Muutama ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä oon tässä jo pitkään kamppaillu parin juoksuharrastusta vaikeuttavan ongelman kanssa.

Ensinnäkin pistäminen. Olen kokeillu vähän syömistä, erittäin vähän syömistä, kohtuullisesti syömistä, erilaisia ruokavalioita. Kaikkea on tullu kokeiltua mutta silti joka kerta kun se pulssi vähänkin nousee niin alkaa pistämään. Voidaan siis melko suurella varmuudella sanoa että ruokailusta ei ole kyse. Tämä ongelma on ollu mulla niin kauan kun jaksan muistaa. Viime aikoina ehkä vähän vaikeampana mutta sillon ihan pikkujannuna piti aina varoa syömisiä ennen jalkapallo-otteluita.

Toinen on sitten vähän epätavallisempi. Jos hengästyn niin ala- etuhampaiden takaosassa tuntuu kipua. Ei vihlovaa vaan sellasta.... jota en oikeestaan osaa ees kuvailla. Verenmaku tulee suuhun ja tuntuu siltä että ne hampaat tippuu pois kohta. Kenelläkään samantapasia kokemuksia? Kannattaako varata aika hammaslääkärille?

Jos joku osaa auttaa niin oon hyvin kiitollinen. Pääsisin vihdoinkin alottamaan kunolla ton juoksun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa ongelmaa löytyy minulta myös aika ajoin eli tuota pistämistä. Ennen lenkkiä tuskin kannattaa mitään kauhean raskasta ainakaan syödä, mutta voin suositella kunnon lämmittelyitä ennen lenkille lähtöä. Minulla ainakin kulkee huomattavasti paremmin, kun se lihaskin on lämmin, kun sitä rasitusta alkaa tulemaan.

Noista hampaista en osaakaan mitään sanoa, mutta ei tuo ihan normaalia ole.

Mulla estää palleakramppeja lenkki aamulla ja tietty hengitystekniikka. Eli lenkille suoraan sängystä tyhjällä vatsalla, max. ½ lasii haaleeta vettä kärsii juoda. Jos / KUN on edellisenä päivänä syöny järjen kanssa, niin ilman aamupalaa jaksaa hyvin ja mahdollinen pikku näläntunne katoaa sit lenkillä kyllä. Ja aamulenkin edullisuuteen rasvanpolttoon uskoo moni, en tiiä.

Ja hengitys siten, et 4 juoksuaskeleen aikana sisään ja 4 askeleen aikana ulos. Tää rytmi heti lenkin alusta ihan loppuun asti. Auttaa ainakin mulla tosi hyvin tasaan hengittämistä, ei tuu puuskutettua pahemmin ja yleensäkin muistaa hengittää ja syvään. Joskus siltikin pallea kramppaa, useimmiten tapahtuu alamäessä (ehkä jotenkin jännittää juoksuasentoaan). Mutta siis hyvin harvoin mulla näillä metodeilla. Tolla kunnon hengittelyllä saan jo alkaneen pistoksen pois, ennen kun meni koko lenkki siinä sitte.

Hammashomma onkin sit täys mysteeri. Tiedän kyllä tunteen, tosi nihkee olotila alahampaissa. Ei tuu kyl ikinä onneks lenkillä, vaan joskus jos kylmiltään juoksee kiireessä täysii esim. bussiin. Jos toi tulee lenkillä, niin voisko auttaa jos lähtis hiljaksiin liikkeelle? Jotekin toi tuntuu liittyvän siihen, ainakin itellä, et kun yhtäkkiä hengästyy. Ois tosi kiinnostavaa tietää mihin toi ilmiö perustuu! Mut en usko et se mitään vaarallista on, inhottavaa kylläkin.

Minulle tuli myös pistoja ennen juostessani. Tuttava kehotti minua juomaan muutaman lasin vettä ennen juoksua. Minulle kyseinen juttu auttoi ainakin pistot hävisivät kokonaan. Nyt joukseminen on mukavaa. (:

Njoo kaippa minäkin sitten kerron oudosta ongelmasta kun muutkin. Tässä on nyt sellaiset ehkä kuukauden päivät treenattu juoksua vähän enemmän tosissaan. Taino tosissaan ja tosissaan, mutta tälläiselle amatöörille 7-8km lenkki 4 kertaa viikossa on jo ihan hyvä enkä oikeastaan kauheasti halua edes määriä tuosta nostaa. Tuloksiakin on tullut, mutta myös ongelmia.

Pahin on tämä oikean jalan pohjan ja jalkapöydän puutuminen. Jalat ei nykyään muuten tunnu hirveän väsyneiltä, mutta kilometri tai pari ennen loppua alkaa alhaalta ylös etenevä puutuminen ja vaikka jalkapöydän "heiluttelu" vähän auttaakin, niin ei se sitä lopeta. Ja kun se on vähän ikävää juosta toinen jalka tönkkönä, niin tämän takia tuota lenkkiäkään ei oikein voi enää pidentää vaikka muuten olo on ihan hyvä ja menohaluja olisi.

Olen miettinyt, että voisko tässä olla joku askelvika joka jostain kumman syystä nyt vaikuttaa vain toiseen jalkaan? Tai sitten yksinkertaisesti heikompi jalka(olen vasenkätinen ja jalkainen) ei vaan pysy kehityksessä perässä.

Juuri äsken tulin ulkoa ja ongelma oli pahin ja masentavin tähän astisesta. Miten tuollaista askelvikaa lähdetään paikallistamaan? Kävellään askeleet johonkin ja katsellaan kuvoita?

