Mistä ihmeestä johtuu huippukorkea perussyke?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miau
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
43
Onko tietoa mikä ihme vaivaa serkkuani, jolla kuntoillessa syke nousee huippulukemiin? Hän on 18v. ja normaalivartaloinen. Treenaa viikossa parilla tanssitunnilla, muttei liiku mitenkään erityisen paljon. Tänään testasimme sykemittarilla (kun en puheesta uskonut... :nolo: ) miten hänen sykkeensä nousee tavallisen juoksulenkin aikana.

Leposyke oli jo 110:n tienoilla, kävellessä juoksumatolle syke nousi 130:n. Kymmenen minuutin juoksun jälkeen hänen sykkeensä oli 179, 20:n minuutin jälkeen syke oli 197... Juoksuvauhtina oli 8km/h. Treeni koostui 20:n minuutin juoksusta ja 20:n minuutin pyöräilystä. keskiarvosyke oli treenin päätteeksi 179!!!!

Ei siinä auttanut kun IHMETELLÄ!!! :confused:
Hänen hemoglobiininsa on aika alhainen, mutta muuta poikkeavaa ei ole.

Osaako joku sanoa, mistä tälläinen syke mahtaa johtua???

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vaikee sanoo. Mulla on myös aika korkeet sykkeet, mutta leposyke matala (tän hetkistä en tiedä mutta 40 kieppeillä on aiemmin pyöriny). Kesällä jos erehdyn juoksemaan helteellä niin sillon ainakin on syke ihan taivaissa.

Mutta kaverillasi siis on noi sykkeet AINA?

Mulle tulee mieleen huono kunto tai sitten se on vaan yksilöllistä. Maksimisykehän tuon ikäisellä on 220 - 18 (ikä) = 202. Mutta tuo tulos 202 on pelkästään suuntaa antava, eli se voi olla jokaisella meillä yksilöllinen. Minullakin on aika korkea syke liikkuessa, mutta väittäisin sen johtuvat huonosta kestävyydestä ja peruskunnosta siitäkin huolimatta, että lihaskunto on kiitettävä.

Helga sanoi:
Miau: Tulee mieleen a) ylikunto b) anemia c) kilpirauhasen liikatoiminta d) joku muu..

Ylikunto ei tule kysymykseen. Lähinnä anemia tai kilpirauhasen liikatoiminta voi tulla ajatukseen... Kunto on kuitenkin ihan normaali, joten liian huonoon kuntoonkaan en jaksa uskoa.

Syke on tosiaan aina korkea. Ei vain liikkuessa... Tänään mitataan leposyke, jos siitä nyt saa mitään irti.

Terveystarkastus lienis ihan kohdallaan... :rolleyes:

En sanoisi noita sykelukemia huippukorkeiksi. Syke vaihtelee yksilöllisesti todella paljon. Oma maksimisykkeeni oli nuorempana yli 220 ja vielä 43-vuotiaana tein rullaluistelulenkkejä yli 180 keskiarvosykkeillä.

En tiedä vastausta, mutta itselläni on korkea syke, leposyke siinä 120. Hyvässä kunnossa olen, liikun hyvin yms. Meillä on ainakin naisilla vähän sukuvikana tuo, ehkä johtuu pienestä sydämestä joka sitten tikkaa tiuhempaan.

Olin tossa muutama kuukausi sitten kuntotestissä joka meni mielestäni hyvin. UKK-kävelytesti sekä lihaskunto testattiin. Lähtösyke 124 ja kävelyn lopettaessa 159, kuitenkin jo minuutin päästä olin lähtösykkeessä jälleen. Ihmettelin sitten miksei lähtösykettä merkattu/eikä palautumista mihinkään, niiden suhdehan kertoo kunnosta paljon. Lihaskunnosta sain jo paikanpäällä vastauksessi että erittäin hyvä.

Kotiin kun vastaukset tulivat olin niiden mielestä melkeinpä rapakunnossa, olivat katsoneet pelkän sykkeen mukaan, joka ei kyllä kerro koko totuutta. Lihaskunnosta ei ollut mainintaa ollenkaan. Toisaalta kun olen raskaana eivät ottaneet ilmeisesti sitäkään huomioon, sehän nostaa sykettä kun verimäärä yms. lisääntyy.

Mutta aina on minuakin kiinnostanut miksi pumppu hakkaa niin tiuhaa tahtia.

Tuota... jos serkkusi ei ole juossut juurikaan aikaisemmin, 179 sykkeenä kun juostaan 8 km tunnissa ei minusta ole edes paha... Juoksu on kuitenkin aika rankkaa puuhaa ja tuon lukeman laittaisin ihan vaan huonon kunnon piikkiin.

Minulla itselläkin on korkeat sykkeet, ovat kai aika yksilöllisiä juttuja. Juoksemista lisäämällä kuitenkin niihin on tullut ihan huomattavaa laskua, varsinkin leposyke on laskenut ja sykkeen palautuminen alas on nopeampaa. Mutta edelleen minulla on juoksulenkillä (tuolla mainitsemallasi vauhdilla) ehkä n. 160 syke. Mutta se ei tunnu ollenkaan pahalta ja pystyn vielä puhumaankin juostessani. Pieni ja huonotehoinen pumppu kait...

Mutta jos jollain on tästä asiasta parempaa tietoa, niin kertokaa, muakin aihe kiinnostaa.

Minä mistään mitään tiedä, mutta avokki kertoi kerran kouluaikaisesta kaveristaan, jolla oli sykkeet huidellu huipuissa vaikka melkein vaan maannut paikallaan. Lopuksi kun meni lääkäriin kun oli ollu vähän huono olo, oli selvinny syyksi hepatiitti. Kuollaksenikaan en muista mikä; saattoi olla se ulkomailta ruoasta saatava.
Terkkarikäynti vois olla kohdallaan ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla on ollut leposyke aina normaali, eli 50-60. Jos se olisi 110 tai 120, huolestuisin todella. Leposykkeen mittaan aamulla herättyäni, sillä päivällä se on korkeampi. Olen pitänyt sydäntäni pienenä, joka kompensoi pientä kokoaan nostamalla sykettä nopeasti ja korkealle. Sykkeeseen perustuvilla kuntotesteillä kuntoni on aina arvioitu huonoksi tai keskinkertaiseksi, myös silloin kun pystyin juoksemaan 10km 40 minuuttiin.

Mulla on kans korkea syke max. syke huitelee päällä 200 ja reippaalla kävelylläkin saan sen nousemaan 170. Meillä oli töissä kävelytesti jossa lääkäri ihmetteli kävelyn jälkeistä korkeaa sykettä. kerroin tosta max.sykkeestä johon totesi sitten että n.kahdella% ihmisistä nousee syke korkealle joten kuulun sitten varmaankin tähän ryhmään. Tosin testi ei kuulemma tässä tapauksessa näytä totuutta.
:offtopic: Testistä kävi ilmi että olen liian lihava ja huonokuntoinen liikkua pitäisi 3*viikko. No ei se mitään liikunhan jo nyt 3* kuntosali,1* kuntonyrkkeily,rullaluistelu ja lenkit. :offtopic:
Voinhan kuitenkin olla huonokuntoinen :hyper:

Kiitos tiedoistanne! Luulen, että serkkuni kuuluu tähän kahden prosentin sakkiin, eikä ole syytä olla huolissaan. :)

Mäkin olen aina ihmetellyt sitä että minkä takia mun syke nousee niin kauheen nopeesti korkeeksi. Mun lepo syke on siinä 80 paikkeilla ja se on ihan normaali oppikirjojen mukaan (opiskelen sairaanhoitajaksi). Mun verenpainekin on normaali: 112/81 oli just tänään ku mittasin, pulssi oli sillon 88. Verenpaineesta tärkeempi on toi toinen pienempi lukema eli diastolinen paine. Verenpaineen ideaali lukema ois 120/80.
Eilen kun olin salilla ja innostuin juoksemaan juoksumatolla puol untia, niin mun keskiarvosyke oli 170 ja maximi syke oli 184, juoksin nopeudella 8,5km/h. Se mikä mua eniten ihmetyttää on se, että mun syke nousee todella pienestä rasituksesta yli 150. Esimerkiks jos kävelen ihan rauhallistakin vautia niin syke hipoo nopeesti 160. Mut se syke ei kyl kauheen nopeesti laske, menee ainakin 5min että se laskee esim. 180->140. Eikös sen parissa minuutissa pitäs laskee?
Oon monesti miettiny et kannattaisko mennä johonkin tutkimuksiin. Jos olisin se sun serkku, niin kyllä mä varmasti olisin jo käyny jossain tutkituttamassa, että mistä niin korkea syke johtuu.

Sykkeet on toki yksilöllisiä, mutta mielestäni 160 lyönnin kävelysyke terveellä ihmisellä kuullostaa todella korkealta.

Peruskuntoa luodessa liikkumisen tulee olla pitkäkestoista ja tapahtua melko alhaisilla sykkeillä. Esimerkiksi juoksulenkillä kannattaa ottaa jokin tavoitesyke, vaikka 150, jonka alla sykkeen pitää. Aloittelijoilla tämä tarkoittaa väkisinkin ainakin ylämäkien kävelyä. Saattaa tuntua turhauttavalta, mutta peruskunto kohoaa yllättävänkin nopeasti, kun vaan jaksaa vetää niitä pitkiä hiipimislenkkejä. Sitten kun on pohjat luotu niin on mukavampi vetää silloin tällöin niitä verenmakusuussa-lenkkejä.

Minulla myös on aina ollut korkea leposyke (n. 90) ja syke nousee todella nopeasti pienessäkin rasituksessa. Huonosta kunnosta ei kuitenkaan voi olla kyse, koska sama tilanne on ollut aina vaikka olen aktiivisesti hararstanut liikuntaa (vielä reilu vuosi sitten tanssia 1-2h 4-5krt viikossa).

Muutama vuosi sitten tehdyssä polkupyöräergometri kuntotestissä sain kaikista osa-aluesta melkeinpä kiitettävän (no paitsi lihaskunnosta... mutta se on työnalla). Silloin kysyin testiä valvoneelta sairaanhoitajalta tuosta korkeasta sykkeestä, ja hänen veikkaus oli myös normaalia pienempi sydän, joka joutuu siis lyömään tiheämmin kuin "normaali". No tämähän oli tietysti vain veikkaus. Empä ole sydäntäni sentarkemmin tutkituttanut.

Mulla kanssa

on tosi korkeet sykkeet aina juostessa. 15 minsaa juostuani jos vilkasen sykemittariin ni lukemat on lähes poikkeuksetta 175-180. Eikä noi sykkeet laskenu vuoden aktiivisen lenkkeilyn jälkeenkään. Liikuntaa 3-6 päivänä viikossa olen harrastanu kohta neljä vuotta, joten en usko et kyseessä voi olla kauheen huono kuntokaan. (Käyn spinningissä, kuntosalilla, bodypumpissa ja välillä lenkillä)

Olen miettiny sitä et voisko korkeella verenpaineella olla jotain tekemistä sykkeiden kanssa. Verenpaine on meinaan 145/90 ollu jo kolmisen vuotta, eikä alene (sukuvika.)

Mulla on myös melko korkea leposyke, näin ollen lukemat treenin aikana ovatkin sitten aika huimia. Mitään ongelmia tosta ei kyllä ole tullut ja tutkittu on perusteellisesti, yritetty etsiä syytä, mutta kaiken tämän jälkeen suostuttiin toteamaan, että sykkeeni on varmastikin synnynnäisesti korkea.

emminem sanoi:
on tosi korkeet sykkeet aina juostessa. 15 minsaa juostuani jos vilkasen sykemittariin ni lukemat on lähes poikkeuksetta 175-180. Eikä noi sykkeet laskenu vuoden aktiivisen lenkkeilyn jälkeenkään. Liikuntaa 3-6 päivänä viikossa olen harrastanu kohta neljä vuotta, joten en usko et kyseessä voi olla kauheen huono kuntokaan. (Käyn spinningissä, kuntosalilla, bodypumpissa ja välillä lenkillä)

Olen miettiny sitä et voisko korkeella verenpaineella olla jotain tekemistä sykkeiden kanssa. Verenpaine on meinaan 145/90 ollu jo kolmisen vuotta, eikä alene (sukuvika.)

Samoin mulla, hitaastikin (niin että pystyn koko ajan puhumaan) juostessa syke nousee väkisinkin yli sen 150, ollen noin 154-164. Vähänkin kun otan vauhdikkaammin, 164-180. Maksimisyke on 205, leposykettä en oo nyt pariin vuoteen mittaillut, mutta se on ollut viidenkympin paikkeilla viimeksi mitatessa. Liikkunut oon aktiivisesti myös useita vuosia, että kunto ei nyt ihan huono liene. Hemoglobiini 136, anemiaakaan tämä ei voi olla... Löytyiskö tähän selitystä viisaammilta? Vaikka eipä tuo korkea syke mua haittaa, joskus vaan olen myös ollut ihmetyksen aiheena sykkeitteni takia :nolo:
Olen kyllä ajatellut, että tulisi kai huono olo liikkuessa, jos mussa jotain suurempaa vikaa-vikaa-vikaa on:)

Mulla on korkea leposyke luultavasti kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi... tai että se tuosta jäi vaikka sairaus on lääkitty "pois". Joskus leposyke oli 100, nyt jotain 80.
Mitenhän luotettava mahtaa olla sitten sykemittarin ilmoittama kalorinkulutus jos syke on norm. korkeampi? Kun korkeampi syke--kuluu enempi kaloreita?
Siis että kulutanko mä enempi korkean sykkeeni vuoksi vai enkö? Kun oon tässä miettinyt että voiko siihen lukemaan luottaa kuitenkaan...
Salitreenissäkin, esim. olkapäitä tehdessä syke nousee helposti 180 ja kyllä mä hengästynkin...:), hitaasti kävellessä se nousee 160...

Latest posts

Back
Ylös Bottom