Murtuneesta nilkasta toipuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cuie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onnistuin marraskuun ensi liukkailla murtamaan nilkkani (weber b -tyypin murtuma pohjeluussa + vääntynyt nilkka). 6 viikon sairasloma on kohta lusittu, ja pitäisi alkaa valmistumaan salille paluuseen. Aika heikosti pystynyt kotona mitään kuntoilemaan, mitä nyt jotain punnerruksia.

Tuon murtuneen jalan pohjelihas on kyllä surkastunut säälittävän näköiseksi, samoin reidestä tuntuu lähteneen kilotolkulla :eek:

Onko kenelläkään vastaavasta vammasta toipuneella antaa kannusteeksi vinkkejä kuinka kauan on kestänyt palautuminen entiselle voima- ja lihastasolle? Tuntuu, että pelkästään yleiskunto on tippunut vaikka kuinka ja paljon.

samoin, kuinka nopeasti tuolle jalalle pystyy oikeasti laittamaan painoa? Viikon päästä pitäisi lähteä kipsi pois ja jalalle ei pysty vielä kunnolla edes astumaan. Lääkäri pelotteli, että saattaa mennä vuosikin, että jalka on normaali..

Mulla oli kierremurtuma pohjeluussa v.2004. Alustavat ohjeet antaneen lääkärin puheesta ei saanut selvää, joten en ollut alkanut varamaan painoa jalalle. 4kk jälkee piti saada kipsi pois, mutta ei ollu luutunu tarpeeks nii sain ylimääräsen 2vko kevytkipsillä talsia.
Kyl mulla muistaakseni lihaksisto palautu nopeesti, mut sen jalan liikkuvuus siinä takkuili. Se nilkka oli jäykkä ku mikä. Vuoden päästä se alko olee kyllä normaali. Ei auttanu kyl hirveesti, että venäytin nilkkaa välillä lumilautaillessa.

Onnistuin marraskuun ensi liukkailla murtamaan nilkkani (weber b -tyypin murtuma pohjeluussa + vääntynyt nilkka). 6 viikon sairasloma on kohta lusittu, ja pitäisi alkaa valmistumaan salille paluuseen. Aika heikosti pystynyt kotona mitään kuntoilemaan, mitä nyt jotain punnerruksia.

Tuon murtuneen jalan pohjelihas on kyllä surkastunut säälittävän näköiseksi, samoin reidestä tuntuu lähteneen kilotolkulla :eek:

Onko kenelläkään vastaavasta vammasta toipuneella antaa kannusteeksi vinkkejä kuinka kauan on kestänyt palautuminen entiselle voima- ja lihastasolle? Tuntuu, että pelkästään yleiskunto on tippunut vaikka kuinka ja paljon.

samoin, kuinka nopeasti tuolle jalalle pystyy oikeasti laittamaan painoa? Viikon päästä pitäisi lähteä kipsi pois ja jalalle ei pysty vielä kunnolla edes astumaan. Lääkäri pelotteli, että saattaa mennä vuosikin, että jalka on normaali..

Mulla murtu töissä nilkka viime vuoden huhtikuussa. Kyllä siitä yllättävän pitkä riesa on tullut, vaikka murtuma oli suht siisti ja saatiin ruuveilla korjattua mallikkaasti. Kipisiä mulle ei onneks laitettu, vaan sellanen ortoosi (="irrotettava kipsi"). Saikulla olin 7 viikkoa keväällä. Salille taisin mennä 3 päivän päästä leikkauksesta ja treenasin alusta asti kovaa niitä liikkeitä joita pystyin. Yläkroppaan sai jopa kehitystä aikaseksi, mutta jalkojen lihakset jäi reidenojennuksen/koukistuksen varaan moneksi kuukaudeksi.

Jalkojen voimatasot oli ehkä syksyllä leikkausta edeltäneellä tasolla ja marraskuussa otin jo Smith-kyykkyä 5x240 kg ja prässiä 15x480 kg :). Kokoa silti uupuu etureisistä jonkinverran ja pohkeista sitten aika paljon, jos vertaa aikana ennen murtumaa. Takapakkia tuli sitten jälleen reilu kuukausi sitten, kun nilkasta poistettiin ruuvit. Haava tulehtui ja nyt on oltu saikulla yli kuukausi. Eilen kävin ensimmäistä kertaa salilla kahteen viikkoon, kyl tää tästä. Tsemppiä toipumiseen :).

Itselläkin on ne ruuvit pohjeluussa ja sellainen avattava lasikuitukipsi. Oma sali on ollut vain sen verran kaukana etten ole päässyt kertaakaan treenaamaan. Tämä on luonnollisesti vaikuttanut sitten kaikkiin muihinkin, terveisiin kehon osiin.

On kyllä sääli, jos pitää kuukausitolkulla tehdä töitä, että pääsee entiselle tasolle. Mutta eipä siinä mitään, sisulla vaan:)

Pitää kysyä lopputarkastuksessa lääkäriltä, josko saisi tuohon nilkkaan jonkun tukisiteen tai vastaavaan treenejä varten. En todellakaan halua, että tuo nilkka nyrjähtää heti perään uudestaan.

Itselläkin on ne ruuvit pohjeluussa ja sellainen avattava lasikuitukipsi. Oma sali on ollut vain sen verran kaukana etten ole päässyt kertaakaan treenaamaan. Tämä on luonnollisesti vaikuttanut sitten kaikkiin muihinkin, terveisiin kehon osiin.

On kyllä sääli, jos pitää kuukausitolkulla tehdä töitä, että pääsee entiselle tasolle. Mutta eipä siinä mitään, sisulla vaan:)

Pitää kysyä lopputarkastuksessa lääkäriltä, josko saisi tuohon nilkkaan jonkun tukisiteen tai vastaavaan treenejä varten. En todellakaan halua, että tuo nilkka nyrjähtää heti perään uudestaan.

Joo onneksi oli emäntä talossa, joka viitsi päivittäin heittää autolla salille. Mutta kaikki liikunta on parempaa kuin totaalilepo,vaikka ei salille pääsekään. Nilkan ehdoilla tietysti. Ehdottomasti siihen nilkkaan tuki, sitten kun ortoosia ei enää tarvi käyttää. Tukevat kengät on tietysti tarpeellinen hankinta myös :).

Ensin tiedoksi. Mulla ei ole nilkka koskaan murtunut, töissä olen nähnyt (ja hoitanut) toisaalta kymmeniä ja kymmeniä (jos ei satoja) murtuneita nilkkoja ja niiden toipumista, johon perustuen seuraavat.

Itse tiedotan potilaille aina, että nilkka on suurella osalla turvotteleva ja ajoittain särkevä vuoden-puolitoista. Ja tämä on normaalia. Toki joillakin melkein heti "oireetoon", suurella osalla ei.

Kipsin jälkeen liikkeelle lähtö on hirveän yksilöllistä. Joillakin liikeala kipsin poiston jälkeen on 10 astetta, joillakin aivan normaali. Tärkeintä on kumminkin tajuta se, että mikään liike ei siitä toivu odottamalla, vaan sitä pitää kuntouttaa, eli treenata niitä liikkeitä. Sekin on normaalia, että niitä liikkeitä harjoitellessa se nilkka kipeytyy ja turvottaa. Itse en käyttäisi mitään ylimääräisiä tukia kuin korkeintaan ensimmäiset päivät ilman kipsiä.

Käveleminen on tietenkin hölmöä alkuun, kun on kipsin kanssa klenkannu 6vkoa, mutta luu kyllä kestää normaalin liikkumisen. Uutta vastaava se ei ole vielä, mutta kun rasitusta lisää asteittain, niin luukin vahvistuu sitä mukaa.

Lihasten palautuminen entiselleen vie sitten sen mitä vie, liian monta muuttujaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom