Mitä tarkoittaa, jos lihakset on jumissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja whaat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensinnäkin, toivottavasti nyt osu oikeaan palstaan.

Kävin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni hierojalla. Ukkeli sitten hieroo selkää ja hartioita, ja kysyy, että onko ne jumissa. Sanon, että no ei tietääkseni. Vähän painelee sitten sormilla, sattuu aivan saatanasti, ja sanoo, että hassua, kun ne tuntuu ihan siltä. Eli ne tosiaankin oli/on jumissa, huomaan selkeesti ihan nyt jo, että selkä tuntuu jotenkin irtonaisemmalta.

Mutta mitä se siis tarkoittaa? Oon aina kelannut, että jos lihakset on jumissa, se meinaa sitä herkullista tunnetta kovan treenin jälkeen, tai sitä, että on vaan kankea, ei veny hyvin. Oon kuitenkin aina ollut hyvinkin notkea, venyvyys on vaan entisestään parantunut treenailujen myötä, eikä tänhetkisellä treenitahdilla lihaksetkaan pahemmin tuppaa kipeytymään.

Valistakaapa siis taas ymmärtämätöntä.

Mutta mitä se siis tarkoittaa? Oon aina kelannut, että jos lihakset on jumissa, se meinaa sitä herkullista tunnetta kovan treenin jälkeen, tai sitä, että on vaan kankea, ei veny hyvin.

Itse ajattelisin että se on juuri sitä kankeutta sekä ehkä liikeratojen vajautta, kun lihas ei veny niin hyvin kuin normaalisti.

Lueppas tuolta tyypin 2 kivusta...

Toisella sivulla esimerkiksi mielenkiintoista analyysiä:
"Now you understand why you tend to feel "tight" and "locked up" when you have chronic pain. It's because the prime-mover muscles are being called on to do everything, instead of just the specialized activities they're supposed to perform. Muscles that are never given a chance to rest and relax will react by tightening up."

Eipä kait tuo nyt suoraan vastaa kysymykseesi(?), mutta ajattelin, että artikkeli liittyy jossain määrin aiheeseen :D

Eipä kait tuo nyt suoraan vastaa kysymykseesi(?), mutta ajattelin, että artikkeli liittyy jossain määrin aiheeseen :D
Oli ihan mielenkiintoinen artikkeli. Itselläni on selkäkipuja johtuen juuri tuollaisesta pienten selkärankalihasten puutteellisesta toiminnasta. Ohjeeksi on tullut juuri tuollaisia pikkuharjoituksia niiden aktivoinniksi.

Oli ihan mielenkiintoinen artikkeli. Itselläni on selkäkipuja johtuen juuri tuollaisesta pienten selkärankalihasten puutteellisesta toiminnasta. Ohjeeksi on tullut juuri tuollaisia pikkuharjoituksia niiden aktivoinniksi.

Offtopic, mutta ovatko nuo harjoitukset auttaneet kipuihin? Itselläni on enenevässä määrin selässä kipuilua nimenomaan istuessa, ja epäilen, että syynä voisi olla juuri tuo.

Itse aiheeseen: minäkin käsitän "jumin" nimenomaan huonona liikkuvuutena ja liikeratojen jäykkyytenä, siis irtonaisuuden ja notkeuden vastakohtana. Luulen, että jos ihmisen ei juurikaan tarvitse testata liikkuvuuttaan tai on pitkään ollut jumissa ilman parannusta tilanteeseen, sitä omaa jäykkyyttään ei välttämättä huomaa.Vasta sitten, kun hieronnan myötä irtonaisuus lisääntyy tai venytellessä huomaa liikeratojen lyhyyden, se oma jäykkyys konkretisoituu. Kyse on siis arkielämässä subjektiivisesta kokemuksesta. Epäilen, että kun tavikset otetaan mukaan vertailuun, aika moni on "jumissa", vaikkei se omaa arkielämää haittaisikaan.

onko nyt kyse lihas- vai hermoratahieronnasta?

Aika kiintosa artikkeli. Tosin en nyt varsinaisesti pitäis itseäni niin "urheilijana", ja tosta tekstistä sai aavistuksen sellasen kuvan, että nimenomaan esiintyy korkealla tasolla. Mutta mene ja tiedä !

Siispä aika sama kuva monella tosta jäykkyydestä.

Mietin vaan sitä, että itsellä lihakset ja nivelet ovat varsin hyvin liikkuvat ja irtonaiset (menee nämä perinteiset; kämmenet lattiaan pitkän matkaa ylikin, lapaluut saa irtoamaan selästä ihan kunnolla, kädet yhteen selän takana molemminpäin, spagaatin saan suunnilleen tehtyä, et cetera..), joten jotenkin en pystynyt sisäistämään. Toisaalta varmaan just tuo, että jos selkä ja hartiat on jumissa, niin mistäs helvetistä senkään tietää, hankalahan niitä on jotenkin testailla(?)...

ossipena, ei aavistustakaan, hönölle hieronta ku hieronta :rolleyes:

Latest posts

Back
Ylös Bottom