanläheinen ja käytännöllinen suhtautuminen treenaamiseen ja tavotteiden asettamiseen.

Waddelin sanat mielessä treenaan ja treenaamisesta on tullut pirun paljon hauskempaa! :)

Kiittää, kumartaa ja kuittaa :)

Meillä alkaa salilla perjantaina crossfit reenit, ajattelin mennä tarkistamaan tilanteen :) Kuulostaa todella mielenkiitoselta ja hyödylliseltä!

Joo tuo crossfit kyllä vienyt mut ihan mukanaan.. Kunto noussut kohisten ja cooperikin meni vihdoin kahteen kilsaan (inhoan muuten juoksua). Lihasvoima ja ketteryys kasvanu paljon nopeammin ku aiemmin ja vaan 3 kertaa viikossa olen reenannu.. love it!

Oon myös napsinut itsestäni kuvia kerran kuussa ja niitä seuraamalla myös aion seurata kropassa tapahtuvia fyysisiä muutoksia.

Eilen vetelin Power cleaneja (rinnalleveto kyykky vai mikälie) 7 reps (27,5kg), kahvakuula heilautus 10 reps (15kg) ja jalat koukussa vatsat 15 reps. Ja tämä setti viiteen kertaan putkeen. Jäähynä vähän vetelin vielä maveja ja dippejä ja punnerruksia..
Nyt kyykkyyn meneminen tekee hellää vaikka venyttelin kahteen otteeseen eilen.. Ainakin tietää tehneensä jotain koska normisti kyykyistä yms. ei kipeydy reidet.. :D

Helsingissä ei taida olla crossfit ystävällisiä saleja juurikaan underground garagen lisäksi. Tai no kaikki muut kai suht hyvin löytyy paitsi jotkut renkaat ja L-barit..?

Juu tästä juuri mainitsin.. Mutta siis ei taida olla helsingissä muita joista löytys noi tarvittavat välineet kuten ne L-barit ja renkulat yms.. Ja EI Espoo ei ole Helsinkiä.. :D ;)

Tuo crossfit helsinki/underground garagen 109€ kolme kertaa viikossa treenaamisesta (kk-maksu) on mulle nyt vaan vähän liikaa, niin ei kelepaa.. Pitänee vaan tyytyä "tavis" saliin josta puuttuu renkulat ja barit ja muut spessummat CF tilpehöörit.. pärjäähän tuota..

Mä oon käynyt CrossFit-salilla nyt elokuun lopusta asti. Laji on kiinnostanut jo pitkään ja lähipiirissä on muutamia harrastajia, mutta toisilla paikkakunnilla. Sain maratonprojektin ohitse kesäkuussa, lepäilin heinäkuun ja totesin että ei h*lvetti, nyt on asialle jotain tehtävä jos meinaan joskus tehdä. Menin lähimmälle salille (vajaa 50km) kokeilutunnille ja jäin koukkuun välittömästi.

Nyt on tullut käytyä salin treeneissä pari-kolme kertaa viikossa (välimatkan takia, muuten olisin siellä joka päivä) ja itsenäisiä wodeja tulee tehtyä pari viikossa. Tavoite olisi saada 3-5 cf-treeniä viikkoon. Oon ollu ihan tavallinen punttisaliharrastaja, ilman mitään tavoitteita tai ohjelmia, eli höntsäillyt vaan samojen painojen kanssa vuosia. Viime vuosi meni juoksuprojektin kanssa ja luulin tosiaan olevani jonkinlaisessa kondiksessa, mutta kyllä cf nöyryyttää, se on varma :D Paitsi että salilla porukka ja koutsi on ihan supereita, oon oppinut ihan hirveästi fysiikasta. En ole myös koskaan aiemmin kyykkäillyt isoilla painoilla, vetänyt maastavetoa, tehnyt ikinä tempausta jne. Kroppa tottuu aika nopeasti ja vaikka mulla on keskivaikea rasitusastma, oon toistaiseksi säilynyt hengissä.

Itsenäisesti treenatessa ei tule koskaan päälle sitä samaa intensiteettiä kuin salin wodissa, jossa kilpailee paitsi itsensä kanssa myös muiden ja koutsi ja muut tyypit karjuu ja kannustaa vieressä. Se tunne on sanoinkuvaamaton. Itsenäisesti treenailenkin sitten enempi tekniikkaa ja niitä itselle heikompia osa-alueita. Meidän salilla suurin osa kävijöistä on naisia, joista monet on lähempänä (tai yli) keski-ikää, ylipainoisia ja urheilua ei välttämättä ole tullut koskaan harrastettua. Silti kaikki voivat tehdä wodit täysillä, tietysti skaalaten treenit jokaisen kunnolle ja fysiikalle sopiviksi. Ja tulokset on olleet hämmästyttäviä.

Hirveästi myös tulee itselle semmoisia tavoitteita, joita asettaa; raakaleuka, kippileukoja, punnerrussarjoja, hspu (hand-stand-push-up) määrättynä, muscle up jne. Mä oon niin in love tähän lajiin, ettei mitään rajaa. Ehkä se on se yhteisö, ehkä se on se jokakertainen itsensä voittaminen, ehkä se on se nopea kehittyminen ja sen huomaaminen tai sitten joku masokistinen puoli itsessä, joka haluaa haastaa kroppansa joka ikinen kerta. I :haart: CF

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom