Millaista lasia 40D:n kaveriksi?

Olen hankkimassa ensimmäistä järkkäriäni ja olen kohtuu vahvasti päätynyt 40D:hen (yli tuloillaan olevan 450D:n).

Tuosta on aika kova kitti maitolaiturilla EF-S 17-55mm 2.8 lasilla. Hintaa karvan alle pari tonnia. Osaisiko joku suositella tälle jotain vaihtoehtoja?

Mitä muuta oheissälää aloitteleva kuvaaja oikeastaan tarvitsee?

Olen hankkimassa ensimmäistä järkkäriäni ja olen kohtuu vahvasti päätynyt 40D:hen (yli tuloillaan olevan 450D:n).

Tuosta on aika kova kitti maitolaiturilla EF-S 17-55mm 2.8 lasilla. Hintaa karvan alle pari tonnia. Osaisiko joku suositella tälle jotain vaihtoehtoja?

Mitä muuta oheissälää aloitteleva kuvaaja oikeastaan tarvitsee?

Hyvä lasi mutta jää virattomaksi jos vaihdat täyskennoon. Osta ennemmin 17-40 4L tai sitten 10-20 sigma ja sille kaveriksi 24-105 4L .

Yksi hinta/laatusuhteeltaan erinomainen lasi on 70-200/4L (~600e), jos varat riittää niin IS vielä päälle (~+400e). Kukaan moisen hankkinut tuntemani ei ole ollut pettynyt, Mikeä ei lasketa koska sillä on 2.8 versio ;) Joka sitäpaitsi painaa ihan älyttömästi jo. Tuo 17-40/4L on myös varsin erinomainen.

Lasien lisäksi tarvitset tripodin ja sille hyvän pään, salaman ja kenties heijastimia. Tripodi kannattaa ostaa hiilikuituna, ja pää puolestaan kuulapäänä, laatu tarpeen mukaan. Laseihin verrattuna tripodi+pää ovat kuitenkin halpa lisuke.

Salamaksi ei paljoa muita kuin 580EX:ää kannata lähteä suosittelemaan, tosin hyvää hintaa sille kannattaa jahdata hetki jos toinen, tuo 500e hinta mitä esim. verkkokauppa.com siitä (tosin MKII:sta) pyytää on aika älytön, kaukomailla (MKI, 2v sitten) maksoi sen ~300e. Jos varaa riittää niin kaksin kappalein, kyseisessä pyssyssä kun on langaton lähetin myös ohessa.

Heijastimet, softboxit, sateenvarjot ja muut tuskin ovat niitä ensimmäisen vaiheen pakollisia ostoksia, mutta eivätpä nuokaan ole mitenkään hurjia hinnoiltaan. Itse julkisilla liikkuvana en halua raahata kauheaa kasaa tavaraa mukana, joten ostin tripodiin liitettävän sateenvarjopidikkeen flashgun-kiinnitteellä. Eihän se nyt tietenkään mitään ammattivaloja vastaa, mutta eipä vastannut hintakaan; kiinnite 20e, sateenvarjo 8e.

Linsseihin kannattaa ostaa UV-filterit tai ainakin lens protectorit välittömästi. Nämä eivät vaikuta kuvanlaatuun laisinkaan (poislukien mahdolliset heijastumat jos esimerkiksi vastavalosuoja ei ole käytössä), mutta haluat mielummin naarmuttaa sen 10e filterin kuin 1000e linssin.

Jos päädyt noita vähänkin raskaampia laseja hankkimaan, huomannet myös tarpeelliseksi vaihtaa kaulanauhan vähän parempaan, ts. pehmustetumpi ja leveämpi malli on niskan kiitos. Akkuperä on kai mielipidekysymys, monet moisesta tykkää - itse taas inhoan.

Säämiskä ja silmälasienpuhdistusaineitta, ilmapuhallin ja suti sitten puhdistusvälineiksi kuvauslaukkuun mukaan, niin saat putsattua siihen filteriin tarttunutta likaakin kuvausreissulla.

Kiitos näistä.

Kävi kyllä kieltämättä itselläkin mielessä tuo mahdollinen kinokennoon vaihto ja sen tuomat ongelmat lasin kanssa. Mutta eiköhän tuo kuitenkin kaupaksi mene jos niikseen tulee.

Tuo 2.8 valovoima tulee ihan tarpeeseen. Niin ja uohdin tuossa myös mainita, että telepään jutut jäävät itsellä vähemmälle (tai niin ainakin nyt ajattelen), joten tuollainen laajis-normaali lasitavara on sitä, mitä haen, ainakin näin aluksi.

Mitäköhän jos hommaisikin 10-22 (tai ehkä sigma) sekä 50 1.4 lasit tai joku muu setti... Mulla kun on joku ihme fiksaatio tuohon kiinteään viiskymppiseen. Olisiko tässä mitään järkeä?

Mistä muuten kannattaisi kysellä käytettyjä laseja? Onko muita kuin rajala?

Digicamera.netistä voi löytää helmiä halvalla, jos vaan jaksaa seurailla tarpeeksi ;) Tietty mitään takuita ei saa yksityiseltä niinkuin kaupasta.

Itse annan myös pisteet 580ex:lle, hyvänä kompaktina on toiminut, eikä maksanut käytettynä hurjasti.

Kiitos näistä.

Kävi kyllä kieltämättä itselläkin mielessä tuo mahdollinen kinokennoon vaihto ja sen tuomat ongelmat lasin kanssa. Mutta eiköhän tuo kuitenkin kaupaksi mene jos niikseen tulee.

Tuo 2.8 valovoima tulee ihan tarpeeseen. Niin ja uohdin tuossa myös mainita, että telepään jutut jäävät itsellä vähemmälle (tai niin ainakin nyt ajattelen), joten tuollainen laajis-normaali lasitavara on sitä, mitä haen, ainakin näin aluksi.

Mitäköhän jos hommaisikin 10-22 (tai ehkä sigma) sekä 50 1.4 lasit tai joku muu setti... Mulla kun on joku ihme fiksaatio tuohon kiinteään viiskymppiseen. Olisiko tässä mitään järkeä?

Mistä muuten kannattaisi kysellä käytettyjä laseja? Onko muita kuin rajala?

Sigman 10-20 on hyvä laajis hintaisekseen. 50mm 1.4 on kova lasi mutta cropissa auttamatta pitkä. Täyskennossa 50mm on niin rautaa ettei mikään.

Viikonloppuna kuvailin 50mm f1.2 ja 85mm f1.2 kakkuloiden kanssa ja ei voi kuin taivastella kuinka kova pari. Pitää toi 1.2 versio hommata itselle jossain välissä.

50mm on hyvä polttoväli juu, se on nimittäin yksinkertaisimpia mahdollisia rakentaa: Siispä saadaan edullisesti optisesti hyvää laatua. Canonin 50/1.8mkII lasia on sanottu jopa legendaariseksi hinta/laatusuhteeltaan. Ostin itse moisen 2002 alussa vastavalosuojalla varustettuna käytettynä 30 euron hintaan, on kyllä ollut paras sijoitus kameraostoksissani. 70-200/4L sitten heti kakkosena perään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom