Missä vaiheessa uskallan aloittaa treenauksen? Ja vähän muuta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lucie
  • Aloitettu Aloitettu
Olen anoreksiasta kärsinyt entinen urheilija. Osastohoidossa olen ollut viime vuonna, joka ei itselleni sopinut. Kotiinpaluun jälkeen kiihtynyt aineenvaihdunta on lähes huomaamamatta tipauttanut kaikki nesteet ja rasvat mitä sairaalassa tuli kerättyä. Mittaa nyt 157cm/41kg. Painoa tarvitsen lisää sen ymmärrän. Teen fyysistä työtä nyt kesällä ja energiaa on vähän eli treenausta en edes vielä suunnittele aloittavani. Pikku hiljaa ajattelin lisätä joogan ja pilateksen kaltaisia lajeja ja syksymmällä aloittaa sitten taas punttailun. Haluaisin kuitenkin kysyä täällä kokeneilta milloin kroppa kestää taas treenauksen ja uskallan aloittaa liikunnan eli minun tapauksessani siihen kuuluisi sekä punttia että aerobista. Viime aikoina olo on ollut todella heikko ja hemoglobiinit alhaalla eli en uskalla edes haaveilla hikiliikunnasta. Ja miten koostaa ruokavalio oikein jotta paino nousisi ja saisin mahdollisimman paljon hyvää ravintoa ja mahdollisesti lihasta siinä sivussa myös.

Sairaalan ruokatavat olivat suoraan sanottuna täyttä potaskaa ja olen aika eksyksissä. Olen selannut tuon ruokapäiväkirjaketjun moneen otteeseen, mutta tuntuu ettei se palvele täysin tämänhetkistä tilannettani kun olen kuitenkin toipilas mutta haluisin valmistaa kroppaa jo tulevaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt syön suunnilleen seuraavasti:

Aamupala:
- 2 dl ruispuuroa veteen + pari kuivattua luumua
- ruisleipä salaatilla, margariinilla ja maksamakkaralla
- 1 dl viiliä

Lounas lautasmallin mukaan:
- jauhelihakastiketta + pari rkl raejuustoa
- täysjyväpastaa
- salaatinlehtiä
- leipäviipale margariinila

Välipala:
- maitorahkaa ja muutama tuore taateli
- lasi tuoremehua

Päivällinen:
- kasvissosekeittoa lautasellinen
- leipä avokadolla ja raejuustolla
- salaatinlehtiä

Iltapala:
- ruisleipä margariinilla, salaatinlehdillä ja maksamakkaralla
- kippo maustamatonta soijajogurttia vehnäleseillä ja kuivatuilla luumuilla

Vitamiinit, rasvat, hivenaineet muut? Vatsavaivoja riittää eli kasviksia ja hedelmiä en paljoa voi syödä varsinkaan raakana. Mistä riittävä proteiini? Lisäravinnejuomista?

Pointtina siis, että missä painossa uskallan alkaa käydä salilla? Nyt olen lääkärin toimesta vielä liikuntakiellossa ja hän ei ota kantaa liikuntakyselyihin sillä luulee, että aloitan armottoman pakkoliikunna. Sairauteeni ei kuitenkaan koskaan ole kuulunut pakkoliikuntamaisia oireita, joten hössötys on turhaa. Syön ihan kunnollisen kokoisia annoksia.

Ja onko fiksumpaa juoda apteekin valmiita painonnostodrinkkejä (Nutrilet, Fortimel..) vai tehdä itse samaan tapaan kuin täällä ihmiset sekoittelevat. Kotoa löytyy pussi heraproteiinia jo.

Pointtina siis, että missä painossa uskallan alkaa käydä salilla? Nyt olen lääkärin toimesta vielä liikuntakiellossa ja hän ei ota kantaa liikuntakyselyihin sillä luulee, että aloitan armottoman pakkoliikunna. Sairauteeni ei kuitenkaan koskaan ole kuulunut pakkoliikuntamaisia oireita, joten hössötys on turhaa. Syön ihan kunnollisen kokoisia annoksia.

Ja onko fiksumpaa juoda apteekin valmiita painonnostodrinkkejä (Nutrilet, Fortimel..) vai tehdä itse samaan tapaan kuin täällä ihmiset sekoittelevat. Kotoa löytyy pussi heraproteiinia jo.
Sitten kun alat olla terveen näköinen/oloinen ja tunnet itsesi tarpeeksi tasapainoiseksi. Itse olin sairastelun jälkeen todella riutunut ja peruslihasmassakin kuihtunut. Kun lihakset ovat surkastuneet, liikkuminenkin tuntuu raskaalta ja kömpelöltä. Siksi olisi suositeltavaa ettei lähtisi tekemään mitään tavoitteellista liikuntaa ennen kuin pahimmasta aliravitsemuksesta ja surkastumista on toivuttu. Toisaalta pieni ylläpitoliikunta, kuten kävely, kotivoimistelu ja esim. naistenpunnerrukset auttavat palauttamaan menetettyä lihasta. Samalla tulee kuitenkin syödä reippaasti ja ennakkoluulottomasti. Oman parantumiseni kohdalla oli helpottavaa että sain omat riutuneet käteni kasvamaan naistenpunnerruksilla! Sitten olikin kiva vetää taas lyhythihaisia paitoja päälle.

Vatsakipuja ajatellen suosi helposti sulavia annoksia joita voit syödä pitkin päivää. Proteiinilisäkin tekisi varmasti hyvää vaikkei tavoitteellista liikuntaa harrastaisikaan. Mitä ravinnetiheämpää ruokaa syöt, sitä helpommalla pääset vaivoissasi myös pitkällä tähtäimellä. Kuivaa ihoa ja hiustenlähtöä voi ehkäistä käyttämällä runsaasti hyviä rasvoja, suosittelen myös hankkimaan D-vitamiinilisän. Nutrilet-juomien sijaan voisi hankkia blenderin ja sekoitella sillä, esim. hera-banaani drinkkejä ja smoothieita. Hedelmätkin sulavat näin pilkottuina hyvin. Avokadostakin tulee ihanaa suklaamoussea kun lisää joukkoon tummaa kaakaojauhetta ja makeutukseksi esim. hunajaa.

Ja vaikka painoa tulisikin runsaammin aluksi, niin muista, että se asettuu aloilleen varmasti. Ei tarvitse pelätä.( Minullekin tuli ekan 5 kuukauden aikana n. 15 kiloa (164cm/37kg ->52kg) mutta senteissä se ei näkynyt todellakaan negatiivisesti. Nykyään painan vielä enemmän mutta näytän paremmalta kuin koskaan :).) Kehoa on aikaa kyllä muokata kun tilanne on rauhoittunut, mutta vaaka kannattaa heittää nurkkaan heti ekaksi!

Jep, komppaan Sabia sanomalla että vaaka pois! Ja suosittelisin lukemaan sellaisen kirjan kuin Lupa syödä. Itse koen että sen luettuani tulin ennakkoluulottomammaksi syömistä kohtaan ja aloin saada paino pikkihiljaa lisää ja sitä myöten parantua. Omat mitat alimmillaan on noin 4 vuotta sitten olleet 167/43, salille uskaltauduin sitten kun painoa oli sellaset 54-55. Aikaa tähän meni varmaan puolisen vuotta. Saliharjoittelun myötä painokin on alkanut kivasti nousta normaaleihin lukemiin ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen omaan kroppaani. Tsemppiä ja malttia siihen paranemiseen! Anna itsellesi lupa syödä ja levätä!

Kiitos hirveästi vinkeistä molemmille ja ihana kuulla miten paljon paremmin voitte nykyään. Tuo smoothie-idea ei itseasiassa olisi pahempi ollenkaan. Tuoreiden hedelmien syönti tällä hetkellä on hankalaa kun aiheuttavat vatsanväänteitä niin tuo voisi helpottaa ja proteiiniakin löytyy. Sain vieläpä joululahjaksi Kitchen Aid-blenderin joka on toistaiseksi saanut lokoilla talviunilla liian pitkään :) Ehkä odotan, että paino kipuaa 44 yli ennen kuin uskaltaudun salin puolelle ja siihen asti kevyttä kotiliikuntaa.

Osaako kukaan sanoa onko sydämelle raskasta aloittaa liikunta? Olen sairastanut pelkkää anoreksiaa (ortorektisin vivahtein) 10 vuotta ja sydän tuntuu usein oudolta ja siksi pelkäänkin harrastaa liikuntaa. Onko tuo liikunnan aloitus jotenkin vaarallista kärsineelle sydämelle? Vai ylitulkitsenko vain rapakuntoisen liikunnanaloituksen oireita?

Osaako kukaan sanoa onko sydämelle raskasta aloittaa liikunta? Olen sairastanut pelkkää anoreksiaa (ortorektisin vivahtein) 10 vuotta ja sydän tuntuu usein oudolta ja siksi pelkäänkin harrastaa liikuntaa. Onko tuo liikunnan aloitus jotenkin vaarallista kärsineelle sydämelle? Vai ylitulkitsenko vain rapakuntoisen liikunnanaloituksen oireita?

No ON. Helvetin vaarallista, jos et halua ennenaikaiseen hautaan sydämmesi takia. Paino ei ole mikään terveyden merkki, minä en luottaisi netissä elämänohjeisiin vaan kävisin ammattilaisella lekurissa/ravitsemusterapeutilla/toimintaterapiassa jne. Oikeasti. Olet vielä hirveän ruipelo, enkä tarkoita tätä loukkauksella. Olen kuitenkin menettänyt tämän vuoden puolella jo kaksi ystävääni anoreksialle, ja kummassakin oli takana sydänpysähdys. Toinen oli juuri sinun painoisesi, toinen "jopa" normaalipainossa useamman vuoden, mutta häröilyllä oli silti raskaat vaikutukset.

Rukoilen ettet mene mihinkään puntille, sillä en usko että olet vielä valmis psyykkeeltä tai fysiikalta. Hei. Oikeesti. Jos olet kymmenen vuotta sairastanut niin miten et voi tietää sydämmesi kuntoa? Käy labroissa, tarkista oikeasti veriarvosi ja sydämmesi kunto. Kosmeettista laihduttelua et saa tehdä ikinä. Ole kiltti ja hae lisää ammattiapua. Esim. www.voimaa.net

Anoreksia on sydämelle helvetin raskasta. Monet vetävät koko ikänsä sydänlääkitystä anoreksian jäljiltä (rytmihäiriöitä, tiheälyöntisyyttä ym.) ja tosi monet anorektikot kuolevat juuri sydämen sippaamiseen. Käy hyvä tyttö jossain kunnon lääkärillä tutkituttamassa sydän ja äkkiä. Sydän kärsii aina anoreksiasta ja saati jos se tuntuu susta oudolta! Älä rasita sydäntä turhaan ennen kuin se on oikeasti tutkittu kunnolla.

Juu, nyt kun luin tuon sinun viimeisimmän viestisi Lucie, nii olen yllä olevien tyttöjen kanssa samaa mieltä että lääkärillä käynti ehdoton jos sydän selkästi oireilee! Enkä tiennyt että sinulla on noin pitkä tausta syömishäiriöitä takanasi. Verikokeet ja sydänfilmi sinulta tulisi ainakin katsoa, jotta näkisi onko sydämen johtumisessa tms jtn pysyvää häiriöitä (elektrolyyttihäiriöt). Rytmihäiriöitä, varsinkin kammiolisälyöntejä, voi tulla täysin terveellekkin ihmiselle, eivätkä ne ole vaarallisia. Ne tuntuvat välillä ikävinäkin muljahduksina. Tarkoitus ei siis ole sinua säikäyttää nyt hengiltä tai mtn, mutta suositeltavaa on että hakeudut lääkärin arvioon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom