Mistä vielä motivaatiota?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mindis
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 18-vuotias tyttö ja olen sairastanut anoreksiaa. Mitat tällä hetkellä 172cm/52-53kg. (ennen sairautta painoin reilut 60kg ja pahimillaan 43kg) Olen alkanut käymään salilla, jotta saisin lisää lihasta menetetyn tilalle ja muutenkin massaa. Silti painonnousu ahdistaa ja pelottaa edelleen, vaikka kuinka sitä haluaisinkin.. Syön riittävästi, mutta en niin paljon että paino nousisi. Pelkään jatkuvasti, että syön liikaa ja paino nousee, vaikka tiedän että sen pitäisikin nousta. Niin ristiriitaista!

Kehossani ei ole juuri yhtään rasvaa enkä suinkaan näe itseäni liian lihavana. Haluaisin lisää massaa, mutta pelkään, että saan vain läskiä, enkä olisi tyytyväinen kroppaani. En tosin ole nytkään tyytyväinen, mutta muutos 43kg:sta on ollut vain parempaan. En ymmärrä miksen pysty enää nostamaan painoani, koska se on ollut jo n. puoli vuotta samoissa lukemissa! Olen niin väsynyt tähän kaikkeen ja haluaisin potkaista sairaudelta helvettiin elämästäni, mutta se ei vain ota lähteäkseen! Jotenkin olen jumittunut tähän ja ahdistusta on vaikea kohdata!

En myöskään pysty enää käyttämään alkoholia, sillä jos juon känniin asti niin minulla on seuraavan viikon ihan kamala olo. Sellanen poissaoleva ja hajamielinen, ihan outo olo, niinkuin ei oliskaan. Havainnointikyky on heikko ja tuntuu ihan hirveelle. Siks en uskalla koskee enää alkoholiin, vaikka just täytin 18 vuottakin. Harmittaa ihan kauheesti, mut en vaan saa mitään aikaseks! Johtuuko toi oikeesti liian alhasesta painosta, kun ennen kestin viinaa ihan normaalisti? Ja mikähän siinä on että se aiheuttaa tollasta, onko kellään muulla samaa?

Miten saisin lisää motivaatiota nostaa paino normaaleihin lukemiin? Haluaisin olla kuitenkin lihaksikas ja tällä hetkellä olen todellinen siima. Kaikki on vain niin vaikeaa.. Rohkaisevat ja neuvovat kommentit olisivat enmmin kuin tervetulleita!

Anteeksi jos teksti on jotenkin sekava, pointti kuitenkin se että jotenkin pitäis saada taottua motivaatiota, että jaksaisin loppuun asti..

Only a few people in the world have this ability
and you are one of them!
oon nähnyt ihmisiä joilla on kyseinen tauti se on vaikeata mutta niin nämäkin ihmiset joita tunsin ovat parantuneet millä tavalla,syömällä treeni kuluttaa vaan sun kaloreita ei sitä lopettaa tarvi mutta ei myöskään mitään 2h treenejä.
kokeile myös massa juomia ne auttaa hyvin ja kunnolla ruokaa keho tottuu kaikkeen kun vaan tahtoo;)
onnea toivottavasti tästä oli apua.
muistan viellä jostai tämän lauseen että,
me luodaan elämä mikä me valitaan.

Voisitko ajatella ottavasi jotain välietappeja? Ota aikaa painonnousulle, jotta ehdit sulattaa hitaasti muuttuvan ulkomuotosi. Esimerkiksi niin, että elokuun loppuun mennessä olet 500 g painavampi. Syöt hieman enemmän kuin mikä on mielestäsi riittävästi ja kun treenaat samalla, hitaasta painonnoususta suurempi osas on lihasta. Kun massaa tulee hitaasti, pääkoppasi ehtii mukaan kropan muuttumiseen. Muista, että et muutu mihinkään yhdeksi yöksi ja aina voit uskotella itsellesi, että jos jonain aamuna huomaisitkin olevasi liian massava lihaskimppu, niin lihasten kuihduttaminen ei ole homma eikä mikään ;).

samani // kiitos kannustavasta vastauksesta ja neuvoista!

koer // hyvä idea, että ottais tosiaan noita pieniä välietappeja :) ja hyvä kun mainitsit ton, että jos (mikä on kylläkin hyvin epätodennäköistä) alkaisinkin näyttää liian massavalta niin se on helppoa palata vähän takaspäinkin..

Olen 18-vuotias tyttö ja olen sairastanut anoreksiaa. Mitat tällä hetkellä 172cm/52-53kg. (ennen sairautta painoin reilut 60kg ja pahimillaan 43kg) /---/ En myöskään pysty enää käyttämään alkoholia, sillä jos juon känniin asti niin minulla on seuraavan viikon ihan kamala olo. Sellanen poissaoleva ja hajamielinen, ihan outo olo, niinkuin ei oliskaan.

Tajuamatta mitään anoreksiasta ja sinua liki tuplasti vanhempana veikkaisin, että tuon alkoholin suhteen voidaan olla samassa jamassa. Sinulla on varmaan vielä hormonitoiminta tasapainottumassa, minulla myös, joskin toisesta syystä (hormonisidonnainen sairaus ja siihen liittyvä pitkä tarina). Painan 65kg ja nykyään olen havaittavasti huppelissa toisen keskioluen jälkeen - tämä on melko kiusallista erityisesti työhän liittyvissä tilanteissa, joissa on tarjolla lasi kuohuvaa taikka viiniä ruokajuomana. Silloin pitää muistaa, että minun raja on tullut rajusti alaspäin. Tilanteeseen sopeutumista saattaa sinullakin auttaa se, että ajattelet olotilaasi (hentoa olomuotoasi ja huonoa viinapäätä) ominaisuutena - et "vikana" tai sairautena. Sitä paitsi tulee aika halvaksi kun pullo punaviiniä riittää moneksi illaksi ja ainahan voi juoda rooibos-teetä tai vissyä :hyper:

KatiP // Kun oliskin vaan niin, että nousis helposti päähän, mutta se on tuo jälkiolo mikä tässä on ongelma. Viikon kestää semmonen niin epätodellinen olo, että voin tällä hetkellä sanoo ette uskalla juoda ennenku paino on noussu normaalin puolelle.. Mutta kaipa se tuohon hormonitoimintaan liittyy. Menkat vieläkin pillereillä, ku lääkäri sano että tuskin tulis vielä itsekseen..

- ja lisää vastauksia kiitos :)

Olen itse melkein samassa tilanteessa, en ole itse varsinaisesti anoreksiaa sairastanut mutta olen vuosikausia ollut hieman alipainoinen (nyt 167/49) ja ajatuskin painon noususta ahdistaa ihan älyttömästi! Pelkään nimittäin myös että lihoan enkä saakaan lihaksia :s Syöminen on ollut mitä on vaikka syönkin terveellisesti ja suht säännöllisesti.... treenistä ei meinaa tulla mitään kun puhti on kokoajan lopussa puhumattakaan tuloksista.... Tosi ristiriitaista sen kanssa että tavoitteena olisi saada ainakin se 5 kiloa lisää massaa ja lihaa tähän riutuneeseen vartaloon =D

Itsellä on kuitenkin auttanut syömisten suhteuttaminen treenin määrään, eli syön rutkasti enemmän päivinä jolloin treenaan koska ajattelen että olen "ansainnutkin" syödä enemmän. Samalla kannattaa olla ruokapäiväkirja ja kalorilaskuri käytössä että voi seurata saako todellisuudessa tarpeeksi ravintoaineita ja kaloreita ja verrata siihen kuinka paljon liikkuu :) Suurin virhe naisilla nimittäin on liian vähän syöminen. Jostain luin että 3 kertaa tai enemmän viikossa lihaskuntoa treenaavien pitäisi saada noin 2000 kaloria päivässä (riippuu toki painosta) ja jos tähän lisää vielä 3 kertaa viikossa juoksemisen niin määrä on pelottavan suuri verrattuna omaan 1000 kalorin maksimiin.... :S

Eli siis pikkuhiljaa suhteuttaa kalorit silleen että syö aina pikkasen enemmän kun kuluttaa ja ottaa joku tavote jokaselle päivälle (esim. tänään syön ainakin 1600 kaloria jne jne....) ei tarvitse tehdä mitään järkyttäviä muutoksia ja "lihottaminen" on paljon helpompaa =) mututuntumalla on vaikea tietää paljon sitä energiaa oikeesti tarvitsee... varsinkin jos on kalorikammoinen.

Toivottavasti nää neuvot auttaa ja rutkasti tsemppiä sulle!! =) tiiän että on tosi vaikeeta totutella painon nousemiseen varsinkin kun olet kärsinyt syömishäiriöstä... :S Mutta muista että hiljaa hyvä tulee!

cakey // kiitti neuvoista! Ton kalorien laskemisen kohalla oon kuitenkin tajunnu sen, että itselläni se vaan pahentaa asioita. Nimittäin liika syömisen miettiminen ei ikinä tule viemään tätä sairautta pois.. Eikä sinänsä oo ongelma se, etten tietäis miten paljon pitää syödä, että paino nousee. Saan sen nousemaan aina, kun vaan uskallan ja tunnen kyllä milloin syön "liikaa"=tarpeeksi, niin että paino oikeesti nousee. Ja syön kyllä treenipäivinä joskus sen about 2400kcal kun olen about miettinyt joskus, eikä paino nouse, joten olen jo vähän eri tasolla kun sinä. Pitäis vaan uskaltaa syödä vielä enemmin, et tulis sitä lihasta.. Mulla treeni kulkee hyvin ja puhtia riittää muutenkin, niin jotenki tuntuu niin vaikeelta, kun ei oikeesti oo nälkä tän enempää ja olo on hyvä niin se syömisen lisääminen on tosi vaikeeta. Jos olisin yhä tosi nälkiintynyt, niin kai mun tekiskin enemmin mieli ruokaa ja se helpottais asioita, mutta kun se menee vähän väkinäiseksi välillä.. :S

Tunteet vaan on niin ristiriitasia!! Tarvisin vaan niin paljon lisää motivaatiota, kun aina ei muista sitä omaa tilaansa.. Siis sitä että on vieläkin oikeesti alipainoinen ja se ei tee hyvää keholle niinku nimikin kertoo.

Mut lisää vastauksii tulemaan :))

En lukenut niin tarkkaan, jos joku on jo maininnut tämän, mutta jos teillä on masennuslääkitys niin alkoholihan vaikuttaa siihen (laskee serotoniinitasoja, jota niillä lääkkeillä yritetään nostaa -> kroppa sekoaa).

Back
Ylös Bottom