Mitä öljyjä mimmit käyttää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimosa
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tulipa tässä mieleen sellainen, että mitä / millaisia öljyjä te käytätte ruokavaliossanne? Kun nyt on puhuttu niin paljon hyvistä rasvoista ;) Meillä on nyt kotona tavallista rypsiöljyä, jota olen tähän saakka käyttänyt ainoastaan ruuanlaitossa. Pitäisköhän se vaihtaa kylmäpuristettuun? Olen nyt ymmärtänyt, että rypsiöljy olis ihan ok koostumukseltaan (mun porukat kun on vouhottaneet tuosta oliiviöljystä?) Viimeksi nappasin lisäksi Citymarketin hyllystä Pirkan Omega 3 -kapseleita.

Otatteko nuo öljyt ihan "raakana" vai kuinka? Ja kuinkahan paljon tuollaista öljyä olisi hyvä päivässä saada? Jos ajatellaan, että yrittäisi karsia muita rasvoja pois? Noita kapseleita olen ottanut ohjeen mukaan, sitä ei sopine ylittää? Ja onkohan tuo Pirkka ok merkki, vai olisko joku toinen parempaa? Olisko noissa sellainen hyvien rasvojen saanti sitten taattu, jos siis muuten syö suhteellisen normaalia ruokaa? Vai pitäisikö vielä olla jotain? Mä olen nyt oikeasti ajatellut vähän kiinnittää huomiota tähän ruokavaliooni, eihän tästä muuten mitään tule!

Tuossapa noita mietteitäni. Toivottavasti tästä ei ihan kauheasti olisi ollut juttua jossakin. En ole vielä kovin hyvä tuossa searchin käytössä ;)

Enimmäkseen kylmäpuristettua oliiviöljyä, mutta joskus kylmäpuristettua rypsiöljyäkin.

Mulla on kyl sellainen tunne, että asiasta on jo keskustelua jossain, mutta enpä jaksa välittää :)

EDIT:

Juon öljyni raakana ja runsaasti vettä päälle ni ei jää paha maku suuhun :) Lisäksi kalakapseli päivittäin.

Mimosa sanoi:
Tulipa tässä mieleen sellainen, että mitä / millaisia öljyjä te käytätte ruokavaliossanne? Kun nyt on puhuttu niin paljon hyvistä rasvoista ;) Meillä on nyt kotona tavallista rypsiöljyä, jota olen tähän saakka käyttänyt ainoastaan ruuanlaitossa. Pitäisköhän se vaihtaa kylmäpuristettuun? Olen nyt ymmärtänyt, että rypsiöljy olis ihan ok koostumukseltaan (mun porukat kun on vouhottaneet tuosta oliiviöljystä?) Viimeksi nappasin lisäksi Citymarketin hyllystä Pirkan Omega 3 -kapseleita.

Rypsiöljy on todella hyvää stuffia, muistaakseni jopa jossain suhteessa parempaa kuin paljolti hehkutettu oliiviöljy...? Ainakin se on kotimaista! :)

Kylmäpuristettu vs. tavallinen öljy - no tuohon en oikein osaa kantaa ottaa. Itse pidän kp-öljyn mausta enemmän, ja onhan siitäkin ollut puhetta, että sen rasvahappokoostumus olisi parempi tai jtn... Tietävämmät kertokoot lisää.

Mimosa sanoi:
Otatteko nuo öljyt ihan "raakana" vai kuinka? Ja kuinkahan paljon tuollaista öljyä olisi hyvä päivässä saada? Jos ajatellaan, että yrittäisi karsia muita rasvoja pois? Noita kapseleita olen ottanut ohjeen mukaan, sitä ei sopine ylittää? Ja onkohan tuo Pirkka ok merkki, vai olisko joku toinen parempaa? Olisko noissa sellainen hyvien rasvojen saanti sitten taattu, jos siis muuten syö suhteellisen normaalia ruokaa? Vai pitäisikö vielä olla jotain? Mä olen nyt oikeasti ajatellut vähän kiinnittää huomiota tähän ruokavaliooni, eihän tästä muuten mitään tule!

Joskus olen sekoittanut rypsäriä rahkan tai protskujuoman joukkoon, joskus ottanut ihan raakanakin. Oliiviöljyä sekoitan salaattiin. Ja toki käytän näitä myös ruoanlaitossa. Pirkka on ihan yhtä hyvä merkki kuin mikä tahansa muukin, sitä suosin itsekin, pihi kun olen. ;) Itse pyrin siihen, että ottaisin joka päivä 1 rkl rypsi- ja 1 rkl oliiviöljyä, ja kalaöljykapselit lisäksi. Nyt tuo on päässyt tosin pahasti lipsumaan, pitääkin ottaa itseään niskasta kiinni taas!:whip:

Niin, käytössä siis rypsi-ja oliiviöljy, molemmat kylmäpuristettuja, merkkiä halpa (tällä hetkellä Rainbow). Lisäksi Pirkka-kalaöljykapselit. Syön myös paljon oliiveja ja välillä myös pähkinöitä, joista molemmista saa runsain mitoin hyvää rasvaa maistuvassa muodossa. :)

Tavallista rypsiöljyä tulee käytettyä ruuanlaitossa, mutta tuota kylmäpuristettua rypsiöljyä käytän sellaisenaan, eli ts. iltaisin lusikallinen "raakana" ja usein myös rahkan joukkoon sitä sotken.

Kalaöljyt puolestaan tulee mullakin Pirkan valmisteista, eiköhän ne ihan ok ole.

Öljyjen määristä en osaa mitään suositusta sanoa, sen verran kun muut syömiset siihen rasvansaantiin vaikuttaa itse kullakin ehkä vähän eri tavalla.

Rypsiöljyä ja kalaöljyä lähinnä. Oli mulla pellavansiemenöljyäkin joskus mut maistui aika hirveeltä... Rypsiöljy on nyt tavallista, joskus oli kylmäpuristettua. Vaihdoin tavalliseen kun tuntu et tulee se kylmäpuristettu korvistakin ulos.

Määristä en kans osaa sanoo mitään fiksua. Tosin sen tiedän että enemmän öljyä mun pitäis käyttää. Se on vaan mulle niin säälittävän vaikeeta. :(

Kalaöljyä 1 kapseli, jos otan kaksi, tulee mustelmia kinttuihin...
Pellavansiemenöljyä 1 rkl
Kylmäp. oliiviöljyä 2-3 rkl; salaateissa
Kylmäp.rypsiöljyä 1 rkl

Depotti sanoi:
Kalaöljyä 1 kapseli, jos otan kaksi, tulee mustelmia kinttuihin...
Noiden kalaöljykapseleiden kanssa kannattaa oikeasti olla tarkkana, varsinkin jos veren hyytyminen on muutenkin heikentynyt.

Käytännön esimerkkinä omasta elämästä: ohjeen mukaan otettu kalaöljy aiheutti sen, että silmästä katkennut pienen pieni verisuoni, ja sen aiheuttama veren tihkutus ei meinannut millään parantua. Eli silmän valkuainen oli muutamia viikkoja aivan järkyttävän näköinen, kirkkaan punainen, paksu ja turvoksissa. Yleensähän nuo pienten silmässä olevien verisuonten räpsähtely aiheuttaa ihan mitättömän punoituksen ja tilanne korjaantuu hyvin nopeasti.

Omasta öljyvarastosta löytyy (edellisestä huolimatta) kalaöljyä, pellavansiemen öljyä, sekä kylmäpuristettua rypsiöljyä ja extra-neitsytoliiviöljyä. Ja eniten tulee kyllä tuota oliiviöljyä käytettyä.

Lesitiiniä ei kyllä öljyksi lueta, mutta kun hyvistä rasvoista on puhe, niin mainitaan se nyt tässä kun se kuuluu minun päivittäisiin rasvoihin.

Olen minäkin lukenut kalaöljyn verta ohentavasta vaikutuksesta. Mm. joltain oli alkanut nenäverenvuoto tavallista helpommin ja joutunut lopettamaan koko kalaöljyn syönnin.
Meikäläisellä kun on tuo hormoonikorvaushoito päällä, niin ei haittaa, vaikka veri vähän oheneekin, kun tuon korvaushoidon yhtenä sivuvaikutuksena on lisääntynyt riski aivoveritulpalle... :rolleyes:

Pellavaöljyä lusikalla, rypsiöljyä puuroon ja kaikkeen muuhun.

Oliivi- vs. rypsärikeskustelusta: Tiede -lehdessä oli kerran artikkeli siitä, miten rypsiöljy on terveellisempää kuin oliiviöljy, mutta EU rahoittaa oliiviöljyn terveysvaikutusten tutkimista ja puffeja lehdissä, koska etelä- Euroopassa on ylituotantoa ja halutaan saada pohjois-Eurooppa kuluttamaan se öljy.

Mun päivittäiseen ruokaohjelmaan kuuluu:
- 2 x Omega 3-kapseli
- Tavallista rypsäriä ruuanlaitossa (loraus sinne ja tänne)
- 1 rkl "raakana" naamaan päivässä

En tiedä, mutta luulisi tuon määrän rasvaa kuitenkin riittävän. Kylmäpuristettu rypsäri vs. "tavallinen"-väittelyyn en osaa sanoa juuta eikä jaata. Tuostakin on mielipiteitä niin paljon kun on väittelijöitäkin. Itse olen kallistunut "tavallisen" puolella koska se on halpaa ja mun suuhuni paremman makuista.

Pikaisen searcin jälkeen nappasin pari mielestäni ihan lukemisen arvoista threadia, tässäpä linkkiä:
Pellavasiemen-, kala-, ja oliiviöljystä juttua
"tavallisen" vs. kylmäpuristettu öljy
lisää samaisestai aiheesta <- tuossa kannattaa muuten katsastaa tämä posti ainakinhttp://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=297867&postcount=17
Yksi hyvä thread vielä
Tossa muuta linkki. Niissä on jotain keskustelua aiheesta. Laiskuuttani en jaksanut koko pakkista koluta aiheista läpi :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Yleensä pari kalaöljykapselia päivittäin, jollei sitten ruokalistalla ole lohta tai siikaa. Oliiviöljyä about ruokalusikallinen puuron seassa ja lisäksi pähkinöitä. Noihin pähkinöihin oon ihastunut, kun niissä rasva on "nautittavassa" muodossa, öljyn otan aika vastahakoisesti. Varsinkin määpähkinätahna (semmoinen siis, missä on pelkkää jauhettua maapähkinää ilman sokeria tai lisärasvaa) on herkkuva leivän tai riisikakun päällä.

Käytän kalaöljyä (1 kapseli päivässä) sekä ihan tavallista rypsäriä. Paistamisessa käytän rypsäriä niin vähän kuin mahdollista, lisään sen ruokaan vasta kypsentämisen jälkeen.

Yleensä kuitenkin lorautan rypsärit aamulla herapirtelöön ja illalla ananas-rahkasörsseliin. Antaa kivaa pehmeyttä.

Yleisimmin käytän aivan tavallista rypsiöljyä ruoanlaittoon sekä salaattiin. Joskus kylmäpuristettua oliiviöljyä, jos sen maku johonkin paremmin passaa, mutta sitä en paista tietenkään.

Beneviva-margariini (40% rasvaa) on ykköstuote, josta saa paljon Omega-3 rasvahappoja. Eli sitä leivälle ja puuroon. Lisäksi vielä Pirkka-kalaöljykapseleita.

Muita rasvanlähteitä ruokavaliossani ovat omega-kananmunat, pellavansiemenrouhe, lohi noin kerran viikossa, vehnänalkiot, silloin tällöin siemenet/pähkinät/mantelit ja avokado (herkkuja!).

Kaapista löytyy yleensä lesitiini, pellavansiemenöljy ja kylmäpuristettu rypsiöljy. Lesitiiniä ei ole tällä hetkellä kun on no money, mutta tuolla pellavaöljyllä ainakin tuntuu pärjäävän vallan mainiosti kun ottaa ruokalusikallisen päivittäin. Silläkin sitä hintaa piisaa ihan kivasti nimittäin...
Jos joskus ruoanlaitossa pitää käyttää niin tavallista rypsäriä. Kalaöljyjä olen kans aina ennen ottanut, mutta nyt kun käytän tuota pellavansienemöljyä jossa on todella runsaasti Omega-3:sta, niin en näe sille tarvetta. Säästyypä rahaa edes jossakin...

Mielenkiintoista. Olen luullut olevani ainoa outo lintu, joka ei voi syödä noita kalaöljykapseleita. Pariin otteeseen olen kokeillut ja aina on sama juttu. Muutaman päivän käytön jälkeen alkaa tulla mustelmia todella helposti sekä jalkoihin että käsiin. En siis käytä niitä.

Muuten käytän oliiviöljyä ja rypsiöljyä, halpavaihtoehtoja. Tuo euroshopperin oliiviöljy on nykyään suokkari, koska siinä on sellainen mukavan kirpeä sivumaku. Oliiviöljyasiantuntijat varamaan sanois, että se on lamppuöljyä :urjo:

Suositut

Back
Ylös Bottom