Mistä voimaa ja jaksamista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mediata
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Olen aina ajatellut olevani pystyvä ja vahva ihminen. Treeni on kulkenut ja koulu/työt hoituneet. Nyt olen umpikujassa, rikki. Viikkotuntimäärä töiden ja koulun kanssa hipoo lähes 65 tuntia + kotitehtävät. Tähän lisäksi sali ja heppailu (hevosille n. 10 tuntia/vko, salille 4 x 1) Treenille ei tahdo energia riittää, eikä millekään muullekkaan. Mikään ei onnistu, itku tulee pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Yöllä ei saa nukuttua. Maha on sekaisin. Perfekstionistinen luonne ei todellakaan asiaa auta. Kaikki pitäisi tehdä täysillä, mutta mitään ei saa tahtyä edes puoliksi kunnolla.

Tajuan itsekin, että jostain on luovuttava. Mutta mistä? Haluan itselleni ammatin, töitä on tehtävä jotta kustannan elämäni ja harrastukseni. Ilman harrastuksia en jaksa, ilman töitä ei ole varaa harrastaa... Millä ammennan voimaa, mikä auttaa jaksamaan? Kokemuksia ja selviytymiskeinoja otetaan kiitollisena vastaan... Olenko minä ihan toivottomassa tilanteessa? Onko joku selviytynyt vastaavasta?

Huh huh... eikä tuossa yhtälössä ollut vielä edes sukulaisten/ystävien parissa kulutettua aikaa...

Ite oon pikkasen samanlaisessa tilanteessa tällä hetkellä ja kieltämättä välillä myös huomaan pienen stressinpoikasen kolkuttelevan. Oon vaan koittanut ottaa sellaisen asenteen, etten vaadi itseltäni turhaan täydellisyyttä. Ihan suotta sitä toisinaan on tullut itseään jollain kouluasialla liikaa piinattua, mikä on kostautunut juuri silleen, ettei sitten oo saanut oikein mitään aikaiseksi.

Ootko muuten varmasti muistanut pitää niitä lepoviikkojakin reeneistä? Niitten aikana saa hyvin niin keho kuin mieli taukoa treenaamisesta ja ehtii ehkä paneutua niihin muihinkin juttuihin paremmin, vaikkei sitten totaalitaukoa pitäisikään. Ja viikon jälkeen on taas ihan uutta puhtia käydä salillakin! :thumbs:

Voi voi... hidasta nyt hyvä ihminen please ennenkuin lääkäri määrää :( Kuullostat aika loppuunpalaneelta, muistathan että ihan kaikkea elämässä ei voi tehdä ihan täydellisesti ja kybällä. Eli onhan tietty vaikeaa sovittaa työt ja opiskelut ynnä harrastukset yhteen, mutta jos antaisit itsellesi luvan joskus ottaa vähän rennommin ja antaa asioiden mennä omallakin painollaan ehkä työmäärä helpottaisi. Ja on totta että harrastukset auttavat jaksamaan, niiden ei vaan pitäisi lisätä stressiä vaan poistaa sitä, ja ne ovat kuitenkin VAIN harrastuksia. Ratkaisu on kuitenkin tuollaiseen tilanteeseen löydyttävä. Sinä itse ja hyvinvointisi on kaikkein tärkein asia eikä mikään sitten ole minkään arvoista jos se romahtaa..
Neuvoisin hellittämään missä vain voit ja muistathan tapailla lajitovereitasikin välillä, ainakin minulla se auttaa kummasti jaksamaan! :)
Tsemmppiä ja voimia kiireettömömpään syksyyn!

Positiivista tässä on se, että itsekin olet tajunnut, että tarttis tehrä jotain. Tai ennemminkin olla tekemättä. :)

Tilanne on nyt se, että sinun on pakko vähentää jotakin. Koulun jä töiden vähentäminen voi olla vaikeaa, ja ymmärrän, ettei harrastuksista halua luopua. Voisitko mitenkään vähentää töitä edes muutamalla tunnilla?

Sitten ehdottaisin, että vähentäisit salikerrat kahteen kertaan viikossa. Kyllä, on pyhäinhäväistystä ehdottaa sellaista pakkiksella, mutta siinä säästyisi myös kulkemisiin ym. käytetty aika, ja jos olet tottunut heppailemaan 10 h/vko, väittäisin hevostelun olevan sinulle rentouttavampaa ja terapeuttisempaa kuin rautojen vääntö -puhumattakaan siitä, että olet silloin ainakin vähän ulkona. Ja eläimet auttaa stressinpoistossa.

Katso, että syömisesi on kohdallaan, älä tingi yöunista ja koita ajatella, että asioilla on tapana järjestyä. Kohtaa myös se ajatus, että burn outin saaminen on täysin mahdollista. Itseäni ainakin on helpottanut, kun olen miettinyt, mitä tapahtuu, jos tosiaan palan loppuun, ja olen tajunnut, että ei sekään ole maailmanloppu. Järkevämpää tietysti on pysähtyä ennen sitä.

Voimia ja jaksamista. :)

Kuulostaapas tutulta. Mä olin hyvin samanlaisessa tilanteessa viime syksynä: niin ylikuormittunut tajuttomasta kiireestä ja SUORITTAMISESTA, että sängystä nousukin tuntui välillä vaikealta. Olen luonteeltani myös sen verran perfektionisti, että kun yritti joka ikinen päivä hoitaa samalla koulun, työt, treenit ja parisuhteen täydellisesti, olin lopulta aika hajalla. Just tuollainen ihan tyhjästä itkeskely, mulla myös ihmeelliset raivarit, välillä pää tyhjänä sohvalla makaaminen, jne. oli ainakin mulle ihan tuttua. Olin kuitenkin päättänyt selvitä syksystä, vaikka se tekisi kuinka tiukkaa, enkä sitten pystynyt enkä osannut hidastaa tahtia.

Mitä jäi käteen: kurssit meni läpi, tärkeimmistä kursseista muistankin jopa jotakin. Täydellinen tyttöystävä -syndroomalta vedettiin matto jalkojen alta, kun parisuhde kariutui, ja muutin pois avokin luota joulun jälkeen. Työt jatkui ja keväällä niitä tuli itse asiassa lisää, mutta siitä ei sen enempää. Joululoman ekana päivänä olin jo kipeä - stressi laukesi, kun vihdoin pääsi luvan kanssa vaan olemaan. Uskon kuitenkin, että yksi asia joka mut piti jotenkin pinnalla, oli treeni - siitä älä luovu, vaan pidä sitä voimavarana! Pitää kuitenkin osata joustaa sen verran, että jos viikko on kiireinen, jätä suosiolla treeneistä stressaaminen, käy lyhyillä kävelylenkeillä ja annan kropan ja mielen levätä.

Kevät olikin sitten ainakin hieman helpompi. Eron jälkeen tajusin, että ei aivan kaikkea voi hoitaa täydellisesti, itselle pitää antaa lupa hellittää välillä hetkeksi. Koulun suhteen kevät meni huomattavasti rauhallisemmin, vaikka kursseja olikin riittämiin. En ottanut turhia paineita, vaan tein sen minkä pystyin, ja mielestäni opin kyllä huomattavasti enemmän kuin syksyllä (jolloin asenteeni oli "kaikki tai ei mitään"..). Kevään kuluessa onnistuin jotenkin tekemään aika ison asennemuutoksen. Päätin, että mun pitää elää itselleni, ei muille eikä varsinkaan pelkästään sitä varten, että pääsisin kurssit läpi tai saisin työt hoidettua. Laitoin asiat tärkeysjärjestykseen, siten, kuinka tärkeitä asiat ovat MINULLE. Olkoot tämä sitten vaikka itserakas paska -syndrooma, tai jotain. :lol2: Mutta se toimii! Välillä huomaan, että meinaan upota takaisin sinne suorittamiskeskeiseen elämään, mutta sitten muistan taas, mitä MINÄ haluan (viimeksi mietin tätä aamulla herätessäni, kun viimeinen viikko on mennyt taas lähes pelkkään asioiden suorittamiseen ilman minkäänlaista nautintoa...).

Muutama ohje, jotka mulla ainakin toimii:
-kirjoita ylös kaikki asiat, jotka pitää tehdä tänään, huomenna, tällä viikolla, tässä kuussa
-tee selvä aikataulu päivälle, jätä kiireisimmiltä päiviltä turha velttoilu pois
-pidä viikossa ainakin yksi päivä, jonka pyhität ITSELLESI ja levolle, tee niitä asioita joista nautit, äläkä pode huonoa omatuntoa siitä!!!
-yritä päästä eroon suorittamiskeskeisestä ajattelutavasta, pelkkä ulkoinen motivaatio (arvostuksen hakeminen, tulevaisuudessa saatava tutkintotodistus..) ei pidemmän päälle riitä pitämään mielenkiintoa yllä tekemiäsi asioita kohtaan -> pyri siihen, että tekemäsi asiat antavat myös SINULLE jotain, tosin kaikkien asioiden kanssa näin ei tietenkään aina voi olla
-muista, että jotkut asiat voi hoitaa myös vasemmalla kädellä, ei tarvitse olla täydellinen kaikissa asioissa (perfektionistin on tosi helppo ajatella näin :rolleyes: )

Ihminen ei vaan jaksa loputtomiin, se on pakko hyväksyä. Jossain tulee raja vastaan. Pyri tunnistamaan omat voimavarasi ja elämään niiden mukaan, pidemmän päälle "sata lasissa kaikkea tehdessä" -asenne ei vaan toimi. Ei kannata opiskeluaikana hankkia jo burn outia, sen ehtii saada myöhemminkin. :)

Olikohan tässä postissa nyt järjen hiventäkään?

EDIT: Ai niin, se tärkein. Mulla stressin laukaisi joululomalla lopulta sellainen päivä, kun sain syödä aamupalaksi Brunbergin tryffelisuklaita ja lukea Viiviä&Wagneria, maata koko päivän sohvalla katsellen Taru Sormusten Herrasta -trilogiaa, äippä hoivasi ja teki hyvää ruokaa, ja koko pään sai nollattua. Huono omatunto ei kuulunut tän päivän sisältöön. Suosittelen.

Mediata sanoi:
Olen aina ajatellut olevani pystyvä ja vahva ihminen. Treeni on kulkenut ja koulu/työt hoituneet. Nyt olen umpikujassa, rikki. Viikkotuntimäärä töiden ja koulun kanssa hipoo lähes 65 tuntia + kotitehtävät. Tähän lisäksi sali ja heppailu (hevosille n. 10 tuntia/vko, salille 4 x 1) Treenille ei tahdo energia riittää, eikä millekään muullekkaan. Mikään ei onnistu, itku tulee pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Yöllä ei saa nukuttua. Maha on sekaisin.

Kuulostaa aika tutulta, vieläpä viime kuulta ja hevosia myöten. Abivuoden ensimmäinen jakso sai stressin päälle. Jouduin ottamaan yhden aineen itseopiskeluna muun koulutyön oheen, kun en muuten olisi sitä kurssia saanut käytyä. Itseopiskelua iltaisin, läksyt, talli, sali, aerobinen, koulussa täysipäiväisesti jne. Lisäksi vielä kirjoitin Englannin nyt syksyllä, joten siitä tuli lisää stressiä(voin vain kuvitella vielä työt tuohon päälle). Mulla "onneks" stressi sekoitti sen verran pahasti hormonit, että jouduin yhtenä maanantaina sitten sairaalaan asti. Lääkäri määräs viikon lääkekuurin, jolla saatiin noi tasapainoon ja lepoa. Nyt on kaikki paremmin ja treeni kulkee. Kiitokset omalle kullalle, joka jaksoi kun oli vaikeempaa :)

Ota rauhallisesti, ennen kuin käy huonosti... Kyllä kaikki kääntyy parempaan kun vaan hengähdät hetkeksi. :thumbs:

Tosta luopumisesta... hevosesta en vielä ihan kokonaan ole luopunut. Ajatellut pistää osaksi vuokralle ja ehkä tulevaisuudessa myydä, sillä opiskelut tulee tiukentamaan aikataulua ja rahakukkaroa lisää.

Tutulta kuulostaa täälläkin suunnalla... Mulla oli tuossa kevättalvella ja keväällä (ja oikeastaan vielä kesälläkin) sellainen kausi, että töitä oli pakko tehdä tosi paljon. 12 tuntia/vrk meni että hujahti, ja tällaista tahtia siis melkein puoli vuotta. :jahas: Siihen päälle sitten treenit, ja sosiaalistakin elämää piti jossain välissä hoitaa... puhumattakaan siitä, että kevät 2004 oli monessakin mielessä aika vaikeaa ja rikkonaista aikaa meikäläisen elämässä. Joten ei ihme, että ei oikein maistunut uni, ruoka kuin treenikään, ja krooninen väsymys oli arkipäivää. Onneksi elämä sitten kesää kohti kirkastui ja työsysteemitkin helpottivat.

Sen ainakin huomasin tuon kevään aikana, että mitä täydempiä vuorokaudet ja viikot ovat, korostuu unen merkitys samassa suhteessa. Eli ihan ensimmäiseksi kannataa raivata kalenterista tilaa kunnon yöunille! Unilääkkeitä en mielelläni kenellekään suosittelisi, mutta jos et todella muuten saa nukutuksi, niin keskustelutuokio lääkärin kanssa jostain mahdollisesta uniavusta voisi olla paikallaan. Kunhan saat tarpeeksi unta, niin ruokahalukin yleensä paranee (nämä kulkevat minulla ainakin hyvin tiiviisti käsi kädessä), ja yleinen jaksaminen ja energisyys lisääntyy.

Reinhardtin neuvo salikertojen vähentämisestä saa kannatusta myös täältä - jo senkin takia, että tällä hetkellä stressihormonitasosi ovat todennäköisesti niin korkealla, että se vaikuttaa jo huomattavasti kehittymiseen ja palautumiseen. 2 tehokasta salikertaa/vko riittää vallan mainiosti ainakin tämänhetkisen tasosi ylläpitämiseen, rankemman treenin aika on sitten kun elämä rauhoittuu ja on aikaa panostaa salitouhuihin(kin) enemmän!

Tsemppiä, kyllä se siitä - muista kaiken kiireen keskellä huomioida itseäsi, ja opettele sanomaan EI, kun on sen paikka. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom