Tässä ainakin muutama vihje:
1.) Pidä ruokapäiväkirjaa mieluiten ainakin viikon ajan (viikonloppuna ja arkena kun usein tulee syötyä eri lailla) - ja yritä syödä mahdollisimman "normaalisti" tuon viikon aikana
2.) Seuraa mitä painollesi tapahtui viikon aikana (toivottavasti pysyi muuttumattomana)
3.) Laske keskimääräinen päivittäinen kalorimäärä, protskut, hiilarit ja rasvat käyttäen esim. Fineliä tms. taulukkoa jossa on ruokien ravintoarvot. Toivottavasti tämä kalorimäärä on tarpeeksi korkea, että on jotain mistä vähentää.
Nyt sinulla pitäisi olla käsitys siitä mitkä on kalorimäärät joilla pystyt ylläpitämään painosi. Sitten jos itse lähtisin tästä etenemään dieettiä kohti niin toimisin seuraavasti:
-ensin en tee kalorimäärälle tai treenille mitään vaan siistin ruokavaliosta kaiken "mössön" pois (tälläkin yleensä putoaa jo paino kilon pari, ellet ole sattunut syömään todella kunnollisesti jo ennen dieettiä)
-sitten kun paino on taas asettunut niin vähennän kaloreita melko vähän (ehkä 250 per päivä) pitäen kuitenkin protskut vähintään samoissa määrissä kuin aiemmin
-Jos tämä ei vielä auta niin lisää aerobista treeniä, kuntosi mukaan mutta ei liian rankkaa ettet saa itseäsi ylikuntoon.
Voisit mennä tällä tapaa ehkä pari viikkoa ja tunnustella oloasi. Pidä sitten hiilaripäivä kun tuntuu että treeni takkuaa tai paino joko jumii tai putoaa liian nopeasti. Itse dieetillä olen pitänyt kerran viikossa ja sen jälkeen on kyllä olo kuin duracell-pupulla :thumbs:
Mutta ainakin itselläni olen huomannut että "hitaasti hyvä tulee"- eli liian nopealla pudotuksella alkaa äkkiä lihakset hävitä ja näyttää kroppa oudon lattealta :( Siksi en (enää) tekisikään mitään kovin radikaalia muutosta siirtymisessä dieetille.
Muut voivat kertoa sitten omia kokemuksiaan. Luulen, että dieetitkin on aika yksilöllisiä juttuja ja lopulta on vaan itse tunnusteltava mitkä kalorimäärät ja aerobisen määrät toimii itsellä parhaiten. Onnea vaan ekalle dieetillesi!