Mistä helpoiten sijoitus/talous osaamista?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.2.2003
Viestejä
1 737
Ikä
51
Kysymys esitetty yllä. Olen duunissa jossa esisijaisesti kehitän toimintoja ja sisältöä terveyssektorilla järjestötyössä. Joudun kuitenkin myös seuraamaan taloutta kuukausi- ja vuositasolla. Nyt varallisuuteen perehtyessäni huomasin että jumalauta meillähän muutaman millin arvosta osakkeita ja rahastoihin iskettyä varallisuutta. Käytännössä nuo on asiatuntijoiden hoidossa (tuotto ihan hyvä) mutta olisi itse kiva omata jotain osaamista tuolta sektorilta.
Mikä olisi hyvä ja ennen kaikkea käytännöllinen tapa hankkia osaamista.

Avoin yliopisto: onko liian teoreettinen?

AMK ?

Oma opiskelu: laiskalle huonoin vaihtoehto.

Työn puolesta voin käyttää tietyn määrään työaikaa opiskeluun.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se avoin yliopisto ole paras tai ainakin parempi kuin nuo muut vaihtoehdot. Käytännöllisyydestä nyt en osaa sanoa mitään. Teoriaahan se enimmäkseen on.
 
Tuskin AMK:sta ainakaan. Ymmärtääkseni sijoittamisosaamisen kehittäminen ei ole kyseisen laitoksen tehtäviä. Avoin yliopisto on tietenkin vaihtoehto, mutta käytännön sijoittamisesta tuskin mitään saat irti.

Väittäisin, että kirjasto auttaa eniten. Eikä mitään teoriakirjoja, joilla ei ole käytännön sijoittamisen kanssa mitään tekemistä. Suomalaisista Saario/Lindström osaavat kertoa jopa käytännöstäkin, toista ääripäätä edustaa "Ammattimainen sijoittaminen"-kirja, joka on melko heikko esitys käytännön kannalta. Jos englanti taipuu, niin Siegelin (2002) ja (2005) kirjat lienevät aika kärkipään kirjoja käytännön sijoittamisessa.

Vaihtoehtoisesti tietenkin esim. laajan kokonaisuuden tarjoaa toi APV1-tutkinto, jossa sivutaan kaikkia osa-alueita jossain määrin. Niistä kirjoista löytyy perusteet sijoittamisen kannalta olennaisista asioista. (www.sijoittajapalvelin.net)

Mutta aivan ensimmäiseksi suosittelisin suuntaamaan www.porssisaatio.fi ja lukasemaan sieltä ne oppaat, niillä pääsee jo hyvin alkuun :)
 
Itse kävisin varmaan kyllä makroteorian peruskurssin ensiksi. Auttaa kovasti talouden ymmärtämisessä. Rahoitusta tietysti lisäksi.
 
Saarion kirjat, Avoimessa yliopistossa rahoituksen peruskursseja ja siitä analysointikursseja jatkoksi, kauppalehden ja arvopaperi onlinen blogeja, talouselämän ja osakesäästäjien sivut.

Noita kun selailee ja käy läpi, oppii termistöä ja maailmaa niiden takana.
 
Kyllä mäkin kallistuisin Jannen tapaan johonkin makron peruskurssiin ja rahoituspuolen perusopintoihin. Yllämainitut käytännönläheiset sijoituskirjat ovat ihan mukavia, mutta usein ihan liian keskittyneitä esim. pelkkiin osakkeisiin. Noinkin suurten varallisuuksien kanssa olisi mun mielestä ensisijaisen tärkeää ymmärtää perusasiat vaikkapa korkojen käyttäytymisestä, koska ehkäpä tärkein sijoituspäätös liittyy siihen, mihin arvopaperiluokkiin (siis esim. lyhyet korot vs. pitkät korot vs. osakkeet) sijoitukset kannattaa jakaan missäkin markkinatilanteessa. Sitten vaikkapa parhaiden yksittäisten osakkeiden valinta on triviaali kysymys noiden rinnalla.
 
Kyllä mäkin kallistuisin Jannen tapaan johonkin makron peruskurssiin ja rahoituspuolen perusopintoihin. Yllämainitut käytännönläheiset sijoituskirjat ovat ihan mukavia, mutta usein ihan liian keskittyneitä esim. pelkkiin osakkeisiin. Noinkin suurten varallisuuksien kanssa olisi mun mielestä ensisijaisen tärkeää ymmärtää perusasiat vaikkapa korkojen käyttäytymisestä, koska ehkäpä tärkein sijoituspäätös liittyy siihen, mihin arvopaperiluokkiin (siis esim. lyhyet korot vs. pitkät korot vs. osakkeet) sijoitukset kannattaa jakaan missäkin markkinatilanteessa. Sitten vaikkapa parhaiden yksittäisten osakkeiden valinta on triviaali kysymys noiden rinnalla.

Viittasin noihin käytännönläheisiin teoksiin lähinnä tuon "heikko itseopiskelumotivaatio"-kohdan takia. Noi perusteoksethan on oikeesti ihan mielenkiintoista luettavaa, eikä heti paukuteta esim. makron kaavaviidakkoon. Tuota kautta siis helpompi päästä perusasioihin, kuten hajautukseen kiinni. Tätä kautta uskoisin motivaation löytyvän hieman matemaattisempaankin suuntautumiseen. Jos ensimmäisenä lyödään käteen kovarianssi/varianssi-matriisin optimointia, niin saattaa hivenen näyttää tylsältä.

Mutta itse kansiksen lukijana suosittelen ehdottomasti makron alkeita, korothan kuitenkin ratkaisee koko sijoitusten allokoitumisen. Diskontto-/hinnoitteluperiaatteet kyllä hahmottuu siinä sivussa sitten väkisinkin. Mutta kuka missäkin järjestyksessä :thumbs:
 
Back
Ylös Bottom