Mistä johtuu painon nopea vaihtelu?

Elikkäs, tilanne on tämä:

Vajaa 2 viikkoa sitten painoin yli 3 kg vähemmän kuin äsken vaa´lla käytyäni. En ole mättänyt ruokaa hevosen lailla, syönyt tosin vähän normaalia enemmän koska olen painanut tiukkaa punttisalitreeniä. Olenko siis tosiaan voinut saada tuon kolmen kilon edestä fläsää, vai onko olemassa joku muukin syy tälle? Yleisesti en siis koe olevani lihonut kolmea kiloa mistään kohtaa eikä vaatteet purista. :D (luulen että tässä varressa sillä kolmella kilollakin olisi merkitystä)

Ja mainittakoon vielä, että n. kuukausi sitten painoin noin saman verran kuin tällä hetkellä, eli paino sahasi ylös alas ja nyt taas ylös, vaikkei syömäni ruokamäärä ole muuttununut radikaalisti, ja treenimäärä on kasvanut sen sijaan että olisin maannut sohvalla! :wtf:

Ainakin kehon nestetasapaino ja ruuansulatuskanavan täyttöaste vaikuttaa painoon. Itsellä saattaa päivän aikanakin heitellä paino helposti pari kiloa. Kannattaa seurata aamupainoa, se on ehdottomasti luotettavin.

Ei kukaan ehdi kuukaudessa lihoa ja laihtua 3 kiloa, joten ne on nestettä. Paino pitäis aina mitata aina aamulla, niin minimoidaan syömisen vaikutukset. Ei ole omakohtaista kokemusta naisena olemisesta, mutta kuulemma kuukautiset voi aiheuttaa nesteen kertymistä.

edit - vähän myöhässä

No ehtii kyllä kuukaudessa lihoa 3kg, itse lihoin 65kilosta 72 kiloon KUUKAUDESSA. Itsekkään en kyllä ymmärrä että mistä ihmeestä se paino tulee, koska syömistottumukset ei ole muuttuneet. Reenimäärä vain lisääntynyt 5krt/vk kun aiemmin tässä noin vuoden olin kokonaan tekemättä juuri mitään! Mikään muu ei ole siis muuttunut.
Kummallista. Ja tuo vaaka näyttää tuota 72 kiloa niin aamuisin kuin iltaisinkin. Meleko epämotivoivaa kun vaikka kuinka liikkuu ja syökin kohtuullisesti
niin silti paino vain nousee? Tai itseasiassa ei se enää tästä nouse, pysyy vain hievahtamatta paikoillaan. Mutta ei kyllä laskekkaan.

No ehtii kyllä kuukaudessa lihoa 3kg, itse lihoin 65kilosta 72 kiloon KUUKAUDESSA. Itsekkään en kyllä ymmärrä että mistä ihmeestä se paino tulee, koska syömistottumukset ei ole muuttuneet. Reenimäärä vain lisääntynyt 5krt/vk kun aiemmin tässä noin vuoden olin kokonaan tekemättä juuri mitään! Mikään muu ei ole siis muuttunut.
Kummallista. Ja tuo vaaka näyttää tuota 72 kiloa niin aamuisin kuin iltaisinkin. Meleko epämotivoivaa kun vaikka kuinka liikkuu ja syökin kohtuullisesti
niin silti paino vain nousee? Tai itseasiassa ei se enää tästä nouse, pysyy vain hievahtamatta paikoillaan. Mutta ei kyllä laskekkaan.

Anna kun arvaan: et laske kaloreita?

Lyhyellä välillä voi tapahtua kaikenlaista jännää nestetaspainon suhteen. Paino voi heilahdella hyvin sellaiset 2-3 kiloa viikossa vaikka kehonkoostumuksessa ei tapahdu mitä'än muutosta. Hiilihydraattien, kuidun, suolan ja liikunnan määrä muun muassa vaikuttavat tähän. Ja naisilla on myös sopassa mukana kuukautiskiertokin, jonka aikana paino voi hyvinkin vaihdella sellaiset 2-5 kiloa.

Lyhyellä välillä voi tapahtua kaikenlaista jännää nestetaspainon suhteen. Paino voi heilahdella hyvin sellaiset 2-3 kiloa viikossa vaikka kehonkoostumuksessa ei tapahdu mitä'än muutosta.

Whaaaa...? Avaatko vähän lisää? Tottahan kai nesteisyys on osa kehonkoostumusta, vai onko minulta mennyt jotain ohi?

Vois jatkaa tässä ketjussa kun ei parempaakaan löydy...ainakaan äkkiä :)

Mistähän voisi johtua painon nousu?

Elelin tossa taas loppukevättä, alkukesää pitsa/kebab ruokavaliolla jolloin paino yllättäen nousi. Tässä kuukauden verran on kalorit ollut hallussa ja aerobinen liikunta jälleen vahvasti mukana kuvioissa, mutta painopa jatkaa nousemista.

Voisko sillä olla merkitystä, että syksyn ja kevään suht tiukahko peli/treenikausi loppui kuin seinään keväällä ja tuon 6 kk:n aikana paino sitten putosikin aika mukavasti. Ottaako kroppa nyt sitten takaisin jotain menettetyjä varastoja tms. Eli rasvanpoltto ei vaan nyt lähde käyntiin?

Mulla vaihtelee paino välillä päivässä 3kg, riippuen syömisistä, juomisista, punnitusajasta jne. Enimmäkseen se taitaa olla nesteen kertymistä.

Myös hormoonien toiminta heiluttaa vaakalukemia.
Yks on myös kehon liioittelema hätätila: kun radikaalisti vähentää syömistä vaikka yhden vrk:n ajaksi, kroppa reagoi pidättelemällä nesteet ja rasvat tiukasti kehossa ja tuloksena puristavat vaatteet. Jo olemassaolevan rasvan poltto alkaa vasta useita päiviä paastoamisen jälkeen. Ja kun alkaa taas syömään ja liikkumaan normaalisti niin a´vot!, jo alkaa paino nousta ja nopeasti.
Sitten aloittaa taas kadonneen vyötärön metsästyksen, kroppa pidättelee... Miten niin tää muistuttaa oravanpyörää....

Joo mullakin vaihtelee paino tosi paljon, mutta vissiin johtuu siitä kun oon vielä kasvuiässä (15v) vai johtuuko? :D
Luulisin ainakin, että siitä johtuu.

Back
Ylös Bottom