Monimutkainen ongelma

Tämä monimutkainen ongelma sopisi usean otsikon alle, mutta laitoin kuitenkin nyt tänne. Pelkkä otsikon keksiminenkin tuotti jo ongelmia :)

Elikkäs: Viimeiset puoli vuotta olen treenannut aktiivisesti ja säännöllisesti punttia ja aerobista liikuntaa. Myös ruokavalio on mennyt uusiksi ja syömisiin on tullut järkeä. Paino on tippunut ruokavalion muutoksella syksystä 69->61 kg ja kunto on kohentunut treenatessa tosi paljon. Treenaaminen on ollut erittäin säännöllistä, eikä suurempia lipsumisia ole tullut. Tavoitteenani olisi kiristellä vielä pari rasvakiloa pois ja vakiinnuttaa paino tonne 58-59 kg:n tuntumaan. Pituutta on 168 cm.

Toissaviikolla vietin kuitenkin ansaitun löhöloman etelän lämmössä. Syömiset oli koko viikon pyllyllään (vaalea leipä, jäätelö, rasvainen ruoka jne.) eikä reissussa tullut pahemmin urheiltuakaan. Painoa (nestettä) kertyi reissun aikana n.3kg.

Noh, nyt viikko normaalia "arkea" takana ja paino on tullut muutaman sata grammaa alaspäin. Paino on sahannut kuitenkin eri aamuina +- 500g, vaikka syömiset ovat joka päivä suht vakiot. Ilmeisesti kaikki nesteet eivät ole kuitenkaan vielä lähteneet kokonaan pois ja paino jumittaa nyt tiukassa. Treenaan 4x viikossa punttia ja 2x viikossa aerobista (spinning tai lenkkeily). Lisäksi vedän jälleen HIIT-treenejä aamuisin. HIIT-treenit olen vetänyt klo 6 aamulla, ilta-aerobinen n. klo 17. Tein treenit samalla lailla viime syksynä, joten kokemukseni mukaan kroppa ehtii palautua aamutreeneistä iltaan mennessä. Lauantai on lepopäivä.

Sykemittarini on näyttänyt tämän viikon treeneissä huomattavasti korkeampia lukemia kuin "ennen". Esim. iltalenkillä mittari näyttää jo ensimmäisten minuuttien aikana sellaista sykettä, joka on normaalisti ollut sykkeeni lenkin loppupuolella. Ja tunnen kropassani ettei sykkeeni voi heti treenin alussa nousta 160-170 tuntumaan. Toisena esimerkkinä HIIT-treenit aamuisin: normaalisti kaloreita on kulunut n.15 min aamutreenin aikana 120-140 ja maksimisykkeeni on ollut n.180. Tällä viikolla samaisissa treeneissä maksimisyke olisi muka noussut lähemmäs 200 ja kaloreita olisi kulunut vartin treenissä 200. Todella vaikea uskoa noita lukemia, varsinkin omaa kroppaa kuuntelemalla. Puntilla olen treenannut suht samoilla painoilla kuin ennen lomaakin, joten tuntuis että voimat olis tallella.

Onko kuntoni voinut viikon löhöloman aikana tippua noin paljon vai onkohan sykemittarissa vikaa? Sykemittari kävi hetki sitten huollossa ja siihen vaihdettiin lähetin. Mietin, että olisikohan mittari nyt jotenkin muuten sekaisin. Asetukset (pituus, paino, ikä jne.) näyttäis kuitenkin olevan ennallaan.

Toisena ongelmana mietityttää toi painon sahaaminen. Miksei nesteet ole lähteneet kunnolla liikkeelle, vaikka viikon olen taas treenannut kovaa ja syönyt järkevästi? Toki tiedän, ettei vaa'an lukemia saisi tuijottaa liikaa, mutta huomaan myös peiliin katsomalla ja mittanauhan lukemista, että kroppa on vielä osittain hiilaripöhössä. Kehitysvauhti painon pudottamisessa ja treenaamisessa oli lomaan asti omasta mielestäni hyvää, joten nyt ottaa päähän, kun tulee takapakkia ja jumitusta. Vaikka kai maltti olis valttia.. ;)

Kommentteja odotellessa! :)

Tuntuu vaan jotenkin uskomattomalta, että sykemittari on näyttänyt tällä viikolla maksimisykkeeksi lähes 200 :eek: Kuitenkaan nyt loman jälkeen en oo vetänyt treenejä niin "täysillä" kuin ennen lomaa, sillä oon tietoisesti aloittanut vähän kevyemmin (mutta kuitenkin tarpeeksi kovaa). Ennen lomaa vedin parissa juoksutreenissä spurtteja melkein täysillä ja pääsin suht lähelle mun maksimisykettä. Noiden treenin vedot olivat paljon paljon kovempia, kuin mitä tän viikon treeneissä. Ja varsinkin kroppaa kuuntelemalla treenin jälkeen on tällä viikolla tuntunut, etten olis käyny maksimisykkeen lähettyvillä. Silti sykemittari näyttää muuta.

Sykemittarin mukaan tällä viikolla jo treenin alussa mun syke olis 160-170. Sykemittari näyttää nyt treenissä niin keski- kuin maksimisykkeeksi n.20-30 lyöntiä/sek. enemmän kuin mitä vastaavassa treenissä ennen lomaa. Onko mun kunto voinut tippua viikossa noin paljon? :(

Heitä se sykemittari ja vaaka jonkkaan (ainakin hetkeksi) ja kuuntele kehoasi ja fiiliksiäsi. Teet niin kuin kohtuudella tuntuu hyvältä tai sopivan raskaalta. Sykemittari ja vaaka on ihan hyviä apuvälineitä, mutta jos niitä alkaa seuraamaan neuroottisesti, treenaamiselta putoaa pohja. Seuraa treeniä, oloasi äläkä sykemittaria ja vaakaa. Opettele kuuntelemaan kehoasi äläkä nojaa jatkuvasti mittarien antamiin tuloksiin. Lopeta se stressaaminen. Ei sinun kuntosi viikossa tai kahdessa muutu radikaalisti suuntaan eikä toiseen. Lepo teki varmasti hyvää keholle ja päänupille. Kun lakkaat stressaamasta ja annat mennä, niin olosi kohenee ja kehosi palautuu entiselleen ja kehitys voi jatkua.

Mieti onko sinulla oikeasti ongelma ja onko se loppujen lopuksi kovinkaan monimutkainen :).

En osaa vastata kysymykseesi, mutta halusin vain kompata että huomasin itselläni tänään samoja 'oireita'. Olin viikon treenitauolla ja tänään 75 minuutin vauhtilenkittely/HIIT mäkisessä maastossa otti todella jalkoihin. Siis sanoisin että juoksu siis kulki hyvin mutta syke oli selvästi jossain aivan taivaissa. Tuollaisiin sykkeisiin pääsen yleensä vain intensiivisten spurttien jälkeen.

Niin ja treenaan 6-7 kertaa viikossa, tunnin aamulenkit (lähes) joka päivä ja lihastreeniä ja venyttelyä vähän päälle. Salitreenejä isoilla painoilla odotan innoissani sillä kropassa on jo nyt aika hyvät lähtökohdat. rasvat ovat sopivan alhaalla ja jopa lihastakin löytyy vaikken ole edes vielä aloittanut isoilla painoilla. Varsinkin reisissä on kehitystä juoksun ansiosta.

Lepopäiviä pitäisi ottaa kyllä ainakin se yksi viikkoon, mutta en ole vielä kokenut sitä tarpeelliseksi. Salitreenin alkaessa lepopäivä on minustakin must. Haluan tuloksia. Juoksussa kroppa ei kehity samalla tavalla joten lepopäivät usein jäävät.

Niin ja tässä viestissä ei kai ollut pointtia mutta odottelen mielenkiinnolla vastauksia tuohon sykejuttuun. Kun en usko että se kunto noin vain viikossa 'romahtaa'. Minun suoritus jopa parani energiatasojen ja tankkauksen ansiosta, treeni vain puri paremmin.

Susanah kirjoittaa jälleen kerran järkeviä... Eli samaa sanon minäkin: rentoudu, älä stressaa, treenaa fiiliksen mukaan. Vaikka painosi on pudonnut suht maltillista vauhtia, on 8 kg puolessa vuodessa kuitenkin aika iso muutos normaalipainoiselle - kroppasi saattaa nimenomaan kaivata vähän lepoa ja rennompaa meininkiä. Loman aikana kertyneet 3 kg ovat ihan vain nestettä - jo pelkkä lentäminen kerää nestettä monilla, erilainen ilmasto jne.

Psyykkisillä tekijöillä on yllättävän suuri merkitys sille, mitä kroppa tekee tai on tekemättä. Mitä vähemmän mietit, sitä paremmin voit, veikkaan ;)

Kiitos asiallisista kommenteista! :worship: Täytyy lopettaa tämä kiristely ja jatkaa treenaamista taas hyvällä mielellä, niinkuin ennenkin! Ja heittää sykemittari hetkeksi nurkkaan :D

Etenkin tuo susanahin kommentti sai mut tajuamaan, että tuijotan liikaa vaakaa edelleen, vaikka käynkin vaa'alla vain kerran kuussa tjsp. Ehkä se, että nykyisin syön hyvällä omalla tunnolla ja ihan hyvää ruokaa, treenaaminen on kivaa, monet fyysiset haitat (sydänoireet, huimaukset jne.) ovat poissa ja treeni ehkä jopa näkyy ja tuntuukin, on tärkeämpää kuin jokin veen vaa'an lukema. Ja varsinkin kun muutama kilo varmasti lähtee samalla, kun elämä palaa normaaliin uimiinsa eli helvetinmoinen stressi katoaa.

Mulla kulkee nyt treeni samalla lailla kuin ennen lomaa ja loman aikana kertyneet nesteet on lähteny pois. Sykemittarikin näyttää taas normaaleita lukemia lenkeillä. Sellainen vajaa 2 viikkoa tässä meni, että sain hiilaripöhön pois. Ja samalla lähti stressikin pois: nyt voi jatkaa treenaamista ja syömistä taas hyvillä mielin ja unohtaa vaa'an lukemien tuijottelun :hyvä:

Mulla kulkee nyt treeni samalla lailla kuin ennen lomaa ja loman aikana kertyneet nesteet on lähteny pois. Sykemittarikin näyttää taas normaaleita lukemia lenkeillä. Sellainen vajaa 2 viikkoa tässä meni, että sain hiilaripöhön pois. Ja samalla lähti stressikin pois: nyt voi jatkaa treenaamista ja syömistä taas hyvillä mielin ja unohtaa vaa'an lukemien tuijottelun :hyvä:

Loistavaa :thumbs:. Tsemppiä vaan treeneihin ja aurinkoista stressitöntä kevättä :).

On hyvä muistaa ettei meidän kehot ole koneita, jotka toimii aina moitteettomasti ja samalla lailla.

Loistavaa :thumbs:. Tsemppiä vaan treeneihin ja aurinkoista stressitöntä kevättä :).

On hyvä muistaa ettei meidän kehot ole koneita, jotka toimii aina moitteettomasti ja samalla lailla.

Kiitos! Tämä oli hyväoppitunti mulle omasta kropastani! Ens kerralla treenitauon jälkeen tiedän suunnilleen, miten oma kroppa toimii :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom