Millä alan nostaa, kun en jaksa nostaa mitään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuuni
  • Aloitettu Aloitettu
Päätin nyt aloittaa oman ketjun vaikka toimisinkin foorumietiketin vastaisesti, koska alan oleen liian kypsä etsimään vastauksia omin päin ja salitreeni pitäisi saada mahdollisimman nopeasti aloitettua, koska oon täysin leipääntynyt tähän nykyiseen syömishäiriöintimenooni. Ajattelin, että jos sitten uskaltaisin syödä, kun alan tekemään kunnon treeniä. Viimeisen vuoden ajan oon juossut ja tehnyt kehonpainotreeniä kotona ja suunnitellut painonnoston aloittamista. Olen päättänyt alkaa tekemään Starting Strengthiä ja kirja mulla on osittain luettuna, mutta toivoisin, että joku voisi kertoa mulle vastauksen tähän kysymykseen, kun pelkään, etten löydä sitä tuolta kirjasta. En jaksa nostaa juuri mitään ja kyykkyjä olen treenannut seinää vasten ja tiedän, että jaksan nostaa juuri pari kiloa oman painoni lisäksi. Mitä mun pitäisi alkaa käyttää, jos meen salille tekemään tätä ohjelmaa, kun en varmaankaan jaksa nostaa mitään siellä olevia tankoja? Poikaystävä aloittaa mun kanssa ja on tulossa katsomaan vierestä mun formia (en tiedä mikä se on suomeksi). Pelkään myös, että teen kyykyt jotenkin väärin, kun en jaksa nostaa mitään. Voiko käsipainojen kanssa kyykkää, voi tietenkin, mutta onko siinä mitään järkeä?

Varsinkin tän taulukon takia oon ihan kauhuissani http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/SquatStandards.html Kun en tajua miten mun pitäisi mun kokoisena naisena jaksaa nostaa Olympic Barin verran?

Unohda tommoset taulukot saman tien ja aloita kyykyt vaikkapa sitten 2 kg käsipainoilla jos ei muuten :D On aivan sama, millä painoilla aloitat, kunhan liikkeet TUNTUVAT. Monilta saleilta löytyy myös ns. Body Pump -tankoja, joka itsessään on todella kevyt ja päihin saat lisättyä painoja aina 1 kg:sta alkaen.

Oletko Tuuni saanut ammattiapua tilanteeseesi? Paras mahdollinen apu on varmasti saatavilla ihan lääkärin kautta syömis- ja liikunta-asioihin. Kaikki on aloittanut jostain, joten rohkeasti vaan tekemään sillä tavoin, millä itse saa tuntuman omaan kroppaan. Kyykky käsipainot kädessä on hyvä vaihtoehto. Tsemppiä!

Mene painonnostokurssille, jos painonnosto kiinnostaa. Yksin sitä on hankala lähteä opettelemaan, ja jos poikaystäväkin on ihan aloittelija, niin hänestäkään ei ole samaa apua kuin ohjaajasta.

Mene painonnostokurssille, jos painonnosto kiinnostaa.
Hetkinen, missä kohtaa aloittaja mainitsi lajina painonnoston? Se on sen verran vaativaa, että kannattaa aloitella saliura ihan perusliikkeistä pienillä painoilla ja laitteilla avustaen. En missään nimessä kehottaisi ketään aloittamaan painonnostoliikkeistä, etenkin jos kokee että voimat ja kehonhallinta ovat heikolla tolalla.

Kuten edellä todettiin, voit todellakin aloittaa ihan niin pienistä painoista kuin tuntuu sopivalta, pääasia että joudut sarjojen lopuksi vähän pinnistelemäänkin. Kyykkyä voi tehdä käsipainoilla pitämällä ne vartalon sivuilla tai nostamalla rinnalle (ikään kuin hauiskäännön loppuasentoon). Samoin penkkipunnerruksen ynnä muut voi hyvin aloittaa käsipainoliikkeinä ja totuttaa itsensä treeniin laitteiden avulla. Vaikka vapaapainoliikkeet ovat ihan omaa luokkaansa, aluksi laitteista on apua, jotta saa voimaa ja itseluottamusta eikä riko itseään niin helposti. Yleensä salilla on tosiaan kevyempiä kiinteitä tankoja tai sitten noita bodypump-tankoja, jonka kaltaisilla ainakin itse joskus aloitin. En todellakaan olisi uskaltanut alussa mennä säheltämään olympiatangolla, etenkään kun jatkuvaa ohjausta ei ollut saatavilla. Kahvakuulilla saa myös tehtyä kyykkyä, maastavetoja jne.

Hyviä kommentteja jo tullutkin. Huomauttaisin vielä, että salitreenihän on periaatteessa vastustreeniä, mutta isoissa liikkeissä tekniikallakin on iso osuus. Esimerkiksi kyykyn harjoittelu aloitetaan siis kepillä ilman painoja. Kun tekniikka alkaa olla edes vähän hallussa (takakyykky ja etukyykky), treeniin saa edelleen tehoja lisäämällä vauhtia ja pitämällä palautukset lyhyinä. Ei painoja kannata lisätä, jos perusasiatkin (liikeradat, koordinaatio) ovat vielä hakusessa. Voimaa hakisin aluksi esim. jalkoihin laitteilla ja vaikkapa portaita juoksemalla. Edelleen, sen sijaan että tekisi penkkipunnerrusta tangolla, käsipainoilla on tosi hyvä aloittaa. Jos jaksaa. Laitteita apuun ja esim. tyttöpunnerruksia vaikka vajainakin versioina.

Jos salilla ei ole kevennettyjä perustankoja, esim. kyykkyä voi tehdä mutkatangolla. Ja tosiaan monipuolisesti muita liikkeitä sekaan: askelkyykkyä yms. Tärkeintä ei ole painot, vaan kehitys.

Kiitos paljon vastauksista. Ahaa joo sellanen body pump -tanko voisi olla sitten sellanen, jonka voisin sieltä salilta ettii. Poikaystävä ei ole ihan aloittelija, mutta joo ei asiantuntijakaan. Mä oon siis punnerruksia ja kaikenlaisia jalkaliikkeitä painonkin kanssa treenannut kotona ja mulla on jo pitkään ollut sellainen tunne, että haluun alkaa treenaa kunnolla, koska en oo näin saanut juuri tuloksia. Kyykkäystekniikkaa oon harjoitellut salillemeno mielessä. Kurssia voisin tietysti harkita, mutta kai noita painonnostoliikkeitä nyt edes jotenkin voi itse ja videoista opetella? Jonkin verran mulla on välineitä kotonakin, mutta toi tanko esim. joka täällä on, on liian painava mulle vielä. Penkkipunnerrusta kai en voi kotona tehdä, kun ei ole sitä penkkiä. Oon hiton kurinalainen ja motivoitunut, tiedän sen kun niin oon nämä mun urheiluharrastukset tähän mennessä hoitanut, mutta mun ongelma on perfektionismi siinä mielessä, että kun en tiedä ihan tarkalleen mitä mun pitäisi tehdä niin mun on vaikea ollut saada etenemään tätä hommaa, siksi täältä kysyinkin kannustusta.

Minusta aloittaja tuossa kertoo, että tavoitteena on aloittaa painonnosto ja minusta painonnosto tarkoittaa painonnostoa.

Minusta aloittaja tuossa kertoo, että tavoitteena on aloittaa painonnosto ja minusta painonnosto tarkoittaa painonnostoa.
Joo kappas, sisälukutaito ei nyt ihan pelittänyt täällä, kun vasta neljännellä lukukerralla löysin tuon sanan tekstistä. Pahoitteluni.

Siitä en ole varma tarkoittaako Tuuni nyt varmasti painonnostoa lajina vai salitreeniä yleensä vai voimannostoa. Edelleen aloittajalle kuitenkin vinkkinä, että vaikka painonnostoliikkeistä haaveiletkin, niin aloittele nyt ihan rauhassa perusliikkeillä ja kropan vahvistamisella, ennen kuin alat harjoitella tempausta, työntöä tms. Ja niiden opettelemiseen on varmaan jonkun asian osaavan valvova silmä tai kurssi kohdallaan. Perusliikkeissä yksi ohjauskerta, osaava tuttu tai videotkin yhdistettynä salipeileihin ovat ihan hyviä ohjenuoria.

Tämä on ehkä itsestäänselvyys, mutta jos ei asiantuntija-apu ole mahdollinen, niin katsomalla videoista oikeaa tekniikkaa ja pyrkimällä samaan peilin edessä (+ mahd. poikaystävän kommentit) pääsee jo johonkin. Pienillä painoilla ja vaikka ilmankinhan sitä tekniikkaa pitäisi harjoitella ennen kun lähtee edes yrittämään mitään suurempaa, ettei tule vaurioita. Kyykkää vaikka sellaisen keppijumppakepin kanssa. Kun alkuun pääsee niin kyllä ne voimat väkisinkin lisääntyy - kunhan muistaa syödä! :)

Jalkoja voi treenata myös painava reppu selässä kyykkäillen tai mäkisessä maastossa kävellen.
Pururadoille on myös ilmestynyt sellaisia kehopaino vipuvarsilaitteita. Ne on ainakin tarkoitettu just silleen että lähes kaikki jaksaa tehdä niillä.

Tiedän että halusit salille mutta jos nyt tuntuu niin voi sitä aloitella muuallakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom