Mistä aloittaisin

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Elikkäs olen 18-vuotias 165/42-47. Painoa pitäsi tulla ilmeisesti lisää, se olikin 2 vk sitten 42, mutta nyt olen ratkennut syömääm hillittömästi kaikkea pahaa ja lihonut tai turvonnut tuohon 47 silkkaa läskiä, ehkä lihastakin koska puntilla painot on kasvanut. Ennen söin hillitysti 1500kcal ja lisäkulutuksen, jolloin paino pysyi samassa. Nyt on saattanut päivässä mennä alas lähemmäs 4000 kaloria ja sehän näkyy, nälkä vaan on...

Eli pitäsikö laihduttaa pois tulleet rasvat vai aloittaa tästä painosta puhtaalta pöydältä? Uskallanko syödä peruskulutukseksi ilman liikuntoja 1800kcal vai mitäköhän mun pitäisi tehdä. Haluasin lisää lihasmassaa, mutten rasvaa kyllä liikaa enää lisää tarvitse. Tahdon olla terve ja oppia syömään oikein, olisi ihanaa jos viitsisitte neuvoa suuntaa, olen kyllä lukenut jo kaikki aloittelijoille tarkoitetut threadit, mutta onko dieetti vai mikä mulle oikea ratkaisu?

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hmm, sanoisin että oikea ratkaisu olisi tasapainoinen ja riittävä ruokavalio yhdistettynä fiksuihin liikuntamääriin ja lepoon. Tee terveellisistä valinnoista vähitellen elämäntapoja. Syö enemmän kuin 1500kcal+kulutus, puhtaasti ja terveellistä ruokaa. Heitä vaaka vaikka ikkunasta - yllätyt miten paljon helpompaa elämä on, kun et määritä itseäsi numeroiden perusteella!

Luettuasi tämän ajattelet todennäköisesti: "no, en varmana ainakaan ala syömään enempää, enkä kyllä vaakaa mihinkään viskaa." Voit päättää tehdä niinkin, mutta veikkaanpa että moni mimmi on täällä tehnyt juuri saman, ja seuraavana vuonna jälleen miettivät samoja kysymyksiä, saavat samoja vastauksia eivätkä vieläkään tee asialle mitään.

Saadaksesi aikaan muutoksia pitää olla valmis luopumaan vanhoista tavoista, opettelemaan uusia ja hyväksymään se, ettet vanhoja elämäntapoja toistamalla ikinä saa kaivattua muutosta aikaan!

:)

Faidra sanoi:
Luettuasi tämän ajattelet todennäköisesti: "no, en varmana ainakaan ala syömään enempää, enkä kyllä vaakaa mihinkään viskaa." Voit päättää tehdä niinkin, mutta veikkaanpa että moni mimmi on täällä tehnyt juuri saman, ja seuraavana vuonna jälleen miettivät samoja kysymyksiä, saavat samoja vastauksia eivätkä vieläkään tee asialle mitään.

Saadaksesi aikaan muutoksia pitää olla valmis luopumaan vanhoista tavoista, opettelemaan uusia ja hyväksymään se, ettet vanhoja elämäntapoja toistamalla ikinä saa kaivattua muutosta aikaan!

Viisauden sanoja, taas kerran! :worship: Haluamamme tulokset ovat meidän jokaisen saavutettavissa, jos vain olemme valmiita niihin (elämän)muutoksiin, joita ne edellyttävät.

suklaapisara sanoi:
Elikkäs olen 18-vuotias 165/42-47. Painoa pitäsi tulla ilmeisesti lisää, se olikin 2 vk sitten 42, mutta nyt olen ratkennut syömääm hillittömästi kaikkea pahaa ja lihonut tai turvonnut tuohon 47 silkkaa läskiä, ehkä lihastakin koska puntilla painot on kasvanut.

Kahdessa viikossa et kyllä saa kerättyä viittä kiloa a)rasvaa b)varsinkaan lihasta, vaikka kuinka a)söisit b)treenaisit. Suurin osa tuosta keräämästäsi painosta on siis a)nestettä b)suolistossa ja vatsalaukussa majailevaa biomassaa.

suklaapisara sanoi:
Eli pitäsikö laihduttaa pois tulleet rasvat vai aloittaa tästä painosta puhtaalta pöydältä? Uskallanko syödä peruskulutukseksi ilman liikuntoja 1800kcal vai mitäköhän mun pitäisi tehdä. Haluasin lisää lihasmassaa, mutten rasvaa kyllä liikaa enää lisää tarvitse. Tahdon olla terve ja oppia syömään oikein, olisi ihanaa jos viitsisitte neuvoa suuntaa, olen kyllä lukenut jo kaikki aloittelijoille tarkoitetut threadit, mutta onko dieetti vai mikä mulle oikea ratkaisu?

Oma, vankkumaton mielipiteeni on se, että sinun kannattaa ehdottomasti unohtaa nyt dieetit ja keskittyä oikeanlaisen syömisen opetteluun. Olethan myös ymmärtänyt sen, että mikäli et syö tarpeeksi, sitä lihasmassaa ei tule? Mitään tarkkaa kalorimäärää on kenenkään ulkopuolisen mahdotonta sinulle sanoa, mutta olettaisin, että kyllä nyt varmaan jonkun 2000 kcal/vrk voisit syödä... riippuen tietenkin treeneistäsi, työstäsi, yleisestä aktiivisuudestasi jne.

Kiitos kannustuksesta ja neuvoista! Joo heitin tosiaan sillä vaakalla vesilintua, joutaa v***uun koko kapistus... Ei sillä painolla ole väliä vaan sillä et tuntuu hyvältä ja mä haluan vähän lisää lihaa. Voiko alussa nousta tulokset salilla niinkin paljon että jalkaprässiin tule 10kg viikottain ja käsille lisään semmoset 5 kiloa? Etureisille pistin toissakerralla setit naama punaisena, mutta eilen ei tuntunut missään joten lisäsin taas vastuksia. Mä tosissaan aloitin 2kk sitten ihan nollasta...

Pyrin syömään hyvää ruokaa tuonne 1500kcal+kulutus saakka ja lisääkin jos mahtuu, eiköhän se oma kroppa tiedä et ylimääräinen menee oikeaan paikkaan jos on mennäkseen. Puhtaasti syömällä en kuitenkaan varmaan saa itsestäni mitään läskiä jos harrastan punttailua ja lenkkeilyä päivittäin. Mulla on nimittäin nyt "isompana" tosi vahva olo kun huomaan saaneeni voimaa ja pojatkin tykkää enemmän kun on muotoja.

Olisiko kellään neuvoja siitä pitäsikö heittää kaikkea sekaisin vai keskittyä punttailuun? Haittaako tunnin juoksulenkit lihaskasvua, siis mitä liikuntaa saan nyt harrastaa jos haluan varteeni lisää voimaa ja lihasta? ;D

Painojen lisäys riippuu tietysti lähtötasosta, mutta varsinkin aloittelija saa kyllä lisäillä painoja ihan reippaaseen tahtiin aluksi. Tämä ei johdu pelkästään voiman lisääntymisestä vaan myös esim. paremmasta tekniikasta. Muistathan pitää hyvästä tekniikasta kiinni?! Kärsivällisyys palkitaan. :)

Ehkä kannattaa tehdä aerobiset ja puntit eri päivinä. Ja voisit tosiaan syödä enemmän! Lihas ei tyhjästä kasva, ja kun ruokapuoli on kunnossa, sujuu treenitkin paaaaljon paremmin! Isoksi kasvamisen iloa sinullekin!

suklaapisara sanoi:
Olisiko kellään neuvoja siitä pitäsikö heittää kaikkea sekaisin vai keskittyä punttailuun? Haittaako tunnin juoksulenkit lihaskasvua, siis mitä liikuntaa saan nyt harrastaa jos haluan varteeni lisää voimaa ja lihasta? ;D

Vaikka totta onkin, että kovin runsas aerobinen haittaa ja/tai hidastaa lihaskasvua, niin olisin kuitenkin sitä mieltä, että kun kyse on harrastuksesta, kannattaisi tehdä sitä mistä tykkää ja mistä tulee hyvä mieli. Ts. jos tykkäät juosta lenkkejä, juokse toki - tuskinpa muutama lenkki viikossa vielä on lihaskasvusta sen ihmeemmin pois, kunhan ajoitat treenisi niin, että jalat pääsevät palautumaan kunnolla (ei lenkkejä ja jalkatreenejä peräkkäisille päiville).

Kun itse aloitin punttaamisen oli ohjeena lisätä joka viikko 10 prosenttia painoihin tai toistoihin. Olihan tavoitteena sentään massan ja voiman lisääminen. Sellainen sujui muutaman kuukauden ajan.

Ja tuollainenhan ei toki onnistu ilman jonkinasteista läskin lisääntymistä, mutta se on ihan tervettä sellainen (sanoo vanha valas), ja viisi kiloa viikossa on todellakin enimmäkseen nestettä ja biomassaa, kuten Gillyannekin jo kirjoitteli - kyllä se siitä tasaantuu. Rautaa tankoon!!!

Latest posts

Back
Ylös Bottom