Mitä vittua Mulholland Drivessa tapahtuu?!?!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
19.8.2004
Viestejä
956
Ja joo, piti avata uusi tredi!

Kahlannu sen nyt 3 kertaa lapi, ja tuntuu ettei jarjen hiventakaan ole koko leffassa...
 
Hiinä harrastetaan typykkä-seksiä, ja muuten mahtavasti vedetäänkin. Jostain syystä ton leffan kattominen tyssää noin 15 minuutin ajaksi just siihen kohtaukseen, vessapaperit ja muut ju nou.
 
rispektit täytyy antaa Lynchille, osaa tehdä mahtavan kokonaisuuden JA ujuttaa leffaan erinomaisen tyttöseksikohtauksen! Kuinka monesti nämä kaksi on saatu yhdistettyä?
Oma tulkintani on, että leffa vain käsittelee (epäonnista) rakkautta unien logiikan kerronnalla, missä aika ei välttämättä ole lineaarista eikä mikään muukaan toimi ihan niin kuin valvetodellisuudessa.
 
Hieno leffa kuten muutkin ohjaamansa. Mies on Amerikan Kaurismäki, Edvin Laine ja Teuvo Tulio yhteensä. Mä diggaan aivan vitusti.

Katsokaa muuten Eraserhead!
 
Tosta on monta teoriaa eikä tietääkseni mitään oikeata vastausta. Jokainen näkee siinä vähän erilailla ne jutut. Jollain on vähän omalaatuisia teorioita tuostakin.
 
Musta tuntuu, että Lynch on sadisti, joka tekee tahallaan irrationaalisia elokuvia vain sotkeakseen ihmisten päät. Leffoissa ei ole juonta, mitä selvittää, tai lineaarisuutta, mitä seurata. On vain tapahtumia ja niistä irrallaan olevia seuraamuksia.
 
Kylläpä niissä vain tarina on. Minä en väitä olevani suuri älykkö tai kaiken ymmärtäjä, minkään ymmärtäjä, mutta ihan taatusti löydän tarinan jokaisesta hänen elokuvastaan. Bonuksena voisin vielä mainita mitä loistavimmat näyttelijäsuoritukset.

Sadisti hän tuskin on, koska en usko kenenkään pakolla hänen tuotoksiaan katselleen.

Mitä vikaa on surrealismissa tai irrationaalisuudessa, kuten sanot Mixu? Onko kaiken pakko olla valmiiksi syötyä ja paskannettua Hollywoodia? Josta tosin helmiä löytyy myös, en mä sitä väitä. Ei tämä oikea elämäkään tunnu kovin suoraviivaiselta.

Luis Bunuel. Fellini, Salvador Dali, Picasso, Paul Klee...Pelkkää sontaa? Voivat ollakin, kauneushan on katsojan silmissä, mutta elokuvat ja taulunsa elävät vuosikymmenestä toiseen.

Yhtälailla tulevat David Lynchin elokuvat säilyttämään suosionsa ja arvonsa sadoiksi vuosiksi eteenpäin, päinvastoin kuin vuodesta, kuukaudesta toiseen ilmestyvät miljardibudjetin leffat.
 
Noh noh, eikös tässä threadissa ollut tarkoitus keskustella että mitä Mulholland Drivessa tapahtuu? Itse haluan katsoa elokuvia taiteena, ja siksi tällaiset leffat uppoaa kaikista parhaiten. Ne ketkä ei Lynchistä tai Kaurismäestä pidä niin voivat suosiolla jättää ne sitten omaan arvoonsa, eikö?

Ja sitten aiheeseen. Kehotan lueskelemaan ajatuksen kanssa noita IMDB:n viestiketjuja, siellä on todella syväluotaavaa pohdintaa. Tässä poimintoja.

Kuka Diane on:
The first part (the part with "Betty") is all a dream that Dianne is having. By this point, she has experrienced most of her life. She had parents who died when she was young. Having been raised by her grandparents, she was molested by her grandfather when she was a child. This experience never left her mind and she went to Hollywood hoping to start a new life, which didn't work. She meets Camilla, represented by "Rita". However, the innocence that she came with was lost when Camilla started using her as a call-girl and getting Dianne small roles in her filmes, all with the promise that it will help her become famous.

http://www.imdb.com/title/tt0166924/board/thread/36193159

Hitman:
Dianne, however, has lost the ability to distinguish between reality and fantasy. By this time she has gotten angry at Camilla, who she has been romantically involved with. Camilla has left her in favor of Adam, but keeps Dianne around.

After all, in the Hollywood of Mullholland Drive, keeping people who speak positively of you around helps, just in case they might talk about you in front of a director or producer or something.

Feeling angry and jeolous, Dianne turns to a hitman. She offers him cash to kill Camilla. A stranger sees this (a stranger who dies, by the way, in Dianne's fantasy before he tells the story of what he saw, possibly due to a confrontation with Dianne behind the restaurant where she made the deal in real life). When Camilla is dead, Dianne is told she will find a blue key that the assassin has left.

http://www.imdb.com/title/tt0166924/board/thread/36193159

Sininen laatikko:
In reality the blue key is the key that the hitman gives Diane when she has carried out the murder of Camilla (you see this near the end of the film). I think the blue box is metaphorical, and exists only within her mind. Others have made the point that the box factor resembles the box in the legend of `Pandora's Box` which opens all negative and destructive forces in mankind and the universe. My guess is that the box represents her regret at having Camilla killed, and also the negative consequences it will have upon her own life, making it even worse and pushing her into suicide. The key has become associated in her mind with the murder of her friend, and perhaps also with everything that has gone wrong with her life. When she asks the hitman what the key is used to open, the hitman just laughs and doesn't tell her: the mystery of this key sets off a chain of metaphors in her dreams and subconscious thoughts, all of which relate to how she feels deep down inside.

http://www.imdb.com/title/tt0166924/board/nest/33778969

Mörkömiehestä alussa ja lopussa, ja sinitukkaisesta naisesta:
I think, as Washingmachine said, that the "poo-covered man" as you put it, does represent evil, malice, cruelty, fear, etc.
but i disagree on that blue haired woman in the club. i think they're two diffirent elements of the dream. The woman is, in my opinion her aunt ruth.
Ruth, as Diane said in the engagement party, is dead and left Diane some money.

Thing is that I believe a theory where Diane was sexually abused as child, and Ruth knew all about it but kept it a secret between them with a bribe. The money she left Diane when she died. Club Silencio is Dianes idea of hell, where Ruth is. Then when the lightning and thunder noises start, Diane(Betty in the dream) starts trembling in her chair, those are the abusing memories and secrets being brought forth in the dream.

http://www.imdb.com/title/tt0166924/board/nest/32834852

Ja lisää löytyy: http://www.imdb.com
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma osittain muiden tulkitojen avulla muodostunut tulkintani:

Leffasta suurin osa on Naomi Wattsin esittämän hahmon unta. Hän puolestaan on Hollywoodiin näyttelijä-unelmiensa perässä muuttanut nainen, joka päätyy työskentelemään kahvilassa, ja ei saa rooleja. Tummahiuksinen nainen on hänen rakastettunsa, joka jättää hänet. Wattsin hahmo palkkaa epätoivoissaan palkkamurhaajan, ja sopii hitmanin kanssa että sininen avain on merkki siitä että hit on suoritettu ja kohde kuollut.

Tätä käsittelee muistaakseni n. 3/4 elokuvasta kestävä unijakso: Wattsin esittämä nainen katuu palkkamurhaajan palkkaamista, ja näkee unen, jossa näkee sen mitä toivoo: hänen ex-rakastettunsa jää ihmeen kaupalla limusiinissa yritetystä murhasta henkiin, ja pari päätyy yhteen. Peruukkikikkailut liittyivät muistaakseni tähän, Wattsin hahmo toivoisi olevansa kuin rakastettunsa, ja sekoittaa unessa itsensä tähän. Sininen avain kuitenkin vainoaa häntä hänen unessaan. Osa hahmoista lienee ainakin osittaisesti "tosielämästä", tosin nämä ovat karrikoituja, kuten urheiluautolla ajava kaveri. Myös kuolemateema vainoaa hänen unessaan.

Loppu, "kuolleista heräämisestä" seuraava osa kuvaa valveillaoloa, vaikkakin Wattsin hahmo alkaa seota tunnontuskissaan ja lopulta ampuu itsensä.

Elokuvan näkemisestä on aikaa, mutta mielestäni sain palaset kohdalleen melko hyvin (ainakin tarpeeksi hyvin että itse koin ymmärtäneeni elokuvan). Kaiketi unohdin joitakin kohtia.
 
Mulla oli joku teoria kans tohon, mutta en oikeesti muista enää pätkääkään. Kyllä ekaksi kun leffan kattoin niin pistin googleen "mulholland drive plot explanation"...
 
Hieno leffa, oli aivan sekaisin leffan jälkeen.

Lähimmäksi vastaava leffa olisi Fight Club, jonka jälkeen pannu on aivan jumissa, kun ensimmäisen kerran katsoo.

Mementossa oli otetta myös mutta se ei silti ollut niin hyvä.
Kyl mie tykkäsin.
 
Lynchin filmit rocks :rock:

Ainoa mitä en niistä oikein ymmärtänyt oli Eraserhead. Tosin katsoin sen vain kerran.

Että jos joku selittäisi siitä jotain yhteenvetoa.
 
Crusaderilta ihan hyvä tulkinta. Lynchiä ja Kaurismäkeä en kyllä menis vertailemaan mitenkään, apples & bananas...oranges Ronnie Coleman j.n.e. Joku vois kertoa mulle mitä helvettiä tapahtuu Kaurismäen elokuvissa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom