Miksi paino ei enää tipu?

Niin kaipailisin vastausta otsikon kysymykseen. Taustaa sen verran, että olen 29v mies ja normaalipainoinen. Painoa on 90 kiloa ja painoindeksi pyörii tuolla 24 ja 25 tuntumassa. Minulla ei siis varsinaisesti ole painohuolia, mutta haluaisin kropastani hieman kiinteämmän eli sen viimeisen pienen mahan poikasen pois. Salilla olen jonkin verran käynyt, mutta en tykkännyt siitä joten olen nyt harrastanut säännöllisesti uintia. Olen uinut keskimäärin kolme kertaa viikossa ja yhteensä 7-9 kilometriä per viikko.

Laihduttaminen on minulle ollut aina kohtuu helppoa. Hiilarit alemmas ja lisää kasviksia ruokavalioon. Olen aina ollut pikemminkin sohvalaihduttaja joka vain kontrolloi kaloreita. Tämä onkin toiminut. Nyt on kuitenkin tapahtunut jotain sillä paino ei enää putoa vaikka mietin ruokavaliota ja olen alkanut harrastaa tuota uintia. Se pyörii paikallaan tai jopa on noussut reilun kilon verran ja yritänkin nyt etsiä syytä siihen. Minulla on muutama teoria joten kuulisin mielelläni mielipiteitä mikä näistä voisi osua oikeaan.

1) Elimistö on mennyt säästöliekille eikä paino enää tipu vaikka olen aloittanut säännöllisen uinnin. Pidän kaloreita reilusti miinuksella, mutta koskaan ennen se ei ole tuottanut ongelmia joten vähän epäilen. Olen nyt syönyt keskimäärin jotain 1500-2000 kaloria päivässä. Sen pitäisi olla ainakin 500, ellei jopa 1000 kaloria alle kulutuksen. Varsinkin kun ottaa huomioon kohtuu fyysisen työni kaupugin viherrakennus puolella.

2) Aloitin uintiharrastuksen tarkoituksena hieman kiinteyttää kroppaani. Samalla lisäsin ravintooni lisää proteiinia. Olen nyt syönyt paljon lihaa, proteiinirahkoja, kananmunia, tonnikalaa, raejuustoa jne. Emäntä sanoo, että olkapäihin on tullut lihasta. Voisiko olla, että miinuskaloreillakin on lihasmassa yläkropassa kasvanut ja vaaka sen takia näyttää samoja lukemia kuin ennenkin? Kroppa on ihan sutjakassa kunnossa, mutta ei kuitenkaan ns. tiukka. En toki olettanutkaan, että se parin kuukauden uinnilla sitä olisi. Itsestänikin näyttää, että hartioissa olisi hieman enemmän potkua, mutta voiko oikeasti jo tuollainen pienempikin lihasmassan kasvu nostaa painoa kilon tai pari? Ja voiko sitä lihasmassaa tulla sohvalla aiemmin maannelle aloittelijalle noinkin nopeasti?

3) Olen kuullut, että aluksi painon tiputtaminen on aina helppoa ja ne viimeiset kilot on sitten tiukassa. Olisiko tässä nyt sitten vain käynyt niin, että kun olen tullut tuohon 24 painoindeksin rajoille niin nuo vikat 2-5 kiloa vain yksinkertaisesti vaatisi kovempaa treeniä ja todella tiukkaa ruokavaliota lähteäkseen?

4) Kaikkialla suositellaan syömään tasaisesti pieniä annoksia päivässä. Itse tykkään syödä enemmän kerralla enkä muutenkaan töiden takia jouda syömään säännöllisesti. Syönkin siis 2-3 kertaa päivässä, mutta kerralla enemmän. Voisiko tämä olla este laihdutukselle? Tähän teoriaan uskon kaikista vähiten, koska kalorit on kuitenkin reilusti miinuksella eikä vastaavia ongelmia ole ennen esiintynyt.

5) Kolmekymmentä ikävuotta tulee kohta täyteen ja paino ei vaan enää tipu. ;)

Kaiken kaikkiaan tämä on homma on minulle aikamoinen mysteeri. Kalorit jopa tonnin miinuksella, varsin vähähiilihydraattinen ruokavalio jossa paljon protskuja, aloitettu liikuntaharrastus ja paino ei enää tipu. Ihmeellistä. Tiedän, että en toimi täydellisesti ateriavälien sun muiden suhteen ja ruokavaliossa voisi olla enemmän kasviksia jne. mutta silti tuon luulisi riittävän. Eli siis mikä nyt mättää? Tonnin miinuskalorit ja sohvalla makuu kun on aina ennen tepsinyt.

Et ole ehkä laskenut kaloreita oikein? Lisäksi, jos nyt olet ottanut vasta runsaammin proteiinia ruokavalioon, ja ennen on ollut vajausta niistä. On hyvinkin mahdollista, että lihasmassa on jopa kasvanut.

Ja onko miten kauan jumittanut paino, ei se välttämättä nimittäin joka viikko tipu, vaikka miinuksilla olisikin.

Oletko mitannut esim. vyötärön ympärystä, onko siinä tullut muutoksia?

Nopeasti ajateltuna. Syö enemmän ja useammin. Aineenvaihdunta on hidastunut. Hetkellinen hiilihydraattien nosto todella korkeaksi voi buustata aineenvaihduntaa. Liian vähillä kaloreilla lähtee ne vähätkin lihakset ja rasva jää. Lopputulos ei ole kaunista katseltavaa paitsi jos tykkää keskitysleirilookista.

Nopeasti ajateltuna. Syö enemmän ja useammin. Aineenvaihdunta on hidastunut. Hetkellinen hiilihydraattien nosto todella korkeaksi voi buustata aineenvaihduntaa. Liian vähillä kaloreilla lähtee ne vähätkin lihakset ja rasva jää. Lopputulos ei ole kaunista katseltavaa paitsi jos tykkää keskitysleirilookista.

"Salilla olen jonkin verran käynyt, mutta en tykkännyt siitä" --> Ei siellä rasvan alla mitään lihaksia ole olemassakaan. Veikkaanpa, että aloittaja saa vetää painon jonnekin 70kg pintaan ennen kuin vatsalihakset ovat kunnolla näkyvissä. Mikäli siis tämä on tavoitteena.

Kiitos tähänastisista vastauksista. En jaksa lainailla pätkiä joten vastaan nyt kolmeen viestiin yhtä aikaa.

Ekanakin tompo: En usko, että olen laskenut kaloreita väärin. Katson aina ravintoarvot paketista ja lasken määrät riittävän tarkasti. Lisäksi pelivaraa on sen verran, että ne eivät varmasti ole plussalla tai edes lähellä sitä. Lisäksi tämä systeemi on toiminut joskus aiemminkin ilman ongelmia. Protskuja olen lisännyt nyt paljon ja lisäksi sohvalla makaamisen sijasta aloittanut uinnin. Oma ykkösteoriani on, että lihaskatoa ei ole tullut tai lihasta on aloittelijan kroppaan jopa tullut lisää. Tästä syystä sohvalaihduttamisen jälkeen homma vaan tuntuu nyt hitaalta vaakaa tuijottaessa. Kuten sanoin niin emäntä kyllä on sitä mieltä, että lihasta on hartioihin tullut, samoin itse ja jopa äitini. Kun kaverini aloitti salilla käynnin niin hänenkin painonsa nousi alussa pari kiloa ja alkoi sen jälkeen hitaasti laskea ja kroppa kiinteytyi. Vyötärön ympärystä en liene mitannut koskaan. On se selkeästi vähemmän kuin keväällä (josta -6kg), mutta nyt tuntuisi jumineen nykyiseen tai lähelle sitä viimeisen kuukauden tai kahden aikana.

kepademus: Hirvittävää vähän tuo syönnin lisääminen. Pitäisin kalorit mielummin ns varmalla tasolla alle kahdessa tonnissa. Se on suurinpiirtein se minkä kulutan ilman liikuntaakin. Useammin pitäisi varmasti syödä, mutta monestakin syystä en näin ole tehnyt. Vähän ajanpuutetta ja lisäksi en ole koskaan tykännyt popsia monia pieniä aterioita vaan syödä kerralla kunnolla. Jos taas syön useasti ja paljon niin jokainen tietää mikä on lopputulos. Tässä olisi varmasti korjaamisen varaa, mutta vastaavasti olen ennenkin toiminut samalla tavoin ja mm. vuonna 2010 lähti yli 10kg reiluun puoleen vuoteen samalla rytmillä. Olen myös yrittänyt buustata aineenvaihduntaa esimerkiksi kerran viikossa lauantaisin jolloin on tullut syötyä reilummin hiilareita ja plussakaloreilla.

Löylyttäjä: Olet aivan oikeassa, en omaa suuresti lihaksia. Olen kyllä harrastanut liikuntaa nuorempana, mutta lähinnä sellaista mikä ei juurikaan kasvata lihasmassaa. Päkin näkyminen ei kuitenkaan ole tavoitteena. Vain se, että saisin suurimman osan tuosta viimeisestä löysästä pois vatsan kohdalta. Jenkkakahvat suurimmaksi osaksi hävisivätkin jo keväällä/alkukesästä kun paino vielä tippui. Voihan se olla, että ne nuo viimeiset kilot ovat vain tiukemmassa, koska minulla ei varsinaisesti ole ylipainoa.

Eli jos kokonaisuutta katsellaan niin ekat 2kk ilman liikuntaa vähintään -5kg ja jenkkakahvat pois. Samoin naama kaventui ja orastava kaksoisleuka katosi. Vatsakin pieneni, mutta sinne myös jäi hieman läskiä. Sen jälkeen keskikesän seutu rennommin hieman ruokavaliota tarkkaillen, edelleenkin ilman liikuntaa ja useampia herkuttelupäiviä pitäen. Tuloksena +-0kg. Tästä turhautuneena aloitin säännöllisen uimisen (aloittelijalle mielestäni varsin asiallisilla määrillä), rupesin uudestaan laskemaan kaloreita ja lisäsin protskujen määrää. Tuloksena vajaan parin kuukauden jälkeen hieman lihasta hartioissa, paino samassa tai kilon ylempänä ja vatsassa joka kuinkin vastaava ihra kuin aiemminkin. Uintikuntoni on jo nyt kasvanut selvästi ja siis todennäköisesti hartiatkin kasvaneet. Ongelma on vaan se, että tuo maha ei nyt enää tunnu pienenevän eikä vaaka näytä parempaa. Joku on sanonut, että ne vika kilot tuosta vatsan seudulta voi miehillä olla tiukassa. Alan tulla samaan lopputulokseen. Suoraan sanottuna odotin, että reiluilla miinus kaloreilla 9km viikottaisella uinnilla tulisi parempia tuloksia.

Ja sen verran vielä nippelitietoa, että uidessa olen joka satsin jälkeen mitannut sykkeen ja se on aina ollut 115 ja 135 välissä joka käsittääkseni pitäisi hyvin soveltua rasvan polttoon.

Pitänee nyt katsella tässä vielä ainakin kuukausi eteenpäin ja jos mitään näkyvää ei tapahdu niin pitää tarkistaa tuota ateriarytmiä. Voihan olla, että en vain ole ollut kärsivällinen ja odotin liian hyviä tuloksia liian nopeasti. Pitäisi ehkä mitata vyötäröä sillä pientä kehitystähän ei silmällä välttämättä edes huomaa. Hartioiden kiinteyminenhän on vain positiivinen juttu, mutta sitä kun laihduttaessa aina elää turhankin paljon sen vaa'an lukeman mukaan.

Olet normaalipainoinen, 90-kiloinen mies ja syöt 1500-2000 kaloria päivässä. Oikeasti, tarviiko edes miettiä miksi paino ei putoa? Sun pelkkä perusaineenvaihduntakin on jo ihan vähintään tuon 1500 kaloria, ellei reilusti enemmänkin ja se ei sisällä mitään aktiviteettia, ei edes silmien räpsytystä. Siihen sitten vielä uinnit päälle. Tuollainen näännytysdieetti toimii aina juuri noin kuin se sullakin on nyt toiminut, alkuun lähtee hyvin kiloja, mutta sitten tulee stoppi.

Lyhyesti: lisää kaloreita. Älä missään tapauksessa syö ainakaan alle parintonnin, ellet makaa sohvalla koko päivää.

Perse edellä puuhun menty ja ajettu aineenvaihdunta tosi alas. Nyt on entistä vaikeampi tiputtaa kun joudut menemään yläkautta takasin. Kaloreita siis reippaasti lisää nyt.

Täällä taas käsketään diettaajan LISÄÄMÄÄN kaloreita :face:. Eikö se nyt ole jo moneen otteeseen todettu, ettei kroppa mene nyt säästöliekille ihan helpolla. Afrikan neekerilapset syö niin vähän, että niillä kroppa voi mennä säästöliekille. 2000 kalorilla ei pitäisi mitään säästöliekkiefektiä tulla, ellei harrasteta maratoonin mittaisia lenkkejä joka päivä. järki käteen ihmiset!
Kokeileppa ihan oikeesti punnita ne ruokasi. Ihmisillä on tapana silmämääräisesti arvioimalla arvioida kalorit n. 40% alakanttiin.
Eli jos, et punnitse ruokiasi, voit todellisuudessa syödä jopa lähemmäs 3000 kaloria päivässä. Kannattaa myös muistaa, että kahvimaidot ja mahdolliset omega 3 pillerit nostaa myös kalorimäärää vaikka niitä ei monet yleensä noteeraa kaloreita laskiessa.
Kokeile rohkeasti tiputella sitä ruokamäärää vielä entisestään. Pari kertaa kuukaudessa tai tarpeen mukaan voit ottaa vaikka jonkin isomman hiilariaterian mukaan tehostamaan uinnista palautumista tms.

Sen jälkeen keskikesän seutu rennommin hieman ruokavaliota tarkkaillen, edelleenkin ilman liikuntaa ja useampia herkuttelupäiviä pitäen. Tuloksena +-0kg. Tästä turhautuneena aloitin säännöllisen uimisen (aloittelijalle mielestäni varsin asiallisilla määrillä), rupesin uudestaan laskemaan kaloreita ja lisäsin protskujen määrää. Tuloksena vajaan parin kuukauden jälkeen hieman lihasta hartioissa, paino samassa tai kilon ylempänä ja vatsassa joka kuinkin vastaava ihra kuin aiemminkin.

Jos kahden kuukauden "tarkka" ruokavalio ei ole tuonut muutoksia verraten rennompaan kesämeininkiin, niin ehkä on syytä miettiä onko kuitenkaan korjattu syömisiä tarpeeksi. Et ainakaan ole hirveämmin valitellut ainaista nälkää tai vetämätöntä oloa, mikä viittaisi siihen että et käy vielä kovin hitaalla. Korkealla aktiivisudella suosittelisin kyllä syömään hiilariakin kohtuullisesti, eikä proteiinia loppupeleissä edes tarvitse kovin paljoa. Mitään lukujahan et näistä ole antanut, joten paha sanoa missä mennään.

Käytännössä tässä vaiheessa voit joko lisätä tai vähentää kaloreita. Näiltä, jotka neuvovat lisäämään, on unohtunut mainita se yksinkertainen asia, että se tietää käytännössä taukoa dieettaamisesta ja aineenvaihdunnan sopeuttamista korkeammalle tasolle. Jos parissa kuukaudessa ei tapahdu kerrassaan mitään, niin voisin olettaa, että suuremmalla energiamäärällä paino nousee. Itse en kuitenkaan usko kohdallasi mihinkään suureen aineenvaihdunnan jumiin, vaikka tuo energiamäärä vähältä vaikuttaakin. Alun -5kg kahdessa kuukaudessa ei myöskään ole mitenkään erityisen paljon, joten siinäkään ei ole asioita ryssitty.

Tarkkuutta siihen kalorien laskemiseen. Kun ollaan omasta mielestä sillä maailman kovimmalla kitudietillä niin pääkoppaa alkaa tekemään temppuja pyöristelemään ihan kaikki annokset ylös päin ja zädääm niitä kaloreita onkin helposti yli tonni enemmän kuin luultiin. Se kuuluisa proteiini sisältää myös niitä ihan samoja kaloreita kuin muutkin ravintoaineet eli järki päähän senkin kanssa. Proteiinia max 2g/painokilo kun ei ole kyse mistään varsinaisesta lihaskimpusta eikä ilmeisesti sitä salitreeniäkään tule. Rasva on toinen mitä tulee dietillä kokemattomalle helposti liikaa eli tarkkana senkin kanssa.

Vedin viime viikon jollain 1500 kalorin keskiarvolla. Viikonloppuna meni parina päivänä roskaruoka linjalle. Kebabbia salaatilla ja eilen mäkkärin purilaisia. Kalorit ei kuitenkaan paljon yli kulutuksen. Tänä aamuna kuitenkin yllätyin kun menin vaa'alle ja se näytti 88.6kg. Noin viikkoon vajaa puolitoista kiloa miinusta vaikka viikonloppuna tuli normaalin yhden päivän sijasta tankattua hiilareita kaksi päivää. Ehkä tässä sittenkin on toivoa, että suunta on oikea. Tahti vaan hidastunut alkuperäisestä kuten oikeastaan olettaa sopikin.

Kaloreita en kyllä ole lopulta lähdössä nostamaan vaikka jotkut sitä suosittelevatkin. Osa taas on sitä mieltä, että ei kannatakaan. En kyllä itsekään pidä 1500-2000 kalorin diettiä minään nälkäkuurina. Jos syön oikeanlaista ruokaa niin varsinkin tuohon kahteen tonniin saa mahtumaan vaikka mitä. Esimerkiksi kanassa, possun sisäfileessä, tonnikalassa vedessä ja naudan fileissä on sen verran vähän kaloreita, että niitä saa popsia aika paljonkin tuohon kahteen tonniin. Varsinkin kun lautaselle laittaa kaveriksi riisin tai pottujen sijasta kasviksia.

Jos vielä ruoditaan tuota aiempaa syömistä niin en punnitse ruokia, mutta silti olen kyllä hyvin perillä siitä, että kalorit eivät ole olleet plussilla kuin mahdollisesti viikonloppuna ja silloinkin vähän. Yleensä kun teen ruokaa niin lyön siihen lähes aina paketin verran tuotetta x. Esim. kaalikeittoon laitan pakastepussin porkkanoita, paketin jauhelihaa/lihaa, pari lihaliemikuutiota ja tietyn määrän kaalia. Kaalia lukuun ottamatta kaikki on helppo laskea, koska käytän ns. valmiita annoskokoja eli yhden pussin/paketin/kuution jne. Punnitsemiselle ei siis ole tarvetta. Kaalista heitän arvion ja se riittää, koska siinä ei joka tapauksessa ole merkittävästi kaloreita. Sama koskee muitakin ruokia ja varsinkin lihatuoteitta. Protskuja en ole laske tarkkaan kuin silloin tällöin. Yleensä ne pyörii 80 ja 150 gramman välissä. 200 yllän harvoin enkä niin paljolle näe tarvettakaan. Olen pyrkinyt siihen, että syön yli 100 grammaa protskuja päivässä ja uskon, että olen myös reilusti sen yläpuolella kun keskiarvoja mietitään. Kun laittaa joka ruokaan reilusti lihaa, syö salaatin esimerkiksi tonnikalapurkin kera ja vetäisee uinnin jälkeen jonkun rahkan naamariin niin tavoite täyttyy kohtuu helposti. Loppujen lopuksi noita protskuja ja kaloreita on piene harjoittelun jälkeen aika helppo päässäkin laskeskella.

- - - Updated - - -

Niin ja kiitos kaikille vastanneille. On ihan hyvä saada erilaisiakin mielipiteitä asian suhteen.

Nostellaanpa vanhaa ketjua ylös ja päivitetään tilannetta. Tänä aamuna vaaka näytti 85.7kg eli tasan kolmen kuukauden takaisesta vaikeasta hetkestä tultu alas yli 4 kiloa. Nyt painoindeksi näyttää 23.5 ja kropassa ei kauheasti ylimääräistä. Istuessa tietysti se pieni kumpu tuohon keskivartalolle kasaantuu, mutta siitä nyt ei kokonaan pääse millään irti ja todennäköisesti pitäisi vähän salillakin käydä jos meinaisi vatsan tiukemmaksi saada. Olen kuitenkin varsin tyytyväinen tilanteeseen enkä oikeastaan tämän suurempaa edes toivonut. Aion kuitenkin hieman tarkkailla syömisiä ja yritän ottaa vielä pari kiloa pois.

Elokuinen jumiminen jäänee mysteeriksi. En mä juuri mitään ole muuttanut, mutta kyllä se paino siitä lopulta lähti alaspäin valuumaan. Sen olen kyllä huomannut, että ei se paino tunnu ihan tasaisesti putoavan vaan välillä tulee parempia ja välillä huonompia jaksoja. Lisäksi on huomattavasti helpompi tiputtaa kiloja kun sitä ylimääräistä on enemmän. "Viimeiset kilot ovat tiukasssa", tuntuu pitävän paikkaansa.

Back
Ylös Bottom