Ihmiset ovat erilaisia, ja se sopiva treenimäärä pitää vain hakea ja kasvattaa sitten vähitellen, jos mielii enemmän harjoitteluaikaa. Ei voi, etenkään ilman liikunnallista taustaa, aloittaa kovin suurilla määrillä. Lisäksi pitää huomioida muun liikunnan määrä ja myös hyötyliikunnat (esim. hyötypyöräily vaihtelevassa maastossa on aika raskasta loppuviimeksi) sekä muun elämän rasittavuus: pystyykö ruokailemaan säännöllisesti ja nukkumaan riittävästi, onko paljon stressiä jne. Itse ainakin olen astunut tuohon liiallisen harjoittelun kuoppaan monesti. Nykyään salitreeniä on pari kertaa viikossa eikä juuri koskaan yli tuntia kerrallaan, koska lisäksi tulee 3-4 tuntia muuta liikuntaa ja hyötyliikuntaa saman verran päälle. Jos en tekisi muuta kuin voimaharjoittelua, niin 3-4 max. tunnin treeniä olisi luultavasti ehdoton maksimi, ja palautumisesta pitäisi huolehtia hyvin. Etenkin tuo treenien pituus on sellainen, jonka kurissa pitäminen tuntuu oman jaksamisen kannalta tärkeältä ja pitkät harjoitukset vetävät jumiin aika nopeasti.
Sellainen kokemus minulla on, että ravinto- ja elämänrytmitekijöiden kohdalleen saamisella on suuri vaikutus jaksamiseen ja palautumiseen, mutta silti kapasiteetti tuntuu olevan yksilöllinen. Jos tekee tätä harrastuksekseen, niin en ymmärrä, miksi ei voisi tyytyä siihen oman kehon kuunteluun ja treenata sitten vaikka vähän vähemmän ja sitäkin laadukkaammin. Jos taas on kisatavoitteita tai vastaavia, niin asiantunteva valmentaja, joka osaa suunnitella progression ja palautumisen hyvin lienee korvaamaton.