Pitää nyt yrittää josse tästä itsestään lähtisi toimimaan, mutta jos ei niin sitten pitää varmaan miettiä oisko tässä oikeasti joku vika. Kumma kun ennen ei ole ikinä vastaavia ongelmia ollut.

Njoo kaippa minäkin sitten kerron oudosta ongelmasta kun muutkin. Tässä on nyt sellaiset ehkä kuukauden päivät treenattu juoksua vähän enemmän tosissaan. Taino tosissaan ja tosissaan, mutta tälläiselle amatöörille 7-8km lenkki 4 kertaa viikossa on jo ihan hyvä enkä oikeastaan kauheasti halua edes määriä tuosta nostaa. Tuloksiakin on tullut, mutta myös ongelmia.

Pahin on tämä oikean jalan pohjan ja jalkapöydän puutuminen. Jalat ei nykyään muuten tunnu hirveän väsyneiltä, mutta kilometri tai pari ennen loppua alkaa alhaalta ylös etenevä puutuminen ja vaikka jalkapöydän "heiluttelu" vähän auttaakin, niin ei se sitä lopeta. Ja kun se on vähän ikävää juosta toinen jalka tönkkönä, niin tämän takia tuota lenkkiäkään ei oikein voi enää pidentää vaikka muuten olo on ihan hyvä ja menohaluja olisi.

Olen miettinyt, että voisko tässä olla joku askelvika joka jostain kumman syystä nyt vaikuttaa vain toiseen jalkaan? Tai sitten yksinkertaisesti heikompi jalka(olen vasenkätinen ja jalkainen) ei vaan pysy kehityksessä perässä.

Juuri äsken tulin ulkoa ja ongelma oli pahin ja masentavin tähän astisesta. Miten tuollaista askelvikaa lähdetään paikallistamaan? Kävellään askeleet johonkin ja katsellaan kuvoita?

Pitää nyt yrittää josse tästä itsestään lähtisi toimimaan, mutta jos ei niin sitten pitää varmaan miettiä oisko tässä oikeasti joku vika. Kumma kun ennen ei ole ikinä vastaavia ongelmia ollut.

Koska olet ilmeisesti vasta alottanut juoksemaan aktiivisemmin niin on hyvin mahdollista, että jalkapöytäsi on ottanut itseensä rasituksen äkillisestä kasvamisesta. Itsellä oli joskus saman tyyppistä vikaa-> jalkapöytä kipeytyi niin pahasti, että jalalla ei voinut astua kunnolla. Oli kuulemma jalkapöydän jänteet tulehtuneet. 2 viikkoo lepoa ja vaiva hävisi. Onko jalkapöytä arka jos sitä painaa?? Itsellä oli täysin kosketusarka pahimmassa vaiheessa.

Ja äkkiä voisin suositella tarkastaan lenkkarit. Ovatko askelluksellesi sopivat ja onko jo niin vanhat, että iskunvaimennus ei enää aja asiaansa??

Ei ole arka. Ja nyt tunti lenkin jälkeen jalka tuntuu täysin normaalilta. Ei siis mitään kipuja tai muuta herkkyyttä. Minkäänlaista varsinaista kipua ei ole myöskään lenkin aikana. Se puutuminen vain. Tietty siellä voi joku hermo olla ottanut itseensä tai vastaavaa? Ja tosiaan vain oikeassa jalassa.

Kengistä en osaa sanoa mitään. Muutama kuukausi sitten ostetut jotku edelliskauden Niket jotka lähti hyvillä aleprossilla mukaan. Ihan hyvältä ne jalassa tuntuu kyllä, mutta tosiaan askelluksesta ei ole mitään hajuakaan jos suoraan sanotaan. Aina olen pärjännyt ihan peruskengillä, jonka takia en siihen asiaan juuri huomiota kiinnittänytkään.

Suosittelisin, että pidä vaikka viikko lepoa juoksusta, jotta jalka välttyy tärähdyksiltä. Luulen, että se on vaan ärtynyt kasvaneesta rasituksesta. Juoksu kun on loppujen lopuksi kohtuullisen raaka laji. Ja en tiedä miten solmit kengät, mutta itse jätän aina suhteellisen löysälle nauhat. Itsellä leveä lesti joten puutuu heti jos nauhat liian kireällä.

Jos vain malttaisi...

Se on pieni hinta siitä, että saat suljettua kenties yhden mahdollisen syyn pois laskuista. Varmasti kerkeet viä juokseen ens viikollakin:)

En tiedä onko sun tossujen pohjassa mitään kulumaa, mutta jos askellat oikeella raskaasti väärin niin kengän pohjasta voi kenties jotain päätellä.

Tuleeko venyteltyä miten ahkeraan?
Jos säären/nilkan seutuvilla on paikat jumissa, niin puutumista voi tulla, ainakin itsellä tulee. Hyvä pohkeen venytys on kun laitat jalan seinää vasten sellaiseen 45 asteen kulmaan siten, että varpaat taittuu hieman ja siitä venytät, niin samalla venyy pohje, mutta myös suurin osa jänteistä, jotka kulkee jalkapohjan kautta. Säären etuosaa kannattaa myös venyttää ja se onnistuu ainakin istumalla jalkojen päälle ja vetämällä varpaita ylöspäin kädellä.. Kokeilehan noilla ja kerro miten kävi ?!

Olen ottanut vähän rauhallisemmin nyt ja kiinnittänyt enemmän huomiota tuohon venyttelyyn. Kyllähän tuo näyttäisi auttavan. Saa nyt nähdä alkaako sama vanha kun pääsee taas kunnolla vauhtiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom