• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Nahkasohvan hankinta

Onko kokemuksia nahkasohvasta, joka on verhoiltu antiikkinahalla? Siis sellaisella pehmeällä, kulutetun näköisellä nahalla verhoillusta. Yleensä olen tuollaista nahkaa nähnyt käytettävän lähinnä nojatuoleissa. Kestäkö se sohvassa ja tuleeko siitä ajan myötä sellainen "roikkuva" ja huonosti istuva verhoilu?

Hankinnan alla on uusi sohva, jonka tulisi mielellään palvellla pitkäänkin, eli reilusti yli 10 vuotta. Tämän takia olen ensimmäistä kertaa elämässäni valmis sijoittamaan (itselleni) "suurehkon" summan rahaa sohvaan. Hyvä sohvamalli on jo löytynyt ja verhoilun saa itse valita lukuisista eri vaihtoehdoista. Kangasverhoilun haluaisin tiputtaa laskuista sen takia, että en usko minkään kankaan kestävän aikaa riittävästi. Tarkoitan siis ulkonäöllisesti, enkä kestävyydeltä.

Verhoiluksi siis on kaavailtu vaalean ruskeaa (eli sinapin) väristä antiikkinahkaa. Myyjä sanoi, että ei suosittelisi sitä lapsiperheeseen. En lopulta ymmärtänyt että miksei. About saman sävyisenä saisi paksua nahkaa olevan verhoillun, joka olisi vielä 25% halvempi, mutta ulkonäöllisesti se ei näytä hyvältä. Lisäksi paksu nahka näyttää sohvassa jotenkin huonosti istuvalta.

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Luulen että sinapin värisenä ei suositellut siksi että voi ottaa aika paljon tummentumaa farkuista/mustista vaatteista (tosin niinhän kaikki vaaleammat). Myöskin sinapissa näkyy nahan kuluminen erilailla kuin esim tummanruskeassa/mustassa sohvassa. Myöskin mahdolliset kuulakärki-, ja tussipiirrokset, juomalasin pohjan piirtymiset ym on vaikeampi tuosta poistaa...

Tämä on tosin vain arvailua.

Itselläni on ollut mustat nahkasohvat joissa näkyi arvet ja leimat ja muut (läpivärjättyä nahkaa), ja porukoilla oli ruskeat antiikkinahkaiset aikoinaan. Olivat kuitenkin sen verran tummat että 10 vuodessa ei ainakaan mitään muutosta tapahtunut (toisin kuin tuttavien sinapin, ja vaaleasävyisissä sohvissa).

Onko kokemuksia nahkasohvasta, joka on verhoiltu antiikkinahalla? Siis sellaisella pehmeällä, kulutetun näköisellä nahalla verhoillusta. Yleensä olen tuollaista nahkaa nähnyt käytettävän lähinnä nojatuoleissa. Kestäkö se sohvassa ja tuleeko siitä ajan myötä sellainen "roikkuva" ja huonosti istuva verhoilu?

Hankinnan alla on uusi sohva, jonka tulisi mielellään palvellla pitkäänkin, eli reilusti yli 10 vuotta. Tämän takia olen ensimmäistä kertaa elämässäni valmis sijoittamaan (itselleni) "suurehkon" summan rahaa sohvaan. Hyvä sohvamalli on jo löytynyt ja verhoilun saa itse valita lukuisista eri vaihtoehdoista. Kangasverhoilun haluaisin tiputtaa laskuista sen takia, että en usko minkään kankaan kestävän aikaa riittävästi. Tarkoitan siis ulkonäöllisesti, enkä kestävyydeltä.

Verhoiluksi siis on kaavailtu vaalean ruskeaa (eli sinapin) väristä antiikkinahkaa. Myyjä sanoi, että ei suosittelisi sitä lapsiperheeseen. En lopulta ymmärtänyt että miksei. About saman sävyisenä saisi paksua nahkaa olevan verhoillun, joka olisi vielä 25% halvempi, mutta ulkonäöllisesti se ei näytä hyvältä. Lisäksi paksu nahka näyttää sohvassa jotenkin huonosti istuvalta.
Joskus jonnekin kirjoitinkin meidän nahkasoffan hankinnasta. Jos olet valmis sijoittamaan niin sitten Vepsälle. Meille antoivat tarjouksen loistavalla 15% alennuksella eli vähän vajaalla 10 000€ olisi valkoinen moduuli L-sohva irronnut.

Haettiin Suomisoffalta 3500€. Ihan hyvinhän tuo on tuossa mennyt, ja likakin on tähän asti irronnut, kun vaimo käsitteli sen heti jollain käsittelyaineella.

... oftopiikiksi meni, mutta sohvasijoittajat siis vepsälle :)

Antiikkinahka jäi sitten kauppaan ja sohvaan valittiin verhoilu paksulla valkoisella nahalla. Valkoisen katsottiin olevan helpompi sijoittaa erilaisiin sisustuksiin vaalean ruskeaan sävyyn verrattuna. Hoitoaineella jos käsittelee, niin eiköhän se siistinä pysy sen 10 vuotta. Porukoilla kesti nahkasohvat siistinä yli 30 vuotta, kun mutsi hoiti niitä ahkerasti hoitoaineella. Sodan aikaan syntyneille kun on jäänyt päälle se pula-aikavaihe.

Vepsäläiseltä sohva sitten ostettiin, mutta ei se todellakaan maksanut 10 000 € :D Itse asiassa selkesti vähemään kuin tuo Suomisoffan 3500€. Tosin sohva oli yksiosainen 3-istuttava. Nautinnolla odotan sitä hetkeä, kun kantavat sen ylimpään kerrokseen asti.

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Valkoinen nahka on kyllä tosi arka ottamaan väriä itseensä. Mustat housut ja farkut niin aijaijai. MUTTA... se on mahdollista pitää hyväkuntoisena ahkeralla hoidolla, ja esim sillä ettei istu tummissa väriä päästävissä vaatteissa kotosalla niillä, tai suojaa istuimia jollain viltillä (tosin onko se nyt kivaa... en tiedä, ehkä kotioloissa on).

Eniveis, valkoinen nahkasohva voi olla todella tyylikäs :)

Edit: Valkoista nahkaa täytyy käsitellä hoitoaineella usein, eli se ei välttämättä ole helppohoitoisin.

Yksi vinkki: TAIKASIENI! Sillä käsittelisin oikeasti ihan kerran viikossa istumapinnan ja käsinojat. Todella tehokas tuo taikasieni ja valkoisessa sohvassa on semmoinen juttu että siinä alkaa se lika näkymään kun se jo on siihen pinttynyt, mutta esim taikasienellä kun vetelee niin näkee heti sienestä että likaa irtoaa, vaikka aikaisemmin ei olisi paljain silmin huomannut. Tuolla varmistaa sen ettei yhtäkkiä kirkkaassa päivänvalossa huomaa että ARGH, sohvat näyttää kauhealta mitä hämärässä ei niin huomaa.

Sohva tuli, mutta väärän värisillä tikkauksilla kuin oli tilattu. Onneksi ei tarttenut itse kantaa sohvaa kämppään, tai olisi vituttanut vielä enemmän. Veikkaan että Vepsäläinen tarjoaa hyvitykseksi jotain 50 €:n lahjakorttia ja Saludo-kahvipakettia. Minkä ihmeen takia aina kun ostan jotain, niin saa reklamoida. Kuitissakin lukee selvästi että mikä verhoilu ja minkä värinen tikkaus. Jos ei tule 30% hinnanalennusta niin saavat hakea sohvan pois ja yritän purkaa kaupan. Kivaa olisi odotella taas (ilman sohvaa) uutta sohvaa joku 6 viikkoa. Positiivisena asiana sohva oli juuri sellainen kuin kuvittelin sen olevan malliltaan. Sohva kun ostettiin/tilattiin täysin sokkona vain yhden kuvan perusteella. Kuvassa sohva oli kaiken lisäksi vielä eri värinen. Nappiin osui valinta silti.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Sohva tuli mutta väärän värisillä tikkauksilla kuin oli tilattu. Onneksi ei tarttenut itse kantaa sohvaa kämppään, tai olisi vituttanut vielä enemmän. Veikkaan että Vepsäläinen tarjoaa hyvitykseksi jotain 50 €:n lahjakorttia ja Saludo-kahvipakettia. Minkä ihmeen takia aina kun ostan jotain, niin saa reklamoida. Kuitissakin lukee selvästi että mikä verhoilu ja minkä värinen tikkaus. Jos ei tule 30% hinnanalennusta niin saavat hakea sohvan pois ja yritän purkaa kaupan. Kivaa olisi odotella taas (ilman sohvaa) uutta sohvaa joku 6 viikkoa. Positiivisena asiana sohva oli juuri sellainen kuin kuvittelin malliltaan. Sohva kun ostettiin/tilattiin täysin sokkona vain yhden kuvan perusteella. Kuvassa sohva oli vielä eri värinen.
Huppe Magic Touch. Olet asioinut minun kanssani ja olen tartuttanut tuon sinuunkin.

Yksi vinkki: TAIKASIENI! Sitä söisin oikeasti ihan kerran viikossa. Todella tehokas tuo taikasieni ja valkoisessa sohvassa on semmoinen juttu että siinä alkaa se lika näkymään kun se jo on siihen pinttynyt, mutta taikasientä kun vetelee niin näkee heti että likaa alkaa puhumaan, vaikka aikaisemmin ei olisi paljain silmin kuullut. Tuolla varmistaa sen ettei yhtäkkiä kirkkaassa päivänvalossa huomaa että ARGH, sohvat kävelee ympäri kämppää mitä hämärässä ei niin huomaa.
korjattu

MissEvilEve; sanoi:
Valkoinen nahka on kyllä tosi arka ottamaan väriä itseensä. Mustat housut ja farkut niin aijaijai. MUTTA... se on mahdollista pitää hyväkuntoisena ahkeralla hoidolla, ja esim sillä ettei istu tummissa väriä päästävissä vaatteissa kotosalla niillä, tai suojaa istuimia jollain viltillä (tosin onko se nyt kivaa... en tiedä, ehkä kotioloissa on).
Tuossa on vajaa 4 vuotta käytössä ollut valkoinen nahkasohva, pesty ja käsitelty pari kertaa vuodessa softcare tuotteilla. On istuttu ihan ujostelematta kaikenvärisillä farkuilla, uusilla ja vanhoilla. Päivänvalossa läheltäkatsoen huomaa että jotain on pinnassa mutta eipä juuri muuten. Tuo väri on muistaakseni joku norsunluu, eli ei aivan hohtavan valkoinen joka varmaan olisi herkempi.

Tarjosivat hyvitykseksi juuri tuota mitä luulinkin, lukuunottamatta kahvipakettia. Tosin yrittivät "hämätä", eli tarjottiin hyvitystä, jossa oli jo mukana tilatusta tikkauksesta tullut lisämaksu. Eli hyvitystä tarjottiin n. 50€:n verran. Saavat hakea sohvan pois ja tuoda uuden tilalle. Virheellistä sohvaa saa onneksi pitää uuden saapumiseen asti.

Ikä
46
sohvat joissa on tuollainen leveä käsinoja, ovat kyllä äärimmäisen hyvännäköisiä.

Siistin näköinen sohva. Itsekin olen haaveillut taas nahkasohvasta mutta emäntä on erimieltä ja taitaakin olla oikeassa että nuo mikrokangas verhoilut ovat parempia kun on koiria. Itselläni oli "perintönä" saatu nahkasohva ja 2kpl nojatuoleja. Ja niille oli hoito-ohjeena pyyhkijä pari kertaa vuodessa tislatulla vedellä ne. Ja jotain taikaa siinä oli sillä muutama sellainen "haalistunut ja kovettunut " kohta aina sillä tislatulla vedellä pyyhkiessä korjaantui. Sekä se nahka pysyi sellaisen notkean pehmeänä.

Sitten OT ja en tarkoita nyt ketään tässä threadissa olevaa.
Mutta miten ihmeessä joillakin ihmisillä on taipumus tai tuuria että aina kun jotain tilaavat/ostavat niin se menee pieleen ja joutuu tekemään rekkuloita niistä. Itse olen ostanut sohvat,reclinerit,kirjahyllyt,lipastot,pakastimet,hifit ja oikeastaan kaikki kodin kalusteet kahteen kertaan viimeisen 10vuoden aikana ja eipä tule mieleen että mikään noista olis ollut joko toimituksessa viallinen tai muuten pettänyt.
Mietin tässä erästä tuttua jolle kanssa aina käy että tilaus/palvelu on eri mitä toivoo. No sitten kerran olin hänen mukanaan kun tilasi auton huoltoa x ja sitten kun mentiin sitä hakemaan niin olikin pettynyt kun ei ollut tehty 2kertaa suurempaa huoltoa kuin oli pyytänyt. Eli tällä ihmisellä on ainakin joku uskomaton oletus että siellä kaupassa jne ollaan ajatustenlukijoita. Sekä muutenkin se sählää ja puhuu niin perkeleesti että kukaan ei pysy siinä mukana että mitä se haluaa.

Ikä
46
kaipa tuo sohvien kesto, tai paremmuus, riippuu koirasta ja sen koosta. ja tietenkin siitä mitä se koiruus siellä sohvalla tekee. täällä on saksan kääpiöpystykorva, eli säkä 30 cm, ja mustat nahkasohvat. tähän mennessä ollut ainakin aika pistämätön yhdistelmä; jos kaveri mutustelee vaikka silmänkantamattomissa luuta sohvalla ja sohvalle jää luun muruja kiinni, niin ei muuta kuin märkä rätti käteen ja pyyhkimään. taas on sohva hienossa kunnossa. mikrokankaaseen voisi kuvitella luiden jämien, ja muiden jätösten jäävän helpommin ja sitkeämmin kiinni. <- tuo on tosin pitkälti mutua, koska en ole sellaisia sohvia pahemmin omistanut.

muutenkin meidän kaveri on hyperaktiivisuudestaan huolimatta sisällä nätisti, joten ei se kynsillä naarmuttele sohvia, eikä myöskään pureskele niitä. voin hyvin kuvitella että jos perheessä on vaikkapa hyperaktiivinen sakemanni joka tykkää kynsiä, niin nahkasohva on hetken päästä muisto vain.

itse olen laiskistunut helvetisti nahkasohvien hoitamisessa. ennen hoidin sohvat kaksi kertaa vuodessa, sen jälkeen vähintään yhden kerran - ja nyt viime kerrasta on aikaa varmaan jo puolitoista vuotta. yhtenä syynä on toki sekin, että kun selkä on näin huonossa kunnossa mitä se mulla on, niin sen jälkeen kun olen sohvan puhdistanut ja hoitanut hoitoaineella, olen jalaton kaksi tuntia ja kärsin erittäin kovista kivuista. ehkä sen ymmärtää ettei aina huvita lähteä siihen rääkkiin. tarkoitan nyt siis sitten aikuisten oikeasti kovaa kipua, ettei joku erehdy luulemaan että liioittelisin ja koettaisin sen takia luistaa sohvani hoitamisesta. :)

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Itse hoidin nahkasohvia noin kerran kuukaudessa hoito-aineella (vain hoitoaine, pari kertaa vuodessa myös se pesujuttu). Viikottain myös imuroin saumat ja kaikki tyynyjen välit ym pölystä ja mahdollisista muruista.

Nyt kun on kangassohva ollut edellinen ja uusinkin tulokas, niin imuroin vaan. Hoitosuihkeella suihkin kankaan tuoreeltaan, mutta eipä tuossa tule näkymään edes pullollinen punaviiniä kun sohva on pikimusta.

Joskus jonnekin kirjoitinkin meidän nahkasoffan hankinnasta. Jos olet valmis sijoittamaan niin sitten Vepsälle. Meille antoivat tarjouksen loistavalla 15% alennuksella eli vähän vajaalla 10 000€ olisi valkoinen moduuli L-sohva irronnut.

Haettiin Suomisoffalta 3500€. Ihan hyvinhän tuo on tuossa mennyt, ja likakin on tähän asti irronnut, kun vaimo käsitteli sen heti jollain käsittelyaineella.

... oftopiikiksi meni, mutta sohvasijoittajat siis vepsälle :)
Voisi tätäkin vähän päivitellä. Sohvahan on nyt vajaa 5 vuotta vanha. Muutama läntti ilmestynyt ja pientä tummentumista havaittavissa. Ei olla enää yhtä hyvin jaksettu hoitaa, mutta katsotaan miltä sohva saadaan näyttämään jos vaikka lähiaikoina saataisiin hoitosessio taas tehtyä.

Vieläkös noi nahkasohvat on sellasia, että kesäkuumalla kun meet niihin istumaan ilman paitaa, huomaat noustessasi sohvan olevan selässä?