Mistä karsitaan dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Mitkä ruokalajit/ravintoaineet jätätte pois dieetille? (siis jos ns. mässäilyruoka oletetaan jo poisjätetyksi) Hiilihydraattien osuutta pitäisi vähentää ja proteiinien määrää lisätä, mutta eniten minua askarruttaa se mistä tulevat hiilarit pitäisi jättää vähemmälle ja mistä ne vaadittavat hiilihydraatit tulisi saada?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo mikään himodietaaja, mut varmaan kantsii suosia etenkin täysjyvä-tuotteita, joita löytyy pilvin pimein leivät, riisit, pasta...
niin ja tietty sokerit pois
GI on hyvä mittari dietillä kun rakentaa välipaloja ym. ruokia

Ai niin, piti vielä kysymän että mitenkäs hedelmien laita dieetillä? Nehän sisältävät nopeita hiilareita, mutta mutta... Valistakaa minua, kiitos.

Suosi matalaa glykeemistä indeksiä, vältä korkeaa. Jätä vaaleet leivät, mehut, valkonen riisi, sokerista puhumattakaan. Palautsjuomassa saa kyllä maltoa olla. Yleensäkin tiputa hiilareitten määrää. Ja jos haluut tollasen aineenvaihduntaa boostaavan päivän, niin ei oo pakko syödä roskaruokaa (ellei oo PAKKO :p). Tuhdimmat satsit vaan noita pitkiä hiilareita.

Originally posted by erkki69
Hedelmistä kannattaa suosia "pohjoisen hedelmiä", "etelän hedelmien" sijaan. ELi esim. omenia banaanin sijaan.

Just näin, mut varmaan parempi erottelutapa hedelmien välille on juuri tuo GI taulukko.
Hedelmillä jos millä on eroja GI:ssä

Mitäs pidätte tollasena hedelmien GI:n "rajana" dietillä, eli siis mikä GI pitää olla että luokittelette sen Korkean glykeemisen indeksin omaavaksi hedelmäksi??
Toivottavasti tosta nyt sai jotain selkoa. :p

-vehnät pois hiilareista
-maitotuotteiden karsiminen protskuista
-hiilari, rasva, ja protskuarvot mahd.hyvistä ja puhtaista lähteistä
-makeutusaineet, varsinkin vedessä
-palautusjuoman suhteet 1:1/1:1,2
-liika protsku ja hiilaria tarpeeks (oli minul suurin muutos)

näin minuu valmennettiin.:)

Originally posted by rocket
-vehn�t pois hiilareista
-hiilari, rasva, ja protskuarvot mahd.hyvist� ja puhtaista l�hteist�
-makeutusaineet, varsinkin vedess�

n�in minuu valmennettiin.:)

Olen ehka jo liian vasynyt kun en nyt oikeen tajua... Siis pitaisko maitotuotteet kuten raejuusto ja rahka jattaa pois?? Ja tarkoitatko etta makeutusaineita ei saa kayttaa? Siis esim. funlight mehuja tai hermesetasjauhetta? Ja mita etta liika protsku ja hiilaria tarpeeks? Siis pitaako karsia liika protsku pois vai syoda enemman kuin tavallisesti? Itse otan melkein kaikki protskut maitotuotteista, varsinkin rasvattomasta raejuustosta... Tai ainakin puolet. Ja olen myos kasittanyt etta dieetilla pitaisi just vahentaa hiilareista ja lisata proteiinia... :rolleyes:

Jep samaa mieltä, toi oli TODELLA outo lista.

- Aika rankka yleistys, vehnät pois...???
- Viimeisimpien tutkimusten mukaan maitotuotteiden sisältämän kalsiumin vuoksi ne on erittäinkin suositeltavia dietillä
- Mitkä IHMEEN veden makeutusaineet?
- Juuri toisin päin, hiilareista tingitään dietillä, ei protskuista

Itse karsin vähän kaikesta, mutta eniten juuri hiilareista ja rasvasta. Vehnä, vaalea leipä jne. jäi pois kokonaan, samoin levitteet, juustot, makkarat jne. (paitsi kinkkuleike joka on toosi hyvää ja vähärasvaista)
Prtotskut otan minäkin maidosta, piimästä, raejuustosta, nautajauhelihasta, tonnikalasta ja kanasta. korvasin kaikki rasvat (jota tuli ennen käytettyä ihan turhaan esim. levitteenä) hyvillä rasvoilla, kuten kala, oliivi ja rypsiöljyllä.

Joo ei pysty ymmärtään kanssa tuota vehnä-hommaa. Weetabixia menee aamupalaksi ja sehän on täysjyvävehnää ja ilmeisen hyvää sellaista. Lähinnä nyt dieetillä on jäänyt pois vaalea leipä, sokerit ja levitteet. Perunaa, riisiä ja pastaa tulee myös syötyä harvoin (pari kertaa viikossa). Kevytmaito pitäisi varmaan vaihtaa rasvattomaan, mutta kun se rasvaton on niin kamalaa litkua ettei ole vielä löytynyt motivaatiota. Ja juustoa menee kanssa luvattoman paljon.

Rasvattomaan maitoon tottuu tosi nopeasti, kerran vaihdoin kevyestä rasvattomaan ja takaisin en ole tullut :)
nyt kun rasvatonta juo niin kevytkin maistuu ihmeen "rasvaiselle"..

-vehnät pois hiilareista
-hiilari, rasva, ja protskuarvot mahd.hyvistä ja puhtaista lähteistä
-makeutusaineet, varsinkin vedessä

näin minuu valmennettiin.:)

Nää "valmennusohjeet" kuulostaa ihan yhden nimeltä mainitsemattoman Lahtelaisen naispuoleisen kilpailija/valmentajan valmennettavilleen antamilta ohjeistuksilta.

Varsinkin tuo maitotuotteiden karsiminen ihmetyttää suuresti. Ymmärrän sen varsin hyvin esim. kisadietin loppuvaiheessa, jolloin pyritään välttämään nesteen kerääntymistä kroppaan kaikilla tavoilla, mutta koko dietin ajan ?! Itse olen ainakin huomannut, että kun dietillä rasvat hupenee kropasta, niin kropan oma suojamekanismi alkaa tuottamaan vettä solujen suojaksi, mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää. Ja kun kropassa on sopivasti vettä, niin mulla ainakin aineenvaihdunta toimii paremmin. Ja ne nesteet saa sitten dietin lopuksi veke ihan varmasti. Ja jos tuo viimeinen kohta tarkoittaa tosiaan sitä, että protskut vedetään alas, ja hiilareita lisätään, niin kuulostaa aika erikoiselta... tyyliin lihastenpoltto-dietti... :)

arvasinkin että kommenttini herättää keskustelua.. mun valmentaja e o lahtelainen eikä ihan turha jätkä:D
mutta tässäkin vain haetaan sitä pilkun viilaamista.missään tapauksessa jos ei kisalavalle mene ei näin tarvi toimia, ja ei tietyst vältsist silloinkaan.

jospa vähän osaisin selittää,mitä MK taitaa näillä hakea.hmm..:)

a)vehnät on valkoisia jauhoja, huonolaatuisempia kuin täysjyvä ym.ruisryynit, suhteeni tällä hetkellä on 140prot/220hh, joten kaikki mahdollinen hiilari tulisi saada hyvistä lähteistä.ja mahd.kuitupitoisista.sitoohan vehnä nyt vettäkin mutta tässä vaiheessa sillä ei kovin vielä väliä.

b)maitotuotteiden karsiminen max.yhteen purkkiin joko rahkaa tai raejuustoa päivässä.joo tuota, käytin kahvissa maitoa aika runsaasti ja raejuustoakin meni. mun rasvakudoksesta huomas että olin käyttänyt meitotuotteita ja yleensäkin protskua ehkä vähän liikaa.nimenomaan kudoksen laatuun noi maitotuotteet vaikuttaa, tän oon mä myös kuullu jossain leirillä ja ihmettelin suuresti.

c)makeutusainettahan voi varmast käyttää ja ei sitä kannata karsia, mä kuitenkin maustoin suurimman osan juomastani vedestä funlightillä ja sehän tosiaan vaikuttaa ravinnon imeytymiseen. sen takia vesi puhtaana.hermesetasta jne.en käytä joten..

d)palautusjuomahan taitaakin ehkä tuntua selkeämmältä. mä kun olen tämmönen hyvinhyvinhyvin pieni sälli, en tarvi sitä protskua ja hiilaria ihan niin paljoa, pienempikin määrä riittää.

e)no protskua vähemmän-hiilaria enemmän johtuu ihan siitä että olen automaattisesti protskua syöny kokooni nähden ihan hillittömiä määriä ja taas hiilarit on jääny vähäisemmiksi (200-250/200),kuin suositeltas.eli siis suhteet päin pyllykkää.tämän takia mulle toi oli suurin muutos.oli tosi vaikee saada hiilaria niin paljon ja vähentää protskut 140 kun oon niin tottunut toisenlaiseen rytmiin.
tottakai dietillä ja muutenkin pitäs protskua nauttia normaalia enemmän ja vähentää hiilareista, kyllä mullakin sit ennen kisaa hh tippuu minimiin..

olimpas epäselkeä..

raketti kuuntelee auliisti suurempaansa:)

jos diettiä normaalisti pitäisin en noista asioista toteuttaisi kuin ehkä d:n ja omassa tapauksessani e:n.

b)maitotuotteiden karsiminen max.yhteen purkkiin joko rahkaa tai raejuustoa p�iv�ss�.joo tuota, k�ytin kahvissa maitoa aika runsaasti ja raejuustoakin meni. mun rasvakudoksesta huomas ett� olin k�ytt�nyt meitotuotteita ja yleens�kin protskua ehk� v�h�n liikaa.nimenomaan kudoksen laatuun noi maitotuotteet vaikuttaa, t�n oon m� my�s kuullu jossain leirill� ja ihmettelin suuresti.

Ihan mielenkiinnosta, miten tama vaikuttaa ja miten nakyy? Miten siis rasvakudos muuttuu kun syo paljon esim. raejuustoa? Mulla menee ehka 200-400g rasvatonta raejuustoa paivassa ja joskus rahkapurkki paalle. Muut protskut yleensa kanasta tai tonnikalasta. Yhteensa noin 130g/paiva. Pitaisko siis vaihtaa jauhoihin...? Niista vaan ei tuu massu tayteen...

Originally posted by lazki
Mitkä ruokalajit/ravintoaineet jätätte pois dieetille? (siis jos ns. mässäilyruoka oletetaan jo poisjätetyksi) Hiilihydraattien osuutta pitäisi vähentää ja proteiinien määrää lisätä, mutta eniten minua askarruttaa se mistä tulevat hiilarit pitäisi jättää vähemmälle ja mistä ne vaadittavat hiilihydraatit tulisi saada?

Olen aikoinani dieetillä jättänyt tosi vähälle hiilarit. Tummaa riisiä tosi vähän ja korvannut sen lopussa esim. Wok-vihanneksilla. Aamupuuron olen aina syönyt, lisännyt leseitä sekaan. Proteiinia runsaasti ja vettä paljon. Leipää syön harvemmin.
Dieetillä lopussa tankkaan aika usein, esim. joka sunnuntai. EI ehkä toimi kaikilla-minulla jotenkin... Alkuvaiheessa tankkailen ehkä kerran kolmessa viikossa. Yleensä dieettaan n. 15 viikkoa kisaan. Valmistaudun hyvissä ajoin, ettei painon/rasvanpudotus ole liian rajua. Eka kisaan pudotusta olikin 17 kg:evil:

Suositut

Back
Ylös Bottom