Mikä vikana herkut koko ajan mielessä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yasminn
  • Aloitettu Aloitettu
Olen dietillä ja koko ajan on tekee mieli herkkuja, mikä avuksi? Syönkö liian vähän?

Tässä hieman ruokavaliostani:
-aamu 3 munan valkuaista ja 2 palaa ruisleipää
-aamupv 90g hedelmiä
-treenin jälkeen prode-shake
-päivällinen 90g tummaa pastaa, 120g kanaa/jauhelihaa, salaattia, tomaattia, kurkkua
-välipala 2 palaa ruisleipää ja muutama siivu kalkkunaa
-illallinen 70g pastaa, 100g kanaa/jauhelihaa, salaattia
-iltapala 100g rahkaa/raejuusto ja maitolasi
Välipäivinä syön aamulla vain yhden palan leipää ja välipalana syön hapankorppua ruisleipien sijaan, ollaanko tässä ihan hakoteillä?

Treeni: ma+to:yläkroppa, ti+pe:alakroppa ja aerobiset 20 min joka treenin jälkeen. Miltä kuulostaa mimmit, mitä voisin tehdä toisin?
Mitat 175/80,5

Nopeasti katsomalla näyttää siltä, että saat aika vähän rasvaa ja syöt paljon leipää ja pastaa. Hiilareissa ei mielestäni ole mitään pahaa, kaikkien ei todellakaan tarvitse karpata, mutta ehkä voisit syödä joskus pastan tilalla esim. perunaa tai bataattia (tai vaikka puuroa joskus leipien tilalla). Hiilarilähteiden vaihtelua kannattaa kokeilla ihan vaan nähdäksesi toisivatko jotkin muut hiilihydraatin lähteet paremmin kylläisyyttä :). Mulla on näissä ainakin eroa. Kananmunat kannattaa syödä kokonaisina, rahkan kanssa/ohella voisit myös napata vaikka pähkinöitä ja salaattiin lorauttaa kastikkeeksi oliiviöljyä. Rasva auttaa lisäämään kylläisyyttä. Ehkä marjat, pari hedelmää tai kasvista tonne välipaloihin mahtuisi tuomaan ravinteita ja täyttämään vatsaa.

Sabin kanssa samaa mieltä leivän ja pastan suhteen. Voisit korvata pastaa perunan ja bataatin lisäksi esim. tummalla riisillä. Toisella aterialla voisit ehkä jättää hiilihydraatin lähteet kokonaan pois ja syödä hiilihydraattia proteiinin lisänä vasta toisella aterialla treenin jälkeen. Voisit kokeilla aamupalaksi myös puuroa ja raejuustoa tai kaurahiutaleita, rahkaa ja marjoja. Hedelmät korvaisin kokonaan marjoilla. Nämä vain minun mielipiteitäni. :) Ota rasvan lähteiksi esim. rypsi- oliivi-, tai pellavansiemenöljyä. Avokado on myös hyvä.

Itse olen myös dieetillä, mutta harvemmin haluttaa herkkuja. Ruokamäärät pitäisi olla ihan ok sinulla, mutta laatuun kiinnittäisin huomiota. Harrastan puntin lisäksi myös kestävyysliikuntaa, joten tiedän, että hiilaria tarvitsee koneeseen. Proteiini pitää vaan paremmin nälän pois.

Syön hiilarini aamiaisella (puuro+raejuusto), pysyy monta tuntia nälkä pois. Treenin jälkeisellä aterialla syön tummaa pastaa tai riisiä 40-50 g ja se on myös päivän suurin ateria. Kasviksia ja lihaa/kalaa lisäksi niin kuin sinulla. Leipää en syö ollenkaan, vaan olen korvannut ne marjoilla, hedelmillä ja rahkalla. Rasvanlähde on oliiviöljy, sitä laitan lämpimiin ruokiin.

Sinuna vaihtaisin leipävälipalan johonkin proteiinipitoisempaan ja ehkä vähentäisin tuota pastan määrää esim. 50 g molemmilla aterioilla. Aamiaista myös miettisin uusiksi. Ruisleivät ainakin itsellä aiheuttavat vatsanpuruja, vaikka jälkiuunipalat ovat ihania :)

Gluteeni (eli se ruisleipä ja pasta) pois pois pois niin himot vähenevät. Tilalle manteleita/pähkinöitä. Ja muutenkin enemmän rasvaa. Esim. munankeltuaisten poisheittäminen :wtf:

Kiitos vinkeistä! Marjoja sekä pähkinöitä olen lisännyt ja välipala ruikkarit vaihtanut rahkaan/raejuustoon. Vielä pitäs kokeilla puolittaa pastan/riisin määrä... tuntuu vaan vaikealta, pelkään nälkää noh helposti sitä tottuu :D Kuinkas muuten saanko riittävästi proteiinia? Tosiaan mitat 175/80. Mikä ois oikee määrä prodea 2-3g/painokilo?

Mulla on pituutta suurin piirtein saman verran kuin sulla mutta painoa n.10 kg vähemmän. Syön kyllä paljon enemmän kuin sinä, eikä nälkää tosiaan ole koskaan! Leipää en syö ollenkaan, ainoat hiilarit on kaurapuuro aamulla sekä joku hiilari (riisi/makarooni/peruna jne) päivällisellä. Ja kasviksia saan käyttää rajattomasti ja näkisitpä mun ruoka-annokset :D joku ulkopuolinen vois ajatella että kauheita määriä mut kalorit on koko päivältä n. 1900 kun niitä laskurilla laskin. Monissa kasviksissahan ei juurikaan ole kaloreita mutta kyllä ne vaan mulla ainakin täyttää vatsaa kun käyttää myös kokatessa, ei siis pelkästään raakana. Rahkaa/raejuustoa mulla on enempi verrattuna sun listaan sekä syön 400gr marjoja päivässä. Olen itse ollut leivänpuputtaja joskus ja se himo on täysin kadonnut kuten myös muut himot. Proteiini on varmaan osasyy koska tuleehan joillan karkin himo vaikka olisi vatsakin täynnä. Ja mitä Mopsi80 tuossa mainitsi niin näyttää vahvasti myös siltä, että kun se vähäinenkin leipä jäi pois niin jäipä kaikki himotkin. Tosin tämä kesäaika on aina ollut "himoista vapaa", todellinen koetinkivi koittaa talviaikaan!

Kiitos vinkeistä! Marjoja sekä pähkinöitä olen lisännyt ja välipala ruikkarit vaihtanut rahkaan/raejuustoon. Vielä pitäs kokeilla puolittaa pastan/riisin määrä... tuntuu vaan vaikealta, pelkään nälkää noh helposti sitä tottuu :D Kuinkas muuten saanko riittävästi proteiinia? Tosiaan mitat 175/80. Mikä ois oikee määrä prodea 2-3g/painokilo?

Nälänhallintaan: lisää hiilarien tilalle jonkin verran lisää rasvaa (kookosöljy voi nopeuttaa aineenvaihduntaa!), niin nälkä pysyy. Voita ja kylmäpuristettuja kasviöljyjä ruokiin. Ja ihan vaikka kunnon rasvaista juustoa joskus raejuuston sijaan. Ei kai sitä proteiinia sentään 3g/painokilo tartte kiskoa? Eiköhän n. 150g/pv riitä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom