GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

miten tanssijana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Agl_
  • Aloitettu Aloitettu
Kilpatanssijattarilla on kiinteät vartalot ja lihaksikkaat jalat, mutta lihakset ovat kauniit, eikä kukaan ole mikään köntti. Itse olen tanssija ja pitäisi saada jalat kuntoon ja muu vartalo kuntoon sillä tavoin, että en muuttuisi köntiksi mistään kohdasta. Yritin teettää ohjelmaa kuntosalilla, mutta en ole saanut toivomaani tulosta aikaiseksi. Tiedän kuitenki, että ei niitä lihaksia kuitenkaan vahingossa tule. Muutaman kilon pudotuskaan ei olisi pahasta.

Millaista tulosta salilla tuli? Minkälainen ohjelma sulla oli? Mitä tarkalleen tarkoitat köntillä?

Hmm mulla ei ole juurikaan tietoa tanssijoiden treenaamisesta, mutta uskoisin, että tuskin pahemmin salilla treenaavat. Eikös sullekin tanssijana ole tärkeämpää se, että kroppasi toimii tanssissa halutulla tavalla? Siihen tuskin punttitreeni auttaa, jollei nyt vähän voimaa tarvi esim. yläkroppaan. Veikkaisin että "turha" lihasmassa väistämättä jäykistää ja hidastaa, jos nyt ihan kunnon tanssimisesta puhutaan.

Tanssijoiden lihaksikkuus on IMO aikamoinen illuusio, mikä syntyy siitä, että ovat usein varsin kireässä kunnossa (vrt. esim. jotkut modernin systeemin tanssijat, joita tv:ssä joskus näkee).

Jos kaipaat painonpudotusta ja haluat lihakset esiin, niin siihen auttaa vain ruokavalio (oletan että tanssijana liikut jo varsin runsaasti).

Jos nyt kuitenkin haluat rakentaa kehoasi punttiksella, niin kerro nyt vähän enemmän, missä kunnossa olet nyt, mitä olet tähän asti tehnyt, miten treenaat muuten, mitä syöt, mitä haluat saada aikaan jne jne.

Agl_ sanoi:
Kilpatanssijattarilla on kiinteät vartalot ja lihaksikkaat jalat, mutta lihakset ovat kauniit, eikä kukaan ole mikään köntti. Itse olen tanssija ja pitäisi saada jalat kuntoon ja muu vartalo kuntoon sillä tavoin, että en muuttuisi köntiksi mistään kohdasta. Yritin teettää ohjelmaa kuntosalilla, mutta en ole saanut toivomaani tulosta aikaiseksi. Tiedän kuitenki, että ei niitä lihaksia kuitenkaan vahingossa tule. Muutaman kilon pudotuskaan ei olisi pahasta.
Treenaa eli tanssi enemmän, se kyllä vahvistaa jalkoja/lihaksia. Jos kaipaat vaihtelua treeniin, aloita vaikka uiminen se polttaa rasvaa tehokkaasti ja vahvistaa lihaksia joka puolelta + kiinteydyt samalla. ps.Et maininnut mitä tanssilajia harrastat mutta oletan että lattareita. Ja voithan oman tanssilajisi lisäksi aloittaa myös jonkun muun lajin, jos ei oman lajin treenimäärä riitä kunnon ylläpitämiseen.Jne..jne.. :) .

Köntillä meinaan, että lihaksista tulee liian isot, mikä nyt kyllä on aika epätodennäköistä, kun en treenaa isoilla painoilla.
Minun tanssilajini on flamenco. Liikkeiden tulisi olla voimakkaita ja nopeita, mutta myös hyvin hitaita ja jalkojen lihaksia vaativia. Olen harrastanut sitä jo aika pitkään, mutta olen huomannut, että jalkojen lihakset eivät riitä, mutta ne liikkuvat kuitenkin niin kuin pitää ja nopeutuvat samalla, kun harjoittelen kuvioita.
Salitusta tahdon kyllä jatkaa, koska siellä tulee aina hyvä olo :)
Ohjelmani laatia halusi, että treenaisin myös yläkroppaa, sillä hartiani ovat aika jumissa. Ja siltä osin ohjelma kyllä toimi, sillä en kärsi enää niin paljon hartia- ja niskakivuista.
Jalkojen osalta taaJalkojen osalta taas homma ei toiminut. En huomannut mitään muutosta entiseen.
reidenojentajalaite 3 * 15-20
reidenkoukistaja 3 * 15-20
pohkeet hackissa 3 * 15-20
Mahdollisimman pienillä painoilla, mutta sillä tavalla, että pari viimeistä toistoa tuntuu. Liikkeet tuli suorittaa myös hitaasti. Tuon jälkeen en tuntenut tehneeni jaloilla juuri mitään. Sen takia motivaatio alkoi olla laskussa. Siksi haluaisinkin muutosta.
Enemmän salitusta harrastaneet ystäväni varoittivat, että ennen salia ei tulisi lenkkeillä. Mietin sitten, että jos ajoitan salitukseni iltaan, kykenenkö samana päivänä kuitenkin lenkkeilemään aamusta. Vai pitäisikö sali ja lenkki laittaa eri päiville?

Dragon sanoi:
... Mä en tunne yhtäkään A-sarjassa kymppitansseissa kisaavaa kilpatanssijaa, jolla olisi varsinainen punttiohjelma. Lajiharjoituksia 95% ja aerobisen kunnon kasvattamiseksi lenkkejä silloin tällöin ...

Näin juuri se taitaa pitkälti mennä. Pikkubroidi tanssi kilpaa useamman vuoden joskus vuonna miekka ja kaarnavene (ei toki A-tasolla), ja mitä itsekin tuli silloin tanssipiireissä pyörittyä, niin eipä siellä juurikaan punttia heivattu. Muistelen myös lukeneeni jostain vanhasta fitness-lehdestä Jukka Haapalaisen ja Sirpa Suutari-Jääskön haastattelun, jossa he kertoivat harjoittelustaan, ja varsinaisten tanssiharjoitusten lisäksi se sisälsi balettia, joogaa, venyttelyä... Joskus kertoivat tekevänsä kevyitä lihaskuntoharjoituksia kehon omalla painolla, mutta ei koskaan punttia.

Agl_ sanoi:
Köntillä meinaan, että lihaksista tulee liian isot, mikä nyt kyllä on aika epätodennäköistä, kun en treenaa isoilla painoilla.
Minun tanssilajini on flamenco. Liikkeiden tulisi olla voimakkaita ja nopeita, mutta myös hyvin hitaita ja jalkojen lihaksia vaativia. Olen harrastanut sitä jo aika pitkään, mutta olen huomannut, että jalkojen lihakset eivät riitä, mutta ne liikkuvat kuitenkin niin kuin pitää ja nopeutuvat samalla, kun harjoittelen kuvioita.
Salitusta tahdon kyllä jatkaa, koska siellä tulee aina hyvä olo :)
Ohjelmani laatia halusi, että treenaisin myös yläkroppaa, sillä hartiani ovat aika jumissa. Ja siltä osin ohjelma kyllä toimi, sillä en kärsi enää niin paljon hartia- ja niskakivuista.
Jalkojen osalta taaJalkojen osalta taas homma ei toiminut. En huomannut mitään muutosta entiseen.
reidenojentajalaite 3 * 15-20
reidenkoukistaja 3 * 15-20
pohkeet hackissa 3 * 15-20
Mahdollisimman pienillä painoilla, mutta sillä tavalla, että pari viimeistä toistoa tuntuu. Liikkeet tuli suorittaa myös hitaasti. Tuon jälkeen en tuntenut tehneeni jaloilla juuri mitään. Sen takia motivaatio alkoi olla laskussa. Siksi haluaisinkin muutosta.
Enemmän salitusta harrastaneet ystäväni varoittivat, että ennen salia ei tulisi lenkkeillä. Mietin sitten, että jos ajoitan salitukseni iltaan, kykenenkö samana päivänä kuitenkin lenkkeilemään aamusta. Vai pitäisikö sali ja lenkki laittaa eri päiville?

Jos lenkkeilet aamulla ja käyt salilla myöhemmin se on ihan ok. Sen sijaan suoraan lenkiltä salilla ei ole ainakaan mun mielestä kovin hyvä idea, koska olet jo etukäteen väsynyt eikä punttitreenistä tuu taatusti mitään.

Mä suosittelisin myös muita tanssia tukevia lajeja esim. jooga tai baletti, jotka molemmat treenaa kehonhallintaa.

