Missä menee vikaan ruokavalioni suhteen?

Noniin, luotan teidän apuun! Ihan "kädestä pitäen neuvot" on tervetulleita. Missä menee metsään?

Ikä 26v, paino 70kg pituus 169cm.

Painoa olis tarkotus tiputtaa 5-8kg, mutta junnaa tällä hetkellä paikoillaan. Jotain pielessä?
Treenaan salilla 1/krt vko ja aerobista 3krt/vko aina aamupalan jälkeen..

Aamupala:

1dl kaurahiutaleita& mustikoita 2dl
Keitetty kananmuna

Treeni kävely/hiit/sali

Lounas:

Jauheliha 150-200g
Kasviksia
Pastaa/riisiä n.50-100g

Välipala:

Ehrman maitorahka
10kpl cashew pähkinä
Banaani
2dl mansikoita

Päivällinen:

Salaatti, tomaatti, kurkku, vuohenjuusto 1dl katkarapu 100g oliiviöljy 1rkl, ruisleipä voilla

Iltapala:

Ruisleipä juustolla/kalkkunalla, kurkku, tomaatti, paprika, voi
Omena

Välillä välipalana on: skyr&hedelmä, munakas, profeel sokeroimaton kaakaojuoma&hedelmä, karjalanpiirakka munalla, raejuustoa&hedelmää..

Vinkkejä ihanat

Ps. Rakastan tota aamupalaa, keitetty kananmuna on ihan parasta :)

Kaupunki
Jyväskylä
Eipä tuossa sen kummempaa mene vikaan kuin että todennäköisesti syöt tällä hetkellä kulutuksen verran. Jos haluat painoa alas, niin joko pitää lisätä liikuntaa tai vähentää ruokaa. Lounaasta voi vähentää lihan osuutta, päivällisessä on liian iso kasa rasvaa (nopeasti laskettuna n. 40g eli siitä yksistään tulee jo 370kCal) jne.

Mopsy80

Hopeless Gage
Jos mä olisin sä, tekisin näin:

1. Lisäisin kaurapuuroon voisilmän. Tai ehkä söisin kaksi munaa voin kanssa ja jättäisin puuron pois.

2. Lisäisin pastaruokaan reilusti parmesaania ja riisiruokaan kermaa/kookoskermaa

3. Salaattiin oliiviöljyä ainakin triplasti enemmän ja lisukkeeksi enemmän proteiinia, tyyliin 200g kanaa

En syö gluteenia mutta nuo leivät olisivat mulla puhdasta kauraa rukiin sijaan, jos sä et gluteenista saa oireita niin ruiskleipä ihan ok.

4. Kävisin lenkillä mieluiten joka päivä, ei mitään tappotahtia vaan silleen suht kevyesti että voi keskustella kaverin kanssa jos on lenkkikaveri.

4. Salilla treenaisin ehdottomasti 3-4 kertaa viikossa 60 min.

5. Kahvia joisin 3-8 kuppia päivässä (jos unet eivät kärsi) ja sopivasti muita nesteitä pitkin päivää.

E. Ja tässä on siis menetelmänä aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tehostaminen. Systeemini perustuu paljolti Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti - ja Hormonitasapaino kirjoissa esiteltyihin juttuihin.

Delgado

Base animal
Ikä
36
5. Kahvia joisin 3-8 kuppia päivässä (jos unet eivät kärsi) ja sopivasti muita nesteitä pitkin päivää.
Mun on tähän määrään pakko tarttua, koska se on tosi paljon. Mä en henk koht usko, että kofeiini enää on ystävä kun sitä vedellään noin paljon ja epäilemättä pitkin päivää. Kolme kuppia vielä, nojoo, vaikka itse saisin jo siitä määrästä ahdistuskohtauksen. Kahdeksan? Stressireaktionhan kofeiini kropassa tekee, vaikkakin ilmeisesti sen vaikutus vähenee toleranssin myötä. En silti usko olevan kovin järkevää rässiä kortisolirytmiä lipittämällä kahvia ylettömästi. Unettomuus ei ole ainoa kofeiinin liikasaannin oire, vaan tarkkailisin myös psyykkisiä oireita, kuten ahdistusta ja jos jatkuvasti alkaa flunssat ja muut vaivata, niin sieltä kahvista voi syyllinen löytyä...

Mopsy80

Hopeless Gage
Mun on tähän määrään pakko tarttua, koska se on tosi paljon. Mä en henk koht usko, että kofeiini enää on ystävä kun sitä vedellään noin paljon ja epäilemättä pitkin päivää. Kolme kuppia vielä, nojoo, vaikka itse saisin jo siitä määrästä ahdistuskohtauksen. Kahdeksan? Stressireaktionhan kofeiini kropassa tekee, vaikkakin ilmeisesti sen vaikutus vähenee toleranssin myötä. En silti usko olevan kovin järkevää rässiä kortisolirytmiä lipittämällä kahvia ylettömästi. Unettomuus ei ole ainoa kofeiinin liikasaannin oire, vaan tarkkailisin myös psyykkisiä oireita, kuten ahdistusta ja jos jatkuvasti alkaa flunssat ja muut vaivata, niin sieltä kahvista voi syyllinen löytyä...
Voi olla niinkin, mutta kyllähän se myös boostaa aineenvaihduntaa todella tehokkaasti. Ehkä 8 kuppia on kyllä useimmille liikaa ja enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Tai jos on sellainen pieni posliinikuppi? Toisaalta juuri luin tutkimuksesta jonka mukaan todella suuri määrä kahvia ehkäisee dementiaa :D
Mun tapauksessa ahdistuneisuus ja flunssat selittyvät täysin muilla syillä kuin kahvilla ja itsekin muistin vasta nyt että juon aina tummapaahtoista kun sitä vain on saatavilla ja siinähän on vähemmän kofeiinia...

Osaako joku näin äkkiseltään sanoa mikä mun kulutus on? Eli mikä kalori määrä se olisi mihin tähtään, ja vaje ois se 200-500kcal että paino lähtis alaspäin?

Juon vettä 2-3L, nukun helposti 10h yössä ja kahvia juon n. 1-3kuppia päivässä.

Kaura vai ruisleipä?

Kaupunki
Jyväskylä
Kulutus riippuu ihan sun päivän aktiivisuustasosta. Onko enemmän istumista (esim. koulu tai toimistotyö) vai seisomista/liikkumista?

Mopsy80

Hopeless Gage
Osaako joku näin äkkiseltään sanoa mikä mun kulutus on? Eli mikä kalori määrä se olisi mihin tähtään, ja vaje ois se 200-500kcal että paino lähtis alaspäin?

Juon vettä 2-3L, nukun helposti 10h yössä ja kahvia juon n. 1-3kuppia päivässä.

Kaura vai ruisleipä?
Kropan muokkaaminen on ihan mahdollista ilman kalorien vahtausta ja juuri sulla toimivaa energia- ja makromäärää on näin mahdotonta sanoa. Salitreenejä kannattaa ehdottomasti lisätä, niin syödä voi paljon enemmän. Jos joku kalorimäärä pitäisi heittää niin 1800-2200 riippuen kuinka raskaasti liikut.

Työ on kolmivuorotyö, seisomaduuni missä liikutaan aika paljon. Ok, otan salitreenejä viikkoon 2kpl. Se näyttää tältä:

Sumokyykky&pystypunnerrus kahvakuullalla
Penkkipunnerrus kp
Vatsat
Ylätalja kolmiolla
Haukka taljassa
Ojentajat taljassa
Askelkyykky ilman painoa
Vatsat
Maastaveto kahvakuulalla

Hakoteillä tässäkin?

Mopsy80

Hopeless Gage
Työ on kolmivuorotyö, seisomaduuni missä liikutaan aika paljon. Ok, otan salitreenejä viikkoon 2kpl. Se näyttää tältä:

Sumokyykky&pystypunnerrus kahvakuullalla
Penkkipunnerrus kp
Vatsat
Ylätalja kolmiolla
Haukka taljassa
Ojentajat taljassa
Askelkyykky ilman painoa
Vatsat
Maastaveto kahvakuulalla

Hakoteillä tässäkin?
Tuliko vatsat vahingossa mainittua kahdesti?

Onhan siinä monipuolisesti liikkeitä. Kuinka raskaalta tuntuu ja pyritkö lisäämään painoja? Tuntuuko lihaksissa seuraavana päivänä?

Oho, tuli!

Kyllä mä isoilla paninoilla teen ja viimeseen asti. Ja seuraavana päivänä hellänä!

Kaupunki
Jyväskylä
Jos nyt tuohon salitreeniin jotain muutosta tekisin, niin siirtäisin maastavedon treenin alkupuolelle ja lisäisin ehkä selälle vaakasoudun taljassa tai kulmasoudun.

Laihtumista ajatellen sopiva kalorimäärä asettuu varmaankin tuonne 1800-2200kcal haarukkaan. Arvioisin että tuossa sun esimerkkipäivässä on n. 2100-2300kcal (riippuen siitä, onko niitä leipiä yksi vai kaksi, kuinka paljon niiden päälle sitä voita ja juustoa menee, onko juusto täysrasvaista jne), eli nykyisillä liikunnoilla laihtumisen kannalta sopiva määrä on todennäköisesti lähempänä sitä 1800kcal. Jos nyt jonkun yksittäisen muutoksen tekisin, niin aamupalaan lisää proteiinia, siitä tulee aika vähän. Vaikka se rasva on tarpeen, niin ei sitä kuitenkaan enempäänsä kannata käyttää, koska siitä tulee paljon kaloreita (1g rasvaa = 9kcal, kun 1g proteiinia tai hiilaria = 4g), ja laihtumista ei vaan tapahdu, jos syö saman verran kuin kuluttaa.

Niin joo ja sillä, syökä kaura- vai ruisleipää ei ole minkään valrtakunnan merkitystä (kunhan on täyjyvää), jos kumpikin sopii itselle.

Delgado

Base animal
Ikä
36
Mikä on salitreenissä tavoitteena? Treenin arvioiminen pitää aloittaa tavoitteen arvioinnista: tuo yllä kuvattu treeni on varmasti aivan ok peruskunnon ylläpitämiseen, mutta erityisesti alakropan osalta hyvin kevyt ja tuskin kasvattaa erityisen tehokkaasti voimaa tietyn pisteen jälkeen tai lihasmassaa - mikä toki on ok, jos siihen ei edes pyritä.

Kaupunki
Jyväskylä
Täytyy myös huomioida, että tuo 1xvko salitreeni ei juuri kehittymistä mahdollista (ainakaan ihan ensimmäisten treenikuukausien jälkeen), joten sikäli tuo ohjelma on peruskunnon ylläpitämiseen ihan ok. Jos tavoitteena on lisätä voimaa ta massaa, niin silloin pitää myös treenikertoja lisätä.

Treenin suunnittelin nyt kesän ajaksi, jotta peruskunto pysyy yllä. Syksyllä taas kovempaa!

Ikä
41
No kyykyt ja vedot kahvakuulalla kuulostaa aika satujumpalta, tai sitten teillä päin on jäätävän kokoisia kahvakuulia!

Miltäs nyt näyttää?

Aamupala: kaurapuuro 1dl& mustikoita, kananmuna

Lounas: jauhelihakeitto 1 lautasellinen ( peruna, jauheliha, sipuli, porkkana, parsakaali) ja herneitä kourallinen

Välipala: maitorahka& loraus bonne mangososetta& puolikas banaani

Illallinen: 3 varhaisperunaa paino 176g raakana, loimulohta 125g& paljon kasvikisa

Iltapala: jälkiuunileipä, oivariini, 2x kalkkunaleike, tomaattia & 80g pensasmustikoita

Mä olen sua melkein 10 kg kevyempi, liikunnan määrä ja työn raskaus taitaa olla ainakin sinne päin samalla tasolla. Dieetin aloituskalorit oli noin 2400, ja sillä lähti paino putoamaan, tietysti myöhemmin joutui pudottamaan pari kertaa vähän lisää.

Anyways, älä pudota kaloreita liian alas. Menemällä liian kauan liian pienillä kaloreilla saa vaan kropan ja aineenvaihdunnan sekaisin. Aiemmin ehdotettu 1800 kuulostaa mun mielestä tosi vähältä, jos liikut ja olet jalkojen päällä kahdeksan tuntia päivässä. Mulla sen 10 kg kevyempänä on kalorit noin alhaalla vain dieetin muutama viimeinen viikko, max kuukausi.

Kaupunki
Turku
Vähän riippuu aineenvaihdunnasta. Mulla on kalorit 1800 ja paska aineenvaihdunta, en kyllä tee aerobista yhtään, koska en tykkää siitä (sen verukkeellahan voisin syödä enemmän jos tekisin, mutta otan käyttöön vasta, kun en halua enää tiputella kaloreita), treenaan tällä hetkellä 3*viikko yksijakoisella (normisti 5 kertaa sekajaolla) ja salitaustaa 4v.. 176 ja 74-75 tällä hetkellä.

E: joskus alhaisemmat kalorit eivät olekaan oikea ratkaisu jos paino junnaa, silloin voi kokeilla esimerkiksi lisätä 100 kcal päivään viikon ajaksi ja katsoa mitä tapahtuu, jos vaikka paino lähtisi laskuun. AP:lla kuitenkin todennäköisesti vaan normi kulutus ei ole tarpeeksi korkea eikä kyse ole liian alhaisista kaloreista...

Viimeksi muokattu: