GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Miksi harrastat fitnestä?

Vietin vastikään iltaa muutaman intohimoisen fitness-harrastajien kanssa ja keskustelimme pitkään syistä alkaa harrastaa lajia. Onko se narsismia, paremman ulkonäön ja kropan tavoittelua vai kunnostaan ja terveydestään huolehtimista - vai kumpaakin?

Jututtamani ihmiset väittivät kaikki kiven kovaa harrastavansa fitnestä pelkästään terveellisen elämäntavan takia, eivät niinkään ulkoisten arvojen. Kuitenkin fitness-elämäntapaa ainakin perinteisesti on totuttu pitämään erittäin hedonistisena ja narsistisena: harrastajat pyörivät pitkälti oman napansa, tai kehonsa, ympärillä.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä mieltä tämän palstan fitness-ihmiset ovat. Mitä motiiveja teillä on harrastuksellenne? Onko kropan muokkaus todella toissijaista, kuten jututtamani fitness-harrastajat minulle väittivät? Vai voivatko terveydelliset arvoa ja estetiikka kulkea käsi kädessä?

Mielenkiintoinen aihe.
Olen itsekin pohtinut samaa. Aina liikunnallisena ja aktiivisena henkilönä, monia lajeja harrastaneena vasta fitness tempaisi mukaansa. On fakta, että laji kuuluu osittain samaan kategoriaan kehonrakennuksen kanssa, pyrkimyksenä saavuttaa niillä kriteereillä täydellinen keho. Fitness-elämäntapa ja kilpa-fitness on kuitenkin kaksi eri asiaa, riippuu tietysti tavoitteista. Laji on erittäin vaativa, kaikkien osa-alueiden on oltava vahvoja ja korvien välin kunnossa.
Omat motiivini elämäntavalleni ovat terveydelliset, psyykkiset ja sosiaaliset, eli pyrkimys parantaa jokaista osa-aluetta, toisin sanoen itseni jatkuva kehittäminen kaikilla saroilla.
Miksi fitness? Olen urheilijana yksilöurheilija, en tiimipelaaja vaikka muilla elämän alueilla olen hyvinkin sosiaalinen. Pidän haasteista joita laji vaativuudellaan tarjoaa. Mikään ei voita treenaamisen antamaa hyvän olon tunnetta, ja ennenkaikkea treenaaminen painoilla on kivaa, vaikka tie päämäärään on kivinen. Tulokset jotka näkyvät kehossa, motivoivat. Olen esteetikko ja ihannoin jäntevää, hyvin toimivaa kehoa. Narsismi kuuluu lajiin, mutta se ei tarkoita sitä että elämä pyörisi vain oman fyysisyyden ympärillä vaikka joskus dietillä siltä kyllä tuntuu.
Periaatteenaa kuitenkin se, että pitää tehdä niitä asioita jotka tekevät onnellliseksi.

Halu harrastaa liikuntaa ja elää terveellisesti on ollut lähtökohtana, kun aloitin aktiivisen jumpassakäynnin 17-vuotiaana. Siitä edelleen olen halunnut pitää linjat kurissa ja kun salilla aloin käymään ja huomasin nopeasti tuloksia tulevan pikkuhiljaa alkoi himo saada kaunis vartalo. Kauniin vartalon perässä olen yhä ja se hinku lisääntyy koko ajan.

En vielä tiedä haluanko kilpailla vai en. Jotenkin haluan edetä tällä uralla, mutta toisaalta kilpailunhalu on aika hento toistaiseksi. Tiedän myös, että menestyminen fitneksessä ei taida onnistua ihan luomuna. Joten tässä pohditaan vielä.

Tulipa vaan mieleen tuo sana fitness. Miksi sitä käyttää, jos haluaa vaan elää terveellisesti? Miksi sitä ei vaan sano, että harrastaa paljon liikuntaa ja elää terveellisesti? Fitness kuitenkin yhdistetään menestymiseen, täydelliseen ulkonäköön, itsekuriin ja hyviin elintapoihin. Se kuulostaa niin hyvältä sanoa, että harrastaa fitnesstä, että siihen on väkisinkin liityttävä jotain muuta kuin pelkkä halu elää terveellisesti.

Lisään vielä sen, etten itse käytä itsestäni sanaa fitness oikeen missään muodossa paitsi kun puhun halusta kilpailla tai alan tapahtumista ("menen fitnessleirille").

Fitness on kyllä mielestäni myös aika laaja käsite, ja jos itse ajattelen, myös aerobikkaava ihminen sitä harrastaa. :) Fitnessurheilu kuvaa tätä kilpailuun tähtäävää lajia ehkä paremmin.

Se, mikä minut on saanut kiinnostumaan ja ylläpitämään tavoitteitani edelleen lajissa, on suurelta osalta fyysinen ja sitä kautta tasapainoinen henkinen kunto. Haluan erottua jollain tavalla massasta. Minusta ihminen on monella tavalla kaunis - ballerina kauneinta mitä tiedän. On kuitenkin myös ajateltava asiaa omien realiteettiensa mukaan. Kroppani sopii paremmin lihaksen hankintaan, kun taas ballerinaa ei minusta saa tekemälläkään:).

Fyysisesti laji rakentaa harrastajastaan urheilijan, josta huomaa, että sinulla on arvostettava tavoite elämässäsi, treenata aktiivisesti.Olen aina ollut urheileva tyttö, ja sellaisena haluan pysyä. On myös mukavaa, että harjoittelun tulokset näkyvät.

Fitnessurheilun muita ominaisuuksia ei voi poissulkea. Lajin negatiivisen puolen kokeneena, myös tämä opettaa hallitsemaan ja hillitsemään itseään. Tasapainoinen hyvä ja energinen olo, jonka oikeanlainen ravinto ja treeni tuo tullessaan, on mulle hyvinkin tärkeä asia. Se on saanut minut myös pitämään lajistani kiinni kynsin ja hampain, vaikka lajia kovin pois yritettiinkin sulkea.

Tämä laji on selkeästi omani, sitä en epäile hetkeäkään.:) Kisalava on pitkäaikainen haaveeni, mutta osallistunko kilpaan, jää ajan nähtäväksi.

-r

Mun täytyy ainakin tunnustaa, että saliharjoittelu alkoi siitä, kun kolmannen lapsen jälkeen tuntui, että perse roikkuu polvitaipeissa. Siitä se lähti ja koukussa ollut siitä asti.

Kuitenkin vuosien mittaan terveysasiat ovat nousseet enemmän esiin ja iän myötä huomaakin, mikä apu treenaamisesta on erilaisiin ikääntymisen vaivoihin.

Ja Marjo Krishin sanoja suurinpiirtein lainatakseni: ajatelkaa ensisijaisesti terveyttänne, hyvä ulkomuoto tulee silloin ikäänkuin hyvänä sivuvaikutuksena. Aikas hyvin sanottu, vai mitä?

Kehon rakennushan on sallivampi urheilu muoto kuin moni muu. Tavoitteena on aina oma paras kroppa, ja meillä kaikilla se on erillainen.
Itse en tee mitään jos se ei ole hauskaa tai opi jotain uutta. Pelkkä kalorien polttaminen ei riitä.
Aloitin treenauksen kun halusin saada kropan parempaan kuntoon. Sivuvaikutuksena olen saanut paremman olon, voimaa, kestävyyttä, jaksamista ja olen koukussa.
Uskomatonta kuinka fyysinen hyvinvointi pursuaa elämän joka sarakkeelle.

Jos ylettömällä suklaan tms. epäterveellisen ahmimisella saisi (mun mielestä) täydellisen vartalon, niin tekisin sen ilomielin!

Harrastan urheilua koska haluan vaikuttaa ulkomuotooni. Haluan olla vahva henkisesti ja fyysisesti. Minulla ei kuitenkaan ole mitään "fitness-elämäntapaa". Urheilen ja nostan puntteja. Yritän syödä järkevästi ja kroppani tarpeiden kannalta tyydyttävästi. Haluan olla terve, vahva ja timmi paketti. Ei kukaan tätä pelkästään terveyden takia tekisi, eikä varmaan ihan pelkästään ulkonäönkään vuoksi. Punttis, sen vaativat elämäntavat ja ruokailutottumukset ovat niin suuria vaateita, ettei niitä nyt ihan noin vain vaihtelun vuoksi tee. Mutta hyvä kannustin se ulkonäön mahdollinen paraneminen on...

T. Tuleva J-Lo...

Äiskä sanoi:
Ja Marjo Krishin sanoja suurinpiirtein lainatakseni: ajatelkaa ensisijaisesti terveyttänne, hyvä ulkomuoto tulee silloin ikäänkuin hyvänä sivuvaikutuksena. Aikas hyvin sanottu, vai mitä?

Tämän yritän allekirjoittaa, haluan olla terve ja vahva (ei aina välttämättä tässä järjestyksessä) mutta kyllä se ulkonäkökin merkkaa jonkin verran, ei sitä voi kieltää. :D

Toki tää harrastus on muokannut kauneuskäsitystä huomattavasti main stream -käsitystä lihaksikkaampaan suuntaan vaikka mun mielestä naisellisuus ei koskaan olekaan ollut mitään perineiseen muottiin pistettävää (eli pientä, sievää, heikkoa ja avutonta)...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
esni sanoi:
Harrastan urheilua koska haluan vaikuttaa ulkomuotooni. Haluan olla vahva henkisesti ja fyysisesti. Minulla ei kuitenkaan ole mitään "fitness-elämäntapaa". Urheilen ja nostan puntteja. Yritän syödä järkevästi ja kroppani tarpeiden kannalta tyydyttävästi. Haluan olla terve, vahva ja timmi paketti. Ei kukaan tätä pelkästään terveyden takia tekisi, eikä varmaan ihan pelkästään ulkonäönkään vuoksi. Punttis, sen vaativat elämäntavat ja ruokailutottumukset ovat niin suuria vaateita, ettei niitä nyt ihan noin vain vaihtelun vuoksi tee. Mutta hyvä kannustin se ulkonäön mahdollinen paraneminen on...

Amen to that, sister! :kippis1:

Noin se minullakin pitkälti menee, motiiveja nk. fitnesselämään löytyy niin ulkonäön kuin terveydenkin saralta. En kuitenkaan, esnin tapaan, miellä "harrastavani fitnesstä" (josta syystä lienen itse asiassa aivan väärä henkilö ylipäätään vastaamaan tähän threadiin...), vaan pyrin vain elämään kaikinpuolin suhtkoht terveellisesti ja järkevästi ja treenaamaan KOVAA. :whip: Toki parannettavaa aina löytyy: nukkua voisi enemmän ja aerobista tehdä lisää, eivätkä nuo ruokailutavatkaan aina niin kovin täydelliset ole... ;) Toisaalta, taisi olla mode-Sakkeus joka aikanaan lanseerasi "80-90% siististi/järkevästi"-metodin, ja näin pyrin itsekin tekemään. Eli en stressaa satunnaisista harha-askelista, kun yleensä elämäntavat ovat kuitenkin kunnossa.

Eräs hyvin tärkeä syy punttailuun ja terveelliseen ruokavalioon on minulla pään sisäisten asioiden kasassa ja järjestyksessä pitäminen. Entisenä syömishäiriöisenä iloitsen todella paljon siitä, että viimeisten parin vuoden aikana suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen on muuttunut hyvin tunnepitoisesta selkeästi funktionaalisempaan suuntaan :thumbs:

Minkäänlaisia kilpailuhaaveita en ole koskaan elätellyt, kilpailen ihan vain itseni kanssa - siinä on minulle ihan riittämiin puuhaa :)

Suositut

Back
Ylös Bottom