Itsehän olen ex -jokinorsu, nykyisin pieni norsu matkalla gepardiksi?
No joo, tarkoitukseni on sanoa, että olen dietannut/koittanut hankkia lihasta/voimaa tässä muutaman vuoden ajan tehokkaasti, mutta matka jatkuu. Dieetit ovat onnistuneet ihan hyvin, vaikka kilppariongelmainen olenkin ja tämän vuoden dieetin otin kevyemmin, että saan kilpparin kuntoon. Oma motivaatio laihtumiselle löytyi peilistä, vaatteista jotka eivät istuneet ja yleisestä vitutuksesta itseään kohtaan. Miten voi ihmislapsi olla niin laiska, tyhmä ja saamaton? Nyt tässä on sitten tiputeltu 2009 (tosissaan 2010) vuodesta lähtien kiloja, joita kertyikin sitten kiitettävästi 2006 vuodesta lähtien.
Aluksihan kunto oli ihan paska ja tein 30, 60 ja 90 min aerobisia, kahvakuulatreenejä, aloittelin keppijumppaa/painonnostoa ja peruspuntti treeniä. Aikaa meni hirveästi kaiken opetteluun. Tajusin, etten oikeastaan osannutkaan mitään, vaikka olin treenaillut salilla 18 -vuotiaasta lähtien. Osaamisella tarkoitan myös sitä, että henkisesti piti opetella treenaamaan "kovempaa" mitä koskaan aiemmin. Ei puuttunut itkua, lopettamishaluja ja pettymyksiä, sillä kun kuvittelin, että olen tehnyt kaikkeni, niin hähää! Olin väärässä. 2010 painontiputus oli äärimmäisen tuskallista, juuri kilpirauhasenkin vuoksi. Senttejä lähti tajuttomat määrät, muuta vaa'assa tapahtui hyvin vähän. Lopulta en enää halunnut nousta vaa'alle, koska ei siellä koskaan mitään tapahtunutkaan. Koska vaaka ei kertonut edistymisestä mitään (mikä turhautti, koska peilikuvasta näkyi koko ajan se 15 kg ylimääräistä) niin se pakotti treenaamaan entistä kovempaa. 2010 Dieetti päättyi juhannuksena ja pidin melkein kuukauden taukoa liikunnasta, koska vitutti niin suunnattomasti se fakta, että painoa oli tippunut jokin 6kg. No joo, asenteet korjaantui pikkuhiljaa, kun tajusi mitä kaikkea hyvää oli dieetistä, treenaamisesta ja itsestään saanut irti. Tuo dieetti muutti mua jonkin verran ihmisenä. Opin sitkeyttä, periksiantamattomuutta ja sain ensimakua siitä, mitä on kovaa treenaaminen, jee!
Pienistä asioista huomaa, että oma kunto on parantunut, mistä taidan olla loppujen lopuksi kaikista eniten tyytyväinen. Portaiden nousu ei aiheuta hyperventilointia (noin niinkuin kärjistetysti), kiireessä paikasta A paikkaan B juokseminen onnistuu ilman ongelmia. Yllätin itseni eräänä päivänä, kun jouduin kiireessä juoksemaan vaivaisen 3km matkan, etten myöhästy ja onnistuin siinä mainiosti! Ei ollut mikään ongelma.
2010-2011 opettelin edelleen treenaamaan ja painonnoston tullessa kuvioihin, opin lisää siitä mitä "treenaaminen kovaa" oikeasti merkitsee. On ollut hienoa oppia hallitsemaan itselle isoja painoja, oppia kyykkäämään, huomata, että omat voimatasot on kasvaneet (ja varastosta löytyy varmasti vielä lisää) ja se, että on oppinut ja oppii koko ajan uutta. Itse en ole aiemmin ollut mikään himoliikkuja ja olen pitänyt itseäni aika taidottomana liikunnan suhteen. Painonnoston myötä olen oppinut, että nuo asiat eivät pidä paikkaansa, vaan että minunkin on mahdollista oppia jokin niinkin vaativa laji kuin painonnosto! Oman kehon hallinta on parantunut huomattavasti ja pystyn asioihin, joihin en olisi koskaan uskonut pystyväni. Vieläkin tulee välillä vastaan juttuja joita en osaa tai tiedän näyttäväni idiootilta, kun teen/harjoitan jotain juttuja, mutta ajattelen aina, että kaikki ovat olleet aloittelijoita joskus, nyt on minun vuoroni.
Tämän vuoden dieetti meni rauhallisesti - omasta tahdostani. Tavoitteeksi laitoin kilpirauhasen toiminnan vakiintumisen normaaliksi (mikä onnistuikin toukokuussa! Jee!) ja 6 kg painonnopudotuksen. Aloituspaino oli 73kg ja loppupaino 66,7 kg. Tein enemmän HIIT -tyylisiä arobisia (toimii minulle) ja nostin peruskuntoa kävelemällä/hölkkäämällä + otin mukaan kuvioihin kuntonyrkkeilyä. Raskaat painonnostotreenit ja aerobiset auttoivat painon ja senttien hävityksessä hyvin. Ruokavalio on itselleni edelleen se vaikein puoli, mutta opetellaan opetellaan. Ongelmaksi taisi ruokavaliossa tulla liian alhaiset kalorit (kappas!) ja se, etten oikein tiedä vielä miten oma keho toimii normaalisti (niille jotka ei tiedä: kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikuttaa varsinkin rasva-aineen vaihduntaan sekä maksan toimintaan. Eli jotkut tankkauspäivät vain "tankkaavat", ei tapahdu muuta kuin, että paino nousee ja haluttua vaikutusta ei synny -ainakaan itselläni).
Rasva% tippu 2010 helmikuun 38% --> 30% mistä olin erittäin tyytyväinen! Lihasta oli tullut keskivartaloon kilon verran, mistä olin super tyytyväinen! 2010 vuoden dieettiin ero oli se, että kunto oli parempi ja jaksoi tehdä juttuja paljon paremmalla intensiteetillä. Nyt paino pyörii siinä 68-70kg nurkilla ja 2012 tavoitteena on saada rasva% 20%, mutta ei sen alle vaikka haaveilenkin vatsalihasten erottovuudesta. Tärkeintä on kuitenkin itselleni se, että saan pidettyä kilpirauhasen kunnossa ja siksi en halua tiputtaa rasvoja liian alas. Eli matkalla vielä ollaan ja ikuisuusprojekti oma keho taitaa olla? Aina keksii, että nyt voisin lisätä käsiin voimaa, jalkoihin muotoa tai selkään leveyttä. Mielestäni on mielenkiintoista nähdä mihin itse pystyy ja miltä keho näyttää vuoden kuluttua liikunnan ja järkevän ruokavalion avulla. Itselleni on tärkeää, että dieeti kestää vain hetken ja muuten voi keskittyä merkittävämpiin asioihin, kuten siihen miten paljon pystyy nostamaan rautaa teknisesti hyvin :D
No joo, aikamoinen vuodatushan tästä tuli - en tiedä haettiinko threadissa tällaista - mutta tekipä hyvää kirjoittaa ylös hiukan juttuja mitä on käynyt läpi parin vuoden aikana liittyen diettaamiseen. Upeinta on se, että ei tarvitse pettyä, vaikka ei saavuttaisikaan tavotteitaan kuten haluaa - kova työ palkitaan kuitenkin aina. Itse olen oppinut paljon ja opin koko ajan, henkinen kapasiteetti on kasvanut merkittävästi ja omaan kehonkuvaan olen paljon tyytyväisempi mitä ennen ja tiedän, että pystyn muokkaamaan sitä haluaamaani suuntaan. Kunnon paraneminen ja liikunnasta nauttiminen ovat merkittäviä asioita elämässäni. Olen saanut uusia harrastuksia ja haastan itseäni treenistä toiseen pienempien tavotteiden saavuttamisella. Jees, Kisuli kiittää, kuittaa ja kumartaa