Miten saada painoa terveellisesti?

Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Otsikko tiivistää hyvin asiani. Olen siis 18-vuotias nuori nainen, jolla on anoreksiataustaa. Ne ajat ovat jo melkein takanapäin, mutta kuukautiset puuttuvat. Lääkärit ovat sanoneet, että painoni pitäisi vielä nousta. Mitat nyt siis 54,5/169. Tässä painossa olen pysynyt jo pidemmän aikaa, ja on aika vaikeaa saada vaa'an lukemaa ylöspäin.

Painotavoitteeksi määrättiin 57 kg, mutta miten päästä siihen lukemaan? Pää sanoo vähän vastaan, mutta ei kai ole vaihtoehtoja, jos haluan täysin terveeksi tulla.

Tässä siis muita taustatietoja: Käyn 2 kertaa viikossa spinningissä ja 2 kertaa viikossa salilla (jaolla yläkroppa ja alakroppa), lisäksi lenkkeilen muutaman kerran viikossa kävellen tai pyöräillen.

Syömiset ovat tällaiset: aamupala: kaurapuuro+raejuusto
ruisleipä päällisineen
marjoja

lounas ja päivällinen lautasmallin mukaan

välipala: rahka
kourallinen pähkinöitä
hedelmä

iltapala: esim. 2 ruisleipää ja hedelmä tai
smoothie tai
2 keitettyä kananmunaa ja 1/2 avokado

juomana vettä tai teetä

Vinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan! Lihasmassaa olisi kiva saada lisää, mutta onnistuuko se tällä ruokavalio-treeniyhdistelmällä?
 
Liittynyt
3.7.2002
Viestejä
9 234
Lisää ruokaa pikkuhiljaa. Viikoittain tai muutaman päivän välein johonkin tai useampaan ateriaan pieni lisäys, esim. +20g kaurahiutaleita, vähän enemmän juustoa leivän päälle, kaksi hedelmää yhden sijaan tms. Lisäyksen ei tarvitse eikä kannata olla kovin suuri, koska ajan myötä tuosta kasautuu kyllä tarpeeksi, kunhan et ala kompensoimaan yhden aterian kasvattamista vähentämällä muista. Lisäksi kannattaa pitää pyörä- ja kävelylenkit tosi kevyinä ja mielellään lyhyinä, mikäli niitä haluaa jatkaa. Lihasmassan lisäämistä varten laittaisin sinulle viikkoon 3 salitreeniä, yhden spinningin ja yhden kevyemmän lenkin, jolloin jäisi 2 päivää totaalilevolle eikä kuormittavuus olisi liian suuri.
 
Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Koitan pikkuhiljaa tehdä lisäyksiä, se kuulostaa järkevältä. Ja tietenkin jättämättä mitään pois! Rasvaa lisäämällä saisi helposti lisää energiaa, kävisivätkö pähkinät? Niistä tykkään!

Unohdin mainita, että liikuntani ovat rajattu siinä mielessä, että saan käydä 2 kertaa spinningissä ja 2 kertaa salilla, mutta voisihan sitä muuttaa. Mutta kun vielä käyn 2 kertaa salilla, niin suosinko enemmän lyhyitä, mutta raskaita sarjoja? Salin puolella olen vielä hieman kokematon:D
 
Liittynyt
5.10.2007
Viestejä
617
Tumma riisi ja erilaiset öljyt on myös hyviä massan lisäyksessä
Riisin laadulla tai lajilla hifistely on aivan turhaa, varsinkin kun siitä ei ole edes minkäänlaista (muuta kuin puhtaasti teoria-mutuiluun perustuvaa) näyttöä että tumma riisi olisi valkoista parempaa. Esimerkiksi Alan Aragon on kirjoittanut useampaankin otteeseen asiasta viitaten lukuisiin tutkimuksiin.

Tähän oisin muuten tuskin ees vastannut kun tuskin tuo riisin laatu mikään pääpointti sun viestissä ees oli, mutta kun kysyjällä on syömishäiriötaustaa niin kaikki hifistelyyn päin menevät suositukset on mun mielestä turhia.

Rasvaa lisäämällä saisi helposti lisää energiaa, kävisivätkö pähkinät? Niistä tykkään!
Käy.
 
Liittynyt
29.6.2007
Viestejä
397
Kulutusmaitoa ruokajuomana litra päivään niin saa hyvin kaloreita ja proteiinia!
 
Liittynyt
3.7.2002
Viestejä
9 234
Unohdin mainita, että liikuntani ovat rajattu siinä mielessä, että saan käydä 2 kertaa spinningissä ja 2 kertaa salilla, mutta voisihan sitä muuttaa. Mutta kun vielä käyn 2 kertaa salilla, niin suosinko enemmän lyhyitä, mutta raskaita sarjoja? Salin puolella olen vielä hieman kokematon:D
Ehkä siinä 8-15 haarukassa ne toistot pääasiassa, voi ottaa lyhyempääkin jos huvittaa. Jos tuntuu siltä, että voi tehdä useamman sarjan, isommalla painolla tai enemmän toistoja kuin viime kerralla, niin siitä vaan. Hirveenä ei kannata stressata tuosta, mutta jos syöt hyvin, niin varmaan huomaat vahvistuvasi.

Pähkinät on ihan OK, mutta liika on liikaa. Perussuositus on kourallinen päivässä, mutta jos siitä on helpoin aloittaa lisääminen, niin anna mennä.
 
Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Ennen olinkin maidon suurkuluttaja, mutta näin vanhemmiten maidon juonti on vähän jäänyt. Ehkä se ei ole ikäisilläni tytöillä niin trendikästä, mutta ei se saisi vaikuttaa.

Taidanpa tehdä pieniä viilauksia saliohjelmaani, säilyttäen kuitenkin rentouden tässä touhussa. En halua mennä yli enää minkään asian kanssa tai ottaa sen suurempaa stressiä että millaisilla painoilla pitäisi treenata. Tänään spinningistä tullessani tajusin kuitenkin kuinka hyvän olon liikunnasta saan, enkä halua riskeerata sitä liian alhaisella painolla. Haluan olla terve ja pystyä elämään, ja treenaamaan, täysillä:)
 

ebbe

kuhanpahan..
Liittynyt
25.9.2008
Viestejä
437
Kaupunki
Oulu
Ennen olinkin maidon suurkuluttaja, mutta näin vanhemmiten maidon juonti on vähän jäänyt. Ehkä se ei ole ikäisilläni tytöillä niin trendikästä, mutta ei se saisi vaikuttaa.

Maidon juonti ja trendikkyys.. siis mitä ihmettä?? :face:
 
Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Maidon juonti ja trendikkyys.. siis mitä ihmettä?? :face:
Joo siis se nyt vaan on yleisistä, että veden juonti on yleisempää, ainakin omassa kaveripiirissäni. Kaikki vaan sanoo, että maito kuuluu lapsille. Eihän siinä olekaan mitään järkeä :D

Kiitos The Monkey, vaikutti hyvältä ohjelmalta. Muokkailen omaa ohjelmaani ja otan vaikutteita saamistani ehdotuksista. Kokeilemalla varmaan parhaiten huomaa, mikä toimii, mutta hyviä vinkkejä olen saanut!
 
Liittynyt
17.7.2012
Viestejä
150
Pähkinöitä lisää tai rypsäriä rahkan sekaan, ei ainakaan itsellä vaikuta juuri ollenkaan kylläisyyteen ja saa helposti lisää kaloreita. Ja juuri niinkun todettu, eli nuo lenkit kannattaa vetää hyvin matalilla sykkeillä, tai muuten pitää napsia sitä ruokaa vieläkin enemmän.
 
Liittynyt
26.2.2012
Viestejä
386
Jos käyt salilla sen kaksi kertaa, niin yksijakoista vaan. Ja kunnon jalkakyykky ainakin molemmilla kerroilla. Sillä tulee nopeiten massaa koko kroppaan.
 
Liittynyt
13.10.2012
Viestejä
724
Jos käyt salilla sen kaksi kertaa, niin yksijakoista vaan. Ja kunnon jalkakyykky ainakin molemmilla kerroilla. Sillä tulee nopeiten massaa koko kroppaan.
Ja ainakin miehillä taitaa vaikuttaa positiivisesti hormonitasoihin aika hyvin vrt. muut liikkeet (No Mave tietty), Eli moninivel-liikkeitä ja kovaa (Ensin kuitenkin tekniikkakuntoon!).

Mulla on syömishäiriö taustaa myös. Hormonitasoja jonkin verran seurattu ja urologi suositteli kovasti kananmunien syöntiä ja salilla käyntiä. Kananmunien kolesteroli on oivaa ''rakennusainetta'' hormoneille. Ja ei, ruoan kolesteroli ei mene suoraan suoniin, niinkuin aivan liian usein luullaan. Näillä neuvoilla sain itse esim. testosteronitasoja nostettua yli 2-kertaiseksi, eli kait siinä joku pointti on.
 
Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Pähkinöitä pyrin nyt syömään kourallisen päivässä. Öljyä voisin myös kokeilla laittaa vaikka rahkaan tai puuroon, jos se ei täytä.

Treeneissä otan huomioon saadut ehdotukset, joten eiköhän tässä ala tulosta syntyä!

Mielenkiintoista kuulla noista hormonitasoista! Mulla oli kaikki arvot ihan normaalit, mikä oli yllättävää. Jos ne kananmunat sitten mullakin voisivat toimia. Kroppa on kyllä siinä mielessä viisas, että vaikka olen jo pidemmän aikaa voinut hyvin, eivät kuukautiset ole alkaneet. Kai keho säästää siitä, mistä voi, ja alkaa toimia normaalisti, kun olen vielä hieman massaa saanut.
 
Liittynyt
13.10.2012
Viestejä
724
Pähkinöitä pyrin nyt syömään kourallisen päivässä. Öljyä voisin myös kokeilla laittaa vaikka rahkaan tai puuroon, jos se ei täytä.

Treeneissä otan huomioon saadut ehdotukset, joten eiköhän tässä ala tulosta syntyä!

Mielenkiintoista kuulla noista hormonitasoista! Mulla oli kaikki arvot ihan normaalit, mikä oli yllättävää. Jos ne kananmunat sitten mullakin voisivat toimia. Kroppa on kyllä siinä mielessä viisas, että vaikka olen jo pidemmän aikaa voinut hyvin, eivät kuukautiset ole alkaneet. Kai keho säästää siitä, mistä voi, ja alkaa toimia normaalisti, kun olen vielä hieman massaa saanut.
Jo, kyllä kun kroppansa kerran ajaa oikeasti jumiin, niin se aika hitaasti sieltä takaisin nousee, jos on noustakseen. On sulla kyllä käynyt onni, että ei oo hormoneissa häikkää! Mulla oli oikeastaan kaikki hormonitoiminta ''kuollutta'', kun mitattiin ekan kerran. Tosiaan testosteronitaso oli sama kuin keskiverto 85v miehellä, ja LH oli lähes olematon. Tämä siis 18v miehellä... :face: Olo oli myös sen mukainen, ''kuollut''. Aika paljon parani olo tasojen noustua. Pitäisi tässä mennäkkin mittaamaan tasot, jotta tietää missä mennään nyt.

Luulen, että kyllä ne kuukautiset sieltä tulee, malttia. Tätä hommaan ei ihan viikossa/kuukaudessa korjata, vuosissa enemmänkin.
 
Liittynyt
2.9.2013
Viestejä
17
Jo, kyllä kun kroppansa kerran ajaa oikeasti jumiin, niin se aika hitaasti sieltä takaisin nousee, jos on noustakseen. On sulla kyllä käynyt onni, että ei oo hormoneissa häikkää! Mulla oli oikeastaan kaikki hormonitoiminta ''kuollutta'', kun mitattiin ekan kerran. Tosiaan testosteronitaso oli sama kuin keskiverto 85v miehellä, ja LH oli lähes olematon. Tämä siis 18v miehellä... :face: Olo oli myös sen mukainen, ''kuollut''. Aika paljon parani olo tasojen noustua. Pitäisi tässä mennäkkin mittaamaan tasot, jotta tietää missä mennään nyt.

Luulen, että kyllä ne kuukautiset sieltä tulee, malttia. Tätä hommaan ei ihan viikossa/kuukaudessa korjata, vuosissa enemmänkin.
Voin kyllä olla tosiaan siitä onnellinen, että on toivoa hormonitoiminnan alkamiselle. On tullut rääkättyä kroppaa tosi pahasti vuosikausia, niin, ettei kuukautiset ole mulla koskaan edes alkaneet. Joten lähes ihme on, että keho voi silti pelittää. Se ei mikään itsestäänselvyys ole!

Hurja kuulla, että sinulla ne tasot olivat noin matalat. Olo oli varmasti kamala! Mutta hienoa, että nyt olosi on lähtenyt paranemaan! Olen siitä iloinen :) Paraneminen on pitkä prosessi, kun ei viikossa sairastuta niin ei viikossa parannutakaan. Mene ihmeessä mittauttamaan tasot. Itse olen kantapään kautta tajunnut, kuinka tärkeää on pitää itsestään huolta. Mutta pienin askelin, niin hyvä tulee. Kovasti tsemppiä!
 
Liittynyt
3.7.2002
Viestejä
9 234
Joo siis se nyt vaan on yleisistä, että veden juonti on yleisempää, ainakin omassa kaveripiirissäni. Kaikki vaan sanoo, että maito kuuluu lapsille. Eihän siinä olekaan mitään järkeä :D
Jos nyt ajattelet hetken, niin kyllähän maito nimenomaan lapsille kuuluu. Lehmänmaito lehmälapsille ja ihmisen maito ihmislapsille.
 
Liittynyt
12.4.2010
Viestejä
321
Vesi elukoille, maito imeväisille ja viini ihmiselle.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Miten saada lihasta rintaan, jos penkkiä ei voi tehdä? Treeni 45
Miten saada rasva pois nopeasti Treeni 19
Miten saada ylimääräinen ''nahka'' eli allit pois käsistä? Treeni 12
Miten saada aikasemmin unta!? Treeni 46
Miten saada six-pack näkyviin???? Treeni 1
Miten saada lisää nopeutta juoksuun? Treeni 18
miten saada sponsoreita Treeni 1
Miten kasvaa aamuvuorojen jälkeen? Treeni 8
Miten lähteä kehittämään kroppaa Treeni 5
Treeni tunnissa - miten toteuttaa järkevästi? Keskustelu nopeille treeneille Treeni 34
Miten päästä eroon pyörtymisen/oksentamisen tunteesta? Treeni 7
Miten toteutatte progressiota ja pyritte nousujohteisuuteen treeneissänne? Treeni 11
Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte? Treeni 2
Miten venyttelette? Treeni 11
Miten aloitan kisaamisen? Treeni 4
Miten treenata, kun tarkoituksena on polttaa rasvaa? Treeni 2
Olkapäiden oikea setuppi alavinopenkissä? Miten teette? Treeni 9
Miten pian haukkari 40 sentistä 45 senttiseksi? Treeni 32
Miten rakentaisit "gettopuntti" -ohjelman? Treeni 10
1kk ilman salia miten treenaan? Treeni 29
Miten toteuttaa kevyt treeni viikko? Treeni 2
Miten yhdistää bodaus, voima ja crossfit treeni Treeni 12
Miten treenata aamuisin 6xvko? Treeni 4
Miten dietata oikein? Treeni 15
Kyykyn tekniikka: Miten laskeutua kuoppaan "oikein"? Treeni 3
mitä liikkeitä ja miten saan selkälihakset kasvamaan nopeasti? Treeni 27
Miten jakaa treenit kun treenataan kaksi kertaa päivässä? Treeni 1
Miten määritellään glykogeeniä kuluttava harjoitus? Treeni 5
Kaks vuotta bulkilla, miten jatkaa? Treeni 13
Etukyykky ja täysipainoinen jalkatreeni. Miten? Treeni 32
tempausvala - onnistutteko ja miten olette kehittyneet Treeni 13
Miten käyttää aika mahdollisimman tehokkaasti?! Treeni 17
Miten treenata dieetillä? Treeni 5
Oranki Miten treenaat tällä hetkellä? Treeni 1061
Polvet kipeät, miten treenata jalat? Treeni 76
Miten "sisäpohkeisiin" kokoa/voimaa? Treeni 8
Miten käsivarsista pyöreämmät Treeni 13
2-jakoisella kroppa läpi 2 x viikossa - miten treenata? Treeni 1
Kyykky ja mave nousuun, miten? Treeni 6
Trapetsius kuosiin, miten? Treeni 45
Kämmenluut murtuneet. Miten jatkaa treeniä? Treeni 6
Lisää massaa jalkoihin!! Miten? Treeni 45
Timba79 Pitkä treenitauko, miten järkevä paluu? Treeni 46
Miten saisin vatsan litteäksi, ja miten nopeasti? Treeni 20
Miten eroon löysyydestä ja ylimääräisestä nahkasta? Treeni 2
Miten treenata penkki 45kgx20+ Treeni 13
Miten pysyt tiukkana ja samalla pyrit kasvattamaan lihaksia? Treeni 38
miten sali ohjelma pitää toteuttaa? Treeni 5
Miten harjoitella ennen pitkää taukoa? Treeni 2
Miten motivoitte itseänne ennen treeniä? Treeni 193
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös