SUPERCARB 1kg -40%

Mitä kuvien siirrossa tapahtuu?

Elieli, kyse on digikameralla otetuista poseerauskuvista sisätiloissa.
Kuvat näyttävät hyviltä ja selkeiltä kameran näytössä mutta koneelle siirrettyäni ne ovat jotenkin tummia, värit paljon haaleampia ja terävyyskin hieman muuttunut.
Mistä mahtaa johtua? Voiko kuvia saada koneella millään näyttämään samalta kuin kamerassa?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Siinä on varmaan vain koneen ja kameran näytöt säädetty eri tavalla. Riippuu kamerasta, mutta todennäköisesti koneella näyttää "oikealta".

Jep, koneelle siirrettäessä kameran mukana tulleella ohjelmalla kuvatiedostot vain kopioidaan koneelle alkuperäisinä eikä niitä muuteta mitenkään. Silti kannattaa opetella käyttämään muistikortinlukijaa ja kopioida tiedostot windowsin omalla tiedostonhallinnalla niin ei tarvii asentaa eikä ihmetellä niitä siirto-ohjelmia. On ihan yleistä tuo että kameran omalla näytöllä kuvat näyttää paremmilta.

Toinen juttu sitten on että jotkut kuvankäsittelyohjelmat kuten esim. lightroom sisältää kamerakohtaisia tehdasasetuskorjauksia, jotka tehdään oletuksena automaattisesti ko. kameralla otetuille kuville kun kuvia tuodaan lightroomin tietokantaan. Näin ainakin versiossa 1.4 import toiminnossa käy, itse olen aina kopioinut kuvatiedostot muistikortinlukijalta tietokoneelle käsin ensin ja sitten importannut ne koneelta.

Jep, koneelle siirrettäessä kameran mukana tulleella ohjelmalla kuvatiedostot vain kopioidaan koneelle alkuperäisinä eikä niitä muuteta mitenkään. Silti kannattaa opetella käyttämään muistikortinlukijaa ja kopioida tiedostot windowsin omalla tiedostonhallinnalla niin ei tarvii asentaa eikä ihmetellä niitä siirto-ohjelmia. On ihan yleistä tuo että kameran omalla näytöllä kuvat näyttää paremmilta.

Toinen juttu sitten on että jotkut kuvankäsittelyohjelmat kuten esim. lightroom sisältää kamerakohtaisia tehdasasetuskorjauksia, jotka tehdään oletuksena automaattisesti ko. kameralla otetuille kuville kun kuvia tuodaan lightroomin tietokantaan. Näin ainakin versiossa 1.4 import toiminnossa käy, itse olen aina kopioinut kuvatiedostot muistikortinlukijalta tietokoneelle käsin ensin ja sitten importannut ne koneelta.
aika monet kameramallit näyttää kuvat kameran näytöltä puolella resoluutiolla eli esim omassa 350D:ssä jos saa kameran näytön kuvaan kohinaa, se on potenssiin miljardi sit tietokoneen näytöllä 1:1 suhteessa.

offtopic:
ite oon tykännyt EOSutilitystä. kopsaa automaagisesti päivämäärien mukaan kuvat haluamaansa kansioon. ei tartte itse tehdä muuta kuin liittää kamera koneeseen ja valita kopiointi koneelle -vaihtoehto. 0kpl kansioiden tekoja/nimeämisiä jne. sit picasalla tagit kohdilleen niin kansioiden nimellä ei ole paskankaan väliä kun hakua käyttämällä löytyy. toinen vaihtoehto olisi tuijotella kuvia muistikortilta previewillä, kehitellä joku iskevä kansion nimi, kopsata manuaalisesti, vaihtaa DCIM - kansiota, valita oikeat kuvat previewillä, ....

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Back
Ylös Bottom