millä perusteella proteiini ostetaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pajero
  • Aloitettu Aloitettu
Mielestäni keskustelu proteiinin hinnasta on hieman hakoteillä. Itsekin katson kyllä proteiinin hintaa kun sitä ostan, mutta en pyri jääräpäisesti löytämään halvinta proteiinituotetta vaan etsin mielestäni parhaan hinta/laatusuhteen omaavan proteiinin ja ainakin kokeilen sitä vaikka se olisi kallistakin. Jos tuote ei mielestäni toimi niin ei kun vaihtoon.

Proteiinin valintaani vaikuttaa monet eri seikat ja yksi niistä on tieto tästä tuotteesta. Jos mahdollista tämä tieto tulisi olla tutkittua eikä pelkästään joku mainoslause malliin: " tämä tuote antaa sinulle 666% enemmän massaa kuin kilpailíjan tuotteet" tai joku naurettava ennen/jälkeen kuva ja valmistajan kehut tuotteesta. Tähän mennessä en ole montaa tuotetta löytänyt joita olisi tutkittu ihan virallisesti. Kotimaisista tuotteista en tällasista tutkittua tietoa ole vielä löytänyt. Jos tällaisen tutkitun tuotteen löydän niin ainakin kokeilen tuotetta. Yksi tällainen tutkittu tuote, jonka olen löytänyt on AST:n VP2, jota on tutkittu australialaisessa yliopistossa ( http://www.ast-ss.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=169). Vaikka tuskin tämäkään tutkimus täysin puolueeton on.

Itse olen tätä tuotetta tilannut ulkomailta ja olen siihen tytyväinen sen kohtuullisen korkeasta hinnasta huolimatta. Koska käytän sitä vain palatumisjuomassa, ei sen käyttö minua vararikkoonkaan aja. Ja mielestäni saan näin tehtyä paremman palautumisjuoman kuin mitä nämä valmiit palautumisjuomat ovat. Jos löydän jonkun muun vastaavasti tutkitun tuotteen niin mielelläni kokeilen myös sitä. Näyttää vaan siltä, että nykyisin parhaat kehut tuotteesta kuin tuotteesta antavat sen valmistajat/myyjät.

Jokainen tietysti tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo ja tämähän on vain yhden pienen ja nöyrän ihmisen mielipide.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mulla se hinta on ensisijainen tekijä, joskaan aminohappokoostumukseltaan epätäydellisiä protskuja en käytä. Kaikki muu on hifistelyä ja rahastusta.

Originally posted by meitsi
Kyllä mulla se hinta on ensisijainen tekijä, joskaan aminohappokoostumukseltaan epätäydellisiä protskuja en käytä. Kaikki muu on hifistelyä ja rahastusta.

Kuinka monesta proteiinituotteesta olet tarkan aminohappokoostumuksen löytänyt vai katsotko vain mitä proteiinia tuotteen valmistuksessa on käytetty?

Minulla on ensimmäinen kriteeri laktoosipitoisuus. Kun se on sopiva (eli alhainen) aletaan katsomaan hintaa ym. seikkoja. Ikäväkseni totean ettei hinnassa paljoa eroja ole (jos esim. verrataan hydrolisoituja proteiineja palautusjuoma käyttöön) vaan kaikki on järestään samaa hintaluokkaa. Ja koska koostumuksetkaan eivät paljoa vaihtele, niin makukin tulee kysymykseen. Ostan mielummin maustettua proteiinia kuin maustamatonta, jos hinta eroa ei ole nimeksikään. En viitsi alkaa setvimään pilkun tarkasti mitä mikäkin proteiinivalmiste on.. vaihtelen merkkejä sen mukaan kun tuntuu ja mielenkiintoinen ja varteenotettava vaihtoehto löytyy. :)

Originally posted by pajero
Kuinka monesta proteiinituotteesta olet tarkan aminohappokoostumuksen löytänyt vai katsotko vain mitä proteiinia tuotteen valmistuksessa on käytetty?
Joo en hifistele, raja menee kasviproteiinien ja eläinproteiinien välillä.

palautusjuomaan jotain pilkottua heraa ja muulloin perusheraa. Ajattelin joku kerta ihan mielenkiinnosta vertailla suosituimpien perusproteiinien aminohappokoostumukset :) ..ja siis kyllähän nuo aminojen määrät mielestäni ilmotetaan lähes kaikkien pakkausten kyljissä(?)

Eikös juuri lysiini ollut se joka jotenkin vaikuttaa siihen kuinka hyvin kaikenkaikkiaan aminot iméytyy soluihin. Sen puute tai vähyys mm. viljatuotteissa tekee niistä huonoja proteiininlähteitä. Myös glutamiinin ja arginiinin määriä vois olla hyvä vertailla.

Mutta hifistelyä järkirajoissa :)

Hinta ja käyttötarkoitus nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Eli välipalaprotskuksi maitoproteiinia, palautusjuomaan heraa.

Ja tietysti sekin merkkaa paljonko sitä ihteään pussissa on, eli xx/100 g.

Originally posted by Nitsku
Hinta ja käyttötarkoitus nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Eli välipalaprotskuksi maitoproteiinia, palautusjuomaan heraa.

taas sitä opittiin että luetaan enemmin netistä asiantuntijoiden tekstejä kuin kuunnellaan kavereiden/ niitten faijojen/ fysioterapeuttien juttuja.
Kaveri kun sanoi joskus että maitoproteiini on sama kuin heraproteiini, mutta kun luin tämän viestin maailma aukesi. Välittömästi etsin todellisen tiedon, ja nyt voin mennä hymyissä suin sanomaan kaverilleni että "kuinkakohan paljon sitä pierettäis jos vetäisin heraprotskun sijasta maitoproteiinia?"

Originally posted by pajero
Yksi tällainen tutkittu tuote, jonka olen löytänyt on AST:n VP2, jota on tutkittu australialaisessa yliopistossa ( http://www.ast-ss.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=169). Vaikka tuskin tämäkään tutkimus täysin puolueeton on.
Tämäkö tutkimus oli mielestäsi hyvä? Mielestäni se oli aivan yhtä tyhjänpäiväinen, kun lähes kaikki muutkin lukemani lisäravinne tai laihdutusvalmiste -tutkimukset. Ymmärrän kyllä, miksi tutkittava joukko on aina todella pieni, syynähän on raha. Mutta mielestäni jos halutaan tehdä todellista tutkimusta, pitää tutkittavien määrä olla satoja tai tuhansia, jolloin tulee esille paremmin tuotteen todelliset vaikutukset. Kun testataan vain kymmentä ihmistä, on nämä ihmiset jo niin erilaisia, että vaikea siitä on mitään varmaa mennä sanomaan, syötettiin heille sitten vaikka rotan paskaa tai maailman hienointa heraa. :mad2:

Puolueettomuus on kanssa hankala asia. Tutkimukset maksavat valtavasti ja rahoittajan löytäminen on usein hankalaa. Jos maksaja löytyy, niin silloin yleensä testataan juuri niitä ominaisuuksia, joita maksaja haluaa. Tietenkin jos on oma lehmä ojassa, niin tottakai tämä näkyy tuloksissa. :( Hyvänä esimerkkinä yksi PC:lle tehty benchmarkkaus-ohjelma. Aiemmassa ersiossa oli muutamia testejä, joissa AMD:n valmistamat prosessorit pärjäsivät Intelin prosessoreita paremmin. Seuraavassa versiossa ko. testit oli poistettu. Intel omistaa em. benchmark-testiä tekevästä firmasta 5 %. :rolleyes:

Niin, enhän itseasiasssa väittänytkään tutkimusta hyväksi vaikka se käsitttääkseni täyttää kaikki tieteellisen tutkimuksen kriteerit. Pointti oli siinä, että luotan mieluummin tuotteisiin joista on edes jotain virallista tietoa muutakin kuin firman omistajan tai sen sponssaaman urheilijan lausunnot. Tämä jälkimmäinen tyylihän on lienee ainakin Suomessa tällä hetkellä ainoata "tutkittua tietoa".

Mä katon ekana hintaa, jonka jälkeen otan perusheran ja ehkä maito tai soija protskupussin vielä mukaan.
Neutraalinmakusia.
Mä en noista aminohapoista niin ymmärrä, ei jaksa kiinnostaa.
Perushera koska mä en usko isoihin eroihin paitsi hinnassa.
Fastin protskuja mä olen viime aikoina ostellut, koska ne sekottuu hyvin.
Mä en noista tutkimuksista niin välitä, tutkin itse mieluummin kokeilemalla.

Katon eka hinnan ja sitten etin sopivan makusen, on ne kuitenki järestään melkein samaa pölyä pussissa, mitäpä tuota harrastuspohjalta vatvomaan :p

wrange turbo

Onkohan tuo Wrangen Turbo protsku oikeen mistää kotosin?
Siinä oli jotain yli 70gprotskua/100g ainetta. Hintaa oli jotain 32€/1kg. Onko joku käyttäny?

Eli näkys olevan Turbo Wrangessa peräti yli 70% proteiinia, sitä itteensä, eli tod. vähän. Halpisheroissa on yleensä jotain 75-78% proteiinia ja silti on niiden kilohinta jossain 13-17 euron paikkeilla, eli noin puolet Wrangen Turbosta. Ei kai se Turbo oo niitä kivenkovia puristeita??

Originally posted by Iivili
Ei kai se Turbo oo niitä kivenkovia puristeita??

Eli posliininsärkijöitä? :D

Ei,koska ne tulee kalliimmaks ostaa saman verran tavaraa.
Tuo on tuota perusjauhoa.
Tätä on kyllä kysytty jo moneen kertaan mutta kysynpä kuitenki vielä,että sanokaapa sitte joku semmonen protsku joka varmasti tekee sen mitä varten se on ostettu? Vai onko ne kaikki herat sitte toimivia?::confused:

AST:n hömppäsivusto

Pajero, tuota tutkimusta ei ole ikinä julkaistu missään lehdessä full text -versiona. Pelkästään lyhyt tiivistelmä on julkaistu ACSM:n meetingkirjassa. Jos ei kokoraporttia ilmeesty lähikuukausina minkään tiedelehden sivuille, niin tutkimuksessa oli jotain vikaa.

Vittu mitä potaskaa...

Mainostekstissä väitetään, että lisäys oli "puhdasta" lihasmassaa. Todellisuudessa kyse oli rasvattomasta massasta (lean mass), joka on ihan eri asia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom