Mitä treeniä tenniskyynärpäästä kärsivälle?

Keksikääpä jotain sellaisia lajeja kävelyn ja hölkän lisäksi, mitä voisi harjoittaa, kun tenniskyynärpää vaivaa, eikä oikeaa kättä saisi rasittaa. Eli puristaminen, nostaminen ja sen sellainen ovat kiellettyjen listalla tuon käden suhteen. Mulle ei tuu muuta mieleen... No ehkä joku spinning, mutta siinäkin joutuu vähän puristamaan tuota tankoa. Oma pää on aika tyhjä.

P.S. On muuten tosi ärsyttävä ja invalidisoiva vaiva...

Heititpä pahan kysymyksen! Itselleni tulee mieleen aerobictunnit joissa tehdään vain askelsarjaa. Uinti on ilmeisesti kiellettyjen lajien listalla.
Ikävä vaiva tosiaan!

Kiitos pohtimisesta, mutta mä olen niitä ihmisiä, joita ei ole luotu aerocic -tunneille, jossa tehdään askelsarjoja... Menee jalat solmuun. En kyllä osaa sanoa, rasittaisiko uinti tuota kättä. Vesijuoksu on tietysti yksi, vaikka siinäkin pitää vähän kauhoa.

Mulle ei tullu mieleen kuin rullaluistelu. Ilmeisesti sinulla ei luistimia kuitenkaan ole, niin voisit vaikka ekana lainata jonkun tutun luistimia (jos jollain on). Näin selviäs, että riittääkö kiinnostusta, koska rullaluistimet kuitenkin on aika hintava ostos, jos ne kerran käytön jälkeen jää kaapin perälle.

Nyt tulee mutua, sillä en tiedä tenniskyynerpäästä, mutta en kyllä suosittelesi uintia ainakaan ihan alkuvaiheessa. Tämä tietysti riippii siitä, kuinka paha vaiva on sen takia, että uinnissa on käsittääkseni suotavaa jännittää ranteita eikä uida veltoin rantein. Eli koita pitää ranne suorana ja jännittää kättä, jos tuntuu kipua, niin ei kannata kokeilla uimista.

Juuri eilen koulussa puitiin tuota tenniskyynärpää -problematiikkaa ja heräsikin pari kysymystä? Onko tämä sun nivelnastan tulehdus akuutissa vaiheessa? Eli siis tunnetko siinä jatkuvaa kuumotusta ja kipua?
Jos olet päässyt tämän pahimman akuutin vaiheen ohi, olisi tarpeen ruveta vahvistamaan kyynärvarren ojentajia (eli niita lihaksia, jotka sijaitsevat siinä kämmenselän puolella). Eteneminen tulisi olla varovaista. Tälläisiä liikkeitä ovat pienillä painoilla tehtävät ranneojennukset ja ulko- ja sisäkierrot.
Fysioterapeutit käyttävät jonkun verran myös ns. Timanttiteippausta, jossa teipin avulla rakennetaan "suoja" nivelnastan ympärille, ettet tekisi kädellä liian vahvoja liikkeitä. Tämä teippaus ympäröi kipualueen. Olikohan näistä mitään hyötyä..

Kävin taas tänään lekurissa vaivan takia, joka alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, mutta on se vielä olemassa. Vaikka lihakseni ovat aika hyvässä kunnossa tuolta alueelta muuten, on suurin ongelmani ehkä se, että niissä ei ole elastisuutta. Eli tuon alueen lihaksia pitäisi venytellä enemmän. Vaiva ei tullut pitkällisen rasituksen aiheuttamana, vaan jumpassa. Teimme siellä aika paljon ja rajusti ojentajapunnerruksia, joita en ole juurikaan tehnyt. Punnerran yleensä "normaalisti".

Lääkäri sanoi, ettei jumppaa ja punttia pitäisi aloittaa tässä vaiheessa normaaliin tapaan, vaan hyvin varovaisesti, jotta lihakset alkaisivat taas tottua tähän. Antoi vielä yhden lääkekuurin ja käski venytellä lihasta. Antoi luvan, että lihasta saa hyvin varovaisesti hieroa, jotta se venyisi. Ja käski vielä varomaan sellaisia liikkeitä, joissa tuo käsi joutuu liikaa koetukselle. Ehdotti myös tuen hankkimista, jos vaiva ei ala loppumaan. Nyt sitäon kestänyt jo noin 1 1/2 kk.

Täytyy toivoa parasta, jotta ei saa piikistä.

Kannattaa hankkia se tuki heti ! Mä en olis ilman sitä selvinny ollenkaan.

Ja kantsii fyssarilta tarkistaa, että mitä liikkeitä kannattaa puntilla välttää. Ilmeisesti ainakin hauiskäännöt ja ojentajan ylenmääräinen pumppaaminen ei tee hyvää. Mulla tää tenniskyynerpää on vaivannu jo ainakin pari vuotta, ja nyt taas vaihteeksi pahemmin.

Kannattaa myös siirtää hiiri pois kipeältä kädeltä, kun käyttää tietokonetta, ja tarkastaa, että muutenkin on ergonomia kunnossa. Toiset suosittelee myös rannetukea, joka estää käden väärän käyttämisen tietokoneella istuttaessa.

Mä käytän itse jääpussia aina kun tilanne menee hankalammaksi, se tuntuu helpottavan tilannetta, vaikkei magiaa olekaan. 3 x 20 minsaa on kai joku suositus (?) päivässä.

Erityisesti vältettäväksi olen itse huomannut koukkujen lyömiseen kovaan säkkiin. Se tärähdys on ihan vihoviimeinen juttu sille kyynerpäälle.

Ja venyttelyt pitää kyl olla kunnossa - niitä olis hyvä muistaa tehdä monta kertaa päivässä, ja mun käsittääkseni pitäisi pyrkiä pitämään ihan niska-hartia-rintalihaksesta saakka se elastisuus kunnossa, koska jäykkyys noilla alueilla voi aiheuttaa lisäkuormaa kyynerpäälle.

Ja joo, tää on todella kuttumainen vaiva. Kun mulla on vielä vaikeuksia toisen jalan kanssa, niin grrrh !!!

Multa muuten lopulta sitten paljastui hermopinne, joka edelleenkin enemmän tai vähemmän estää multa kuntosaliharjoittelun. Sen sijaan kamppailulajeja olen voinut onneksi harrastaa.

Multa muuten lopulta sitten paljastui hermopinne, joka edelleenkin enemmän tai vähemmän estää multa kuntosaliharjoittelun. Sen sijaan kamppailulajeja olen voinut onneksi harrastaa.

Miten tää sun hermopinne todettiin? Tai siis missä päin kyynärpäätä se tuntuu? Mulla on alkanut toinen kyynärpää kipuilla, erityisesti ojentajia tehdessä. Heti kirpasee jos menee tietyn pisteen yli, saa olla todella tarkkana. Muuten sitä ei särje, mutta muljahtelee omituisesti. Ei pahene, joskaan ei helpotakaan, vaikka pitäisinkin taukoa.

Uimaan meinasin mennä, mutta sitä ilmeisesti kannattaa vältellä. :(

Mulla kansa alko vaivaamaan tossa vuosi sitten, ojentajia en pysty tekemään kun dippilaitteella, ja rintoja tosi varovasti ja harkitusti... Tosi ärsyttävää :curs: Mulla on se tukikin mutta en oo oikeen kokenut että siitä olisi hyötyä ollu....

Taisi sitten yllättää minutkin tämä vaiva. Eli vasemman käden kyynärpäässä tuntuu jäätävä viiltävä kipu, kun kättä ojentaa rasituksen alaisena esim. pöytään nojatessa, nostaa jotakin (vaikka laukun), usein etenkin kun samaan aikaan puristaa tai pitelee jotakin. Kuulostaako tutulta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom