• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Miten lähteä kehittämään kroppaa

Liittynyt
14.9.2019
Viestejä
1
Heippa. Olen aivan amatööri salillakävijä ja olen käynyt lähinnä ryhmäliikuntatunneilla, mutta itse ”normi salin” puolella treenailu on ihan uutta vielä. Olen 18v, pidän liikunnasta ja olen erittäin kiinnostunut fitness-urheilusta ja tahtoisin alkaa nyt tosissaan kehittää lihasmassaa. Taustalla on monta vuotta kestänyt anoreksia, nyt parempaan suuntaan toki menossa. Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaprosentti oli 8,8 ja painoindeksi noin 15 luokkaa. Mietin että onko tässä tilanteessa hyvä aloittaa salilla treenaaminen? Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi. Olen saanut ristiriitaisia viestejä asian liittyen. Jotkut sanovat että ei missään nimessä voi vielä treenata, mutta tiedän myös ihmisiä jotka ovat lähteneet juurikin samankaltaisesta tilanteesta liikkeelle. Onko kellään mitään vinkkejä/mielipiteitä? Sanottakoon että syöminen kyllä onnistuu, tosin ei sekään mitään maailman rennointa vielä ole mutta ymmärrän esim sen että lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Tiedän paljon ravinnosta ja ymmärrys terveellisestä syömisestä yms on hallussa.
 

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
81 824
Kaupunki
Helsinki
Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi
Ehkä on parempi opetealla tuosta ahdistuksesta pois ennen kuin oletat, että voit treenata tavoitteellisesti ja kehuttävästi. Lihasmassa vaatii treeniä, ravintoa ja lepoa, sulta puuttuu yksi tärkeä osa-alue, eli syöminen. Rasvaprosentti on todella alhainen naiselle, joten sitä pitää nostaa välittömästi. Ja se ei onnistu jos alat treenaamaan ja edelleen pihtaat ruokia. Lihasmassaa et saa pätkääkään ellet ravitse kroppaa.
 
Liittynyt
10.4.2012
Viestejä
1 397
Heippa. Olen aivan amatööri salillakävijä ja olen käynyt lähinnä ryhmäliikuntatunneilla, mutta itse ”normi salin” puolella treenailu on ihan uutta vielä. Olen 18v, pidän liikunnasta ja olen erittäin kiinnostunut fitness-urheilusta ja tahtoisin alkaa nyt tosissaan kehittää lihasmassaa. Taustalla on monta vuotta kestänyt anoreksia, nyt parempaan suuntaan toki menossa. Kävin tänään kehonkoostumusmittauksessa ja rasvaprosentti oli 8,8 ja painoindeksi noin 15 luokkaa. Mietin että onko tässä tilanteessa hyvä aloittaa salilla treenaaminen? Tiedän että massaa tulisi saada lisää, mutta ajatus jostain ”lihotuskuurista” ilman treeniä/lihasten lisäämistä ahdistaa hirveästi. Olen saanut ristiriitaisia viestejä asian liittyen. Jotkut sanovat että ei missään nimessä voi vielä treenata, mutta tiedän myös ihmisiä jotka ovat lähteneet juurikin samankaltaisesta tilanteesta liikkeelle. Onko kellään mitään vinkkejä/mielipiteitä? Sanottakoon että syöminen kyllä onnistuu, tosin ei sekään mitään maailman rennointa vielä ole mutta ymmärrän esim sen että lihaskasvu vaatii plussakaloreita. Tiedän paljon ravinnosta ja ymmärrys terveellisestä syömisestä yms on hallussa.
Jos tuo rasvaprosentti pitää paikkansa, niin on kyllä aivan äärettömän alhainen naiselle, tuo olisi miehellekkin matala. Kyllä salitreenaaminen ehdottomasti silti kannattaa aloittaa, jotta lihasmassaa saisit eikä myöhemmin tule ongelmia sen puutteen vuoksi. Fitness-urheilu sinänsä kannattaa varmaankin tässä vaiheessa unohtaa, kunnes olet päässyt kehonkuvahäiriöstä eroon.
Ei nyt tarvitse tai kannata millekkään lihotuskuurille alkaa, mutta kuitenkin pidä huoli, että saat riittävästi ravintoa siten, että paino hiljalleen nousee.
 
Liittynyt
8.2.2012
Viestejä
51
Ei nyt tarvitse tai kannata millekkään lihotuskuurille alkaa, mutta kuitenkin pidä huoli, että saat riittävästi ravintoa siten, että paino hiljalleen nousee.
Niin tai juuri lihotuskuurille pitäisikin alkaa. Painoindeksi nostaa 15 -> 20 noin aluksi. Ja ehkä sitä saliharjoittelun aloittamistakin kannattaa vielä hiukan lykätä ennen kuin saat syömisesi kohdalleen.
 
Liittynyt
10.4.2012
Viestejä
1 397
Niin tai juuri lihotuskuurille pitäisikin alkaa. Painoindeksi nostaa 15 -> 20 noin aluksi. Ja ehkä sitä saliharjoittelun aloittamistakin kannattaa vielä hiukan lykätä ennen kuin saat syömisesi kohdalleen.
Mitä luulet, onko hyväksi anoreksiaa sairastuneelle sanoa, että alappa lihotuskuurille? Jarrut isketään varmasti kiinni saman tien.
 
Liittynyt
8.2.2012
Viestejä
51
Mitä luulet, onko hyväksi anoreksiaa sairastuneelle sanoa, että alappa lihotuskuurille? Jarrut isketään varmasti kiinni saman tien.
No jos rasvaprosentti ja painoindeksi ovat noin alhaalla niin se paino pitää saada nousemaan, nimitti sitä kuuria miksi hyvänsä. Nimitys tässä tuskin on ongelmana.
 
Ylös