Montako treeniä viikkoon?!

Mopsy80

Hopeless Gage
Tuntuu että moni treenaa (sanojensa mukaan) rankastikin jopa 5-6 kertaa viikossa, tai useita tunteja päivässä, kun on treenipäivä. Miten siihen pystytte? Mulle iskis uupumus ennen pitkää (ja intensiteetti lösähtäis kerta kaikkiaan), jos edes yrittisin treenata kovaa yli 3 krt/vk. Onkohan se kunnosta vai mukavuudenhalusta kiinni? Entä ylikunto, kuinkakohan yleistä se on paljon treenaavien keskuudessa? Mulla ei ainakaan ole sitä vaaraa kaiketi...:nolo:

Sorge jos tästä on jo ketju, en löytänyt äkkiseltään hakemalla.

Keho tottuu, joskin hitaasti, kaikkeen. Se on varmasti kiinni sekä kunnosta että mukavuudenhalusta. ;)
Ylikunnon yleisyydestä on vaikea sanoa, mutta moni ei välttämättä treenaa järkevästi. Mennään esim. rankalle ryhmäliikuntatunnille 2 h putkeen ja sitten vielä puntille perään. Välillä voi olla kiva shokeerata kroppaa näin, mutta onko siitä ihan oikeasti jotain HYÖTYÄ kunnon ja kehon vahvistamisen kannalta, se onkin toinen juttu.

Hah, mä treenaan neljä kertaa/vko salilla. Kovaa. Lisäksi vaunulenkkejä päivittäin. Noilla oon kehitystä saanut ja nyt dieettikin toimii. Mut joo, keho tottuu kyllä! Vetäähän monet ryhmäliikuntaohjaajat useita tunteja viikossa ja päälle vielä omat treenit..

M-Nutrition OsmoPure 1 kg -35%
Miten sitten määrittelette kovaa treenaamisen? Paikat sikakipeet seuraavana päivänä tyyliin kyykkyjen jäljiltä sattuu istua vessanpöntölle, treenin jälkeen jalat makaronia, oksettaa, pyörryttää, päässä sumenee, suusta pääsee omituisia ulvahduksia jne...? :puntti:

Mulla esimerkiksi parhaimmillaan saattaa olla päivässä kävelylenkki (vaunujen kanssa) ja kahdet nyrkkeilyreenit eli n.4h erillistä liikuntaa, se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkia vedetään veren maku suussa. Osa on palauttavaa reeniä (paikkojen verryttelyä), osa tekniikkaa (tasaisella matalammalla sykkeellä, kohtuullisella hiellä) ja se kova reeni, jossa painetaan täysillä, eli juuri yllä kuvailemillasi tunteilla.

Kaikkeen tosiaankin tottuu ja "ohjelma" muuttuu sen mukaan mikä on kropan tarve. Välillä viikossa voi olla treenitunteja n.13h + kävelylenkit, mutta välillä on sitten vain n.4h. Viime aikoina on ollut useampi kilpailu, niin ei turhaan olla jumitettu paikkoja, mutta seuraavaksi lähtee n.1kk kilpailutauko, niin taas pusketaan täysillä ja reeni määrä nousee.

Ylikuntoon itsensä saa, jos reenailee jatkuvasti yli oman kropan sietokyvyn ja ei pääse palautumaan riittävästi. Ei kannata mietiskellä muiden reenimääriä vaan mennä sillä omalla setillä ja tahdilla.

Ihmiset ovat erilaisia, ja se sopiva treenimäärä pitää vain hakea ja kasvattaa sitten vähitellen, jos mielii enemmän harjoitteluaikaa. Ei voi, etenkään ilman liikunnallista taustaa, aloittaa kovin suurilla määrillä. Lisäksi pitää huomioida muun liikunnan määrä ja myös hyötyliikunnat (esim. hyötypyöräily vaihtelevassa maastossa on aika raskasta loppuviimeksi) sekä muun elämän rasittavuus: pystyykö ruokailemaan säännöllisesti ja nukkumaan riittävästi, onko paljon stressiä jne. Itse ainakin olen astunut tuohon liiallisen harjoittelun kuoppaan monesti. Nykyään salitreeniä on pari kertaa viikossa eikä juuri koskaan yli tuntia kerrallaan, koska lisäksi tulee 3-4 tuntia muuta liikuntaa ja hyötyliikuntaa saman verran päälle. Jos en tekisi muuta kuin voimaharjoittelua, niin 3-4 max. tunnin treeniä olisi luultavasti ehdoton maksimi, ja palautumisesta pitäisi huolehtia hyvin. Etenkin tuo treenien pituus on sellainen, jonka kurissa pitäminen tuntuu oman jaksamisen kannalta tärkeältä ja pitkät harjoitukset vetävät jumiin aika nopeasti.

Sellainen kokemus minulla on, että ravinto- ja elämänrytmitekijöiden kohdalleen saamisella on suuri vaikutus jaksamiseen ja palautumiseen, mutta silti kapasiteetti tuntuu olevan yksilöllinen. Jos tekee tätä harrastuksekseen, niin en ymmärrä, miksi ei voisi tyytyä siihen oman kehon kuunteluun ja treenata sitten vaikka vähän vähemmän ja sitäkin laadukkaammin. Jos taas on kisatavoitteita tai vastaavia, niin asiantunteva valmentaja, joka osaa suunnitella progression ja palautumisen hyvin lienee korvaamaton.

Nyt on 8 viikkoa tullu treenattua toiminnallista Metcon-treeniä 9 viikkoa kestävässä testiryhmässä ja treeneissä olen käynyt joka arkiaamu. Treenit kestää maksimissaan 45 minuuttia. Treenien alussa lämmitellään ja harjotellaan liikkeet. Sen jälkeen itse treeni kestää noin 20 minuuttia, eli kohtuullisen lyhyen ajan. Treeni on yleensä mahdollisimman monta liikettä tietyssä ajassa tai treeniliikkeiden tekeminen mahdollisimman nopeesti. Vähän crossfit tyyppistä treeniä ilman maksimivoimaharjotteita. Loppuun sitten lyhyet loppuvenyttelyt. Viis treeniä viikossa ei oo tuntunu liian paljolta, mutta pakko myöntää että oman kehityksen ja jaksamisen kannalta olis ehkä ollu fiksua pitää ainakin yks kevyempi viikko. Tällä viikolla iski nimittäin pitkästä aikaa flunssa. Ei sitä aina voi vetää täysillä, vaikka se kivaa ja palkitsevaa onkin. Treenijakson alussa pidettiin lihaskuntotestit, pyöräergo ja Tanita-kehonkoostumusmittaus. Huomenna tehdään uudet testit. Nähtäväksi jää, mihin suuntaan kunto ja kehonkoostumus on tän treenin myötä kehittynyt...

Tätä ennen treenasin "normipunttia" noin neljä kertaa viikossa nelijakosella ohjelmalla. Siihen sitten päälle uimista kerran viikkoon ja kesällä pyörälenkkejä ja juoksulenkkejä. Yli neljää kertaa viikossa en ite pystyis treenaamaan salilla, sillä paikat tulee yleensä joka treenin jälkeen kipeeks ja tarviin aikaa palautua. Sen oon huomannu, että kun jaksaa pitää kevyen viikon kuukaudessa niin ei ylirasitu ja tuu flunssaa. Sitten kun niitä kevyitä viikkoja ei vaan jaksa pitää "ku treeni luistaa niin hyvin", niin sittenhän sitä yleensä helpommin iskee flunssa ja uuvahtaa.

Oman jaksamisen mukaan ne treenimäärät pitää määrittää. Määrä ei kuitenkaan ole sama kuin laatu. Itseähän varten sitä treenaa, joten ei pidä olla liian ankara itselleen. Täytyy osata kuunnella omaa jaksamistaan ja nauttia muustakin elämästä kuin treenaamisesta, vaikka se treeni iso osa elämää onkin.

Tällä hetkellä treenailen vähän miten sattuu oman jaksamisen mukaan, mutta puntilla meinaa aina vähän innostua liikaa ja usein treenin jälkeen tosiaan oksettaa ja jalat tärisee. Se ei tässä tilassa (raskaana) ole todellakaan tavoiteltua ja koitankin nyt kiinnittää huomiota siihen, etten vedä loppuun asti niinkuin aikaisemmin.
Ennen tiineyttä rutiinina oli 2 punttia viikossa, 1 kunnon intervalli, 1 puntti/intervalli fiiliksen mukaan ja sitten yks pitkä lenkki. Eli neljä kunnon treeniä ja yks palauttava. Tämä sopi mulle tosi hyvin ja kehitystä tuli. Mä en oo ikinä kärsinyt ylikunnosta, mutta kun jossain vaiheessa yritin noiden perusliikuntojen päälle juosta kevyitä aamulenkkejä, niin selkeesti se söi sit treeni-intensiteettiä muualta ja tuntu, ettei vaan jaksa. Ne oli siis siinä vaiheessa liikaa ja onneksi älysin jättää ne pois.
Oman jaksamisen mukaan ja kehoa kuunnellen, varsinkin jos vain ns. omaksi ilokseen treenailee. 5-6 kertaa viikossa olisi mulle ihan liikaa, eikä oikeen ois aikaakaan muulta elämältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom