MT vai KB

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Getzlaf
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen jo vuosia haaveillut aloittavani jonkin itsepuolustuslajin ihan vain harjoittelumielessä. Jos intoa riittää niin ehkä sitä kisailutasollakin voisi kokeilla.
Thainyrkkeily ja potkunyrkkeily etusijoilla, sillä mieli tekisi sellaista lajia, jossa myös jalat pääsevät mukaan eli pelkkä nyrkkeily ei houkuta.

Ikää pian 18, takana 1,5vuoden salikausi ja kuntoa pidetty korkealla. Voima- ja kuntopuoli ovat siis kunnossa. Kaverin kanssa mietiskeltiin, jos aloittaisimme thainyrkkeilyn tai potkunyrkkeilyn kesällä. En tiedä vielä kumpi on mieleisempi.

Mitään painilajia tuskin pystyisin aloittamaan johtuen siitä, että ranne on aika pahasti menny pari vuotta takaperin palasiks ja se ei kestä vääntelyä. Olen kyllä salilla päässyt paukomaan nyrkkeilysäkkiä ja iskut ranteeni kestää hyvin ja kaverin kanssa käyty pari kertaa sparraamassa (mikä tosin oli aika omituista, sillä en ole koskaan mitään kamppailulajia harrastanut, eikä ole kaverikaan), sparratessa ranne kesti lyönnit ja torjunnat.

Nyt kyselisinkin teiltä hyvät pro-nyrkkisankarit, kumpaa suosittelette aloittelijalle, jolla on erittäin hyvä kunto (lukiotasolla kuntotestit yms cooperit 9-10 arvoasteikolla) ja voimapuoli kunnossa (reilusti kokoistaan vahvempi).

Pistäkää listaa potkunyrkkeilyn ja thainyrkkeilyn hyvistä ja huonoista puolista ja kaikkea, mikä voisi helpottaa päätöstäni.
Kiitos jo etukäteen kaikille kunnolla vastanneille:worship:.

Edit: Ja jos se koko vaikuttaa mitenkään lajin valintaan niin olen kaverini kanssa melko samankokoinen. Mulla vartta 179cm ja paino 72kg.

Kumpikaan ei ole itsepuolustuslaji. Jos etsii itsepuolustusta, niin krav magat ja vastaavat ovat suositeltavampia.

Lajia ei kannata valita lajin ominaisuuksien pohjalta, koska maallikko ei oikein voi teitää, mistä harjoituksista pitää ja mistä ei. Kannattaa valita se laji, jonka paikallisessa seurassa on parempi valmennus. Paras vinkki tähän on seuran menestys kilpailuissa. Toiseksi tärkein kriteeri on se, kumman treenipaikka ja ajat (etenkin peruskurssin jälkeen) sopivat paremmin itselle.

Kumpikaan ei ole itsepuolustuslaji. Jos etsii itsepuolustusta, niin krav magat ja vastaavat ovat suositeltavampia.

Termiä saatoin käyttää virheellisesti. En siis etsi mitään lajia, jossa harjoitellaan puolustautumaan puukolla huitovaa jannua vastaan, vaan ihan jotain kamppailulajia. Pahoittelut erheestäni.

MT ehdottomasti. monipuolisempi ja äijempi vaihtoehto. mieti kyynärpäät polvet sidonnat. ei muuta kun pohjeluuta vahvistamaan.

Tämä!

Ihan varmasti molemmissa lajeissa pääset haastaa itsesi oikeen kunnolla. Itse valitsin aikanaan thaikun, koska sortsit on viileemmännäköset kun ne potkisbyysat. :D Enkä ole pettynyt valintaan.

Thainyrkkeilyssä on hieman laajempi tekniikkavalikoima, sillä siinä on sallittu myös kyynerpäälyönnit, polvipotkut ja pystypaini. KB:ssa taas on pyyhkäisyt, mitä ei thainyrkkeilyssä ole. Itse harrastan molempia lajeja, mutta pidän MT:ta ykköslajina. Kilpailutasolla lajeissa on sitten jonkin verran myös "luonne-eroja", mutta se ei välttämättä alkeiskurssilla vielä näy...

MT:ssa on enemmän asennetta, KB:ssa enemmän nättejä tyttöjä. Näin ainakin meillä. :D

Kuten Andy jo aikaisemmin mainitsikin, niin riippuu hyvin paljon seuran tasosta tuo treenauksen taso. Jos kyse on K-1 tyyppisestä potkunyrkkeilystä jossa on alapotkut mukana (ehkä myös polvet? En niin noista nykysäännöistä ole perillä), niin lajit ovat pohjimmiltaan varsin samanlaisia. Yläpotkukikkari sitten eroaa jo aika paljon.
Thaikun ja tuommoisen K-1 tyyppisen KB:n välillä ehkä yleisesti erona tuo thaikkupaini ja kyynärpäälyönnit. Toisaalta taas omiin kokemuksiin perustuen, potkunyrkkeilijät ovat keskimääräisesti huomattavan paljon parempia lyöjiä kuin thainyrkkeilijät.
Uskon, että tämä johtuu puhtaasti otteluiden pisteytyssysteemeistä. Thaikussa kun ei ainakaan amatöörimatseissa juurikaan pisteytyksissä lyönnit paljoa paina.
Itseä onkin välillä juuri häirinnyt thainyrkkeilyn amatöörikisoja seuratessa tuo lyöntien vähyys. Välillä ottelut on näyttäneet melkein taekwondolta pystypainin +kyynäräiden /polvien kanssa.

Toki on myös thaikkuvalmentajia jotka painottavat nyrkkeilytyylistä lyöntien harjoittelua joten seurakohtaista tuokin.

Mitä tulee thaikun pystypainiin, niin ihan mukavaa hommaahan sekin on...kunnes itse aikoinaan siirryin vapaaottelun puolelle ja jouduin käytännössä pyyhkimään mielestäni kaiken opetetun, kun thaikku pystypainiasento on vähän semmoinen, että painijaa vastaan ristivyöheiton seurauksena on selällään ennenkuin kerkiää edes miettimään mitään polvien syöttämistä.
Mutta tuo ei toki liity siihin, että kumpi laji on parempi :)

Tuossa joitain omia mietteitä, mutta ainoa oikea tapa on käydä itse tutustumassa molempien lajien treeneihin ja valita sitä kautta

En suosittele kumpaakaan, koska erittäin hyvä pointteja tullut.
Itse olen treenannut kumpaakin, mutta pidän kikkarin pisteytyksestä, thaikun potkupainotteisuus tekee siitä mielestä tylsemmän lajin :)

MT:ssa on enemmän asennetta, KB:ssa enemmän nättejä tyttöjä. Näin ainakin meillä. :D

Hyviä pointteja tullut ilmi, mutta tää pointti ylittää kaikki thaikun kehumispointit painoarvollaan :) Noei, kyllä tyttöjä muullonki näkee.
Aika kovasti oon kallistumassa tonne thaikun puolelle ja se saattaa hyvinkin olla se oikeampi laji kesäksi, kiitos vastauksista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos se laji pitää päästä aloittamaan jo tänä kesänä, niin kannattaa mennä sinne, missä nyt ylipäänsä kurssia on tarjolla. Kesällä on useimmilla paikkakunnilla mahdotonta päästä aloittamaan.

Joo paikka on ollut kauan jo tiedossa ja siinä kyseisessä mestassa alkaa lähes kaikkien kamppailulajien (MT, KB, Vapari, Taekwondo yms) peruskurssit elokuun alussa ja silloin meinasin mennä kokeilemaan

Itse menisin treenaamaan Kehäkarhuille:

Järvenpään Kehäkarhut ry on ollut maamme menestynein potkunyrkkeilyseura koko 2000- luvun, kun menestys lasketaan SM-, EM ja MM- mitalien yhteismäärällä. Nyrkkeilyssä seuran urheilijat ovat saavuttaneet lukuisia SM- mitaleita ja seuran urheilija on edustanut Suomea EM- ja MM- kilpailuissa. Olympiaurheilijaa seurasta ei vielä ole tullut.
Vapaaottelupuolella seuran urheilijat ovat saavuttaneet niin ikään useita SM- mitaleita 2000- luvun aikana.
Yhteenlaskettuna Järvenpään Kehäkarhujen urheilijat ovat 2000- luvulla saavuttaneet yli 100 SM-, EM- ja MM- mitalia!

http://www.kehakarhut.fi/

Jos tarkoitus on oppia jotain lajia, niin minäkin kyllä suosittelisin Järvenpään Kehäkarhujen treenejä. Päävalmentaja Juha Saurama on arvokisaottelija, valmentanut Jukka Saarisen (treenaa Kehäkarhuissa) maailmanmestariksi, valittu vuoden vamentajaksi jne. jne. Saavutuksia on lukemattomia.

Sisu Gymin thainyrkkeilyvalmentajista toinen on SMTL:n ottelijatietokannan mukaan otellut kaksi kertaa ja toinen ei ollenkaan. Kukaan ottelija ei ole edustanut sisu Gymiä thainyrkkeilyottelussa. Potkunyrkkeilyvalmentajista en ole koskaan kuullutkaan potkunyrkkeilyn yhteydessä, eikä seura edes kuulu potkunyrkkeilyliittoon.

Kiintoisaa, olen kyllä kehäkarhuilla käynyt pari kertaa treenaamassa entisen jääkiekkojoukkueen kanssa, mutta nyt kun olen miettinyt kamppailulajin aloittamista kehäkarhut vain jotenkin sulkeutui pois mielestä. Itselläni pienen sorttinen fyffeongelma ja kehäkarhujen hintatilasto näyttää perkuleesti vähemmän kuin sisu-gymin.
Pitänee vielä pohtia tarkemmin ja vaikka käydä paikan päällä kysymässä tarkemmin, mikä meininki siellä on.

Jos tarkoitus on oppia jotain lajia, niin minäkin kyllä suosittelisin Järvenpään Kehäkarhujen treenejä. Päävalmentaja Juha Saurama on arvokisaottelija, valmentanut Jukka Saarisen (treenaa Kehäkarhuissa) maailmanmestariksi, valittu vuoden vamentajaksi jne. jne. Saavutuksia on lukemattomia.

Sisu Gymin thainyrkkeilyvalmentajista toinen on SMTL:n ottelijatietokannan mukaan otellut kaksi kertaa ja toinen ei ollenkaan. Kukaan ottelija ei ole edustanut sisu Gymiä thainyrkkeilyottelussa. Potkunyrkkeilyvalmentajista en ole koskaan kuullutkaan potkunyrkkeilyn yhteydessä, eikä seura edes kuulu potkunyrkkeilyliittoon.

Mielestäni Sisu Gymilläkin voi mainiosti oppia lajeja joita salilla harjoitellaan. Tällä hetkellä lajit joissa sisu gymillä on kilpailijoita on brasilialainen jujutsu ja vapaaottelu joista molemmista on tältä kaudelta yksi sm-tason mitali junioreista (kulta ja hopea) Valmentajina Rogerio Rocha ja Delcio Pereira. Kun vuosia kuluu ja saamme enemmän kilometrejä alle niin varmasti saamme laajemminkin osallistujia myös kilpailupuolelle.

Kickboxing ei tosin kuulu lajivalikoimaamme ollenkaan, tarjolla on vain KUNTO Kickboxing-tunti, siksi emme kuulu myöskään kyseiseen lajiliittoon. Thainyrkkeily on salillamme uusi laji ja siksi edustajia ei kilpailuissa ole näkynyt, harjoitteluporukkaa on kuitenkin todella paljon ja varmasti jatkossa osa innostuu myös kilpailemaan.

Loppuvuodesta Sisu Gymin yhteyteen avautuu myös kuntosali, jota voi käyttää samalla treenimaksulla joka varmasti tuo myös hinta-tasoa vieläkin paremmalle tasolle.

Pahoittelut, kirjoitin hieman epäselvästi. Tuolla "jotain lajia" en tarkoittanut mitä tahansa lajia vaan nimenomaan thai- tai potkunyrkkeilyä, joista oli ketjussa puhe. Jos haluaa oppia jompaakumpaa niistä Järvenpäässä, Kehäkarhujen potkunyrkkeily on valmennustasoltaan paras vaihtoehto. Ihan viime aikoina se on itseasiassa ollut Suomen menestynein potkunyrkkeilysali lähinnä Jukka Saarisen ansiosta. Muita Sisu Gymin lajeja ei ole kovinkaan mielekästä verrata Kehäkarhujen potkunyrkkeilyyn ja luullakseni ainakin BJJ:ssä saa Järvenpään parasta valmennusta nimenomaan Sisu Gymillä.

Pahoittelut, kirjoitin hieman epäselvästi. Tuolla "jotain lajia" en tarkoittanut mitä tahansa lajia vaan nimenomaan thai- tai potkunyrkkeilyä, joista oli ketjussa puhe. Jos haluaa oppia jompaakumpaa niistä Järvenpäässä, Kehäkarhujen potkunyrkkeily on valmennustasoltaan paras vaihtoehto. Ihan viime aikoina se on itseasiassa ollut Suomen menestynein potkunyrkkeilysali lähinnä Jukka Saarisen ansiosta. Muita Sisu Gymin lajeja ei ole kovinkaan mielekästä verrata Kehäkarhujen potkunyrkkeilyyn ja luullakseni ainakin BJJ:ssä saa Järvenpään parasta valmennusta nimenomaan Sisu Gymillä.

Jep, tähän juuri lähinnä halusinkin puuttua :) Itse suosittelen kyllä myöskin Sisu Gymin edustajana lämpimästi Jusan salia Kehäkarhuja jos kisailuhaaveita on potkunyrkkeilyssä/nyrkkeilyssä. Sisu Gymillä fokus on tosiaan vapaaottelussa ja BJJ:ssä noin niinkuin kilpailulajeina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom