Miten pari kiloa pois neljässä viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja [elve]
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Eli penkkikisoihin ois reilu neljä viikkoa ja kilpailen 75 kilosissa, mut paino on just siinä rajalla ei 75 vai... Eli haluun varmistaa, et pääsen siihen luokkaan ni miten menetellä? Et jos tuosta 75 kg:sta sais 2-3 kilogrammaa pois tässä neljässä viikossa, mut samaan aikaan pitää treenata kisoja varten... Neuvoja, kokemuksia? Varmaan jollain muullakin ollu ongelmia tässä :)

Kun itse pudotin tuossa taannoin painoa nostokisoja varten, vähensin hiilihydraatit kahdeksi kisoja edeltäväksi päiväksi mahdollisimman minimiin. Parissa päivässä putosi reilut puolitoista kiloa.

Olen antanut itseni ymmärtää, että painonpudotus kannattaisi hoitaa mahdollisimman lyhyessä ajassa (ja mieluiten nesteistä, ei siis varsinaista laihdutusta), voimatasojen säilymisen takia. En siis missään tapauksessa suosittelisi sinulle varsinaista dieettiä, kun kerran olet noin lähellä sarjapainoa.

Olen antanut itseni ymmärtää, että painonpudotus kannattaisi hoitaa mahdollisimman lyhyessä ajassa (ja mieluiten nesteistä, ei siis varsinaista laihdutusta), voimatasojen säilymisen takia.

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Ja kyllä siinä taitaa perää olla - ainakin oman kokemuksen mukaan. Mäkin tiputin tossa just muutama vko sitten useamman kilon kisoihin. Ekat viisi viikkoa laihdutin "perinteisellä" tavalla eli tavoitteena saada läskiä pois. Sitten reilua viikkoa ennen punnitusta oli vielä 2 kg jäljellä. Minä jo hermoilin, että mahdunko sarjaan vai en, mutta pojat salilla sanoi, ettei mulla edes ole "ylipainoa"...

Ehkä 5 pvää ennen kisoja vähensin hiilarit minimiin sekä aloin juoda erityisen paljon vettä. Muutaman päivän aikana pissan väri muuttuu keltaisesta miltei värittömäksi (ja se on painon tiputuksen kannalta hyvä merkki). Kävin vaa'alla aamuin, illoin, jotta tiesin kokoajan missä mennään. Paino tippui itseasiassa niin paljon, ettei tarvinnut vikan vrk:n aikana rajoittaa juomista eikä oikeastaan syömistäkään ja punnituksessa olin 67,0kg - eli vikan vkon aikana tippui 2,5kg! JOS olis menny tiukille niin silloin olisi tarttenut alkaa rajoittamaan juomista viimeisten 24 h:n aikana ja siinä olis tippunut vielä ehkä 1kg lisää...

Syömistä ei siis kannata eikä saa lopettaa, vaan ainoastaan vähentää hiilarit minimiin (ja sekin vasta vikalla viikolla) sekä juoda paljon vettä > elimistö pysyy käynnissä ja paino tippuu.

Hyvin se menee! Tsemppiä!

Edellä asiaa, tässä taas hurjan historiani haamu ja paastoajien kestosuosikki sarjaa Kielletyt Niksit - glaubersuola :urjo: !!! Sillä eroon turhasta biomassasta :evil: . Toisaalta mitään pirteää kisaoloa tuo mömmö tuskin takaa, joten raejuustossa vara parempi. Vielä käytännöllisempikin vinkki, Selkäinahon Penkkipunnerrus -opus. Siinä on muistaakseni ohjeet tähänkin ongelmaan.

Vaikka tämä toinen threadi onkin kamppailupuolella, uskon, että sieltäkin vinkkejä löytyy: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42730&highlight=painonveto Parista kilosta ei sinun kokoisesi kannata kantaa liikaa huolta!

Itsekin olen tehnyt aika samalla tavalla kuin muut. Pudottelen hiilareista ennen kisoja, ja jos on tarpeen, vedän viimeiset treenit vähän paksummin sonnustautuneena. Tai sitten saunon. Mutta kuten on jo tullut ilmi, nesteistä vetäminen mahdollisimman viime tippaan.

Tankkaus on taitolaji ja sen hallitseminen vähintään yhtä tärkeää kuin se, että osaa pudottaa painoa. Kuinka pitkä aika teillä on punnituksesta itse suoritukseen? Se vaikuttaa hieman tuohon tankkaamiseen. Tosin pari kiloa on sellainen määrä, ettei vielä tarvitse hirveästi nähdä nälkää ja kärsiä janoa.

Edit: No joo, glauber-suola tai laksatiivit ovat kyllä sitten mieluiten niitä ihan viimeisiä keinoja.

Nostokisoissa punnituksen ja ekan kisasuorituksen välillä on yleensä jokunen tunti, ihan riippuen osallistujien määrästä. EDIT: Voi olla vain yksikin tunti, jos menee punnitukseen viime tipassa, ja nostaa heti ekojen joukossa.

Nostokisoissa punnituksen ja ekan kisasuorituksen välillä on yleensä jokunen tunti, ihan riippuen osallistujien määrästä. EDIT: Voi olla vain yksikin tunti, jos menee punnitukseen viime tipassa, ja nostaa heti ekojen joukossa.

Tunti on melko vähän. Ei parane älyttömiä painonvetoja tehdä, mutteipä vissiin ole noissa lajeissa niin tapanakaan.

Heti punnituksen jälkeen kannattaa tankata nestettä, ja sitten pikkuhiljaa jotain muuta hyödyllistä (hiilareita!). Jos rohkenee, voi päivää ennen kisoja lopettaa juomisen melkein tyystin, mutta syödä kaikkea kuivaa ja hiilaripitoista (riisikakkuja ja rusinoita vaikkapa). Silloin pitäisi jo nestetankkauksen myötä lihaksiin mennä paaaaljon energiaa.

Esim. keitettyjä kananmunia, maitorahkaa + marjoja/marjakeittoa, proteiinijuoma tai ihan vaan vähähiilarinen prot.patukka (jos harrastaa enemmältikin noita prot.juomia tai -patukoita, kannattaa tarkistaa hh-sisältö - osa niistä on ihan kauheita pommeja!). Kyllä sitä aina muutaman päivän kestää ilman aamupuuroa tai täysjyväleipää...vaikka ei kyllä kovin paljoa kauempaa. ;)

^ tuossa tulikin jo hyviä vinkkejä. Itse muistuttaisin lisäksi kasviksista (toki sieltä vähähiilarisemmasta päästä): kurkkua, porkkanaa, salaattia, parsakaalia...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ottopotto: Saitko tankattua kuitenkin hyvin punnituksen ja kisojen välillä?

Mun elämäni tragedia on se, että juuri sinä ainoana hetkenä kun vois hyvällä omallatunnolla syödä niin paljon kuin napa vetää, niin kas, silloinhan se ruoka ei sitten maistukaan - ei sitten millään! Mä oon kauhea jännittäjä ja toi johtuu ihan siitä. Ennen kisoja paino tippuu oikeastaan ihan itsestään kun tärisen kauhusta 24/7...ennen punnitusta se on tietty ihan ok. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom