Mitä kahvipöytään?

Poikaystäväni vanhemmat ovat tulossa kylään huomisiltana ja olen tätä samaa jo monta kertaa miettinyt ...eli... Mitä laittaisin kahvipöytään tarjolle, että voisin itsekin hyvällä tunnolla ottaa kahvin kanssa jotakin? Tuntuu kummalliselta lipittää pelkkää kahvia ja se herättää varmasti kysymyksiäkin, miksi ei ota mitään ja jos sanoo vahtivansa linjojaan/olevansa dieetillä saa vastaukseksi epäuskoista naurua ja kommentin, ettei tässä kropassa yksi pulla näy...

Miten olisi riisikakut erilaisilla päällisillä? Osaan voisit laittaa esim. raejuustoa/kurkkua/tomaattia, osaan hilloa ja mantelilastuja.. ja tietysti itse valitset ne kevyet, proteiinipitoiset ;)

Muita vaihtoehtoja voisi olla:
-raejuustopannari
-hedelmäsalaatti
-vihannes dippi

..itse asiassa, aika hankalaa tosiaan..

Tuulihatusta tulee niin vähän taikinaa hattua kohti, että yhden nyt voisi syödä varmaan ankarammallakin dieetillä. Muille kermavaahtoa ja hilloa, itsellesi rahkaa sisään.

päällisin kauniit voileivät ovat aina varma ja terveellinen vaihtoehto, mutta kahvi kyllä kaipaisi jotain makeaakin.ainakin vieraille mielestäni. kiisseli tai normaali pulla sopii ihan kivasti.

-r

Jotain "suolaista on hyvä tarjoilla" esim. voileivät. Itse ainakin kun menen kyläilemään mieluummin tykkään syödä kahvin kanssa ruisleipäpalasen jossa on jotain kurkku,kinkku täytettä mieluummin kuin kakkuja.

Kahvipöydän herkkuja...

Muistelen lukeneeni joskus jonkun bodaripariskunnan haastattelun, jossa rouvapuoleinen kertoi tekevänsä aina silloin tällöin kääretorttua kananmunanvalkuaisista ja makeutusjauheesta (vehnäjauhoja siis tietty kans :D) . Tiedä sitten millaista siitä tulisi...? Kääretorttuunhan saa myös kevyen täytteen rahkasta ja marjoista.

Mäkin suosin yleensä jotain suolaisia/ruokaisia tarjottavia voileipien ja riisikakkujen lisäks tulee mieleen ainakin karjalanpiirakat. Jos haluut nähdä enemmän vaivaa, niin tee jonkinlainen piiras (pohjaksi käy esimerkiksi sämpylätaikina). Päälle maun mukaan vaikkapa kanasuikaleita, kalaa tai kasviksia, munamaitoseos ja jotain kevytjuustoa raastettuna (esim Polar5).
Kääretortun voi muuten päällystää esim. maustetulla rahkalla. Keksipuolelta tulee mieleen ainakin erilaiset kaura- ja ruiskeksit. Ohjeita en valitettavasti muista ulkoa, mutta leivontakirjoista löytyy ja niitä voi keventää korvaamalla osan rasvasta rahkalla tai maustamattomalla jogurtilla.

Minä laitan yleensä jättikulhollisen ylettömän muhkeaa hedelmäsalaattia, johon yritän metsästää jonkin ennenmaistamattoman eksoottisen hedelmän. Kahviksi tarjoan esim. hasselpähkinäcappucinoa (olikos se nyt Gevalian annospusseista), joka on sellaisenaan niin makeaa, ettei kaipaa leivonnaista kyytiin. Kauppojen hyllyille on ilmaantunut myös vähärasvaisia jälkiruokavanukkaita (Tofusun tjsp ja Fanny, joissa tosin on älyttömästi sokeria) - sellainen jälkiruokamaljaan huljautettuna riittää tappamaan kenen tahansa makeannälän.

Ainahan toki voit laajentaa appivanhempien makumaailmaa tarjoamalla 'rahkaa tuhannella tavalla à la Punttimimmit'. ;)

Yleensä aina kun on tarvis olla jotain hyvää tarjottavaa niin teen rahkapiirakkaa. Ohuehko pullapohja eli ei ylimääräistä rasvaa&sokeria ja täytteeseen rahkaa+ananasmurskaa+kananmuna(+tarpeen mukaan sokeria tai makeutusainetta). Jopa isäni (joka inhoaa kaikkea terveellisyyshössötystä ja laittaa leivän päälle aina n. sentin voita) on useamman kerran kehunut.
Toinen vaihtoehto on se jo mainittu iso kulhollinen hedelmäsalaattia.

Kannattaa tsekata myös painonvartijoiden nettisivut, siellä on leivontaohjeita. Itse tein tuossa syksyllä Tupperware-iltaan rahka- sekä marjapiirakkaa PV:n ohjeilla.

Originally posted by Lilith
Yleensä aina kun on tarvis olla jotain hyvää tarjottavaa niin teen rahkapiirakkaa. Ohuehko pullapohja eli ei ylimääräistä rasvaa&sokeria ja täytteeseen rahkaa+ananasmurskaa+kananmuna(+tarpeen mukaan sokeria tai makeutusainetta).

Jaksatko laittaa ihan koko reseptin (ja kalorit jos vaan tiedät...)??
Kuulostaa hyvältä... (miksei ole *kuola valuu* -hymiötä?) :kippis1:

EDIT: Millä muuten tapatte KARMAISEVAN makean nälän dieetillä? Siis sillä hetkellä kun ei tiedä miten päin olla kun on vaan pakko saada jotain hyvää? ...Vai olenkohan ainut herkkusuu jolla tekee välillä TOSI tiukkaa tämä kontrollissa pysyminen :D ?

Terveisin minä joka tuijotan kuola poskella kaikki ruokaohjelmatkin vissiin itseäni tahallaan kiduttaen...

Originally posted by Trinity

EDIT: Millä muuten tapatte KARMAISEVAN makean nälän dieetillä? Siis sillä hetkellä kun ei tiedä miten päin olla kun on vaan pakko saada jotain hyvää? ...Vai olenkohan ainut herkkusuu jolla tekee välillä TOSI tiukkaa tämä kontrollissa pysyminen :D ?

Terveisin minä joka tuijotan kuola poskella kaikki ruokaohjelmatkin vissiin itseäni tahallaan kiduttaen...

Dieetillä en ole ainakaan vielä, mutta tuohon fiilikseen on auttanut lighttilimut! Pepsimaxia tai fanta lightia ja kyllä se makean nälkä helpottuu sillä :)

Ja kaloreita oli melkeen nolla.

Leipäjuustoista on nykyään myös kevyt versioita saatavilla. Siihen vaan sokeritonta hilloa, ainakin itselle, niin ei ainakaan tule liikaa hiilareita. Vähän rasvaa ja protskua. Lakkahilloa ei taida sokerittomana vielä saada tosin..

Makeanhimoon ja veden korvikkeena menee täälläkin cola light lemonia useita litroja...

Jaksatko laittaa ihan koko reseptin (ja kalorit jos vaan tiedät...)??

Resepti on lyhkäisyydessään: otetaan mitä kaapista löytyy ja sovelletaan kun jotain puuttuu.

rahkapiirakka
pullapohja:
rasvatonta maitoa, kaurahiutaleita, jauhoja, rypsiöljyä, makeutusjauhetta, hivaa, kaardemummaa

täyte:
1 purkki maitorahkaa
1 purkki ananasta
kananmuna
makeutusjauhetta

Tehdään pullataikina, annetaan kohota, päällystetään voideltu vuoka taikinalla, päälle rahkamömmö, uuniin n.175 astetta kunnes reunat saa väriä.

Ananaksen tilalla olen käyttänyt mansikoita, aprikoosia, päärynää, puolukoita, mustikoita, muuramia ym. Pohjan voi tehdä myös sokerikakkutaikinasta jossa kokonaisista kananmunista ainakin osan voi korvata valkuaisilla ja sokerin makeutusjauheella.

omenapiirakka
samat aineet kuin rahkapiirakkaan+muutama omena+kanelia.
Levitellään omenansiivut taiteellisesti rahkan päälle ja ripotellaan niitten päälle kanelia
Paistetaan, hotkaistaan maidon kera.

Kauniit kiitokset kaikille vinkeistä! :)
Tuota rahkapiirakkaa kokeilen ehdottomasti seuraavan kerran, tällä kertaa täytyi tyytyä kaupan antimiin, kun koulupäivä venyi liikaa...

Kokeile ananasrahkaa! Söin sitä eilen päivälliseksi:D ison kipollisen, ja kyllä oli namia! Eli siis yksinkertaisesti purkki rahkaa ja purkki ananasmurskaa, ja makeutusjauhetta sitten maun mukaan. Sekoitin joukkoon vielä teelusikallisen rypsiöljyä, joka teki rahkasta jotenkin iiiihanan kermaisen oloista... :)

Originally posted by Gillyanne
Kokeile ananasrahkaa! Söin sitä eilen päivälliseksi:D ison kipollisen, ja kyllä oli namia! Eli siis yksinkertaisesti purkki rahkaa ja purkki ananasmurskaa, ja makeutusjauhetta sitten maun mukaan. Sekoitin joukkoon vielä teelusikallisen rypsiöljyä, joka teki rahkasta jotenkin iiiihanan kermaisen oloista... :)

Off-topic: Mitä makeutusjauhetta/ainetta käytätte? Hermesetasta?

Originally posted by Sulimaani
Poikaystäväni vanhemmat ovat tulossa kylään huomisiltana ja olen tätä samaa jo monta kertaa miettinyt ...eli... Mitä laittaisin kahvipöytään tarjolle, että voisin itsekin hyvällä tunnolla ottaa kahvin kanssa jotakin? Tuntuu kummalliselta lipittää pelkkää kahvia ja se herättää varmasti kysymyksiäkin, miksi ei ota mitään ja jos sanoo vahtivansa linjojaan/olevansa dieetillä saa vastaukseksi epäuskoista naurua ja kommentin, ettei tässä kropassa yksi pulla näy...

Ei mun mielestä tollasesta kannata tehdä ongelmaa. Turha tehdä mitään "vähäkalorisempia" vaihtoehtoja, ne ei kumminkaan rehellisesti maistu niin hyvältä. Ja varmasti haluat tehdä hyvänmakuista purtavaa poikaystäväsi vanhemmille.
Ei sun tarvitse ottaa herkkuja. Mä olen monta kertaa ollut vastaavassa ja tilanteessa ja en ole tehnyt mitään numeroa asiasta, niin kukaan ei ole huomannutkaan mitään. Luulen, että ne kysymykset herää sulla itsellä päässäsi ja mietit liikaa. Ei ne ulkopuoliset yleensä edes noteeraa tollasta pikku asiaa.

Mielestäni valitse joko rehellinen herkkupäivä tai sitten jätä herkut syömättä.

Originally posted by Gillyanne

Tuota on tullut vedettyä lähes koko talvi iltapalaksi... nyt oon vaihtanut raejuusto&ananakseen :D .... Sitä syön tälläkin hetkellä!

Huomasin tuossa just että onhan mulla itselläkin yks herkku minkä kekkasin tässä dieetillä: Omena pieniksi palasiksi ja raejuustoa semmonen desi (100g kun kaikki menee vaaan kautta), ne sekasin ja päälle hernesetas gold- jauhetta ja kanelia... Melkeen ku söis omenapiirakkaa!!

Pinja: En varmaan olisi tätä kysynyt ja useampaan kertaan miettinyt, jos kysymykset olis herännyt vaan mun omas pääs! Toki isommas porukas kukaan ei kiinnitä mitään huomiota asiaan, mut siitä ei ollutkaan nyt kysymys.

Tarkoitus oli siis laittaa pöytään sekä jotain herkkuja (vieraille) ja jotain mitä itekin viittii ottaa. Ei siis mitään käännytystä!

En mielelläni pitäis noita kyläilypäiviä herkkupäivinä, ku mulle ei oikein uppoo noi pullat ja keksit. Mieluummin söisin herkkupäivänä jotain mistä tosiaan ite tykkään!

Back
Ylös Bottom