Mistahan pitas alottaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marlee
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Moikka punttarimimmit!
Ma haluan kanssa punttarimimmiksi joten mistahan pitaisi alottaa. Salijasenyys on hankittu ja aerobisesti oon nostatellu kuntoa jonkun 2kk. Sain liittyessa semmosen kokokropan ohjelman ja oon tehny sita kerran viikossa. Sit ehka tulee yhteensa 5 paivaa vkossa salilla joista yks toi salitreeni ja ehka 3 aerobista: spinning, uintia, juoksua, soutua, Xtraineria yms ja sit yks kerta (tai joskus 2) joogaa tai body balancea. Mut ois kiva treenata vahan enemman jotenkin ohjelmallisesti (onk toi ohjelmallisesti ees sana ;) ) Sori ruostunut suomen taitoni.

Joo pitas sis saada muotoa eli lihasta ja lisaksi paasta turhista pompoista ja loysista eroon. Paljon siis aerobista ja salia ja pitaako herata aamulla kello 6 juokseen jotain aamuaerobista...heraan kylla jos siita on tosi paljon hyotya mulle. Vaikka en tiia silti...

Mut oon valmis jatkaan 5 kertaa vkossa ja paivat on MA, TI, KE, PE ja wkend. Ni mitenhan pitas jakaa ja monelle paivalle salitreen jakaa. Ma en kauheen paljon oikeeasti jaksa innostua painoista mut silti haluan enemman kun nyt. Ma en kylla ainakaan tassa vaiheessa halua teha mitaan viitta sarjaa. Semmonen perussetti siis.

Ja kauanhan menee etta tulosta alkaa huomaan?

Ja mitahan pitas syoda? Proteiinia paljon ja kasviksia? Ma en voi syoda perunaa enka viljaa.

Tattis.

Onnittelut! Olet valinnut oikean tien kun kiinnostuit saliharjoittelusta :D

En tiedä rasvaprosenttiasi, mutta itse en välttämättä aloittaisi harjoittelua heti dieetillä. Lihastahan sinä saat rakennettua vain syömällä kunnolla (=yli kulutuksen), vaikkakin aloittelijan on jopa mahdollista rakentaa lihasta samalla kuin rasva palaa, joka on kuitenkin käytännössä aika epätodennäköistä. Proteiinia sinun tulisi saada väh. se 2g/painokilo, mikäli nyt päätät aloittaa saliharjoittelun kunnolla. Hiilihydraattia tarvitset enemmän kuin proteiinia, ja niin sinun tulisi panostaa myös laadukkaisiin "vaihtoehto-hiilareihin", jos kerran et voi syödä viljaa. Voitko syödä riisiä? Tumma riisi on hyvää hiilihydraattia. Kasviksia ja hedelmiä tulee toki syödä, mieluiten jokaisella aterialla. Hedelmiä ei kuitenkaan aivan rajattomasti. Myös hyviä rasvoja tarvitaan, eli öljyjä ja rasvaista kalaa. Jos sinusta tuntuu siltä, voit alkaa käyttämään kalaöljykapseleita turvataksesi välttämättömien rasvahappojen saannin. Mitään tarkkoja määriä en osaa sanoa, kun en tarkkaan tiedä pituuttasi, painoasi ja aktiivisuustasoasi. Syö määrällisesti eniten, ja suhteessa eniten hiilaria aamulla ja treenin jälkeen. 5-6 ateriaa, plus treeninjälkeinen palautusjuoma, päivässä, 2-3 tunnin välein. Iltapalalla on suositeltavaa syödä vain proteiinia ja rasvaa, eli esim. maitorahkaa ja öljyä. Elimistösi eio tarvitse enää hiilihydraattia yötä vasten.

Mitä jos kokeilisit saliharjoittelua 3:n tai 4:n jaetulla ohjelmalla? Kerran viikossa punttia on nimittäin melko vähän. 3-4 kertaa on melko optimaalinen, jos haluat oikeasti kehittyä. Muista kuitenkin pitää vähintään yksi lepopäivä.

Tulet varmasti edistymään, kunhan vain saat opastusta tehdä liikkeet oikein, etkä laiminlyö riittävää ja tasapainoista ruokavaliota tai lepoa. Älä ihan heti huolehdi ylimääräisista kiloista, vaan koita saada systemaattinen harjoittelu ensin alkuun :)

Teretulemas, oikealle palstalle olet tiesi löytänyt! :)

Marlee sanoi:
Moikka punttarimimmit!
Ma haluan kanssa punttarimimmiksi joten mistahan pitaisi alottaa. Salijasenyys on hankittu ja aerobisesti oon nostatellu kuntoa jonkun 2kk. Sain liittyessa semmosen kokokropan ohjelman ja oon tehny sita kerran viikossa. Sit ehka tulee yhteensa 5 paivaa vkossa salilla joista yks toi salitreeni ja ehka 3 aerobista: spinning, uintia, juoksua, soutua, Xtraineria yms ja sit yks kerta (tai joskus 2) joogaa tai body balancea. Mut ois kiva treenata vahan enemman jotenkin ohjelmallisesti (onk toi ohjelmallisesti ees sana ;) ) Sori ruostunut suomen taitoni.

Jos punttimimmiksi haluat, niin suosittelisin kyllä käymään salilla useammin kuin kerran vkossa. 2-3 punttia ja 2-3 aerobista treeniä voisi alkuun olla sopiva määrä. Ohjelmia löytyy täältä Pakkotoistolta runsain mitoin, lukaisepa läpi ainakin mimmien palstan etusivulta löytyvä "mimmien treeniohjelmia"-ketju.

Marlee sanoi:
Joo pitas sis saada muotoa eli lihasta ja lisaksi paasta turhista pompoista ja loysista eroon. Paljon siis aerobista ja salia ja pitaako herata aamulla kello 6 juokseen jotain aamuaerobista...heraan kylla jos siita on tosi paljon hyotya mulle. Vaikka en tiia silti...

Ainakaan alkuun ei mielestäni tarvitse ryhtyä aamuaerobisia tekemään, vaikka se eittämättä tehokasta onkin. Olethan muuten ymmärtänyt sen, että lihasten kasvattaminen ja rasvanpoltto eivät oikein yhtäaikaa onnistu? Aloittelijan toki on mahdollista ainakin tiettyyn pisteeseen asti pystyä tekemään noita päällekkäin, mutta mielestäni olisi kuitenkin järkevämpää panostaa ensin toiseen ja sitten toiseen.

Marlee sanoi:
Mut oon valmis jatkaan 5 kertaa vkossa ja paivat on MA, TI, KE, PE ja wkend. Ni mitenhan pitas jakaa ja monelle paivalle salitreen jakaa. Ma en kauheen paljon oikeeasti jaksa innostua painoista mut silti haluan enemman kun nyt. Ma en kylla ainakaan tassa vaiheessa halua teha mitaan viitta sarjaa. Semmonen perussetti siis.

Mitä tarkoitat tuolla "Ma en kylla ainakaan tassa vaiheessa halua teha mitaan viitta sarjaa"? Harva viittä sarjaa samaa liikettä tekeekään, 2-3 sarjaa riittää oikein mainiosti (toki liikkeiden määrästä riippuen). Ja jos punttimimmiksi haluat, niin ainoa tie sellaiseksi on niiden painojen nostelu - ja jos se taas ei sinua kiinnosta, niin kannattaisi ehkä miettiä tavoitteiden asettelua hieman uudestaan. Ja huom. tuo ei sitten ollut v****ilua, vaan ihan hyvässä hengessä annettu neuvo. :)

Marlee sanoi:
Ja kauanhan menee etta tulosta alkaa huomaan?

Ja mitahan pitas syoda? Proteiinia paljon ja kasviksia? Ma en voi syoda perunaa enka viljaa.

Tattis.

Jos treenaat kovaa ja syöt järkevästi, niin ensimmäisten tulosten näkymiseen menee (toki lähtötasostasi riippuen) luultavasti joitakin kuukausia. Vuoden päästä näytät todennäköisesti jo hyvinkin erilaiselta kuin nyt! :thumbs:

Ruokailuun löytyy myös paljon hyvää tietoa täältä, selaile mimmipalstaa ja FAQia ahkerasti. Sinulla on ilmeisesti siis keliakia? Siinä tapauksessa kannattanee suosia hiilarilähteenä tummaa riisiä tms. Muuten pätevät ne vanhat, tutut jutut: pois sokeri ja valkoiset jauhot (no niitä tuskin siis syötkään), riittävästi hyvälaatuisia proteiineja ja hyviä rasvoja (kasviöljyt ja kalaöljy), paljon vihanneksia ja hedelmiä, paljon vettä.

Tsemppiä, siitä se lähtee! :)

Kiitti hyvista neuvoista. Ma jo sovin tapaamisen treenarin kanssa ni se vois rustaa jonkun 3:lla jaollisen ohjelman mulle. Ja katon lisaks niita tuolta mimmien ohjelmista ja vien mukana ehdotuksia.

Onko se siis hyvasta miten mulle salilla kerrottiin eli 5 min lammittely, puntit ja sitte aerobista 30min. Vai pitaako ne tehda eri paivina? Ma innostuin ihan uudesta aerobisesta viime vkolla ja oon tosi innoissaan siita. Ma siis rakastan juoksua, uintia ja spinningia. Meijan salin omistaja kisaa kansainvalisella tasolla triathlonissa ja vetaa semmosta triathlon rinkia. En siis pida tavoitteena mitaan kisaamista mut tosi hyvalta tuntu mm eilisen treeni missa oli 5km juoksua, 15km pyorailya ja 1km uintia. Siine meni noin tunti ja vartti vaihtoineen. Ma todella pidin siita koska en diggaa mitaan peilisali aerobiccia.

Miltas toi punttimimmeista kuulostaa? Ma suosittelen!

Dieetista...ma en siis ole millaan laihisdieetilla...ehka kaytin varaa sanaa koska ruokavalio on diet takalaisittain. Oonkin yrittany syoda protskuja ja kasviksia ja kanaa ja kalaa ja mutia meren elavia. Ma en kylla syo kauheesti riisiakaan...hiilareita tulee pavuista, herneista ja isosta lajasta muita kasviksia...mm paskaa, kaalia, lanttua ja muita. Mulle riisistakin tulee paha olo.

Pitasko siis tehda se sali treeni 3 kertaa viikossa...esim Ma, Ke ja Pe ja sit Ti ja viikonloppuna aerobista...ja ma tykkaan joogasta ni sitahan vois teha puntinkin jalkeen. Tosrtaina en paase salille ja vkonloppuna vois pitaa toisen paivan vapaata.

Tattis viela.

Marlee sanoi:
Onko se siis hyvasta miten mulle salilla kerrottiin eli 5 min lammittely, puntit ja sitte aerobista 30min. Vai pitaako ne tehda eri paivina? Ma innostuin ihan uudesta aerobisesta viime vkolla ja oon tosi innoissaan siita. Ma siis rakastan juoksua, uintia ja spinningia. Meijan salin omistaja kisaa kansainvalisella tasolla triathlonissa ja vetaa semmosta triathlon rinkia. En siis pida tavoitteena mitaan kisaamista mut tosi hyvalta tuntu mm eilisen treeni missa oli 5km juoksua, 15km pyorailya ja 1km uintia. Siine meni noin tunti ja vartti vaihtoineen. Ma todella pidin siita koska en diggaa mitaan peilisali aerobiccia.

Aerobisen treenin voit hyvin tehdä puntin jälkeen (toimii varsinkin dieetillä!) tai myös eri päivänä. Miten itsestäsi parhaimmalta tuntuu. :) - Kuulostaapa muuten mielenkiintoiselta tuo triathlon-sydeemi, takuutehokasta kunnonkohotusta! Itsekin joskus vajaat 10 vuotta sitten haaveilin kuntotriathloniin osallistumisesta, mutta ei sitten loppujen lopuksi riittänyt into eikä kuntokaan - nimittäin oikeassa polvessa, vanhan rasitusvamman takia en pysty tekemään määrätietoista juoksuharjoittelua.

Marlee sanoi:
Dieetista...ma en siis ole millaan laihisdieetilla...ehka kaytin varaa sanaa koska ruokavalio on diet takalaisittain. Oonkin yrittany syoda protskuja ja kasviksia ja kanaa ja kalaa ja mutia meren elavia. Ma en kylla syo kauheesti riisiakaan...hiilareita tulee pavuista, herneista ja isosta lajasta muita kasviksia...mm paskaa, kaalia, lanttua ja muita. Mulle riisistakin tulee paha olo.

OK. Sinänsähän ei ole mitenkään vaarallista, vaikket kasapäin hiilareita söisikään, jos vain jaksat ja tunnet olosi hyväksi. Palstalta löytyy paljon juttua vähähiilarisesta ruokavaliosta ja sen toimivuudesta treenaajilla, search auttaa tässä.

Marlee sanoi:
Pitasko siis tehda se sali treeni 3 kertaa viikossa...esim Ma, Ke ja Pe ja sit Ti ja viikonloppuna aerobista...ja ma tykkaan joogasta ni sitahan vois teha puntinkin jalkeen. Tosrtaina en paase salille ja vkonloppuna vois pitaa toisen paivan vapaata.

Kuulostaa hyvältä minun korviini!:thumbs: Ainut, mikä vähän mietityttää, on tuo jooga puntin jälkeen - tarkoititko siis, että HETI salitreenin jälkeen suoraan joogaan, vaiko taukoa välissä? Kovin rankkaa venyttelyähän ei nimittäin ymmärtääkseni ihan välittömästi salitreenin päälle suositella, vaan vasta jokusen tunnin kuluttua.

:offtopic: Meneekö muuten pahasti metsään, jos veikkaan sinun asustelevan joko Jenkeissä tai Ausseissa? :)

Gillyanne sanoi:
:offtopic: Meneekö muuten pahasti metsään, jos veikkaan sinun asustelevan joko Jenkeissä tai Ausseissa? :)

En ihan niin kaukana talla hetkella vaan ihan UKssa...tosin osan ajasta Vali-Amerikassa. Siella muuten en oo hotellien ulkopuolelta loytany mitaan kivaa salia ja sita ajatellen just mietin tota triathlon kuntoilua...siella kun on tayspitka uima-allas stadionilla missa vois myos juosta ja fillaroida. Joskin se taytyy tehda joko viidelta aamulla tai seittaman jalkeen illalla...kun ei aurinko siis paista. On siella paikallisia saleja ja hatun nosto siella treenaaville. Ne painot on aina jopa sadekautena taivasalla ja niissa on enemman ruostetta kun laki sallii ;) Mut jengilla on kylla tosi timmit kropat siella! Joten kivahan siella on vaikka hengailla...mieti nyt niita ruskettuneita lihaksikkaita kundeja! :hyper:

Mut kuten sanoin...ma en voi siella ulkoilmasalilla treenata auringon porotuksessa. Hiltonilla on sali mut...joo...ei ehka tarvii ees mainita sen ilmapiirista. Muutenkin vastustan ketjuja kuten kuten Hilton ja Holiday Inn.

Lisaa vahan off topic...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom