Miten tästä eteenpäin ?

Pvm Cooper Paino
2.5 2010 101
16.5 2225 99
31.5 2350 97,5

Aloitin kuntosalin viime syksynä ja innostuin hiljattain myös juoksemisesta, kun ei enää voinut hiihtää.
Haluaisin että Cooper-tulos paranee vielä reilusti, vaikka ikää on 38.

Juoksun aikana tunnen että hapenottokyky rajoittaa. Jaloissa on voimaa, mutta kintut ei kestä kuin pari lenkkiä viikossa pehmeällä alustalla.

Pitäisikö pyöräillä enemmän ? Tupakkaakin kuluu aski viikossa ja olutta menee 1-3 litraa päivässä (mikä selittänee painon).

Miten tästä eteenpäin ? Kuntosali on ykköslajini, tunnin treenejä 4 krt/viikko. Ja tunnin futis kerran viikossa.

Sykemittaria en omista eikä ole varaa ostaakaan. Juoksen cooperin 2 viikon välein, ja alkoi pelottamaan, ettei tulos enää nouse ilman hyviä neuvoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en kauhee pro oo,mut juoksemista oon kyl harrastanu useampia vuosia.Suoraan en neuvo,mut vähä kyseenalaistan.

1. Miks ihmeessä Cooper kahden viikon välein? Se ei kyl oo ainakaan painoa pudottava harjoite ja sen toimivuudesta kunnonkin mittaamiseen on keskusteltu melkoisesti.Cooperin tahkoominen ei paranna Cooperissa juostavaa matkaa.

2. Miks olutta jopa kolme litraa päivässä? Okei,hyväähän se on ja kiva juoma,sen myönnän heti,mutta jos vähäkin epäilet tuloskehitystäsi niin onnistuisko karsia edes puolen litraan päivässä?:)

3. Kolmas ja ehkä vaikein.Hapenotossa ongelmia ja tupakki palaa.Voisiko tätä vielä hiljalleen vähentää? Aski viikossa ei ole kovin paha ja toki niinkin,että vaikka kokonaan lopettaisit niin keuhkot ei äkkiä ala palutumaan ja se mille tasolle ne palautuu on ihan tapauskohtaista.

Vinkki: Cooper nousee kun paino tippuu (Olettaen, että sitä rasvaa sieltä varmaan löytyy).
3 litraa olutta päivässä --> Paino ei tipu. Vajaa nelikymppinen voi hyvin vielä vetästä ittensä 3000m kuntoon.

Treenin ja muun suhteen tarkemman analyysin saa tarjota joku, jolta tietoa löytyy enemmän kuin minulta.

Tsemppiä reeniin!

Aika hyvinhän tuossa näkyis edistystä tulleen. Kuukaudessa cooperin tulos +340m ja paino -3,5kg. Samaa rataakin näyttää kehitystä tapahtuvan, mutta voisi tietysti nopeutuakin jos yllämainittuja neuvoja noudattaa.

Pätevämmät neuvoo lisää.

Mä skippaan kokonaan ton tupakka/ olut jutun kun ne nyt vaan on niin hyviä :kippis1:

Mutta jätäppäs toi 2 viikon välein tapahtuva coopperi pois ja rupea juoksemaan vaikkapa 4-5km lenkkiä kohtuu nopeudella se 2-3 kertaa viikossa ja sitten vaikkapa 3km parin viikon välein vähän kovemmin repien,

parin kuukauden päästä tuntuu Coopperikin ihan erilaiselta.. en tiedä mitä gurut tähän ohjeeseen sanoo mutta esim mulla aika toimiva sydeemi.

Mäkin oon vaan harrastelija mut koitanpa rustata jotain. Alussa oli samaa vikaa et jalat ei kestäny juosta kovin montaa lenkkiä viikon aikana. Itselläni ainakin hapetusta paransi ylämäkivedot ja just tommoset 4-5 kilsan vauhtilenkit. Pitempiä pk-lenkkejä vois varmasti tehdä pyörällä niin jalat säästyy. Lihashuolto tietenkin kaiken A ja O sekä oman kehon painolla tehtävät harjoitteet. Ehkä sitä salia vois vähentää joksikin aikaa. Lupaan että hyvällä juoksu/pyöräilytreenillä olet syksyllä kuin uusi mies kun menet repiin rautaa. Toki se juoksu ja painon putoaminen pudottaa myös sitä raudan määrää tangossa mut silti se kannattaa ihan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takia.

Taidan tehdä niin että testaan cooperin vain kerran kuussa.

Ja pyöräilen 2 kertaa viikossa 25km (tein jo pari kertaa, 1h 15min ja kesällä ihan kivaa). Juoksen sen verran kun polvet kestää, eli tässä vaiheessa melko vähän. 2x3km viikossa tms.

Futis, pyöräily ja juoksu sopii kesään. Kuntosalia ehtii aina muulloin, taidan vähentää nyt pariin kertaan viikossa. Suosin vuodenaikaan sidottua ulkoliikuntaa yli kaiken. Keväthiihto on aivan käsittämättömän mahtavaa sen 2-4 viikkoa kun voi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom