Mistä tietää että onko enemmän nopeita vai hitaita lihassoluja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lihasbiopsialla tuo selviää. Lihaksesta otetaan paikallispuudutuksessa koepala josta voidaan sitten määrittää mm. tuo nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhde.

Paitsi että suhde vaihtelee eri lihaksissa - eli yhdestä biopsiasta ei voi päätellä juuri mitään. Ja epäilenpä, että kukaan ei suostu ottamaan sun lihaksista biopsiaa tuolla indikaatiolla. Toimenpiteeseen kuitenkin liittyy riskejä, ja lihaksen katkaistu osa on menetetty loppuiäksi.

No äkkiä mietitysti ja suppeasti vastattuna: juoksulla. Oletko parempi pika- vai kestävyysjuoksussa, tietysti tohon vaikuttaa aika paljon kunto, vähän huono testi. Tuo otettu muistaakseni massaa ja voimaa -kirjasta.

Jos olen normaali painoinen ja juokset vaikka 100m ja coopperin, niin eiköhän siitä voi päätellä jotain.

Kannattaa samalla kertoa, että mitä liikuntaa harrastat jos harrastat, että voi päätellä sen vaikutuksen noihin juoksu tuloksiin.

Se on muuten jännä juttu miten vaikeeta esim huntin tulosta on parantaa :( Sanosin että tärkein tekijä pikajuoksussa, verrattaessa juuri muihin lajeihin, on juuri tuo nopeus lahjakkuus ..

Ainoa laji missä harjoitellut voi hävitä pystymetsän miehelle - 100m

;)

Satasen olen juossut 13,77 opettajan kellottamana. Uskon että pystyn alle 13,5 sekunnin. Ja Cooperissa juoksin ysiluokan keväällä 2700m. Siinä menisi nyt varmaan hiukan enemmän. Olen harrastanut jääkiekkoa vajaa kaksi vuotta. Ja pärjään luistelunopeudessa kyllä hyvin.

Onks tota muuten tutkittu kuinka paljon, toi solujakauma vaikuttaa asiaan, jos esim tekniikka ja suhteellinen voima ovat about samat kahdella juoksijalla, mutta toisella on vaikka 2x enemmän nopeita lihassoluja ..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom