• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Miten saada aikasemmin unta!?

olis pienoinen ongelma unen määrän kanssa,joudun aamulla nousemaan aina tosi aikasin ja illalla saan unta aikasintaan 22.00-23.00
reenaan 4-5kertaa viikossa ja nyt on ruvennut palautuminen heikentymään unen vähyyden takia eli onko mitään poppakonsteja että saisi aikasemmin unta palloon muitakinkuin unilääkkeet?

Jätät joku päivä kokonaan yöunet väliin, eli valvot putkeen yli vuorokauden. Yhden valvotun yön jälkeen olet aika varmasti todella väsynyt ja meet sitten vaikkapa 20.00 nukkumaan ja jatkat tuota klo 20.00 nukkumaan menemistä sen jälkeen. Iisipiisi

Fuhrer

Strength Coach
AMMATTILAINEN
Älä ainakaan Benzodiatsepiinijohdannaisia syö ellei ole vittumaisempaa unettomuutta. Ne neutralisoivat ihanan tehokkaasti aivojen melatoniinin tuotannon.

Muutama kikka;

-himmennä valot ajoissa
-vältä sokeria
-pimennä huone missä nukut niin säkkipimeäksi kuin mahdollista
-sulje sähkölaitteet ympäriltä

olis pienoinen ongelma unen määrän kanssa,joudun aamulla nousemaan aina tosi aikasin ja illalla saan unta aikasintaan 22.00-23.00
reenaan 4-5kertaa viikossa ja nyt on ruvennut palautuminen heikentymään unen vähyyden takia eli onko mitään poppakonsteja että saisi aikasemmin unta palloon muitakinkuin unilääkkeet?
Täysin tottumiskysymys. Usein on jopa hyvä eka menettää kokonaan yöunet vaikka viikonlopun jälkeen niin väsyttää seuraavana iltana niin paljon että rytmiin pääsee kiinni. Ennen klo 21 nukahtaminen tosin voi olla jo hankalaa, koska elimistö on viellä täysissä kierroksissa silloin.

Toisekseen ei kannata liikaa stressata aiheesta: Ronnie Coleman nukkui sen 5 tuntia yössä, ja Jay Cutler suosittelee vähintään 6 tuntia.
IMO liikaa nukkuminen vaikuttaa enemmän treenin vireeseen, toki unella suuri merkitys pidemmän päälle palautumisessa.

Kaupunki
Oulu
JEEEEES Tälle on viimein jotain selitystä olemassa!

Eli tälle. Biphasic (kaksivaiheinen) unirytmi, joka intissä tuli erittäin tutuksi, ja johti paljon korkeampaan ja parempaan yleiseen vireystilaan ja kuntoon kuin perus "sillon ja sillon nukkumaan, sillon ja sillon ylös" rytmi.

Eli homman nimihän on nukkumaan kun nukuttaa, heräämään kun herätyttää (tai pitää). Jos PITÄÄ nousta vaikka kello 0800, niin mene silti nukkumaan kun nukuttaa ja herää kello kasi. Pari vuorokautta tätä hommaa niin keho sopeutuu, alkaa väsyttämään nopeampaa jne.

Idioottivarma keino saada aikasemmin unta: Tietokone kiinni kello x, jossa muuttuja on reilusti (noin 4-5h ennen nukkumaanmenoa) mieluiten. Ite tykkään hiimailla iltasin kynttilänvalossa ja soitella kitaraa, lueskella tai venytellä/foamrollailla/kuunnella musaa. Unet tulee paremmin kuin esim #!€)(/& tänäyönä.

Mikä olisikaan parempaa kuin työttömänä olo, ei pelkoa kunnon päivärytmistä.

Ei tuohon mitään triviaalia kaikille toimivaa vastausta ole.

Lääkäriltä saa melatoniinia ehkä helpostikin, sehän oli aiemmin reseptivapaa; pitää vain muistaa, ettei se ole unilääke vaan nukahtamislääke.

Pimeys helpottaa, verhoja kiinni siis ja valoja vähemmälle. Kääntäen voi kunnon aamuherätys parantaa iltaa. Kirkasvalolamppu ehkä auttaa, mutta on hintava kokeiltavaksi.

"Piikkimatto", siis sellainen muovipiikkejä täynnä oleva kangas, selän alla saattaa rentouttaa sopivasti.

Ajastettu sammutus tietokoneelle on eräs vaihtoehto, kun se muistuttaa itseä nukkumisajasta ja patistaa pois koneelta.

Liikunta on kaksipiippuinen juttu, mutta voi auttaa. Kokeilemisen arvoinen on tosi pitkä kävelylenkki, jos pystyy järjestelemään niin että on iltapala valmiina ja lähtee yli kahden tunnin kävelylle, tulee kotiin, syö ja menee suoraan sänkyyn.

Parisuhteellisilla on tietysti vielä yksi hyvä keino näiden lisäksi.

Seagram

Eläkeläinen
VIP
Ikä
42
Mihih aikaan treenaat?
Jos apteekkiin pitäisi mennä, mikä nyt on viimeinen keino, niin kokeilisin Mitrazapiinia tai Circadinia(HPK suosittelee;)).

Fuhrer

Strength Coach
AMMATTILAINEN
SEAGRAM, mirtatsapiinia käytetään pääsääntöisesti masennuksen hoitoon. Sitä ei nukahtamislääkkeeksi kauhean helposti kirjoteta jos ei ole pitkäaikaisempaa unettomuutta.
Tsolpideemi on varmaan yksi yleisimmistä nukahtamislääkkeistä(esim stella).

jorimantysalo, melatoniini ei ole suoranainen nukahtamislääke niinkuin esimerkiksi em. tsolpideemi. Melatoniini säätelee vuorokausirytmiä.

Metallica, kerrotko miten helvetissä jonku ronsterin ja kotletin "suositukset" unen riittävästä määrästä ovat millään tavalla tarpeellista tietoa?

"Ei kannata liikaa stressata aiheesta"

Oletko idiootti? Ehkä Coleman ei stressaa kun sen ei hirveesti tarvinnut murehtia hormonitasoista.
Unenlaadun heikkous on helvetin yleinen syy siihen miksi monet ihmiset eivät ikinä pääse siihen kuntoon mihin haluaisivat.

Nyt valoja päälle äläkä tule millään mutu-tietoudella vähättelemään unta jonka krooninen puute on kohta kansantauti.

Määrätäänkö noita tsolpideemia sisältäviä lääkkeitä suomessa helposti univaikeuksiin / unettomuuteen ? Itse olen tällä hetkellä jenkeissä mistä melatoniinia saa reseptivapaasti, kokeilin 5mg tabuja, mutta itselläni ei ilmene minkäänlaista hyötyä.

Seagram

Eläkeläinen
VIP
Ikä
42
SEAGRAM, mirtatsapiinia käytetään pääsääntöisesti masennuksen hoitoon. Sitä ei nukahtamislääkkeeksi kauhean helposti kirjoteta jos ei ole pitkäaikaisempaa unettomuutta.
Tsolpideemi on varmaan yksi yleisimmistä nukahtamislääkkeistä(esim stella).
Masarilääkehän se on mutta sillä saa hemmetin hyvän, suht luonnollisen unen. Treenin kannalta siinä on vielä se hyvä vaikutus että laskee kortisolitasoja. Jos se on jollekkin ongelma että lääkäri ei kirjoita jotain, niin sitten saa kyllä mun puolesta katsoa peiliin. Mä käyn ainakin sellaisilla lääkäreillä jotka kirjoittaa mitä sanotaan.

Itse olen tällä hetkellä jenkeissä mistä melatoniinia saa reseptivapaasti, kokeilin 5mg tabuja, mutta itselläni ei ilmene minkäänlaista hyötyä.
Miten käytit? Tuolle peruskaava on hampaiden moppaus, tietokone kiinni, pilleri suuhun, max. 10 min jotain tiskipöydän pyyhintää tai muuta pientä ja sitten kirjan tms. kanssa sänkyyn lepäilemään. En käytä itse, mutta vaimo kehuu miten tuo toisaalta tuo unen, mutta toisaalta ei pakota. Voi päättää olla nukkumatta, ja herää yöllä helposti, jos lapsi oksentaa tai on muu vastaava pakko nousta.

Krice

Banned
Turhinta on määritellä itselleen joku tietty tuntimäärä, joka on sitten "pakko" saada täyteen. Jo siitä stressaaminen aiheuttaa unettomuutta. Itse menen 01-02 nukkumaan ja herään joskus kahdeksan maissa eli 5-6 tuntia tulee nukuttua yleensä. Jos sitä unta haluaa saada niin kannattaa unohtaa lääkkeet ja lisätä fyysistä aktiivisuutta. Jos käy tunnin verran salilla ja röhnöttää sitten sohvalla lopun päivän niin keholla riittää energiaa valvomiseen.

Itse ainakin näin kovilla pakkasilla huomannut, kun huonekin on melkein yhtä kylmä kuin jääkaappi, että uni maistuu huomattavasti paremmin. Eli kokeile laskea huoneen lämpötilaa. Sit joku aivotnarikkaan-kirja käteen ja sänkyyn ajoissa.

Ikä
30
Kyllä mun on ainakin vähän pakko määritellä ittelleni ainakin suurin piirtein se nukkumaanmenoaika. Jos satun vaikka nukkumaan muutaman yön jotain 5-6 tunnin yöunia niin väsyttää kyl niin paljon, et töissä menee väkisin silmät kiinni kun hetkeks istuu. Sit taas kun tulee ilta ja pitäis mennä nukkumaan, niin et välttämättä väsytä enää yhtään, vaan menee melkeen se tunti et saa unta.

Kyllä se taju lähtee ku alkaa kattomaan TITANIC-elokuvaa. En o kertaakaan pysyny hereillä ku oon sitä yrittäny kattoo.. oli yö tai päivä.
Mulla vaikuttaa nukahtamiseen eniten se kuinka myöhään oon käyny treenaan. Treenien jälkeen menee helposti muutama tunti ettei ole mitään mahdollisuutta nukahtaa.
Palautuminen alkaa kärsimään ensimmäisenä jos ei nuku riittävästi. Työt ja treenit saa kyllä hoidettua pikku väsymyksessäkin..

Ikä
39
mulla on kans tuon nukkumisen kanssa ajoittain ongelmia ja pari pientä jippoa toimii itsellä.

1. äänikirja mp3 soittimeen ja nukkumaan. Ei tule ajateltua mitään "omia" juttuja ja kuunteleminen alkaa väsyttämään yleensä nopeasti
2. korvatulpat kaiken pienenkin melun hävittämiseen. itsellä toimii hyvin kunhan tulpat ovat tarpeeksi pehmeät etteivät ala ärsyttämään korvia (esim peltorin tulpat)
3. tarpeeksi ajoissa nukkumaan meneminen. monesti alkaa 20-21 aikaan väsyttämään ja sillon pitää mennä heti nukkumaan. jos venyttää sinne 22-23 niin sitten saakin taas valvoa kun menee "ohi" se väsymys.

Melatoniinia olen kokeillut pari pakettia enkä saanut siitä nukahtamiseen mitään hyötyä. jotenkin vain tuntu että sitä ottaessa nukkui sikeämmin ja näki unia huomattavasti enemmän. tiedä oliko sitten vain sattumaa. Mutta nukahtamiseen se ei minusta vaikuttanut.

Unilääkkeitä en suosittele ainakaan, ite aloin popsiin unilääkkeitä ja lopulta oli siinä pisteessä, että aina kun ei heti meinannut saada unta, alkoi ressaamaan että nyt sitä ei sitten tuu ollenkaan jos ei vetäse lääkettä naamaan ja aina oli pakko käydä nappaamassa ainakin yks, että sai mielenrauhan.
Hyvän unirytmin ja pitkän kävelylenkin oon huomannu parhaaks keinoks itsellä.

Juo lämmintä maitoa, toimii ainakin itellä. Rauhallinen kävelylenkki muutama tunti ennen nukkumaan menoa voi kans toimia. Huonetta kannattaa tuulettaa aina hetken aikaa ennen nukkumaanmenoa.

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Miten saada painoa terveellisesti? Treeni 31
Miten saada lihasta rintaan, jos penkkiä ei voi tehdä? Treeni 45
Miten saada rasva pois nopeasti Treeni 19
Miten saada ylimääräinen ''nahka'' eli allit pois käsistä? Treeni 12
Miten saada six-pack näkyviin???? Treeni 1
Miten saada lisää nopeutta juoksuun? Treeni 18
miten saada sponsoreita Treeni 1
Miten kasvaa aamuvuorojen jälkeen? Treeni 8
Miten lähteä kehittämään kroppaa Treeni 5
Treeni tunnissa - miten toteuttaa järkevästi? Keskustelu nopeille treeneille Treeni 34
Miten päästä eroon pyörtymisen/oksentamisen tunteesta? Treeni 7
Miten toteutatte progressiota ja pyritte nousujohteisuuteen treeneissänne? Treeni 11
Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte? Treeni 2
Miten venyttelette? Treeni 11
Miten aloitan kisaamisen? Treeni 4
Miten treenata, kun tarkoituksena on polttaa rasvaa? Treeni 2
Olkapäiden oikea setuppi alavinopenkissä? Miten teette? Treeni 9
Miten pian haukkari 40 sentistä 45 senttiseksi? Treeni 32
Miten rakentaisit "gettopuntti" -ohjelman? Treeni 10
1kk ilman salia miten treenaan? Treeni 29
Miten toteuttaa kevyt treeni viikko? Treeni 2
Miten yhdistää bodaus, voima ja crossfit treeni Treeni 12
Miten treenata aamuisin 6xvko? Treeni 4
Miten dietata oikein? Treeni 15