Mimmeiltä apua !

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Heippa kaikille!

Löytypä kerrassaan mainio saitti! :thumbs: täältä luulen uskaltavani kysäistä muutamaa perusasiaa...

Oon taas muutaman vuoden tauon jälkeen päättäny vielä kerran yrittää nykästä itteni kovaan kuntoon (ilmeisesti 30-kriisi). huomasin että ikä alkaa jo senverran painaa että kroppa ei muutukkaan kun vaan vilkasee salin ovesta sisään.
mun treenaus on kautta aikojen ollu aikamoista roiskimista sinne-tänne. joskus salilla kehitystä on tullu..toisinaan ei. viime vuodet oon kuntoillu enemmän ja vähemmän satunnaisesti, lähinnä erilaisia jumppia. peruskunto kuitenkin on omasta mielestä suht hyvä.

mun tän hetkinen ohjelma koostuu seuraavasti:

ma - salilla jalat ja selkä + puolen tunnin vatsa-jumppa
ti - salilla kädet ja olkapäät + bodypump
ke - salilla sekalaista ennen vatsa-pakara jumppaa
to - vapaa
pe - salilla selkä, kädet ja olkapäät (kevyt) + budypump
viikonloppu vapaata

oon pitäny tota yllä nyt noin nelisen kuukautta.
ja nyt toi roiskiminen alkais riittää...
mun pitäis varmaan alkaa priorisoida että mitä tuolla jumpilla ja salilla haluis tehä... laihtua vai kehittää lihasta... nykysellään toi mun ohjelma on ihan paska.
siis lopullisena tavotteena mulla olis saaha mukavan lihaksikas kroppa.

periaatteessa olis kai kaks vaihtoehtoa...joko käydä pelkästään jumpissa laihtumassa tai sit alkaa
käydä salilla ja vaan kerran viikossa jumpassa. toi mun nykynen yhistelmä ei toimi miltään kantilta...blaaahhh!!!

vai pitäskö ekaks käyä just vaan jumpassa ja laihuttaa sopivaksi ja sit vasta alkaa käydä salilla??
vai onko lihaksistoa vaikeempi saaha isommaks luikkuna vai tälläsenä kun nyt, että on vähän läsää?
mun mitat on 162/noin 65.
jos tanakampana jaksaa paremmin nii sit nyt pitäs jättää jumppaa väliin ja korvata salilla ja sit kun on tarpeeks
lihaksistoa niin mennä jumppaa laihuttaa ne esiin??

paitsi että noistakaa ei oo mitää hyötyä kun syö vääränlaisia ruokia....millasella ruokasetillä olis hyvä alottaa?. tiedän kyllä sen 2g/kiloa kohti, mutta mun ravintoaine tietous on tod huono....

Tästä tulikin aikamoinen vuodatus :zzzz:
mutta kiitollisena otan vastaan jos joku viittii kirjotella jotain neuvontynkää.

Tervetuloa, täällä toinen kolmikymppinen (tai hieman jo ylikin, itse asiassa...)! :)

Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että nykyisellään ohjelmasi ei ole toimiva. ;) Jos haluat säilyttää viikko-ohjelmassasi sekä jumpat että salin, niin miten olisi 2-3 salitreeniä/vko ja 2 jumppaa/vko? Mielestäni kannattaisi tällöin valita enemmänkin aerobisia, liikkuvampia jumppia, ei niinkään lihaskuntotunteja kuten bodypumpia - lihaksethan treenataan jo salilla tehokkaasti. EHDOTTOMASTI muuten kannattaa käydä salilla myös laihdutusaikana, tällöin pystytään minimoimaan dieetillä muuten uhkaava lihaskato.

Mitään kovin ankaraa laihdutuskuuria en kyllä sinulle suosittelisi, vaan mielestäni ruokaremontti ja treenitapojen järkeistäminen riittää. Varsinaista ylipainoahan sinulla ei nimittäin ole (on toki totta, että mitat eivät kerro kaikkea, mutten siltikään usko mihinkään megalomaaniseen fläsän määrään tässä tapauksessa). Ihan vertailun vuoksi, oma pituus ja paino taitavat olla melko tarkkaan samat kuin sinullakin, enkä edes harkitse kiristelyä ennenkuin ehkä joskus ensi keväänä, talven "massakauden" jälkeen :D

Kannattaa selailla mimmien palstaa (ja toki myös FAQia), täältä löytyy paljon hyvää tietoa niin treeniohjelmaan kuin syömiseenkin liittyen. Oikeaan paikkaan olet tiesi löytänyt! :thumbs:

EDIT: Noita ruokailuista sen verran, että proteiinia olisi tosiaan hyvä saada se 2g/painokilo/kk, ja rasvaa vähintään 40 g/vrk. Hiilihydraateista on sitten vara vähentää, niillä pystyy helposti säätämään energiansaantia haluttuun suuntaa. Pois nopeat hiilarit = valkoiset viljatuotteet ja sokerit, tilalle kuitupitoista ruisleipää, täysjyväriisiä, tummaa pastaa... Vihanneksia ja hedelmiä on lupa syödä reilusti, suositus on vähintään puoli kiloa päivässä.

Laihduttaminen - tai itse asiassa puhuisin mieluummin rasvanpoltosta - ei muuten välttämättä vaadi aerobista liikuntaa, vaan kyse on loppuviimein vain ja ainoastaan siitä, että energiaa syödään vähemmän kuin kulutetaan. Eli ei kannata ajatella niin, että "mä sitten jumppaan ja lenkkeilen ne kilot pois", vaan järkevä miinuskaloridieetti, tiukka punttitreeni (etteivät lihakset häviä) ja sopiva määrä aerobista liikuntaa tuovat yhdessä halutun lopputuloksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom