Miksi minä kilpaurheilen/kilpaurheilin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katski
  • Aloitettu Aloitettu
Kiinnostaisi tietää mikä meitä motivoi. Olin vähän laiska enkä jaksanut kovin kauaa etsiä, että jos tämmönen ketju jo jossain on, niin tämä poistettakoon. Ideana olisi siis saada tietää, mikä saa meidät kilpaurheilemaan eikä vain liikkumaan yleisen hyvinvoinnin ja mielenkiinnon takia. Usein törmää siihen, kun joku kysyy miksi minä kilpaurheilen enkä voi vain käydä esimerkiksi salilla vain omaksi ilokseni, on vaikea koittaa selittää miksi toimin kuten toimin ainakaan siten, että toinen ymmärtäisi motiivini. Olisi mukava kuulla eri lajien harrastajilta vastauksia alla oleviin kysymyksiin. Ei ole pakko vastata kaikkiin, mutta mitä enemmän infoa, niin sitä parempi. Lisäksi sana on myös vapaa ja toivon, että keskustelu pysyisi asiallisena. Ne jotka eivät ymmärrä kilpaurheilua tai joitain asioita siitä, voivat myös esittää kysymyksiä.

Mikä on lajisi ja urheilutaustasi? Miksi aloit kilpaurheilijaksi? Mikä kilpaurheilussa on parasta? Entä huonointa? Kärsitkö motivaatio-ongelmista ja jos kärsit, niin miten niitä käsittelet? Miten käsittelet epäonnistumisia? Joskus kuulen kysymyksen, että miksi osallistua kisaan jos ei voi voittaa (vastassa joku "ylivoimainen" kilpailija tai on esimerkiksi vasta aloittelija tai ei vain yksinkertaisesti ole "vielä" kärkikolmikkoainesta). Mitä ajattelet tästä? Oletko itse osallistunut kisaan, jossa todennäköisyys voittoosi ei ole ollut puolellasi ja jos olet, niin miksi? Jos olet lopettanut kilpaurheilun, onko sinulla vaikeuksia motivoitua urheilusta, joka ei sisällä kilpailua? Lisäksi voit kertoa yleisiä ajatuksiasi kilpaurheilusta ja siihen liittyvistä asioista.

En kilpaurheile, mutta tarkoitus on kilpaurheilla voimanostossa. Juniorina tosin kilpailin Kartingissa, joka loppui kun olisi pitänyt edetä korkeammalle tasolle ja touhusta tuli liian kallista.

Mikä on lajisi ja urheilutaustasi? Voimanosto ja ensimmäistä kertaa kävelin salille 2010 syksyllä, josta alkoi kolmen vuoden epämääräinen treenaaminen. Voimanostoa varten olen treenannut 2014 syksystä. Muuta urheilutaustaa höntsä pallopeleistä.

Miksi aloit(aiot) kilpaurheilijaksi?Itsellä on kova kilpailuvietti ja kilpaileminen/menestyksen tavoittelu tuo lisää meininkiä omaan tekemiseen.

Mikä kilpaurheilussa on parasta?Tiukka taistelu kilpakumppanin kanssa, oli se sitten sijasta 6 tai sijasta 1.

Entä huonointa?Totaaliset epäonnistumiset kisatilanteessa

Kärsitkö motivaatio-ongelmista ja jos kärsit, niin miten niitä käsittelet? En ainakaan tällä hetkellä

Voin osallistua kisaan missä minulla ei ole mahdollisuuksia kisaan, mutta en tietoisesti osallistu kisaan missä olisin selvästi huonoin. Itse kaipaan sitä kilpailua, joten jos olen valmiiksi viimeinen, niin sillon omalta osaltani sitä kilpailua ei ole. Karting aikoina oli muutamat kisat missä yksinkertaisesti ei ollut mahdollisuuksia voittoon, ellei kärkikuljettaja keskeyttäisi.

Esim. pallopelit yms. niin kyllä itse kaipaan että niissä sitten pelataan tosissaan ja taistellaan siitä voitosta. Loppuu mielenkiinto jos se on semmoista pelleilyä, vaikka kyseessä olisikin vain höntsäpelit.

Tässä entisen kilpaurheilijan mietteitä

Mikä on lajisi ja urheilutaustasi?
6 vuotta krekopainia

Miksi aloit kilpaurheilijaksi? Aluksi oli tarkoitus vain harrastella, sitten heräsi kilpailuvietti ja aloin treenaamaan tavoitteellisesti.

Mikä kilpaurheilussa oli parasta? Niinkuin kaikessa, omien rajojen löytäminen ja niiden ylittäminen. Treeneissä, leireillä ja kisoissa saavutti sellaisia tunnetiloja joita arkielämässä harvemmin tulee koettua.

Entä huonointa? Itselleni raskainta oli sairastumisista tai loukkaantumisista aiheutuneet treenikatkot. Koko ajan teki mieli treenata ja tunsi itsensä jotenkin laiskaksi jos piti parannella itseään ja levätä.

Kärsitkö motivaatio-ongelmista ja jos kärsit, niin miten niitä käsittelit? Jos ei treenit kulkeneet niin se tietenkin aina nakersi motivaatiota, sillon tuli otettua jonkun aikaa löysemmin tai pidettyä vähän taukoa.

Miten käsittelit epäonnistumisia? Analysoimalla virheitä ja niiden syitä. Esimerkiksi epäonnistuneen kisasuorituksen jälkeen sitä alkoi heti miettimään, että mitä pitää treeneissä tehdä toisin jotta vastaava ei toistu.

Miksi osallistua kisaan jos ei voi voittaa (vastassa joku "ylivoimainen" kilpailija tai on esimerkiksi vasta aloittelija tai ei vain yksinkertaisesti ole "vielä" kärkikolmikkoainesta). Mitä ajattelet tästä? Oletko itse osallistunut kisaan, jossa todennäköisyys voittoosi ei ole ollut puolellasi ja jos olet, niin miksi? Tilanne oli itseni kohdalla juuri tämänlainen about joka kisassa. Kilpailuun valmistautuminen ja itse kilpailuhetki kuitenkin ainakin itselleni oli joka kerta ennen kaikkea itsensä voittamista. Tietysti voitto oli aina tavoitteena mutta sijoituksia hienompaa oli uskaltautua kilpailemaan. Vaikka aluksi ei voittoja tulisikaan, hyväksi kilpailijaksi oppii vain kilpailemalla.

Jos olet lopettanut kilpaurheilun, onko sinulla vaikeuksia motivoitua urheilusta, joka ei sisällä kilpailua? Edelleenkin kilpailun koen urheilun suolaksi, tuntuu vaikealta treenata ilman tavoitteita. Eikä kilpailuvietti ainakaan itselläni rajoitu pelkästään urheiluun, esimerkiksi tällä hetkellä opiskeluun tulee suhtauduttua melko kilpailuhenkisesti.

Mikä on lajisi ja urheilutaustasi? Yleisurheilua, lähinnä kuulantyöntöä, vuosikausia. Ei mitenkään hyvä tasoinen tosin. Sivussa sitten höntsä palloilua futiksen, koriksen ja salibandyn voimalla.

Miksi aloit kilpaurheilijaksi? Urheilu saa enemmän merkitystä. Ja itsensä voittaminen ja tulosten parantaminen tuntuu hyvältä.

Mikä kilpaurheilussa on parasta? Kehittyminen paremmaksi, vastoinkäymisten voittaminen ja se onnistumisen fiilis.

Entä huonointa? Rajoittaa ehkä muuta elämää jonkin verran. Vuosien paikallaan junnaaminen syö miestä.

Kärsitkö motivaatio-ongelmista ja jos kärsit, niin miten niitä käsittelit? Välissä oli monta vuotta, kun ei oikeastaan kiinnostanut. Siksi näin vanhana joutuu tekee tosissaan työtä, että saavuttaisi edes jotain. Nykyään motivaatiota syö tulosten kehittymättömyys. Yleensä motivaatio-ongelmat kuitenkin asioista, jotka oli ratkaistavissa. Siihenkin tosin kului aikaa turhan paljon. Muutenkin kaikki tietämättömyys ja epävarmuus syö motivaatiota.

Miten käsittelit epäonnistumisia? Mietin vaan missä vika ja alan etsiä siihen ratkaisua. Tähän mennessä ollut iha toimiva systeemi.

Miksi osallistua kisaan jos ei voi voittaa (vastassa joku "ylivoimainen" kilpailija tai on esimerkiksi vasta aloittelija tai ei vain yksinkertaisesti ole "vielä" kärkikolmikkoainesta). Mitä ajattelet tästä? Oletko itse osallistunut kisaan, jossa todennäköisyys voittoosi ei ole ollut puolellasi ja jos olet, niin miksi? Kilpaurheilun tarkoituksena ei ole heti olla kaikkein paras. Ja joskus voi vaan tilanne olla sellainen, ettei omat fyysiset ominaisuudet tule koskaan riittämään kärkeen. Näin on myös minulla, en todennäköisesti tule koskaan pärjäämään suomen huipulla, mutta voin kehittyä tässä niin hyväksi kuin omat rajoitteeni antavat.

Jos olet lopettanut kilpaurheilun, onko sinulla vaikeuksia motivoitua urheilusta, joka ei sisällä kilpailua? Luultavasti jonkinlaista kilpailutilannetta joudun itselleni aina luomaan, että jaksan treenata. Nykyään treenit tuntuu paljon paremmalta kun katse on siirretty selkeään tavoitteeseen, joka on kohtuullisen realistinen. Kun aika jättää tästä lajista, siirryn johonkin toiseen, jossa voin parantaa itseäni.

Tuli sanomista, kun en itse ollut vastannut omiin kysymyksiini, niin tässä nyt on joitakin mietteitä. Kiitos kaikille vastanneille, toivottavasti teitä tulee vielä lisää :)

Mikä on lajisi ja urheilutaustasi?

Nykyisin voimanosto (1,5 vuotta, 1 vuosi kilpailua), entinen kilpauimari (7 vuotta)

Miksi aloit kilpaurheilijaksi?

Ihan ensimmäisenä liityin johonkin koripallojoukkueeseen ala-asteella 3. luokalla, jonka kuitenkin vaihdoin uintiin (olin siis uinut jo pari vuotta erilaisissa harrasteryhmissä), kun minulta tultiin kysymään kiinnostaisiko minua uinti enemmänkin ja vaikuttaisi siltä, että olisi siihen lahjoja. Uintia tuli sitten harrastettua ihan kiitettävästi kyllästymiseen asti. Aluksi lähdin siis kilpaurheilijaksi vain valmentajien kehoituksesta, mutta koska tavallaan kasvoin koko varhaisnuoruuteni uimahallissa ja uiden kilpaa, niin jotenkin se kilpailu sitten jäi osaksi itseäni.

Mikä kilpaurheilussa on parasta?

Kaikki. Elämäntapa ja sen sisältämä säännöllisyys, itsensä voittaminen ja parhaimmassa tapauksessa muidenkin voittaminen, mutta se tuntuu hyvälle vain, jos sen eteen on oikeasti joutunut tekemään töitä ja ehkäpä jopa epäonnistunutkin muutamaan otteeseen. Mielestäni se, että on jokin tietty päämäärä, luo merkitystä elämälle. Toki jos urheilu on koko elämä, voi pohja lähteä helposti alta esim. loukkaantumiset. Pidän siitä tunteesta, kun kävelen salille (menin uimahallille) ja mietin, että tässä rakennetaan jotain itselleen merkityksellistä ja "suurta".

Entä huonointa?

Epäonnistumiset, mutta ne ovat myös välttämättömiä tai ainakin onnistumiset tuntuvat paremmille pienten tai miksei suurtenkin vastoinkäymisten jälkeen. Loukaantumiset ja sairastumiset, kun joutuu hölläämään treeneissä tai pitämään taukoa.

Kärsitkö motivaatio-ongelmista ja jos kärsit, niin miten niitä käsittelet?

Uinnista aika on kullannut muistot, mutta jos ei ole tapahtunut parannusta hetkeen, niin sitä helposti turhautuu ja se lannistaa. Voimanostossa maastavedon tekniikka on tuottanut harmaita hiuksia ja hampaiden kiristelyä ja välillä mietin, että mikä järki koko hommassa on, kun en vain opi ja saa siksi yhteistulosta kunnolla nousemaan ja tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin. Nuo ovat kuitenkin väliaikaisia impulsiivisia tunnereaktiota ja niiden aiheuttamia ajatuksia. Tilanteiden laannuttua koitan aina käydä hommat järkiseikoin läpi ja muistuttaa itseäni siitä, että sentään jotain kehitystäkin on tapahtunut ja yritän ajatella asioista optimistisemmin.

Miten käsittelet epäonnistumisia?

Tulikin vastattua tähän samalla tuossa yllä. Ja muistutan itselleni onnistumisien tuntuvan paljon paremmalle, kun tietää todella yrittäneensä ja voittanut esteet.

Joskus kuulen kysymyksen, että miksi osallistua kisaan jos ei voi voittaa (vastassa joku "ylivoimainen" kilpailija tai on esimerkiksi vasta aloittelija tai ei vain yksinkertaisesti ole "vielä" kärkikolmikkoainesta). Mitä ajattelet tästä?

Rehellisesti mua vituttaa tämä kysymys, koska en osaa mielestäni vastata tähän mitenkään järkevästi varmaan siksi, että mulle kilpaurheilu on ollut aina itsestäänselvyys ja siihen kuulu se urheilijana kasvaminen ja kisojen läpikäyminen. Voittaa itsensä, tietää miten toimii kisatilanteissa (esim. jännityksen vaikutus), itseluottamuksen kasvattaminen, mokista oppiminen etc. Mulle se kisoihin meneminen ei ole sitä, että menen sinne ja voitan kaikki. En edes silloin, kun olen voittanut kaikki, niin ajatellut sitä, että nyt uin tämän ja voitan kaikki. Menin kisoihin, koska rakastin sitä kaikkea mitä siihen kisaamiseen liittyy: jännitys, oman kehityksen mittaaminen, työn tuloksen näyttäminen ym. Se, että löin käteni ajanottotauluun ensimmäisenä ja sisäistin voittaneeni kaikki muut, tuli vasta siinä kohtaa (jos silloinkaan) kun mitaleja laitettiin kaulaan. Eli kaipa se oikea syy on itsensä ylittämisessä ja sen aiheuttamassa hyvässä olossa, eikä niinkään muiden voittamisessa. Silloinkin kun voitin, parhaimmalta tuntui se, että oli saanut itsestään niin paljon irti, että itsekin yllättyi mihin sitä kykenikään. Voimanostossa nyt en ole voittanut vielä mitään, mutta tuuletellut kisoissa enkkojen tekemisen jälkeen senkin edestä.

Oletko itse osallistunut kisaan, jossa todennäköisyys voittoosi ei ole ollut puolellasi ja jos olet, niin miksi?

Olen ja kts. em.

Jos olet lopettanut kilpaurheilun, onko sinulla vaikeuksia motivoitua urheilusta, joka ei sisällä kilpailua?

Taitaa tuosta rivien välistä huomata, että on vaikea motivoitua. Uinnin lopetettua olin sohvaperunana pari vuotta. Pelkkä lenkille lähteminen oli tuskaista ja kunnon huonontuessa kynnys liikuntaa kohtaan vain kasvoi, kun vertasi kuntoaan aina siihen, mitä joskus oli ollut. Yhä edelleen minulle tulee ristiriitaisia tunteita uimisesta, vaikka joka kerta kun sinne altaaseen olen "urani" jälkeen hypännyt, on mieleeni muistunut miksi sitä niin rakastin, vaikka välillä sitä tunteekin vain polskivansa paikallaan. Voimanoston myötä on ilo urheiluun ja liikuntaan taas löytynyt, vaikka ei se aina ruusuilla tanssimista ole, kuten moni tähän vastannut onkin jo maininnut, mutta se kuuluu asiaan.

Back
Ylös Bottom