Mikä turvottaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Senttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä miettinyt että mahani taitaa turvota jostakin ruoasta. Ongelmani on että päivän mittaan maha alkaa vähän pömpöttää ja lisäksi ilmavaivoja tuntuu olevan normaalia enemmän kun niistä on jo huomautettu minulle!
Mistähän vois johtua.. äitini neuvo vähentämään ruisleivän syöntiä, muuta leipää ei tule syötyä. En tiedä pitäiskö kokeilla mutta mitäpä sit ruisleivän tilalle?
Muuten ruokavaliooni kuuluu joka päivä puuroa, vaihdellen välillä neljän viljan puuroa ja välillä esim kaura. Lisäksi rahkaa ja muutenki käytän maitotuotteita, juustoa, maitoa.. syön paljon kasviksia, broileria ja kalkkunaa, myös joskus possua. Lisäkkeenä usemmiten tummaa riisiä tai ruismakaronia, joskus myös perunaa.
en tiedä miten yrittäisin muuttaa ruokavaliotani että ainakin nuo ilmavaiva loppuis. Vatsalihas ja selkätreenillä olen saanut paljon aikaan ja mitään kauheeta kerrosta läskiä ei mahassa ole..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Paljonko syöt päivässä maitotuotteita? Syötkö kasviksia keitettynä vai raakana? Minkä verran juot vettä päivässä?

No yleensä maitoa tulee juotua väh. lasillinen melkei joka aterialla. välilpalalla yleensä töissä on vettä. Lisäksi välipalalla on joko rahka tai viili ja sit iltapalaks aina rahkapurkki. Lisäksi käytän leivän päällä juustoa, leivälle aina yksi siivu. ja sitä ruisleipää tulee syötyä 2-4 siivua päivässä..
Tuota veden juomista on vähä hankalampi arvioida, mutta todennäköisesti juon sitä liian vähän. jostain syystä tuntuu että en saa juotua sitä määrää vettä mitä suositellaan.. olen yrittänyt kyllä päivän mittaan juomaan aina pikkuisen kerralla vettä. Olisko ongelma sit siinä?

Minulla oli aiemmin ilmavaivoja ihan joka päivä, mutta nyt dietillä ei ollenkaan: suurin ero on, että en syö leipää ollenkaan.

Kaurapuuroa, rahkaa, ananasta, riisiä ja kanaa menee joka päivä ja näistä ei aiheudu mitään vaivoja.

Mahdollisia ilmavaivojen aiheuttajia:
- leipä (hiiva)
- paprika
- appelsiinit, mandariinit ("kalvojen" mukana menee masuun ilmaa)
- hiilihapotetut juomat (masuun menee ilmaa)
- purukumi (nielet huomaamatta ilmaa)
- ruoan hotkiminen

Niin ja ne kasvikset syön yleensä keitettynä.. yleensä ostan pakastealtaasta esim. parsakaali, porkkana, kukkakaali sekoituksen tai sit jonkuu wok pussin.

Miten voi olla ilman leipää? itestä ainaki tuntuu että ei voi olla ilman!

Kokeile leivän paahtamista ja pureskele hyvin. Voit myös testata jos jotkut tietyt leipämerkit eivät aiheuta oireita.

toimiiko vatsa normaalisti?

Lisää veden juontia niin, että juot sitä vähintään 2 litraa pvä, enempi parempi. Ota aina pullollinen vettä töissä lähellesi, silmiesi ulottuville jotta se olisi myös mielessä :)

Voisit koittaa vähentää tiettyjä ruoka-aineita, olisit muutamia päiviä esim ilman rahkaa ja ottaa tilalle hyla raejuustoa. Itellä ainaki rahka turvottaa vaikka olisi vähälaktoosista, ja kun olen muutaman päivän ilman rahkaa niin alavatsa laskeutuu. Tosin rahkoissa on tässä asiassa eroja, ehrmannia syödessä minua ei niin paljoo turvota.

Voisit myös koittaa vähentää leipää, vaikka et sinä minun mielestä paljoa sitä kyllä syö.. Jos syöt perunaa harvoin, huomaatko silloin sitä syötyäsi eroa vatsassa? Peruna voi usein ärsyttää vatsaa jos ei ole sitä pitkiin aikoihin syönyt. Varsinkin uudet perunat.

Kyllä maha toimii muuten ainaki mun mielest normaalisti.
Jospa kokeilen vaikka näin aluks sitä reajuustoa rahkan tilalle ja pitää seurata tarkemmi mitä maha tykkää eri leivistä.. jotai apua tähä pitää kyllä saada.
Ja sitä vesipulloa olenki ajatellu että ottais töihin, nyt vois sit toteuttaa sen ajatuksen!
enpä kyllä ole huomannu tuossa perunassa mitää. Mulla yleensä on vähä sillee että yhen viikon syön makaronia, toisella riisiä ja perunaa sit aina silloin tällöin.

Ja pitääpä ottaa leivänpaahdin pitkästäaikaa käyttöön :)

Zone-sarja -42%
Mahdollisia ilmavaivojen aiheuttajia:
- leipä (hiiva)
- paprika
- appelsiinit, mandariinit ("kalvojen" mukana menee masuun ilmaa)
- hiilihapotetut juomat (masuun menee ilmaa)
- purukumi (nielet huomaamatta ilmaa)
- ruoan hotkiminen

Näiden lisäksi myös omena, kaalit, ruis, sipuli (varsinkin raaka) ja makeutusaineet aiheuttavat usein turvotusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kärsin samoista turvotus ongelmista..:( Osa syynä paha laktoosi-intorelanssi. Syön pieniä määriä raejuustoa seka laktoositonta maitoa.Rahkaa puoli purkkia illalla ja siitä tulee heti ilmavaivoja. Leipäni olen vaihtanut hiivattomaan versioon jossain vain täysjyvää, sitä syön 2-4 siivua päivässä, jopa dieetillä, eikä turvota.

Perunasta tykkään kovasti, mutta se aiheuttaa ilmavaivoja...mutta syön sitä senkin uhalla ainakin pari kertaa viikossa :)

Kasviksista vältän kaaleja ja porkkanaa. Hedelmiä syön myös varoen. Sillä esim omena turvottaa...

Omaa vatsaansa täytyy oppia kuntelemaan. Itse olen opetellut syömään rauhallisemmin. Hotkiminen on ollut ongelmani :) Mutta kun vatsa ärtyy on sama mitä syö. Siltä ainakin tuntuu, kaikki ärsyttää. Maitohappobakteerien käyttö on minulla auttanut ja myös veden juontia olen lisännyt.

Mulla turvotukset ym. johtui maidosta, eikä vain laktoosista mutta myös maitoproteiinista. Eron huomasi heti kun lopetti kaikkien maitojuttujen syömisen, maha pieneni puolella!! Ja olin vuosia ihmetellyt miksi maha turpoaa heti aamusta, vaikka herätessä on lituskaisempi...
Ja ilmavaivoista mullekin avo huomautteli ja nekin on vähentynyt huomattavasti, vielä kun saisin vehnän jätettyä kokonaan pois niin helpottais enemmänkin...(mutta kun sitä vehnää on kaikkialla ja ihan ihmeruoissa!!:eek: )

Uskon, että mullakin auttais jos jättäisin maitotuotteet pois, mutta millä sitten korvais ison osan protskuista? Puuroon on niin helppo heittää raejuustoa lisukkeeksi...Syötkö kuukunen sitten jotain soija-tuotteita? Itse käytin yhdessä vaiheessa soijamaitoa ja soijaproteiinia puurossa. Maku vaan niin huono :( Kerro vinkkejä millä korvata esim raejuusto?

mulla on auttanu vatsan turvotukseen maitohappobakteerit eli yks aamulla ja yks illal ni ei oo ollu ongelmia on voinu syödä mitä vaan eli jos ei tee mieli heti luopua noista maitotuotteista niin kokeile viikon ajan niit maitohappobakteerikapseleit mua ne autto..:rock:

Minkälaista hiivatontaleipää sit on olemassa? Eilen olin syömättä ruisleipää ja ei ainakaa ilmavaivoja ole nyt ollu niin kovasti. Mutta tuntuu kyllä että ei sitä voi olla ilman leipää eikä kyllä ilman maitotuotteitakaan, milläpä niitä tämmönen harrastuksen vasta aloittanut osaisi korvata? Niin ja mulla onki tuolla maitohappobakteeri tabuja, pitääpä alkaa syömään niitä etteivät vaan ole koristeena kaapissa.
Niin ja sit mietin että ku mä vaihdoin mun e-pillerit viikko sit uuteen merkkiin ku ajattelin että niillä vois olla myös vaikutusta tuohon mahaan, niiin kuinka kauan pitäs mennä että muutosta tapahtuu jos ne aikasemmat pillerit sitä turvotusta on aiheuttanu?

Minkälaista hiivatontaleipää sit on olemassa?

Ainakin Real -leivät taitavat olla hiivattomia, samoin kuin jotkut rieskat.

Itselläni muuten maitohappobakteerit aiheuttavat kauheat ilmat ja turvot mahaan, muuten ei ongelmia asian kanssa juuri koskaan. Syön kyllä kaikennäköistä enkä taatusti tarpeeksi kuitua, masu nyt vain sattuu olemaan tämmöinen peltiversio. Juu no tuore ruisleipä aiheuttaa myös turpoa ja ilmaa, ongelma ratkeaa paahtamalla.

3kk, aika pitkä aika.. noh ei se mitää. pitää ootella ja katella mitä tapahtuu. Mä kyl luulen että niillä pillereillä on vaikutusta ollu kun terveydenhoitaja sillo joskus oli sitä mieltä että mulla ei ole rasvakerrosta luonnostaa ja antoi jotku "hoikan tytön" pillerit. Mutta nuo ilmavaivat sit tuskin voi johtua pillereistä!

Latest posts

Back
Ylös Bottom