Mitä pähkinöitä?

Mulla on lievä ongelma ton karkin syönnin kanssa. Mutta nyt olen ajatellut lopettaa sen lopullisesti tai ainakin vähentää sen yhteen kertaa max viikossa.
Ajattelin taltuttaa sen syömällä pähkinöitä.
Mitä pähkinöitä kannattaa lihastreenaajan syödä, mitkä on terveellisimmät vaihtoehdot?

Pähkinä on erittäin arvokas ravintolähde. Lisätään vielä macadamia pähkinät erittäin hyvien rasvojen takia. Paahtaminen vaikuttaa pähkinän ravintoarvoihin negatiivisesti, joten kannattaa käyttää ne mahdollisimman käsittelemättömänä. Parapähkinässä on muuten paljon makuvaihteluja kasvupaikasta ja olosuhteista riippuen, joten joskus saatava sato ei ole välttämättä niin hyvän makuinen.

- Mantelit (paljon proteenia ja E-vitamiinia muihin pähkinöihin verrattuna)
- Cashew (Paljon proteenia ja K-vitamiinia muihin verrattuna)
- Para - Parhaimpia seleenin lähteitä (2-3 pähkinää päivässä riittää seleenin tarpeisiin)
- Saksanpähkinä (Hyvä rasvahappokoostumus)
- Macademi
- Pekaani
- Hasselpähkinät (Paljon E-vitamiinia ja karotenoideja muihin pähkinöihin verrattuna)
- Pistaasipähkinät

http://nutritionfacts.org/video/the-best-nut-2/

Sousittelen syömään noita kaikkia monipuolisesti. :)

Taitaa saksanpähkinässä olla parhaassa suhteessa nuo omega-rasvahapot (6/3) jos niitä rasvoja miettii. Mutta kannattaa maistella mikä omaan suuhun maistuu.

Kyllä ne perus maapähkinätkin on hyviä, vaikka ne ei pähkinöitä taida virallisesti ollakkaan, eikä oo kalliita. Mukavasti protskua ja kuitujakin. Suolapähkinöitä ei ehkä kannata kovin paljoa popsia sen suolan takia. Ei tietenkään aivan välttämättä hirveitä määriä kannata pelkkiä pähkinöitä sitä rasvaa on suurin osa kuitenkin siitä energiasta.

-maltillisesti siemeniä ja pähkinöitä, kuten muitakin monityydyttymättömiä rasvoja, Pähkinöissä ja siemenissä omega-3:set eivät ole EPA:a tai DHA:ta ja muiden omega-3:ien muuntaminen niiksi on varsin tehotonta.

-maltillisesti siemeniä ja pähkinöitä, kuten muitakin monityydyttymättömiä rasvoja, Pähkinöissä ja siemenissä omega-3:set eivät ole EPA:a tai DHA:ta ja muiden omega-3:ien muuntaminen niiksi on varsin tehotonta.

On ne silti terveellisiä monityydyttymättömiä rasvoja. Laskee kolesterolia.

Ite syön maapähkinöitä yksinkertaisesti halvan hinnan (jotain 3€/kg) takia. Välillä tulee kyllä ostettua cashew-pähkinöitä, saksanpähkinöitä tai manteleita, mut ei niitä viitti syödä niin paljoa ku maapähkinöitä.

Suolapähkinät menee mulla. Ei todellakaan ole se terveellisin vaihtoehto (koska suola), mutta ainoa jota saan itse alas. Suosittelen vain jos ei muu uppoa. Jos totta puhutaan niin sen verran vähän noita menee, etten usko suolan määrää kovin haitalliseksi.

Jos haluaa syödä maltillisesti pähkinöitä niin nuo halvat ja ei niin maukkaat maapähkinät menee ihan hyvin :D Jos haluaa vähän herkutella niin s-marketeista ja prismoista löytyy rainbow pähkinäsekoituksia, löytyy kahta eri pussia joissa molemmissa noin 5:tä eri pähkinää. Ovat ainakin omia favorite "herkuttelu" pähkinöitä, jos syö vaan yhtä laatua niin niihin puutuu äkkiä.

Suolapähkinöitä ei ehkä kannata kovin paljoa popsia sen suolan takia.

Ei todellakaan ole se terveellisin vaihtoehto (koska suola), mutta ainoa jota saan itse alas.

Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta suolapähkinöissä ei itse asiassa ole kovin paljon sitä suolaa (n. 1 %). http://www.fineli.fi/food.php?foodid=383&lang=fi. Saman verran on yleensä vaikka ruisleivässä (esim. Reissumies) http://www.fineli.fi/food.php?foodid=31811&lang=fi

Suolapähkinöiden ongelma ei oo mielestäni se suola vaan ne ylimääräiset rasvat mitä niihin on lisätty. Mulle riittää pähkinöiden omat rasvat, joten noi valmiit 'perussuolapähkinät' jää mulla kyllä kaupan hyllyyn. Jos mieli tekee suolaisia pähkinöitä niin kostutan cashew pähkinöitä vedellä ja heitän ruususuolat perään. Toimii!

Eksyin punnitse&säästä kauppaan. Maapähkinät (luomu!) 10e/kg ja saksanpähkinät (luomu!) 25e/kg.. Eipähä tarvii enää kertaakaan marketeista roudailla päkinöitä!

Lidlissä on hyviä pähkinäpusseja, sekä yhtä laatua sisältäviä että sekoituksia. Suosittelen. Hinnatkin ovat varsin kilpailukykyisiä.

Eksyin punnitse&säästä kauppaan. Maapähkinät (luomu!) 10e/kg ja saksanpähkinät (luomu!) 25e/kg.. Eipähä tarvii enää kertaakaan marketeista roudailla päkinöitä!

Itse kans eksyin, eipä tarvi koskaan enää käydä siellä. Aivan hyviä maapähkinöitä saat joku 4e kilo marketista. Saksanpähkinöistä en tiedä.

Suolapähkinät menee mulla. Ei todellakaan ole se terveellisin vaihtoehto (koska suola), mutta ainoa jota saan itse alas. Suosittelen vain jos ei muu uppoa. Jos totta puhutaan niin sen verran vähän noita menee, etten usko suolan määrää kovin haitalliseksi.

Mä dippailen pähkinöitä välillä hunajaan tai syön tumman suklaan kera esim. cashew+85% suklaa on aika hemmetin maukas yhdistelmä. :)

Back
Ylös Bottom