Sulle voisi sopia hermotustreeni eli paljon toistoja sopivalla painomäärällä ja hyvällä intensiteetillä. Sillä tavalla se lihaksen käyttö paranee ja sitä ainakin nopeat liikkeet vaativat.

Itse tanssin aikanani, enimmäkseen jazztanssia, hip hopia ja vatsatanssia. Yhdella flamencokurssillakin kävin, ja taivas miten se oli vaikeaa.

Oletko kokeillut jazzille ja baletille tyypillisiä hyppysarjaharjoituksia? Siinä tulee kivasti lihasta jalkaan, etkä varmasti hidastu.

Omina tanssiaikoinani en salilla käynyt, mutta jos treenaat jatkuvasti varsinaista lajiasikin, uskallat varmasti tehdä salilla koipia lyhyillä sarjoilla ja isoilla painoilla, siis ilman että nopeus/notkeus kärsii. Itsestä ei ainakaan tunnu, että saliharrastuksen aloittaminen olisi jalkoja hidastanut kun joskus itsekseni tanssin. Mutta tämä siis täysin mutu-juttu.

Lenkkiä ei pidä tehdä ennen punttitreeniä siksi, että silloin et jaksa puntata täysipainoisesti. Riippuu toki tietysti lenkin intensiteetistä, itse fillaroin salille 8 km ja hyvin jaksaa treenata.

reinhardt sanoi:
Itse tanssin aikanani, enimmäkseen jazztanssia, hip hopia ja vatsatanssia. Yhdella flamencokurssillakin kävin, ja taivas miten se oli vaikeaa.

Oletko kokeillut jazzille ja baletille tyypillisiä hyppysarjaharjoituksia? Siinä tulee kivasti lihasta jalkaan, etkä varmasti hidastu.

Omina tanssiaikoinani en salilla käynyt, mutta jos treenaat jatkuvasti varsinaista lajiasikin, uskallat varmasti tehdä salilla koipia lyhyillä sarjoilla ja isoilla painoilla, siis ilman että nopeus/notkeus kärsii. Itsestä ei ainakaan tunnu, että saliharrastuksen aloittaminen olisi jalkoja hidastanut kun joskus itsekseni tanssin. Mutta tämä siis täysin mutu-juttu.

Lenkkiä ei pidä tehdä ennen punttitreeniä siksi, että silloin et jaksa puntata täysipainoisesti. Riippuu toki tietysti lenkin intensiteetistä, itse fillaroin salille 8 km ja hyvin jaksaa treenata.

hyppysarjaharjoitus?? Mielenkiinto heräsi heti :)

Agl_ sanoi:
hyppysarjaharjoitus?? Mielenkiinto heräsi heti :)

En ole varma, onko tuo oikea sana. Mutta aikanaan jazzissa alkulämmittelyssä mentiin sellaisia hyppysarjoja, että ensin 8 toistoa ensimmäisessä ja toisessa asennossa jalat kiinni ja auki (eli ensimmäinen asento "kiinni" 8, auki 8, sitten toinen asento "kiinni" kahdeksan ja auki kahdeksan) siis yhteensä 32 hyppyä, sitten sama kahteen kertaan neljällä hypyllä ja kahdeksan kertaa yhdellä hypyllä. Eikä mitään taukoja välissä. Sitten kevyet venytykset ja uudestaan...tai tuohon settiin voi lisätä kolmannen asennon, jos tuntuu liian helpolta. Ja musiikkia voi vaihdella, niin että tulee tehtyä sekä korkeita että nopeita hyppyjä.

Toivottavasti sait tuosta mitään tolkkua. :) Jos täällä on joku pätevämpi tanssija, niin korjailla saa vapaasti. Joka tapauksessa minulla on kohtuu lihaksikkaat jalat (yksi mies luonnehti kerran reislihaksiani massiivisiksi, mitä en anna koskaan anteeksi -tämä tapahtui ennen punttitreenin aloittamista) ja ainakin ponnistusvoimaa oli aikanaan hurjasti.

Ja pliè -harjoituksista voisi myös olla hyötyä, mutta ne käy polvien päälle vielä pahemmin kuin hyppiminen. Mutta ne antaisi voimaa kaikkiin hitaisiin alasmenoihin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Suositut

Back
Ylös Bottom