Mimmeissä vuorotyöntekijöitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JennaJ
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Heippa!

Tarkoitus olisi nyt kesän jälkeen karistella kiloja. On tullut "vähän" liikaa herkuteltua kesän aikana. :face: Tarkoitus olisi karsia runsaalla kädellä hiilareita ja lisätä proteiinia. Tarvitsen kipeästi teidän vinkkejä/kokemuksia vhh:n ja kolmivuorotyön yhdistämisestä, varsinkin yövuorot tulee olemaan hankalia. Työ välillä hyvinkin hektistä kaikissa vuoroissa. Ruokailuajat heittelee paljonkin, mutta ongelmaksi muodostunut yövuorojen syöminen. Ruokailuajoissa ei sinänsä ole yövuoroissa ongelmia. Ongelmana on se, että yövuorossa syöminen ei yksinkertaisesti maistu. Varsinkin aamuyöstä ei tahdo mennä mikään alas. Onko vinkkejä proteiinipitoisista ruuista, jotka menisi koht. kivuttomasti alas? Ongelmana myös imeytymishäiriöt (perinnöllistä ongelmaa vatsan kanssa). Verensokerit heittelee tämän imeytymisongelman takia ja työterkkari käski muistaa syödä tarpeeksi usein. Sokerit laskee pahimmillaan siis 3.1, joka on todella turhan alhainen (en sairasta diabeetestä). Syötävä siis olisi säännöllisesti, myös pitkiä hiilareita mielellään joka aterialla vähän. Hieman ongelmalliseksihan tämä menee, mutta painoa olisi saatava alaspäin.

Tulipas vaihteeksi sekavaa tekstiä. :D Toivottavasti teillä on jotain kokemuksia/ehdotuksia/mielipiteitä ym yövuorosyömisten suhteen! :)

^ Itselläni vatsa on yövuoroissa ns. lepotilassa, eli syöminen aiheuttaa turvotusta, mikään ei liiku mihinkään koska keho luulee, että nukutaan. Myös diureesi on heikkoa, joten en viitsi juoda kauheasti ettei sitten aamulla pissata kun pitäisi nukkua. Syön rahkaa, raejuustoa, puddingia ym. yöllä. En syö juurikaan hiilihydraattia öisin, koska minulla on myös taipumista reaktiiviseen hypoglykemiaan ja hiilariateria väsyttäisi vaan kamalasti. Ennen puoltayötä saatan syödä jotain hiilaripitoisempaa.

Aamulla ennen nukkumaanmenoa syön sitten aamupalaksi suuren annoksen puuroa, raejuustoa ja voita - hiilihydraatti laskee kortisolitasoa ja nukuttaa mukavasti.

Mun työ on yövuoroissa ihan tosi stressaavaa fyysisesti ja henkisesti, vaikka välillä toki on rauhallisempaakin. Yleensä yövuoron jälkeen herätessä vointi on todella huono ja kuvottava. Salilla saatan käydä sinä päivänä kun aloitan valvomisen, mutta yövuorojen välipäivät pötköttelen ja teen ehkä korkeintaan jotain kotihommia tai kävelen kauppaan. Illemmalla yleensä nukun vielä uudestaan. Harvoin sinä päivänäkään käyn salilla kun lopetan valvomisen. Herään yleensä 12 aikaan jotta illalla tulisi uni ja päivä menee ihan haahuillessa.

Mulla on yleensä 3-viikossa 2 tai 3 yövuoroa putkeen, onneksi ei enempää. Ei tunnu pitkässä juoksussa missään jos jättää nämä ajat treenaamatta. Treeni ilman kunnon palautumista on kuitenkin ainakin omasta mielestä ihan miinuksen puolelle.

Nuorempana yövuorot sopivat vähän paremmin, mutta ei enää nykyään...

Kiitti vinkeistä nium :) kaks viikkoa nyt takana vhh-diettiä. Paino tippuu hitaasti, mutta ei näillä kiloilla kovin nopeesti pidäkkään pudota. Noista puddingeista vielä, onko ne oikeesti hyvän makusia? Aika hinnakkaita on ja en oo viittiny kokeilu mielessä sellaisia ostella.
Yövuorot meni kohtuullisen kivuttomasti viime viikolla lukuunottamatta mun mahan sekoilua puolessa välissä öitä. Mutta se on kyllä aika normaalia mulla, joten ei siitä paineita. Söin pääasiassa rahkaa ja vähän marjoja aamuyöstä. Ja niitä hiilareita ennen puolta yötä. Kyllä täytyy sanoa, että vhh:n aloittaminen ja yövuorot ei sopinu hyvin samalle viikolle. Oli kohtalaisen sippi-olo :D

Heipparallaa, olipa hyvä kun löysin tämän threadin. Just sopivasti sillä aloittelen ens viikolla 3-vuorossa osastonsihteerinä ja nyt kun oma ruokavalio on saatu "rullaamaan" niin alkaakin sitten tämä uusi pähkäileminen ruoan kanssa ja ateriarytmin sovittaminen vuorotyöhön. Aamuvirkkuna taitaa kuitenki eniten jännittää miten jaksaa ensimmäiset yöt mutta onneksi eka vuorot tuntuu leppoisilta.

Treenien suhteen taidan ottaa alkuun "tunnustelevan" linjan että teen aerobista, kevyttä lenkkiä yövuorojen aikaan ja punttitreenit sitte muina aikoina.
Lisähaastetta tuo työmatka, tykkään kyllä pyöräillä sen 3 km suuntaansa mutta kun punttisali on ihan toisessa suunnassa niin sinne pitää käydä jo välissä kamppeet vaihtamassa kassiin ja siinäpä piileekin se riski että jää sohvalle huokaileen..

:hyper:
Heipparallaa, olipa hyvä kun löysin tämän threadin. Just sopivasti sillä aloittelen ens viikolla 3-vuorossa osastonsihteerinä ja nyt kun oma ruokavalio on saatu "rullaamaan" niin alkaakin sitten tämä uusi pähkäileminen ruoan kanssa ja ateriarytmin sovittaminen vuorotyöhön. Aamuvirkkuna taitaa kuitenki eniten jännittää miten jaksaa ensimmäiset yöt mutta onneksi eka vuorot tuntuu leppoisilta.

Treenien suhteen taidan ottaa alkuun "tunnustelevan" linjan että teen aerobista, kevyttä lenkkiä yövuorojen aikaan ja punttitreenit sitte muina aikoina.
Lisähaastetta tuo työmatka, tykkään kyllä pyöräillä sen 3 km suuntaansa mutta kun punttisali on ihan toisessa suunnassa niin sinne pitää käydä jo välissä kamppeet vaihtamassa kassiin ja siinäpä piileekin se riski että jää sohvalle huokaileen..

Niin ja ois kiva saada lisävinkkejä :hyper:

Vuorotyöläinen täällä myös. Välillä haasteellista järkevä syöminen varsinki yövuorojen ajankohtana, kun väsyneenä iskee joskus järjettömät himot syödä mitä vaan, mihin käsi osuu. :D

Aamu-(6-14) ja ilta(14-22)vuoroissa tulee syötyä ihan tavallista ruokaa, mut yövuoroissa kevyemmin. Rahkaa/hedelmää/salaattia+liha. Hiilarit vähemmälle ni ei ala väsyttämään. :) ja yövuoroissa aamupuolella yötä vähän ennen kotiin lähtöä leipä/jogurttia/hiutaleita tms, että tulee sit uni mukavasti heti kun pääsee kotiin.

Liikunta yleensä aamuvuorojen jälkeen, yövuorojen välissä päivällä tai vapaapäivisin, jaksamisen mukaan. Väsyneenä jätän suosiolla liikunnan vähemmälle ja keskityn työvuorosta palautumiseen.

Itse olen niin sekavissa työvuoroissa (kolmivuoro) että ruokailu menee ajallaan ja työ omallaan. Olen päivystyksessä sairaanhoitajana ja aina ei pääse kellon lyömänä syömään. Yleensä kuitenkin kun petaa hommaa ajoissa siihen, niin pääsee suht oikealla ajallaan.
Vuorot on pääsääntöisesti 7:45h, mutta teen ns. tuplavuoroja eli aamusta 7:30-22 iltaan. Yöt on 10h ellen tee ilta+yötä eli 16h.

Muuten arjen ruokailut menee samalla tavalla aina. Yöt minulla on putkessa, joten niiden rytmin kääntö vaatii pelaamista. Loogisesti jostain puuttuu jossain vaiheessa ruoka ja johonkin se on sijoitettava, joten siirrän yövuoro putken alkupäivään yhden välipalan lisää. Yön aikana nautin vain mehukeittoa, rahkaa ja jotain kuitua kuten leseitä tai hiutaleita. Näin ollen rytmin kääntäminen normiarkeen on helpompaa kun syö aamu- sekä iltapalan yöllä. Lämpimät jäävät sitten päivälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom