Miten säilyttää lihakset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crash
  • Aloitettu Aloitettu
Olen käynyt nyt noin vuoden salilla treenaamassa massa painotteisesti ja samanlailla olisi tarkoitus jatkaa vielä noin vuosi. Sen jälkeen tarkoituksena alkaa tekemään lähinnä aerobista treeniä esim. nyrkkeilyä 4-5 kertaa viikossa.
Ongelma onkin kun haluaisin pitää kuitenkin jonkinlaisen "rantakunnon", mutta keskittyä enemmän aerobiseen. Siis: miten säilyttää ne vähätkin lihat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseäni vaivaa myös tuo. Eli kun käyn koulun jälkeen klo.16.00 salilla ja illalla klo.20.30 menen harkkoihin, jotka kestävät 1.5 tuntia, niin miten salitreenin käy tuossa? Meneekö palautuminen vituiksi? Ja sitä kautta salitreeni mettään.

Tuohon lihasten säilymiseen varmaan auttaisi se, että syödään paljon ja erityisesti paljon proteiineja.

raggi sanoi:
Itseäni vaivaa myös tuo. Eli kun käyn koulun jälkeen klo.16.00 salilla ja illalla klo.20.30 menen harkkoihin, jotka kestävät 1.5 tuntia, niin miten salitreenin käy tuossa? Meneekö palautuminen vituiksi? Ja sitä kautta salitreeni mettään.

Tuohon lihasten säilymiseen varmaan auttaisi se, että syödään paljon ja erityisesti paljon proteiineja.
Sulla kuluu tossa paljon energiaa ja tärkeintä onki, että saat tarpeeksi enrgiaa ravinnosta. Toi on aika rankka päivä noin lihaskasvun kannalta ja uskoisin, että et saa aivan täyttä hyötyä puntista. Erityisen tärkeää tilanteessasi kuitenkin on palautuminen. Molempien treenien jälkeen kannattaa vetää palautumisjuoma ja kattoa ettei oo nälkä ennen treenejä eli myöskin tankkaus. Kyllä sitä ihmisen kroppa aika paljon kestää jos vaan tarvittavat palikat on kunnossa.

Crash sanoi:
Olen käynyt nyt noin vuoden salilla treenaamassa massa painotteisesti ja samanlailla olisi tarkoitus jatkaa vielä noin vuosi. Sen jälkeen tarkoituksena alkaa tekemään lähinnä aerobista treeniä esim. nyrkkeilyä 4-5 kertaa viikossa.
Ongelma onkin kun haluaisin pitää kuitenkin jonkinlaisen "rantakunnon", mutta keskittyä enemmän aerobiseen. Siis: miten säilyttää ne vähätkin lihat?
Ei ne muuten säily ku treenaamisella. Eli vähä kevyempää "ylläpitotreeniä" siinä airobisen ohella. Ja ravintoa ei tietenkään sovi unohtaa. Pitää pitää huoli, että elimistö ei ala verottamaan lihaksia kun ei saa muualta enrgiaa. Paljon energiaa (hiilihydraatteja) ja proteiineja.

Jos syö kunnolla niin lihasmassa itsessään ei kovasti häviä ainakaan tuolla treenitaustalla, mutta voimatasot tippuvatkin sitten aika alas.

Kokemuksen rintaääni kertoo, että on todellakin mahdollista hävittää lihaksia lähes pelkällä (bodypump, aerobic ja spinning) aerobisella, n. 4kg vuodessa, vaikka söisi kuin hevonen.
Lohdutuksen sanana sen verran... lihat tulee kyllä hyvin takaisin, kun taas palaa painojen pariin!

Kiitos kaikille vastanneille. Vielä kysyisin tietääkö joku miten esim. raskaansarjan nyrkkeilijät ja painijat tämän asian hoitavat kun kuitenkin ovat useimmat ihan "kohtalaisissa" lihoissa runsaasta aerobisesta huolimatta.

Crash sanoi:

Vastaus: älä lopeta salilla käymistä. Vaikka söisit 200-300g proteiinia päivässä niin aivan varmasti lihat lähtee koska ne eivät saa kunnollista kasvuärsykettä mistään, mikäli salitreenit on lopetettu kuin seinään.

Lihasten katoamisen voi estää helposti tehden kovia salitreenejä 2-3x viikkoon, ja ottamalla ennen aerobisia 15-30g heraproteiinia. Itse olen tehnyt 10+km lenkkejä kovallakin sykkeellä, mutta enpä mä pahemmin kutistunu oo...

Jyrgen sanoi:
Sulla kuluu tossa paljon energiaa ja tärkeintä onki, että saat tarpeeksi enrgiaa ravinnosta. Toi on aika rankka päivä noin lihaskasvun kannalta ja uskoisin, että et saa aivan täyttä hyötyä puntista. Erityisen tärkeää tilanteessasi kuitenkin on palautuminen. Molempien treenien jälkeen kannattaa vetää palautumisjuoma ja kattoa ettei oo nälkä ennen treenejä eli myöskin tankkaus. Kyllä sitä ihmisen kroppa aika paljon kestää jos vaan tarvittavat palikat on kunnossa.

Palautusjuoman vedän salitreenin sekä aerobisentreenin jälkeen ja ruokaakin tulee syötyä hyvin. Palautuminen varmasti kärsii tuossa, sillä yhtenä päivänä tein hauiksen enne aerobistatreenia(salibandya) ja sen jälkeen olikin haulis kipeä hyvällä tavalla ja muutaman päivän. Yleensä en hauista kipeäksi saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom