Musta tuntuu että tää on jo tarpeeks

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lada
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muita joille tulee joskus peiliin katsoessa sellainen tunne, että oma kroppa on jo ihan riittävän(tai jopa liiankin) timmissä kunnossa?
Nimittäin mulla on nyt viimeaikoina alkanut näyttämään siltä. Puolessa vuodessa lähtenyt 6kg, lähes päivittäisellä treenillä ja optimaalisella ruokavaliolla. Mitat tällä hetkellä 168/60, vatsalihaksista näkyy keskiviiva ja palasetkin joskus, ihmiset kyselee että urheilenko mä, no onhan mulla vähän paksut reidet mut mun vartalotyypillä oon ihan tavoitteessa.
Tuli vaan vähän hölmö olo, että entäs nyt? Mitä mä nyt teen kun en enää voi KEHITTÄÄ itseäni? Tietysti jatkan kuten ennenkin, mutta se vaan pitää mut samoissa, kun en halua enää kiinteämmäksi. Treenaamisestakin mennyt vähän maku kun ei suunnan ole tarkoituskaan enää olla ylöspäin.

Jos treenamisen pointit itsellesi ovat puhtaasti ulkonäöksellisiä ja olet peilikuvaasi tyytyväinen, niin kyllä, olet tiesi päässä. Game over ;)

Jos sen sijaan koet saavasi treenailusta irti ihan jotain psykologistakin parempaa oloa (itsevarmuus?), niin mitäkö teet? Jatka!

..ja mikäli yli omien tavoitteidesi menevä timmiys on uhkana - syö lisää ;)

edit.
Okei, kirjoitin ehkä kärkevähkön tekstin, mutta postauksestasi tuli jotenkin mieleen ne vanhat pahat ajat, kun itsellä treenamisen motiiveina toimi vain ulkoiset seikat kuten muiden mielipiteet, peilikuva, itsensä vertailu johonkin tiettyyn normiin jne. Silloin treeni oli aika usein asia, joka piti hoitaa alta pois, toisinaan se tuntui jopa pakkopullalta. Sitä eli jotenkin niin all-or-nothing -maailmassa, että oli joko vain himotreeni tai sitten ei mitään.

Kun lopulta hiffasin, että treenaaminen tuo itselleni tietynlaisen tunteen siitä, että olen "vahva" ja saan siirrettyä saman tunteen kaikkeen tekemiseen salin ulkopuolellakin, alkoi harjoittelusta tulla nautinto. Huomasin, että jos liiaksi laiminlyön treenejäni, minusta tulee vätys, joka kynnysmaton lailla palvelee muita ihmisiä. Saan siis nykyään treenaanimisesta ego-boostia, joka ei liity ulkonäköön.

Eli jos ulkonäköhommat on paketissa, löytyy treenistä varmaan muitakin ulottuvuuksia. :)

Pisti kyl hymyilyttää tää sun postaukses. Jotenki sulonen "ongelma":)

Tuli vaan vähän hölmö olo, että entäs nyt? Mitä mä nyt teen kun en enää voi KEHITTÄÄ itseäni? Tietysti jatkan kuten ennenkin, mutta se vaan pitää mut samoissa, kun en halua enää kiinteämmäksi. Treenaamisestakin mennyt vähän maku kun ei suunnan ole tarkoituskaan enää olla ylöspäin.

Jos kehityksen ainoa mittari on ulkonäkö, en ihmettele vaikka motivaatio olisi vähän kadoksissa. Entäpä jos hakisit voimaa? ...tai oppisit vähitellen nauttimaan matkasta eli treenaamisesta ihan treenaamisen vuoksi? Opettelisit uusia liikkeitä, pitäisit hauskaa salilla? Hakisit uusia ennätyksiä? Huolehtisit, että olet vuoden kuluttua vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin nyt?

Mitäs sä tällä hetkellä treenailet?
Vaihda lajia, opettele jotain ihan uutta mistä saat taas tavoitetta ja haastetta.
Jos olet nyt tyytyväinen kroppaasi, niin ylläpitävää treeniä ei todellakaan tarvitse niin usein ja paljon. Jos keho on vaastaanottavainen ja vastaa treeniin nopeastikin, niin sun ei välttämättä tarvitse tehdä nykyisenlaisia harjoituksia ollenkaan ylläpitääksesi nykykuntoa, vaan monipuolinen liikunta ja siisti ruokavalio saattaa hoitaa homman ihan itsestään.

Mitä mä nyt teen kun en enää voi KEHITTÄÄ itseäni? Tietysti jatkan kuten ennenkin, mutta se vaan pitää mut samoissa, kun en halua enää kiinteämmäksi. Treenaamisestakin mennyt vähän maku kun ei suunnan ole tarkoituskaan enää olla ylöspäin.
Etsi uusi laji jossa voit asettaa itselles tavotteita tai kehittyä teknisesti. Jotain mitä viitsit harrastaa ihan sen harrastamisen ilosta, ilman mitään ulkonäkötavotteita (jotka toki tulee siinä sivussa hoidettua).

Samaa neuvon kuin muutkin. Itsellä vähän samanlaisia taustoja, eli aloin olla "sikatimmi", tosin aika pitkälti epäterveillä metodeilla (syömishäiriö, ylitreenaus). Uudet tavoitteet, uudet lajit, ehkä vähän ihan löllöttelylepoakin olisi paikallaan. Muistaakseni juuri assiksen neuvosta aikoinani itsekin muutin treeniä voimapainotteiseksi, kun tajusin, että voi treenata voimaa ilman että alkaa hard core -voimanostajaksi ;) Lisäksi aloitin joogan (yksi fiksuimmista muuveistani ever) ja palasin vanhan rakkaan harrastukseni eli ratsastuksen pariin - siitä todella nautin: ulkoilma, vauhti, hevoset, lajin vaativuus, hauska porukka. Toki edelleen juoksen ja punttailen (tosin sen on osittain korvannut kahvakuulailu) ja "ulkonäkö" pysyy siinä sivussa ;)

Mullakin on nyt vähän semmonen että voi, voisinpa jäädä tähän.
En halua enää laihtua.
Lääkärikin sanoi tänään että oon kyllä tosi lihaksikas, rasvaton.

Haluan pitää nää vatsalihakset, viivat näkyy ja pari ylintä palaa.
Haluan pitää nää käsivarsien pienet lihakset, ne saa kädet näyttämään suht ohuilta.
No, en mä näistä pohkeiden verisuonista niin kamalasti innostu mutta nojoo...
Haluan nää reidet, kun ne ei ota yhteen.

En tiiä, kuulostaako sairaalta? Mutta haluan olla tämän lihaksikas, en halua myöskään liikaa lihaksia.

Olispa vaan toi hormitoiminta kunnossa ja kuukautiset...

Kunpa löytäis sen kultaisen keskitien ja ne oikeat määrät ja tietäis mikä riittäis (ks treeniohjelmat ketju), ja että treenin voi joskus jättää väliin.

ps. Lääkäri suositteli jotain lisäravinnetta (mulla on jo maitoproteiinia) ettei paino ainakaan enää laskis, ettei liikuntaa tarttis lähtee rajottamaan.
Jotain semmosta jossa ois kans vähän niitä hiilareita...
Ja sit siihen päälle kai vielä ne apteekin lisäravinne juomia. Nutridrinkkejä.

Olisin todella kiitollinen ohjeista tonne "mitä söit tänään" -ketjuun ja tohon "mimmien treeniohjelmat" -ketjuun.
Kiitos jo etukäteen.

Nutridrinkkejä
Miksi ihmeessä juot nutridrinkkejä? Ts. korvaat ruoan nestemäisellä ravinnolla?
Ei kuulosta kovin terveeltä tämä sun viestisi. Ei pahalla.
...ettei paino ainakaan enää laskis, ettei liikuntaa tarttis lähtee rajottamaan.
Älä lähde tuolle tielle. Jos liikunnasta ja painon hallinnasta tulee eräänlainen pakkomielle, ei mennä kyllä oikeaan suuntaan. Koitahan nyt saada elämäsi järjestykseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom