Minkä ikäisenä on liian vanha aloittamaan BJJ:n?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
BJJ on alkanut kiinnostamaan ihan todenteolla, mutta ikääkin on jo kertynyt ja neljäkymmentä on lähempänä kuin kolmekymmentä (olen nainen). Onko näin vanhana enään mitään järkeä aloittaa BJJtä? Veikkaan ainakin, että kanssatreenajat ovat paljonkin nuorempia.. Aikaisempi kamppailutausta koostuu Hokutoryu-jujutsusta ja nyrkeilystä. Hoku on jäänyt pari vuotta sitten, koska ainakin meidän seurassa heittotreeniä oli todella paljon ja se ei enään napannut. Nyrkkeilemässä olen käynyt vielä satunnaisesti, mutta olen aina tykännyt enemmän nujuta matossa kuin pystyssä. Kokemuksia, kannattaako?

Et todellakaan ole liian vanha aloittamaan. Omassa seurassa vanhin aktiivi taitaa lähenellä 55 ja useampi on n. 35-45vuotias. "Onko näin vanhana enään mitään järkeä aloittaa BJJtä?" Riippuu omista tavotteista. Jos tavoite on olla mustienvöiden maailmanmestari niin saattaa olla myöhäistä (tosin ikänaistenluokat tarjoaa tähänkin mahdollisuuden) mutta jos haluaa vain hauskan harrastuksen ja, vaikka kilpaillakkin vielä alemmissa vyösarjoissa niin et todellakaan ole liian vanha.

Ei todellakaan ole myöhäistä aloittaa. En nyt tiedä mitä kamppailulajeja ei kannata aloittaa nelikymppisenä, mutta Bjj ei ainakaan niihin kuulu. Arpomiset sikseen ja heti peruskurssille jos vähänkin polttelee. Hommaan pääsee kyllä nopeasti sisään, varsinkin kun sinulla jo jonkin verran on kamppailutaustaa. Eli kärsivällisesti se parin kuukauden peruskurssi läpi, ja sitten sitä pääsee jo sprrailemaan enemmän.

90-vuotiaana en enää lähtis kokeilee. Jos on perusterve, niin ikä ei ole este BJJ:n aloittamiselle. Syksyllä taitaa alkeiskurssitkin taas rullata, joten sekaan vaan rohkeesti.

Kyllä se raja jossain 60v. tuntumassa varmaan on?? Mutta nelikymppiset on vielä sen verran vetreitä,että ei muuta kuin mukaan vaan!

Jos treenata vain haluat niin mikäs siinä jos kroppa vaan toimii. Jos kilpailemaan haikailet ja haluat maailman paras olla niin siihen ei kyllä kovin realistisia mahdollisuuksia ole.

Omalta kohdalta pitää todeta, että ainut rajoitus on ollut paikkojen kestäminen, kun pientä itsensä kolhimista ei voi oikein välttää. Mä onnistuin telomaan itseni reeneissä vähän pahemminkin ja nyt tulee taas kokonaisuudessaan noin 7kk:n totaalitauko, joten joudun aloittamaan käytännössä kolmatta kertaa suht alusta vuoden vaihteen tienoilla.

Positiivisina puolina todettakoon, että ainakin paikallisella salilla on todella leppoisa reenata, reenikavereina on hyviä tyyppejä eikä ton parempaa ja kokonaisvaltaisempaa liikuntaa ole tullut vastaan.

Ehdottomasti kannattaa lähteä ainakin kokeilemaan. Selän ja niskan (tietty muidenkin paikkojen) lihashuollosta kun pitää huolen ja opettelee painimaan järkevästi, eikä runno koko ajan järjetöntä voimapainia tai jatkuvaa white belt-spasm:ia, niin bjj:stä riittää harrastamista vuosikymmeniksi vielä!

Pitäs kaivaa jostain se kuva missä oli 70v whitebeltti ja alla teksti best day to start bjj is today tai jotain sellasta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan se realistinen "liian vanha" -raja on jossain 65-75 vuoden tietämillä, jos nyt puhutaan mielekkäästä harrastuksesta perusterveelle ihmiselle.

Aloittajalle näen itseasiassa suuremman ongelman siinä että on nainen. Kannattaa varmistaa että seurassa on muitakin naisia treenaamassa, koska ei ole kauhean motivoivaa painia jatkuvasti 15-40 kiloa painavampien parien kanssa. Toki se onnistuu välillä, mutta jos ei ole yhtään saman kokoista treenaajaa, niin se on pidemmän päälle ikävää. Monissa seuroissa onneksi on nykyään myös naisjujutsukoita, mutta on täysiä miesporukoitakin.

Itseä kiinnostaa tämä laji myös! Onko muistissa jotain hyviä linkkejä,että voisin vähän lajista opiskella? Olen aina halunnut jotain kamppailulajia kokeilla,mutten jostain syystä vaan ole kehdannut mennä. Nyt muutin uudelle paikkakunnalle ja sattuu tämmöinen seura löytymään. Alkeiskurssi meni juuri ohi,mutta ideana olisi seuraavana syksynä aloittaa. Olen 21v mies,joten ikä ei pitäisi olla ongelma :)

Kiitos kommenteista. Löysin kuin löysinkin itseni BJJ:n peruskurssilta :) Kurssi, jolla olen, on tarkoitettu pelkästään naisille joten sopivan kokoiseia treenipareja löytyy :) Ja kyllä täytyy sanoa että aiemmasta Hokutoryu -taustasta on ollut hyötyä, esim samantyyppisiä kehonhallinta harjoitteita on paljon. Kyllä kannatti aloittaa =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom