Olen anoreksiasta kärsinyt entinen urheilija. Osastohoidossa olen ollut viime vuonna, joka ei itselleni sopinut. Kotiinpaluun jälkeen kiihtynyt aineenvaihdunta on lähes huomaamamatta tipauttanut kaikki nesteet ja rasvat mitä sairaalassa tuli kerättyä. Mittaa nyt 157cm/41kg. Painoa tarvitsen lisää sen ymmärrän. Teen fyysistä työtä nyt kesällä ja energiaa on vähän eli treenausta en edes vielä suunnittele aloittavani. Pikku hiljaa ajattelin lisätä joogan ja pilateksen kaltaisia lajeja ja syksymmällä aloittaa sitten taas punttailun. Haluaisin kuitenkin kysyä täällä kokeneilta milloin kroppa kestää taas treenauksen ja uskallan aloittaa liikunnan eli minun tapauksessani siihen kuuluisi sekä punttia että aerobista. Viime aikoina olo on ollut todella heikko ja hemoglobiinit alhaalla eli en uskalla edes haaveilla hikiliikunnasta. Ja miten koostaa ruokavalio oikein jotta paino nousisi ja saisin mahdollisimman paljon hyvää ravintoa ja mahdollisesti lihasta siinä sivussa myös.
Sairaalan ruokatavat olivat suoraan sanottuna täyttä potaskaa ja olen aika eksyksissä. Olen selannut tuon ruokapäiväkirjaketjun moneen otteeseen, mutta tuntuu ettei se palvele täysin tämänhetkistä tilannettani kun olen kuitenkin toipilas mutta haluisin valmistaa kroppaa jo tulevaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt syön suunnilleen seuraavasti:
Aamupala:
- 2 dl ruispuuroa veteen + pari kuivattua luumua
- ruisleipä salaatilla, margariinilla ja maksamakkaralla
- 1 dl viiliä
Lounas lautasmallin mukaan:
- jauhelihakastiketta + pari rkl raejuustoa
- täysjyväpastaa
- salaatinlehtiä
- leipäviipale margariinila
Välipala:
- maitorahkaa ja muutama tuore taateli
- lasi tuoremehua
Päivällinen:
- kasvissosekeittoa lautasellinen
- leipä avokadolla ja raejuustolla
- salaatinlehtiä
Iltapala:
- ruisleipä margariinilla, salaatinlehdillä ja maksamakkaralla
- kippo maustamatonta soijajogurttia vehnäleseillä ja kuivatuilla luumuilla
Vitamiinit, rasvat, hivenaineet muut? Vatsavaivoja riittää eli kasviksia ja hedelmiä en paljoa voi syödä varsinkaan raakana. Mistä riittävä proteiini? Lisäravinnejuomista?
Sairaalan ruokatavat olivat suoraan sanottuna täyttä potaskaa ja olen aika eksyksissä. Olen selannut tuon ruokapäiväkirjaketjun moneen otteeseen, mutta tuntuu ettei se palvele täysin tämänhetkistä tilannettani kun olen kuitenkin toipilas mutta haluisin valmistaa kroppaa jo tulevaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt syön suunnilleen seuraavasti:
Aamupala:
- 2 dl ruispuuroa veteen + pari kuivattua luumua
- ruisleipä salaatilla, margariinilla ja maksamakkaralla
- 1 dl viiliä
Lounas lautasmallin mukaan:
- jauhelihakastiketta + pari rkl raejuustoa
- täysjyväpastaa
- salaatinlehtiä
- leipäviipale margariinila
Välipala:
- maitorahkaa ja muutama tuore taateli
- lasi tuoremehua
Päivällinen:
- kasvissosekeittoa lautasellinen
- leipä avokadolla ja raejuustolla
- salaatinlehtiä
Iltapala:
- ruisleipä margariinilla, salaatinlehdillä ja maksamakkaralla
- kippo maustamatonta soijajogurttia vehnäleseillä ja kuivatuilla luumuilla
Vitamiinit, rasvat, hivenaineet muut? Vatsavaivoja riittää eli kasviksia ja hedelmiä en paljoa voi syödä varsinkaan raakana. Mistä riittävä proteiini? Lisäravinnejuomista?