• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Miten lähteä kehittämään kroppaa

Heippa. Olen aivan amatööri salillakävijä ja olen käynyt lähinnä ryhmäliikuntatunneilla, mutta itse ”normi salin” puolella treenailu on ihan uutta vielä. Olen 18v, pidän liikunnasta ja olen erittäin kiinnostunut fitness-urheilusta ja tahtoisin alkaa nyt tosissaan kehittää lihasmassaa. Taustalla on monta vuotta kestänyt anoreksia, nyt parempaan suuntaan toki menossa. Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaprosentti oli 8,8 ja painoindeksi noin 15 luokkaa. Mietin että onko tässä tilanteessa hyvä aloittaa salilla treenaaminen? Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi. Olen saanut ristiriitaisia viestejä asian liittyen. Jotkut sanovat että ei missään nimessä voi vielä treenata, mutta tiedän myös ihmisiä jotka ovat lähteneet juurikin samankaltaisesta tilanteesta liikkeelle. Onko kellään mitään vinkkejä/mielipiteitä? Sanottakoon että syöminen kyllä onnistuu, tosin ei sekään mitään maailman rennointa vielä ole mutta ymmärrän esim sen että lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Tiedän paljon ravinnosta ja ymmärrys terveellisestä syömisestä yms on hallussa.

Mike

IG:mikesirenphoto
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi
Ehkä on parempi opetealla tuosta ahdistuksesta pois ennen kuin oletat, että voit treenata tavoitteellisesti ja kehuttävästi. Lihasmassa vaatii treeniä, ravintoa ja lepoa, sulta puuttuu yksi tärkeä osa-alue, eli syöminen. Rasvaprosentti on todella alhainen naiselle, joten sitä pitää nostaa välittömästi. Ja se ei onnistu jos alat treenaamaan ja edelleen pihtaat ruokia. Lihasmassaa et saa pätkääkään ellet ravitse kroppaa.

Heippa. Olen aivan amatööri salillakävijä ja olen käynyt lähinnä ryhmäliikuntatunneilla, mutta itse ”normi salin” puolella treenailu on ihan uutta vielä. Olen 18v, pidän liikunnasta ja olen erittäin kiinnostunut fitness-urheilusta ja tahtoisin alkaa nyt tosissaan kehittää lihasmassaa. Taustalla on monta vuotta kestänyt anoreksia, nyt parempaan suuntaan toki menossa. Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaprosentti oli 8,8 ja painoindeksi noin 15 luokkaa. Mietin että onko tässä tilanteessa hyvä aloittaa salilla treenaaminen? Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi. Olen saanut ristiriitaisia viestejä asian liittyen. Jotkut sanovat että ei missään nimessä voi vielä treenata, mutta tiedän myös ihmisiä jotka ovat lähteneet juurikin samankaltaisesta tilanteesta liikkeelle. Onko kellään mitään vinkkejä/mielipiteitä? Sanottakoon että syöminen kyllä onnistuu, tosin ei sekään mitään maailman rennointa vielä ole mutta ymmärrän esim sen että lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Tiedän paljon ravinnosta ja ymmärrys terveellisestä syömisestä yms on hallussa.
Jos tuo rasvaprosentti pitää paikkansa, niin on kyllä aivan äärettömän alhainen naiselle, tuo olisi miehellekkin matala. Kyllä salitreenaaminen ehdottomasti silti kannattaa aloittaa, jotta lihasmassaa saisit eikä myöhemmin tule ongelmia sen puutteen vuoksi. Fitness-urheilu sinänsä kannattaa varmaankin tässä vaiheessa unohtaa, kunnes olet päässyt kehonkuvahäiriöstä eroon.
Ei nyt tarvitse tai kannata millekkään lihotuskuurille alkaa, mutta kuitenkin pidä huoli, että saat riittävästi ravintoa siten, että paino hiljalleen nousee.

Ei nyt tarvitse tai kannata millekkään lihotuskuurille alkaa, mutta kuitenkin pidä huoli, että saat riittävästi ravintoa siten, että paino hiljalleen nousee.
Niin tai juuri lihotuskuurille pitäisikin alkaa. Painoindeksi nostaa 15 -> 20 noin aluksi. Ja ehkä sitä saliharjoittelun aloittamistakin kannattaa vielä hiukan lykätä ennen kuin saat syömisesi kohdalleen.

Niin tai juuri lihotuskuurille pitäisikin alkaa. Painoindeksi nostaa 15 -> 20 noin aluksi. Ja ehkä sitä saliharjoittelun aloittamistakin kannattaa vielä hiukan lykätä ennen kuin saat syömisesi kohdalleen.
Mitä luulet, onko hyväksi anoreksiaa sairastuneelle sanoa, että alappa lihotuskuurille? Jarrut isketään varmasti kiinni saman tien.

Mitä luulet, onko hyväksi anoreksiaa sairastuneelle sanoa, että alappa lihotuskuurille? Jarrut isketään varmasti kiinni saman tien.
No jos rasvaprosentti ja painoindeksi ovat noin alhaalla niin se paino pitää saada nousemaan, nimitti sitä kuuria miksi hyvänsä. Nimitys tässä tuskin on ongelmana.

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Miten lähteä rakentamaan peruskuntoa? Treeni 16
Miten kasvaa aamuvuorojen jälkeen? Treeni 8
Treeni tunnissa - miten toteuttaa järkevästi? Keskustelu nopeille treeneille Treeni 34
Miten päästä eroon pyörtymisen/oksentamisen tunteesta? Treeni 7
Miten toteutatte progressiota ja pyritte nousujohteisuuteen treeneissänne? Treeni 11
Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte? Treeni 2
Miten venyttelette? Treeni 11
Miten aloitan kisaamisen? Treeni 4
Miten treenata, kun tarkoituksena on polttaa rasvaa? Treeni 2
Olkapäiden oikea setuppi alavinopenkissä? Miten teette? Treeni 9
Miten pian haukkari 40 sentistä 45 senttiseksi? Treeni 32
Miten rakentaisit "gettopuntti" -ohjelman? Treeni 10
1kk ilman salia miten treenaan? Treeni 29
Miten saada painoa terveellisesti? Treeni 31
Miten toteuttaa kevyt treeni viikko? Treeni 2
Miten yhdistää bodaus, voima ja crossfit treeni Treeni 12
Miten treenata aamuisin 6xvko? Treeni 4